Tuesday, July 12, 2022

HADIS 63 (BAB 33)

 

 

BAB 33

 

بَابُ مَا يُنَجِّسُ الْمَاءَ

PERKARA YANG BOLEH MENAJISKAN AIR

 

HADIS 63

 

 حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ الْعَلَاءِ وَعُثْمَانُ بْنُ أَبِي شَيْبَةَ  وَالْحَسَنُ بْنُ عَلِيٍّ وَغَيْرُهُمْ، قَالُوا: حَدَّثَنَا أَبُو أُسَامَةَ  عَنِ الْوَلِيدِ بْنِ كَثِيرٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ جَعْفَرِ بْنِ الزُّبَيْرِ  عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عُمَرَ عَنْ أَبِيهِ قَالَ: سُئِلَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ عَنِ الْمَاءِ وَمَا يَنُوبُهُ مِنَ الدَّوَابِّ وَالسِّبَاعِ

 

فَقَالَ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: «إِذَا كَانَ الْمَاءُ قُلَّتَيْنِ لَمْ يَحْمِلِ الْخَبَثَ»

Abdullah bin Umar berkata: Rasulullah saw ditanya berkenaan air dan binatang melata dan binatang buas yang singgah di situ.

 

Rasulullah menjawab: Apabila air dua kolah, maka ia tidak menanggung kotoran.

 

 قَالَ أَبُو دَاوُدَ: وَهَذَا لَفْظُ ابْنُ الْعَلَاءِ، وَقَالَ عُثْمَانُ، وَالْحَسَنُ بْنُ عَلِيٍّ: عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عَبَّادِ بْنِ جَعْفَرٍ

 

قَالَ أَبُو دَاوُدَ: وَهُوَ الصَّوَابُ

 

Status: sahih


PENJELASAN MATAN

 

[1] Pada perkataan إِذَا كَانَ الْمَاءُ قُلَّتَيْنِ, dalam riwayat lain digunakan إِذَا كَانَ الْمَاءُ قُلَّتَيْنِ، أَوْ ثَلَاثًا, iaitu pada matan berikut;

عَنْ عُبَيْدِ اللَّهِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عُمَرَ، عَنْ أَبِيهِ قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: «إِذَا كَانَ الْمَاءُ قُلَّتَيْنِ، أَوْ ثَلَاثًا، لَمْ يُنَجِّسْهُ شَيْءٌ» - ابن ماجة, 518[1]

 

Dalam riwayat AL-DARAQUTNI, ada penambahan فَمَا فَوْقَ ذَلِكَ yang matan penuhnya seperti berikut;

عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ , عَنِ النَّبِيِّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أَنَّهُ سُئِلَ عَنِ الْقَلِيبِ يُلْقَى فِيهِ الْجِيَفُ وَيَشْرَبُ مِنْهُ الْكِلَابُ وَالدَّوَابُّ , فَقَالَ: «مَا بَلَغَ الْمَاءُ قُلَّتَيْنِ فَمَا فَوْقَ ذَلِكَ لَمْ يُنَجِّسْهُ شَيْءٌ» - سنن الدارقطني, 20[2]

 

Dalam riwayat al-Baihaqi, digunakan perkataan فَصَاعِدًا yang matan penuhnya adalah seperti berikut;

أَنَّ ابْنَ عَبَّاسٍ قَالَ: " إِذَا كَانَ الْمَاءُ قُلَّتَيْنِ فَصَاعِدًا لَمْ يُنَجِّسْهُ شَيْءٌ" – السنن الكبري للبيهقي, 1247[3]

 

[2] Pada perkataan لَمْ يَحْمِلِ الْخَبَثَ, dalam riwayat lain digunakan lafaz لَمْ يُنَجِّسْهُ شَيْءٌ, iaitu pada matan berikut;

عَنْ عُبَيْدِ اللَّهِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عُمَرَ، عَنْ أَبِيهِ، قَالَ: سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ، سُئِلَ عَنِ الْمَاءِ يَكُونُ بِالْفَلَاةِ مِنَ الْأَرْضِ، وَمَا يَنُوبُهُ مِنَ الدَّوَابِّ، وَالسِّبَاعِ، فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: «إِذَا بَلَغَ الْمَاءُ قُلَّتَيْنِ لَمْ يُنَجِّسْهُ شَيْءٌ» - ابن ماجة, 517[4]

 

Dalam riwayat Ibn Abi Syaibah, digunakan lafaz لَمْ يَحْمِلْ نَجَسًا yang matan penuhnya seperti berikut;

عَنْ عُبَيْدِ اللَّهِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عُمَرَ، عَنْ أَبِيهِ، قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: «إِذَا كَانَ الْمَاءُ قُلَّتَيْنِ لَمْ يَحْمِلْ نَجَسًا» وَذُكِرَ أَنَّ أَبَا حَنِيفَةَ قَالَ «يَنْجُسُ الْمَاءُ» - ابن ابي شيبة, 36094[5]

 

Dalam riwayat AL-DARAQUTNI, digunakan lafaz لَمْ يُنَجَّسْ yang matan hadisnya adalah seperti berikut;

