Wednesday, July 20, 2022

HADIS 65

 

HADIS 65

 

حَدَّثَنَا مُوسَى بْنُ إِسْمَاعِيلَ حَدَّثَنَا حَمَّادٌ أَخْبَرَنَا عَاصِمُ بْنُ الْمُنْذِرِ عَنْ عُبَيْدِ اللَّهِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عُمَرَ قَالَ: حَدَّثَنِي أَبِي أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ: «إِذَا كَانَ الْمَاءُ قُلَّتَيْنِ فَإِنَّهُ لَا يَنْجُسُ»

Rasulullah saw bersabda: Apabila aku sebanyak dua kolah, maka ia tidak bernajis

 

قَالَ أَبُو دَاوُدَ: حَمَّادُ بْنُ زَيْدٍ وَقَفَهُ، عَنْ عَاصِمٍ

 

Status: hasan

 

PENJELASAN MATAN

 

[1] Hadis ini sebagai TAKMILAH kepada hadis ke-64.

 

Dalam hadis 64, hanya disebut أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ سُئِلَ عَنِ الْمَاءِ يَكُونُ فِي الْفَلَاةِ sedangkan dalam hadis 65 yang ini, disempurnakan matannya:  أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ: «إِذَا كَانَ الْمَاءُ قُلَّتَيْنِ فَإِنَّهُ لَا يَنْجُسُ»

 

[2] Sebenarnya, matan yang sempurna adalah dalam riwayat IBN MAJAH:

عَنْ عُبَيْدِ اللَّهِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عُمَرَ، عَنْ أَبِيهِ، قَالَ: سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ، سُئِلَ عَنِ الْمَاءِ يَكُونُ بِالْفَلَاةِ مِنَ الْأَرْضِ، وَمَا يَنُوبُهُ مِنَ الدَّوَابِّ، وَالسِّبَاعِ، فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: «إِذَا بَلَغَ الْمَاءُ قُلَّتَيْنِ لَمْ يُنَجِّسْهُ شَيْءٌ» - ابن ماجة, 517[1]

 

[3] Perbezaan dengan hadis 63 pula, digunakan matan  لَمْ يَحْمِلِ الْخَبَثَyang mengandungi makna umum, iaitu sebarang perkara yang kotor tanpa dibataskan kepada najis sahaja;  sedangkan dalam hadis 65 ini pula, guna matan  فَإِنَّهُ لَا يَنْجُسُ yang mengandungi makna khusus, iaitu terfokus pada najis sahaja.

 

BIOGRAFI PERAWI

 

[5] MUSA BIN ISMAIL (223H)

مُوسَى بْنُ إِسْمَاعِيلَ

 

Sudah dijumpai nama ini untuk kali ke-6, iaitu dalam hadis ke-3, 10, 54, 56, 64 dan 65.

 

[4] HAMMAD BIN SALAMAH BIN DINAR (91H-167H)

 حَمَّادٌ بن سلمة بن دينار

 

Sudah dijumpai nama ini untuk kali ke-5, iaitu dalam hadis ke-2, 54, 56, 64 dan 65.

 

[3] ASIM BIN AL-MUNZIR

عَاصِمُ بْنُ الْمُنْذِرِ

 

Ulama Madinah ini adalah adik beradik dengan FATIMAH BINTI AL-MUNZIR, iaitu isteri kepada HISHAM BIN URWAH BIN AL-ZUBAIR.

 

Bapanya adalah AL-MUNZIR BIN AL-ZUBAIR adalah orang yang bersama-sama dengan YAZID BIN MUAWIYAH dalam usaha hendak menguasai kota konstentinopal, namun mereka gagal.

 

Dia ambil hadis juga dari neneknya, iaitu ASMA’ BINTI ABI BAKAR dan bapa saudaranya, iaitu ABDULLAH BIN AL-ZUBAIR dan URWAH BIN AL-ZUBAIR.

 

Dia adalah rijal Abu Daud dan Ibn Majah. Tidak didapati namanya dalam kitab sunan yang lain.

 

Dia dianggap siqah oleh ABU ZUR’AH dan IBN HIBBAN. ABI HATIM pula anggap dia SOLEH AL-HADIS. AL-‘ASQALANI pula anggap dia sekadar SODUQ sahaja.

 

[2] UBAIDULLAH BIN ABDILLAH BIN UMAR (130H)

 عُبَيْدِ اللَّهِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عُمَرَ

 

Dijumpai namanya untuk kali ke-2, iaitu hadis ke-63 dan 64.

 

[1] ABDULLAH BIN UMAR (10SH-73H)

عبدالله بن عمر بن الخطاب

 

Dijumpai nama ini untuk kali ke-8, iaitu hadis ke-11, 12, 14, 16, 62, 63, 64 dan 65.

 

PERBAHASAN SANAD

 

[1] ARNAUT—HASAN

A.                  ‘ASIM BIN AL-MUNZIR, kata abu Zur’ah, dia soduq.

 

[2] ALBANI—SANADNYA SAHIH

A.                  Disahihkan oleh AL-NAWAWI.

B.                  IBN MAIN kata, جيد الإسناد

C.                  Semua perawinya rijal MUSLIM kecuali ‘ASIM sahaja. Pun begitu, dia siqah tanpa khilaf.

 

[3] Dilihat pada perkataan ABU DAUD ini, kelihatan HAMMAD BIN ZAID yang ambil hadis dari ‘ASIM yang riwayatkan hadis ini secara MAWQUF:

قَالَ أَبُو دَاوُدَ: حَمَّادُ بْنُ زَيْدٍ وَقَفَهُ، عَنْ عَاصِمٍ

 

Namun dalam sanad hadis bab menampilkan HADIS MARFU’ yang disebut HAMMAD ambil dari ‘ASIM tanpa disebut HAMMAD yang mana satu. Menurut AL-BAIHAQI, HAMMAD dalam sanad hadis bab adalah HAMMAD BIN SALAMAH. [Al-Bazl: 1/147)

 

ARNAUT kata, sanad MAWQUF ini ada dalam riwayat AL-DARAQUTNI dalam kitab SUNAN beliau. Sanad al-Daraqutni:

عن حماد بن زيد, عن عاصم بن المنذر, عن ابي بكر بن عبيدالله بن عبدالله بن عمر, عن ابيه (موقوف)

 

Sanad dalam riwayat اسماعيل بن علية:

عن اسماعيل بن علية, عن عاصم بن المنذر, عن رجل لم يسمه, عن ابن عمر (موقوف)

 

Kedua-dua riwayat ini MAWQUF, yang kedu-dunya IBN HAJAR kata dalam TALKHIS sebagai SANADNYA BAIK. [ARNAUT: 1/48]

 

Bermakna, hadis ini ada dua riwayat;

a.                  Secara MAWQUF, iaitu riwayat selain SANAD ABU DAUD.

b.                  Secara MARFU’, iaitu sanad ABU DAUD dalam hadis bab ini.

 



[1] SANAD:

حَدَّثَنَا أَبُو بَكْرِ بْنُ خَلَّادٍ الْبَاهِلِيُّ قَالَ: حَدَّثَنَا يَزِيدُ بْنُ هَارُونَ قَالَ: أَنْبَأَنَا مُحَمَّدُ بْنُ إِسْحَاقَ، عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ جَعْفَرِ بْنِ الزُّبَيْرِ، عَنْ عُبَيْدِ اللَّهِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عُمَرَ، عَنْ أَبِيهِ

No comments:

Post a Comment