Wednesday, July 20, 2022

HADIS 64

 

 

HADIS 64

 

حَدَّثَنَا مُوسَى بْنُ إِسْمَاعِيلَ حَدَّثَنَا حَمَّادٌ  ح وَحَدَّثَنَا أَبُو كَامِلٍ حَدَّثَنَا يَزِيدُ يَعْنِي ابْنَ زُرَيْعٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ إِسْحَاقَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ جَعْفَرٍ قَالَ أَبُو كَامِلٍ: ابْنُ الزُّبَيْرِ: عَنْ عُبَيْدِ اللَّهِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عُمَرَ عَنْأَبِيهِ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ سُئِلَ عَنِ الْمَاءِ يَكُونُ فِي الْفَلَاةِ فَذَكَرَ مَعْنَاهُ

Daripada Abdullah bin Umar bahawa Rasulullah saw ditanya berkenaan yang berada di padang lapang, maka dia (Muhammad bin Ishaq) menyebut makna (hadis ini)

 

 Status: hasan


PENJELASAN MATAN

 

[1] Asal matan hadisnya adalah:

عَنْ عُبَيْدِ اللَّهِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عُمَرَ، عَنْ أَبِيهِ، قَالَ: سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ، سُئِلَ عَنِ الْمَاءِ يَكُونُ بِالْفَلَاةِ مِنَ الْأَرْضِ، وَمَا يَنُوبُهُ مِنَ الدَّوَابِّ، وَالسِّبَاعِ، فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: «إِذَا بَلَغَ الْمَاءُ قُلَّتَيْنِ لَمْ يُنَجِّسْهُ شَيْءٌ» - ابن ماجة, 517[1]

KOMENTAR:

A.                  Dalam matan lepas, tidak ada disebutkan perkataan سُئِلَ عَنِ الْمَاءِ يَكُونُ بِالْفَلَاةِ مِنَ الْأَرْضِ

B.                  Riwayat yang sempurna, ada dalam Ibn Majah.

 

[2] Asal makna الفلاة adalah tempat yang tidak ada air. Kata jamaknya adalah الفلا. Kalau kata jamak yang merujuk lebih dari sepuluh الأفلاء. Dalam konteks hadis, ia merujuk kepada Kawasan lapang yang kering kontang, yang tiba-tiba ada satu Kawasan air.

 

Dalam riwayat sebelum ini, hanya dijelaskan tempat air yang dikunjungi binatang buas dan binatang melata. Matan hadis ini memberi sedikit gambaran lagi, iaitu tempat air itu berada di sekitar padang pasir.

 

[3] AL-SAHRANPURI menyatakan, lafaz الفلاة tidak ada dalam riwayat AL-WALID BIN KATHIR (tetapi ada dalam riwayat ini—MUHAMMAD BIN ISHAQ). Walaubagaimana pun, dari sudut makna hadis tidak ada sebarang percanggahan (Al-Bazl: 1/147)

 

PENGAJARAN

 

FAHAM HADIS DENGAN KONTEKSNYA

 

Salah satu perkara penting dalam membaca hadis adalah memahami konteks. Dengan faham konteks, ia dapat memberikan kefahaman yang tepat terhadap hadis, mahupun al-Quran.

 

Dalam tradisi ilmu al-Quran, disebut ASBAB AL-NUZUL; dalam tradisi ilmu hadis, disebut ASBAB AL-WURUD.

 

Ada satu lagi, ASBAB AL-ZIKR, iaitu konteks perawi semasa meriwayatkan hadis.

 

BIOGRAFI PERAWI

 

[6] MUSA BIN ISMAIL (223H)

مُوسَى بْنُ إِسْمَاعِيلَ

 

Namanya disebut dalam Sunan Abi Daud untuk kali 5, iaitu pada hadis ke-3, 10, 54, 56 dan 64.

 

[6] ABU KAMIL (145H-237H)

أَبُو كَامِلٍ

 

Nama sebenarnya adalah FUDHAIL BIN HUSIAN BIN TALHAH AL-JUHDARI AL-BASARI.

 

Guru Muslim, Abi Daud, al-nasaie. Al-Bukhari ambil riwayatnya secara ta’qliq sahaja. Dia adalah perawi siqah dan sahih.