قَالَ عَاصِمُ بْنُ الْمُنْذِرِ: كُنَّا فِي بُسْتَانٍ لَنَا أَوْ لِعُبَيْدِ اللَّهِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عُمَرَ فَحَضَرَتِ الصَّلَاةُ فَقَامَ عُبَيْدُ اللَّهِ إِلَى مِقْرًى فِي الْبُسْتَانِ فَجَعَلَ يَتَوَضَّأُ مِنْهُ وَفِيهِ جِلْدُ بَعِيرٍ مَيِّتٍ , فَقُلْتُ: أَتَوَضَّأُ مِنْهُ وَفِيهِ هَذَا الْجِلْدُ؟ , فَقَالَ حَدَّثَنِي أَبِي , عَنْ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ: «إِذَا كَانَ الْمَاءُ قُلَّتَيْنِ لَمْ يُنَجَّسْ» - الدارقطني, 25[6]

 

[2] Hadis ini menyatakan bahawa ABDULLAH BIN UMAR berada bersama dengan nabi. Ketika itu, dia nampak ada orang tanya Nabi saw berkenaan air yang sering dikunjungi binatang berkaki empat dan binatang buas; apakah air itu boleh digunakan untuk berwuduk dan mandi junub?

 

[3] Dalam hadis ini, binatang melata itu digunakan lafaz الدواب ang asalnya dari perkataan دابة, iaitu binatang yang berkaki empat yang sifatnya melata atas muka bumi. Dalam al-Quran:

وَمَا مِنْ دَابَّةٍ فِي الْأَرْضِ إِلَّا عَلَى اللَّهِ رِزْقُهَا وَيَعْلَمُ مُسْتَقَرَّهَا وَمُسْتَوْدَعَهَا كُلٌّ فِي كِتَابٍ مُبِينٍ (6) – هود

 

Dan binatang buas, digunakan perkataan السباع yang dimaksudkannya adalah setiap binatang yang ada taring, seperti serigala, harimau, singa dan sebagainya.

 

Menurut Ibn Ruslan, Musang tidak termasuk dari kalangan السباع walaupun ia ada taring sekalipun, kerana ia bukan binatang yang jenis buas.

 

[4] Walaupun pertanyaan itu tidak diperjelaskan maksud kaitan air dan binatang melata dan binatang buas. Namun, ia difahami oleh nabi saw. Hal ini kerana, Kebiasaan bagi binatang buas bahawa makan makanan berdarah. Darah itu ada pada mulut binatang terbabit. Justeru, apabila binatang buas ini minum, darah pada mulut binatang itu terkena pada air terbabit.

 

Adapun merujuk kepada binatang melata (الدواب), iaitu binatang ini apabila berak atau kencing, mereka selalu bercampuran dengan najis pada anggota badannya. Lalu, apabila ia minum air dari sesuatu kolam air, ia akan berkubang atau bergelumang di situ. (Al-Manhal: 1/226)

 

[5] Memandangkan nabi saw memahami sebegitu, Nabi saw pun memberi jawapan bahawa batasan air itu menjadi najis, perlu dilihat pada kiraan dua kolah.

 

Jika kadar air itu lebih dari kadar dua kolah, maka air itu tidak menjadi kotor.

 

HUBUNGAN HADIS

 

Hadis ke-62, dijelaskan kelebihan berwuduk berulang kali.

 

Pada hadis ke-63 yang ini pula, dijelaskan air yang boleh digunakan untuk berwuduk.

 

PENGAJARAN

 

[1] APA MAKNA KOLAH?

 

Asal makna QULLAH adalah اعلي الجبل, iaitu sesuatu yang berada pada kemuncak bukit. Kepala manusia dianggap sebagai QULLAH, sebab ia berada pada tempat yang paling atas pada jasad manusia.

 

Dalam satu syair SIBAWAIH:

 

وعجائب تبدي, الشيب في قلة الطفل

Perkara pelik yang amat jelas, apabila uban berada di kemuncak kepala kanak-kanak.

 

Penggunaan QULLAH dalam budaya arab disinonimkan dengan BUYUNG AIR (الجرة الكبيرة) yang diisi air, lalu diletak di atas kepala untuk di bawa pulang. Memandangkan buyung air itu diletak di kepala, dengan sebab itu ia dipanggil QULLAH.

 

Ia menjadi asas kiraan kadar air, kerana itu antara cara untuk menilai kadar banyak air yang seperti hari ini menggunakan pendekatan liter dan sebagainya.

 

Kata قلتين adalah kata tasniah, yang kata jamaknya adalah قلال.

 

 

Menurut Nuruddin Itir dalam I’LAM AL-ANAM, kadar air dua kolah adalah sebanyak 204KG air.

 

[2] KADAR 2 KOLAH AIR

 

Berkenaan menggunakan kiraan kolah dalam penentuan kenajisan air, terdapat kekhilafan seperti berikut

 

PERTAMA: PENDAPAT JUMHUR TERMASUK SYAFIE

 

Imam syafie antara yang mendokong kiraan kadar air dengan konsep dua kolah. Bermakna, apabila air sudah melepasi kadar dua kolah, maka penentuan kotor air pada perubahan pada air. Ini juga pendapat AHMAD dan ABU SUR. [Al-‘Aini: 1/190]

 

PENDAPAT KEDUA: ABU HANIFAH DAN MAZHAB HANAFI

 

Tidak semua ulama terima konsep kiraan dua kolah. Hal ini kerana, hadis berkenaan dua kolah adalah معلول (ada kecacatan). Antara yang menolak hadis ini adalah ISMAIL AL-QADHI dan AL-TAHAWI.

 

Namun begitu, IBN DAQIQ AL-‘AID anggap hadis berkenaan dua kolah ini sahih mengikut jalan fuqaha’. Walaupun hadis ini dikatakan idhrirab, tetapi dalam diharmonikan antara setiap riwayat.

 

Walaubagaimana pun, IBN DAQIQ AL-‘AID antara yang tidak beramal dengan hadis dua kolah kerana pemaknaan bagi QULLAH dalam hadis tidak jelas (gharib al-hadis). Hal ini kerana, terdapat dalam hadis lain menyebut perkataan قلال هجر yang dari akar kata QULLAH tetapi tidak memberi makna QULLAH seperti yang difahami ramai, iaitu hadis berikut;

 

وَرُفِعَتْ لِي سِدْرَةُ المُنْتَهَى، فَإِذَا نَبِقُهَا كَأَنَّهُ قِلاَلُ هَجَرَ وَوَرَقُهَا، كَأَنَّهُ آذَانُ الفُيُولِ فِي أَصْلِهَا أَرْبَعَةُ أَنْهَارٍ نَهْرَانِ بَاطِنَانِ، وَنَهْرَانِ ظَاهِرَانِ – البخاري, 3207

"Kemudian diperlihatkan kepadaku Sidratul Muntaha yang ternyata bentuknya seperti kubah dengan daun jendelanya laksana telinga-telinga gajah. Di dasarnya ada empat sungai yang berada di dalam (disebut Bathinan) dan di luar (Zhahiran)" (al-Minhal: 1/225)

 

IBN ABD AL-BAR dalam kitab AL-TAMHID menyatakan bahawa pendapat IMAM SYAFIE dengan konsep ini adalah doif. (Al-Bazl: 1/144)

 

Dengan itu, ABU HANIFAH dan ulama-ulama MAZHAB HANAFI menyatakan bahawa dua kolah bukan penentu kenajisan air, tetapi dilihat pada perubahan yang berlaku pada air.

 

Dengan itu, mereka berpendapat bahawa sebarang air yang jatuh najis dalamnya, maka air itu adalah najis, sama ada air itu banyak atau sedikit, tertakluk kepada perubahan air kepada tiga perkara; bau, rasa dan warna.

 

Hujah mereka adalah hadis:

a.                  Hadis daripada ABU HURAIRAH bahawa NABI SAW bersabda:

 

عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ، عَنِ النَّبِيِّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ: «لَا يَبُولَنَّ أَحَدُكُمْ فِي الْمَاءِ الدَّائِمِ ثُمَّ يَغْتَسِلُ مِنْهُ» - مسلم, 282[7]

Nabi saw berkata: Jangan seseorang kamu kencing dalam air yang tenang, kemudian dia mandi dari air itu”

 

b.                  Hadis bab idhtirab sanad dan matan.

 

[3] TEPAT 2 KOLAH?

 

Dalam matan hadis ini dijelaskan bahawa penentuan itu adalah dua kolah. Namun, Ia tidak semestinya tepat. Bahkan, memadai dengan kadar dan anggaran sahaja. Hal ini dilihat pada hadis yang lain:

 

عَنِ ابْنِ عُمَرَ، قَالَ: سَمِعْتُ النَّبِيَّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ، يُسْأَلُ عَنِ الْمَاءِ يَكُونُ بِأَرْضِ الْفَلَاةِ، وَمَا يَنُوبُهُ مِنَ الدَّوَابِّ، وَالسِّبَاعِ؟ فَقَالَ النَّبِيُّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: " إِذَا كَانَ الْمَاءُ قَدْرَ قُلَّتَيْنِ لَمْ يَحْمِلِ الْخَبَثَ" – احمد, 4605[8]

Ibn umar kata: aku dengar Nabi saw ditanya berkenaan air yang berada di tengah padang yang dikunjungi binatang melata dan binatang buas? Nabi saw jawab: apabila air itu KADAR dua kolah, ia tidak menanggung sebarang kotoran”.

 

[4] AIR BANYAK

 

PERTAMA: MAZHAB MALIKI

 

Selama air tidak berubah, maka ia tidak najis. Justeru, jika berubah, maka itu dianggap sebagai najis.

 

Pendapat ini disokong oleh Mazhab Syafie. Tetapi, Mazhab Maliki tidak memakai kiraan kolah. (Ilam Al-Anam: 1/55)

 

KEDUA: MAZHAB HANAFI

 

Mazhab Hanafi sama dengan Maliki dalam hal dua kolah—mereka tidak menggunakan pendekatan dua kolah air. (Ilam al-Anam: 1/55)

 

Justeru, najis jatuh dalam air, maka air itu dikira najis jika berubah sifat air. Namun, jika air berjalan seperti air lata atau sungai dan kadar air banyak seperti air tasik, maka dibolehkan guna air di tempat yang jauh dari tempat najis terbabit.

 

Cara penentuan untuk mengetahui batasan penggunaan air itu adalah الغدير العظيم, iaitu kadar kawasan air yang dalamnya lebih kurang sehasta, dan kadar luasnya adalah gerakan air tidak sampai ke tempat najis terbabit.

 

Cara menggerakan air tersebut, ABU HANIFAH menggunakan pendekatan mandi; iaitu, jika mandi di situ, gerakan air tempat mandi sampai ke tempat najis terbabit atau tidak.