 

[5] YAZID BIN ZURAI’ (101H-182H)

 يَزِيدُ ابْنَ زُرَيْعٍ

 

Dipanggil sebagai ABU MUAWIYYAH AL-TAMIMI AL-BASARI. Ulama Basrah ini IBN MA’IN kata, dia siqah soduq dan ma’mun. ABU HATIM kata, dia siqah bahkan imam. AHMAD kata, dia amat itqan dan amat hafaz. IBN SA’AD kata, dia adalah siqah dan hujah serta banyak riwayat hadis. Al-NASAIE kata, dia siqah.

 

IBN HIBBAN kata, dia adalah orang yang paling warak pada zamannya.

 

Ada dakwaan mengatakan, hafalannya memburuk ketika dekat saat kematiannya.

 

Dia adalah Rijal al-Kutub al-Sittah, serta seorang perawi yang sahih.

 

[5] HAMMAD BIN SALAMAH BIN DINAR (91H-167H)

 حَمَّادٌ بن سلمة بن دينار

 

Namanya disebut dalam Abu Daud untuk kali ke-4, iaitu 2, 54, 56 dan 64.

 

[4] MUHAMMAD BIN ISHAQ BIN YASAR (80H-151H)

مُحَمَّدِ بْنِ إِسْحَاقَ

 

Ini untuk kali ke-4, iaitu pada hadis ke-13, 47, 48 dan 64.

 

[3] MUHAMMAD BIN JA’FAR BIN AL-ZUBAIR BIN AL-AWWAM (113H)

 عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ جَعْفَرٍ بن الزبير بن العوام

 

Dijumpai untuk kali-2. Sudah disebut dalam hadis ke-63 dan 64.

 

[2] UBAIDULLAH BIN ABDILLAH BIN UMAR (130H)

عُبَيْدِ اللَّهِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عُمَرَ

 

Dia adalah abang sebapa dengan ABDULLAH BIN ABDILLAH BIN UMAR, dan adik beradik kembar seibu sebapa dengan SALIM BIN ABDILLAH BIN UMAR.

 

Nama ibunya adalah AISYAH BINTI ABD AL-RAHMAN BIN ABI BAKAR AL-SIDDIQ.

 

Gelarannya adalah ABU BAKAR, iaitu sempena kepada nama moyang mereka di sebelah ibunya.

 

[1] ABDULLAH BIN UMAR (10SH-73H)

عبدالله بن عمر

 

Namanya diulang untuk kali ke-7. Sebelum ini, dalam hadis ke-11, 12, 14, 16, 62, 63 dan 64.

 

PERBAHASAN SANAD

 

[1] HASAN

A.                  Arnaut kata, sanadnya hasan. Albani kata, hasan sahih.

B.                  Kata Arnaut, muhammad bin Ishaq—Soduq. Namun, dalam riwayat AL-DARAQUTNI, digunakan lafaz TAHDIS. Justeru, ternafi syubhat TADLIS.

C.                  Albani kata, semua perawi hadis ini siqah dan ma’ruf.

A.                  Albani kata, hadis ini ada mutaba-ah, iaitu hadis عاصم بن المنذر, iaitu hadis ke-65.

 

[2] Ulama selisih pendapat dalam menentukan status MUHAMMAD BIN ISHAQ, sehinggakan ada pendapat kata dia seorang KAZZAB dan DAJJAL. [Al-Bazl: 1/146]

 

[3] SANAD

 

Hadis ini, Abu Daud ambil dari dua orang guru yang sanadnya seperti berikut:

 

a.                  Abu Daud – Musa bin Ismail – hammad – Muhammad bin Ishaq (sampai habis sanad)

b.                  Abu Daud – Abu kamil – Yazid bin Zurai’ – Muhammad bin ishaq (sampai habis sanad)

 

Menurut Abu Daud, dari jalur MUSA BIN ISMAIL, disebutkan nama perawi ke-3 sebagai MUHAMMAD BIN JAAFAR sahaja, tetapi dalam jalur ABU KAMIL, disebut dengan MUHAMMAD BIN JAAFAR BIN AL-ZUBAIR.

 



[1] SANAD:

حَدَّثَنَا أَبُو بَكْرِ بْنُ خَلَّادٍ الْبَاهِلِيُّ قَالَ: حَدَّثَنَا يَزِيدُ بْنُ هَارُونَ قَالَ: أَنْبَأَنَا مُحَمَّدُ بْنُ إِسْحَاقَ، عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ جَعْفَرِ بْنِ الزُّبَيْرِ، عَنْ عُبَيْدِ اللَّهِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عُمَرَ، عَنْ أَبِيهِ

No comments:

Post a Comment