 

Dalam pendekatan ABU YUSUF pula, dengan menggerakan air dengan tangan. Dalam pendekatan MUHAMAD BIN HASAN pula, menggunakan pendekatan berwuduk.

 

KETIGA: MAZHAB SYAFIE DAN HANBALI

 

Kalau air itu kurang dari kadar dua kolah, maka air itu dianggap najis, walaupun tidak berubah.

 

Jika lebih dari kadar dua kolah, dilihat perubahan yang berlaku pada air.

 

[3] KALAU NAJIS BANYAK DALAM AIR TERBABIT?

 

Hal ini perlu kembali kepada prinsip perubahan air kepada tiga perkara; Bau, rasa dan warna.

 

Dari sudut perbahasan fiqh, dalil terhadap prinsip perubahan air kepada tiga ini dari hadis yang munqati’:

 

عَنْ رَاشِدِ بْنِ سَعْدٍ قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: «الْمَاءُ لَا يُنَجِّسُهُ شَيْءٌ , إِلَّا مَا غَلَبَ عَلَى لَوْنِهِ أَوْ طَعْمِهِ أَوْ رِيحِهِ» . قِيلَ لَكُمْ: هَذَا مُنْقَطِعٌ , وَأَنْتُمْ لَا تُثْبِتُونَ الْمُنْقَطِعَ وَلَا تَحْتَجُّونَ بِهِ – الطحاوي, شرح معاني الأثار, ج1, ص 16

Rashid bin Sa’ad berkata bahawa Rasulullah saw bersabda: air tidak menajiskan sesuatu pun kecuali warna, rasa dan baunya menguasainya (air tersebut)”.

 

Al-Tahawi kata, hadis ini munqati’ yang ia tidak boleh dijadikan sebagai sumber rujukan.

 

Ada pula berhujah dengan riwayat ini:

 

عَنْ أَبِي أُمَامَةَ، عَنِ النَّبِيِّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ، قَالَ: " إِنَّ الْمَاءَ طَاهِرٌ إِلَّا أَنْ تُغَيَّرَ رِيحُهُ أَوْ طَعْمُهُ أَوْ لَوْنُهُ بِنَجَاسَةٍ تَحْدُثُ فِيهَا" – السنن الكبري للبيهقي, 1228[9]

Dari Abu Umamah, Nabi saw bersabda: Sesungguhnya air itu bersih kecuali berubah bau, rasa dan warnanya—iaitu dengan jatuh najis ke dalamnya.

 

KOMEN: hadis ini DOIF, sebab ada perawi bernama RASHID BIN SA’AD yang SEPAKAT ULAMA HADIS mengatakan dia doif.

 

Jika dilihat dari sudut sumber dalil naqli, didapati tidak ada sandaran terhadap prinsip perubahan air dengan tiga factor ini.

 

Walaubagaimana pun, konsep ini dianggap IJMAK, sepertimana kata IBN HIBBAN dalam sahih beliau;

قَالَ أَبُو حَاتِمٍ قَوْلُهُ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: "الْمَاءُ لَا يُنَجِّسُهُ شَيْءٌ" لَفْظَةٌ أُطْلِقَتْ عَلَى الْعُمُومِ تُسْتَعْمَلُ فِي بَعْضِ الْأَحْوَالِ وَهُوَ المياه الكثيرة التي لا تحتمل النجاسة فتظهر فِيهَا وَتَخُصُّ هَذِهِ اللَّفْظَةَ الَّتِي أُطْلِقَتْ عَلَى الْعُمُومِ وُرُودُ سُنَّةٍ وَهُوَ قَوْلُهُ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: "إِذَا كَانَ الْمَاءُ قُلَّتَيْنِ لَمْ يُنَجِّسْهُ شَيْءٌ" وَيَخُصَّ هَذَيْنِ الْخَبَرَيْنِ الْإِجْمَاعُ عَلَى أَنَّ الْمَاءَ قَلِيلًا كَانَ أَوْ كَثِيرًا فَغَيَّرَ طَعْمَهُ أَوْ لَوْنَهُ أَوْ رِيحَهُ نَجَاسَةٌ وَقَعَتْ فيها أَنَّ ذَلِكَ الْمَاءَ نَجِسٌ بِهَذَا الْإِجْمَاعِ الَّذِي يَخُصُّ عُمُومَ تِلْكَ اللَّفْظَةِ الْمُطْلَقَةِ الَّتِي ذَكَرْنَاهَا – صحيح ابن حبان, ج 4 ص 59

 

Dalam kitab IKHTILAF AL-HADIS, AL-IMAM AL-SYAFIE ada berkata bahawa tidak dinafikan bahawa perubahan tiga factor ini tidak sabit dalam kalangan ahli hadis. namun, ia adalah perkara yang diterima ramai sehingga tidak diketahui wujud khilaf dalam hal ini;

وَمَا قُلْتَ مِنْ أَنَّهُ إِذَا تَغَيَّرَ طَعْمُ الْمَاءِ أَوْ رِيحُهُ أَوْ لَوْنُهُ كَانَ نَجِسًا، يُرْوَى عَنِ النَّبِيِّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ مِنْ وَجْهٍ لَا يُثْبِتُ مِثْلَهُ أَهْلُ الْحَدِيثِ، وَهُوَ قَوْلُ الْعَامَّةِ، لَا أَعْلَمُ بَيْنَهُمْ فِيهِ اخْتِلَافًا – اختلاف الحديث, ج 8 ص 611

 

[4] AIR MUSTA’MAL

 

Dalam hadis ini, digunakan lafaz لَمْ يَحْمِلِ الْخَبَثَ, menjadi dalil bahawa kadar air musta’mal itu jika air itu kurang dari kadar dua kolah.

 

Imam Ibn Qudamah ada berkata:

إذَا انْغَمَسَ الْجُنُبُ أَوْ الْمُحْدِثُ فِيمَا دُونَ الْقُلَّتَيْنِ يَنْوِي رَفْعَ الْحَدَثِ صَارَ مُسْتَعْمَلًا، وَلَمْ يَرْتَفِعْ حَدَثُهُ. وَقَالَ الشَّافِعِيُّ يَصِيرُ مُسْتَعْمَلًا وَيَرْتَفِعُ حَدَثُهُ؛ لِأَنَّهُ إنَّمَا يَصِيرُ مُسْتَعْمَلًا بِارْتِفَاعِ حَدَثِهِ فِيهِ.

“apabila orang berjunub atau berhadas celup (anggota badan) dalam air kurang kadar dua kolah-ketika itu—dia niatkan angkat hadas. Makanya, air itu jadi musta’mal dan tidak terangkat hadasnya. Imam syafie kata: air itu jadi musta’mal yang hadasnya turut terangkat. Hal ini kerana, air itu jadi musta’mal disebabkan terangkat hadas” (Al-Mughni: 1/ 18)

 

Panjang lebar tentang air musta’mal dalam perbincangan akan datang.

 

[5] SISA MINUMAN BINATANG BUAS?

 

PERTAMA: NAJIS

Al-Khattabi kata, hadis ini menjadi dalil bahawa sisa minuman binatang buas adalah najis. Jika tidak najis, sudah pasti Nabi saw tidak bataskan kadar air dua kolah untuk air itu dianggap sebagai mutlak lagi. Turut menggatakan najis juga adalah IMAM ABU HANIFAH (al-Tawassut, 1/304)

 

KEDUA: TIDAK NAJIS

Imam malik, Imam syafie dan Imam Ahmad anggap tidak najis kecuali ada bukti jelas bahawa ia najis, seperti benar-benar darah ada pada air, najis bercampur dengan air dan sebagainya.

 

[5] HUKUM ADAT

 

Kebiasaan bagi binatang buas bahawa makan yang berdarah. Darah itu ada pada mulut binatang terbabit. Justeru, apabila binatang buas ini minum, darah pada mulut binatang itu terkena pada air terbabit.

 

Adapun merujuk kepada binatang melata (الدواب), iaitu binatang ini apabila berak atau kencing, mereka selalu bercampuran dengan najis pada anggota badannya. (Al-Manhal: 1/226)

 

Justeru, Nabi saw menjawab ini menggambarkan perlu berhati-hati semasa menggunakan air yang sering menjadi kunjungan binatang buas dan binatang melata.

 

Dalam kaedah fiqh, ada perbahasan berkenaan HUKUM ZANN, iaitu sesuatu yang berkaitan dengan sangkaan yang mempunyai sandaran yang antara sandaran itu adalah kebiasaan atau adat.

 

Contohnya, anjing selalu berkeliaran di kedai makan non Muslim yang nampak selalu jilat air di dapurnya.

 

Walaupun makanan masakannya itu tidak ada unsur yang haram, seperti babi, atau binatang tidak disembelih, tetapi disebabkan selalu nampak anjing berkeliaran dalam kedainya, maka zann (beradat) bahawa kemungkinan besar makanan itu tidak lepas dari anjing. Justeru, atas zann tersebut, hukum makan itu adalah haram.

 

BIOGRAFI PERAWI

 

[6] MUHAMMAD BIN AL-‘ALA’ (161H-248H)

مُحَمَّدُ بْنُ الْعَلَاءِ

 

Dikenali sebagai ABU KURAIB AL-HAMDANI ini, telah disebut Namanya dalam sunan Abi Daud untuk kali ke-3. Sebelum ini, sudah disebut dalam hadis ke-18, 44 dan 63.

 

[6] OSMAN BIN ABI SYAIBAH (160H-239H)

عُثْمَانُ بْنُ أَبِي شَيْبَةَ

 

Ulama kufah ini diulang sebut dalam sunan Abi Daud untuk kali ke-4. Iaitu, dalam hadis ke-16, 21, 61 dan 63.

 

[6] AL-HASAN BIN ALI AL-KHALLAL (242H)

 الْحَسَنُ بْنُ عَلِيٍّ

 

Nama penuhnya adalah AL-HASAN BIN ALI BIN MUHAMMAD AL-KALLAL AL-HUZALI AL-HULWANI. Dipanggil dengan ABU MUHAMMAD. Dia tinggal di Baghdad, Hulwan (Kaherah-Mesir) dan Mekah. Dia meninggal di Mekah.

 

Dia dianggap SIQAH oleh AL-NASAIE, AL-ASQALANI, AL-BAGHDADI, AL-ZAHABI, MASLAMAH AL-ANDALUSI dan ramai lagi.

 

Namun begitu, ABU HATIM kata, dia SODUQ. ABU DAUD kata, dia alim ilmu rijal, tetapi dia tidak kritik perawi. AL-TARMIZI kata, dia hafiz. ABU YA’LA AL-KHALILI kata, dia seiras imam Ahmad dari sudut amalan agamanya.

 

Dia adalah Rijal al-Kutub al-Sittah kecuali al-Nasaie sahaja. Dia adalah perawi siqah lagi sahih.

 

[5] ABU USAMAH (120H-201H)

 أَبُو أُسَامَةَ

 

Nama sebenarnya adalah HAMMAD BIN USAMAH BIN ZAID AL-QURASHI AL-KUFI. Dia pernah sampai di mekah dan kufah.

 

Hampir semua ulama hadis anggap dia siqah. Cuma, menurut MUHAMMAD BIN SA’AD (pengarang kitab AL-WAQIDI), bahawa dia seorang yang buat tadlis. Namun, dia akan jelaskan di manakah tadlis yang dia buat.

 

Dia adalah RIJAL AL-KUTUB AL-SITTAH, dan seorang perawi siqah lagi sahih.

 

[4] AL-WALID BIN KATHIR (151H)

 الْوَلِيدِ بْنِ كَثِيرٍ

 

Digelar dengan panggikan ABU MUHAMMAD AL-QURASHI AL-MADANI AL-MAKHZUMI. Berasal dari Madinah dan meninggal di Kufah.

 

Ulama yang menganggap dia siqah, antaranya adalah ISA BIN YUNUS, IBRAHIM BIN SA’AD, YAHYA BIN MA’IN, IBN HIBBAN DLL, tetapi IBN UYAYNAH kata, dia setahap SODUQ sahaja.

 

ABU DAUD kata, dia seorang penganut IBADHI, namun mengiktiraf kesiqahannya.  AL-ASQALANI kata, dia IBADHI yang tidak pernah menyeru kepada fahamannya.

 

ISA BIN YUNUS dan UBAID BIN MAIMUN AL-TIBAN pula kata, dia seorang penganut QADARI.

 

Dengan aqidahnya itu, AL-UQAILI anggap dia doif. Namun, AL-ASQALANI bantah dengan menyatakan, penentuan doif sebegitu tidak boleh diambil kira.

 

Dia adalah rijal al-kutub al-Sittah dan dianggap perawi yang SAHIH.

 

[3] MUHAMMAD BIN JA’AFAR BIN AL-ZUBAIR (113H)

 مُحَمَّدِ بْنِ جَعْفَرِ بْنِ الزُّبَيْرِ

 

Dia adalah cucu kepada sahabat Nabi terkenal, iaitu AL-ZUBAIR BIN AL-AWWAM. Bapanya, JAAFAR adalah anak bongsu AL-ZUBAIR, iaitu adik kepada URWAH BIN AL-ZUBAIR.  Ibunya adalah hamba wanita kepada bapanya.

 

Al-Bukhari mengatakan bahawa dia adalah fuqaha’ Madinah pada zamannya.

 

Dikatakan bahawa dia meninggal dunia sewaktu umur masih muda.

 

Dia adalah rijal al-Kutub al-Sittah, dan seorang perawi siqah lagi sahih.

 

[3] MUHAMMAD BIN ‘ABBAD BIN JA’FAR (101H)

عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عَبَّادِ بْنِ جَعْفَرٍ

 

Nama betulnya adalah MUHAMMAD BIN ‘ABBAD BIN JA’FAR BIN RIFA’AH BIN UMAYYAH BIN ‘AIZ BIN ABDULLAH BIN UMAR BIN MAKHZUM AL-MAKHZUMI AL-MAKKI.

 

Ibunya bernama ZAINAB BINTI ABDULLAH BIN AL-SAIB BIN ABI SAIB AL-MAKHZUMI.

 

Dia meninggal di Mekah dan merupakan rijal al-Kutub al-Sittah. Dia adalah perawi siqah lagi sahih.

 

[2] ABDULLAH BIN ABDULLAH BIN UMAR (105H)

 عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عُمَرَ

 

Anak sulung kepada ABDULLAH BIN UMAR. Digelar dengan panggilan ABU ABDUL RAHMAN AL-MADANI.

Ibunya bernama SOFIYAH BINTI ABI UBAID adalah tabiin, sedangkan bapanya adalah sahabat. Dikatakan bahawa semasa ibunya meninggal, bapanya masih hidup lagi. Ibunya itu terkenal dengan seorang ahli ibadat dalam kalangan tabiin. Dia ada seorang lagi adik sebapa bernama UBAIDULLAH yang digelar sebagai ABU BAKAR. Ibu UBAIDULLAH adalah AISYAH BINTI ABDUL RAHMAN BIN ABI BAKAR AL-SIDDIQ.

 

Meninggal di awal khilafah HISHAM BIN ABDUL MALIK.

 

Dia adalah Rijal Bukhari, Muslim, Abu Daud dan al-Nasaie.

 

[1] ABDULLAH BIN UMAR BIN AL-KHATTAB (10SH-73H)

عبدالله بن عمر بن الخطاب

 

Dalam sunan Abi Daud, nama sahabat ini ditemui buat kali ke-5. Sebelum ini, sudah dijumpai dalam hadis-11, 12, 14, 16, 62 dan 63.

 

PERBAHASAN SANAD

 

[1] SAHIH

A.                  Disepakati sahih oleh AL-ARNAUT dan ALBANI.

B.                  Dalam penjelasan ARNAUT, Khilaf berkenaan guru AL-WALID BIN KATHIR tidak memudharatkan hadis, kerana MUHAMMAD BIN UBBAD dan MUHAMMAD BIN JA’AFAR adalah guru kepada AL-WALID. Hal ini diakui oleh AL-DARAQUTNI dan AL-HAKIM.

C.                  Dalam penjelasan ALBANI pula, hadis ini Ikut syarat BUKHARI dan MUSLIM. Turut akui perkara yang sama oleh AL-HAKIM dan AL-ZAHABI. Ibn Mandah pula kata, ia ikut SYARAT MUSLIM. Semua jalur sanad hadis ini bermuarakan dari AL-WALID BIN KATHIR.

D.                 ALBANI Juga kata, ia turut disahihkan oleh AL-NAWAWI, AL-TAHAWI, IBN KHUZAIMAH, IBN HIBBAN dan IBN HAJAR AL-ASQALANI.

E.                  Al-hakim dan al-Zahabi juga kata hadis ini sahih.

 

[2] DAKWAAN IDHTIRAB SANAD

 

Dalam sanad hadis bab ini, AL-WALID BIN KATHIR yang ambil hadis dari MUHAMMAD BIN JAAFAR BIN AL-ZUBAIR.

 

Ini turut ada dalam riwayat MUHAMMAD BIN AL-‘ALA, HANNAD BIN AL-SARI, AL-HUSIN BIN HURAIS (lihat dalam al-Nasaie), ABU BAKAR BIN ABI SYAIBAH (musannaf ibn abi syaibah, sahih ibn Hibban, Mustadrak al-Hakim, Sunan al-Daraqutni), AL-HASAN BIN ALI BIN AFFAN AL-‘AMIRI (al-Hakim dan al-Baihaqi), ISHAQ BIN RAHWIYYAH (al-Daraqutni, al-Hakim), YAHYA BIN HASSAAN (al-Tahawi), AHMAD BIN JAA’FAR AL-WAKI’IE, ABU UBAIDAH BIN ABI AL-SAFAR, MUHAMMAD BIN ‘ABADAH, HAJIB BIN SULAIMAN, YA’QUB AL-DAWRAQI, HARUN AL-HAMMAL (al-Daraqutni)

 

Ada dakwaan lain pula mengatakan seperti berikut;

a.                  WALID ambil dari MUHAMMAD BIN AL-ZUBAIR.

b.                  WALID ambil dari MUHAMMAD BIN UBBAD BIN JAA’FAR

 

MASALAH KEDUA: siapa perawi ke-2?

a.                  Apakah UBAIDULLAH BIN ABDILLAH BIN UMAR, atau;

b.                  ABDULLAH BIN ABDILLAH BIN UMAR?

 

IBN DAQIQ AL-‘AID kata, hadis ini sahih atas pendekatan para ulama fiqh.  walaupun ia ada idhtirab sanad, tetapi ada kemungkinan untuk nak himpunkan (الجمع) pada semua riwayat.

 

Komen dari MAHMUD MUHAMMAD KHATTAB AL-SUBKI dalam kitab AL-MANHAL AL-‘AZB AL-MAURUD SYARH SUNAN AL-IMAM ABI DAUD (1/223), di sini ada waham.

 

Sebenar, perawi ini adalah UBAIDULLAH bukan ABDULLAH (kedua-dua ini adalah adik beradik). Hal ini kerana, individu yang belajar dari ABDULLAH adalah MUHAMMAD BIN UBBAD BIN JA’AFAR, sedangkan perawi dalam sanad ini adalah MUHAMMAD BIN JA’FAR BIN AL-ZUBAIR.

 

Justeru, perawi dalam hadis ini adalah UBAIDULLAH bukan ABDULLAH.

 

Menurut IBN HAJAR AL-ASQALANI dalam al-Talkhis bahawa sanad yang sebenar hanya dua sanad sahaja, selain dari itu adalah waham. Dua sanad tersebut adalah seperti berikut:

a.                  AL-WALID ambil dari MUHAMMAD BIN UBBAD BIN JAAFAR ambil dari ABDULLAH BIN UMAR

b.                  AL-WALID ambil dari MUHAMMAD BIN JAAFAR BIN AL-ZUBAIR ambil dari UBAIDULLAH (Al-minhal: 1/223)

 

Walaubagaimana pun, KHATTAB AL-SUBKI menyatakan, bahawa sememangnya AL-WALID BIN KATHIR pernah belajar dari MUHAMMAD BIN UBBAD dan MUHAMMAD BIN JA’FAR. Beliau turut mengatakan, hal ini pernah disebut oleh AL-BAIHAQI. (al-Minhal: 1/226 & 231)

 

Dengan itu, hadis ini boleh dijadikan sandaran hujah. Apatah lagi, Al-Hakim kata, hadis ini memadai dianggap sahih kerana mengikut SYARAT DUA SYAIKH (BUKHARI DAN MUSLIM)

 

[3] KOMEN ABU DAUD

 

Hadis ini, Abu Daud ambil dari tiga orang gurunya; (1) MUHAMMAD BIN AL-‘ALA, (2) OSMAN BIN ABI SYAIBAH dan (3) AL-HASAN BIN ALI.

 

Menurut Abu Daud, sanad hadis ini dalam riwayat guru (1), sedangkan dalam riwayat guru (2) dan (3), Sanad hadis ini bukan dari MUHAMMAD BIN JA’FAR BIN AL-ZUBAIR, tetapi MUHAMMAD BIN ‘ABBAD BIN JA’FAR.

قَالَ أَبُو دَاوُدَ: وَهَذَا لَفْظُ ابْنُ الْعَلَاءِ، وَقَالَ عُثْمَانُ، وَالْحَسَنُ بْنُ عَلِيٍّ: عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عَبَّادِ بْنِ جَعْفَرٍ

 

Pada Abu Daud, riwayat dari guru (2) dan (3) ini lebih benar.

قَالَ أَبُو دَاوُدَ: وَهُوَ الصَّوَابُ

 

Dalam perkataan lain, riwayat yang menyatakan bahawa perawi dalam sanad hadis (MUHAMMAD BIN JAAFAR BIN AL-ZUBAIR) di atas adalah WAHAM.



[1] SANAD:

حَدَّثَنَا عَلِيُّ بْنُ مُحَمَّدٍ قَالَ: حَدَّثَنَا وَكِيعٌ قَالَ: حَدَّثَنَا حَمَّادُ بْنُ سَلَمَةَ، عَنْ عَاصِمِ بْنِ الْمُنْذِرِ، عَنْ عُبَيْدِ اللَّهِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عُمَرَ، عَنْ أَبِيهِ قَال

[2] SANAD:

حَدَّثَنَا أَبُو سَهْلٍ أَحْمَدُ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ زِيَادٍ , وَعُمَرُ بْنُ عَبْدِ الْعَزِيزِ بْنِ دِينَارٍ , قَالَا: حَدَّثَنَا أَبُو إِسْمَاعِيلَ التِّرْمِذِيُّ , نا مُحَمَّدُ بْنُ وَهْبٍ السُّلَمِيُّ , نا ابْنُ عَيَّاشٍ , عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ إِسْحَاقَ , عَنِ الزُّهْرِيِّ , عَنْ عُبَيْدِ اللَّهِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ , عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ

[3] SANAD:

أَخْبَرَنَا أَبُو حَامِدٍ أَحْمَدُ بْنُ عَلِيِّ بْنِ أَحْمَدَ الرَّازِيُّ الْحَافِظُ ثنا أَبُو عَلِيٍّ زَاهِرُ بْنُ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ، ثنا أَبُو بَكْرٍ عَبْدُ اللهِ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ زِيَادٍ النَّيْسَابُورِيُّ، حَدَّثَنِي أَبُو  حُمَيْدٍ الْمِصِّيصِيُّ، ثنا حَجَّاجٌ، قَالَ ابْنُ جُرَيْجٍ: أَخْبَرَنِي لُوطٌ، عَنْ أَبِي إِسْحَاقَ، عَنْ مُجَاهِدٍ، أَنَّ ابْنَ عَبَّاسٍ قَالَ

[4] SANAD:

حَدَّثَنَا أَبُو بَكْرِ بْنُ خَلَّادٍ الْبَاهِلِيُّ قَالَ: حَدَّثَنَا يَزِيدُ بْنُ هَارُونَ قَالَ: أَنْبَأَنَا مُحَمَّدُ بْنُ إِسْحَاقَ، عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ جَعْفَرِ بْنِ الزُّبَيْرِ، عَنْ عُبَيْدِ اللَّهِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عُمَرَ، عَنْ أَبِيهِ

[5] SANAD:

أَبُو أُسَامَةَ، عَنِ الْوَلِيدِ بْنِ كَثِيرٍ، عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ جَعْفَرِ بْنِ الزُّبَيْرِ، عَنْ عُبَيْدِ اللَّهِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عُمَرَ، عَنْ أَبِيهِ

[6] SANAD:

حَدَّثَنَا الْقَاضِي الْحُسَيْنُ بْنُ إِسْمَاعِيلَ , نا الْحَسَنُ بْنُ مُحَمَّدٍ الزَّعْفَرَانِيُّ , نا عَفَّانُ , نا حَمَّادُ بْنُ سَلَمَةَ , نا عَاصِمُ بْنُ الْمُنْذِرِ

[7] SANAD:

وَحَدَّثَنِي زُهَيْرُ بْنُ حَرْبٍ، حَدَّثَنَا جَرِيرٌ، عَنْ هِشَامٍ، عَنِ ابْنِ سِيرِينَ، عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ، عَنِ النَّبِيِّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ

[8] SANAD:

حَدَّثَنَا عَبْدَةُ، حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ إِسْحَاقَ، عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ جَعْفَرِ بْنِ الزُّبَيْرِ، عَنْ عُبَيْدِ اللهِ بْنِ عَبْدِ اللهِ، عَنِ ابْنِ عُمَرَ – صحيح عند الأرنعوط

[9] SANAD:

وَأَخْبَرَنَا أَبُو عَبْدِ اللهِ، أنا أَبُو الْوَلِيدِ، ثنا الشَّامَاتِيُّ، ثنا عَطِيَّةُ بْنُ بَقِيَّةَ بْنِ الْوَلِيدِ، ثنا أَبِي، عَنْ ثَوْرِ بْنِ يَزِيدَ، عَنْ رَاشِدِ بْنِ سَعْدٍ، عَنْ أَبِي أُمَامَةَ، عَنِ النَّبِيِّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ، قَالَ

No comments:

Post a Comment