HADIS 65 |
حَدَّثَنَا
مُوسَى بْنُ إِسْمَاعِيلَ حَدَّثَنَا حَمَّادٌ أَخْبَرَنَا عَاصِمُ بْنُ الْمُنْذِرِ عَنْ عُبَيْدِ اللَّهِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عُمَرَ قَالَ:
حَدَّثَنِي أَبِي أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ: «إِذَا
كَانَ الْمَاءُ قُلَّتَيْنِ فَإِنَّهُ لَا يَنْجُسُ»
Rasulullah saw bersabda: Apabila aku sebanyak dua
kolah, maka ia tidak bernajis
قَالَ أَبُو
دَاوُدَ: حَمَّادُ بْنُ زَيْدٍ وَقَفَهُ، عَنْ عَاصِمٍ
Status: hasan
PENJELASAN MATAN |
[1] Hadis ini sebagai TAKMILAH kepada hadis ke-64.
Dalam hadis 64, hanya disebut أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ سُئِلَ عَنِ
الْمَاءِ يَكُونُ فِي الْفَلَاةِ sedangkan dalam hadis 65 yang ini, disempurnakan
matannya: أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ قَالَ: «إِذَا كَانَ الْمَاءُ قُلَّتَيْنِ فَإِنَّهُ لَا يَنْجُسُ»
[2] Sebenarnya, matan yang sempurna adalah dalam
riwayat IBN MAJAH:
عَنْ عُبَيْدِ
اللَّهِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عُمَرَ، عَنْ أَبِيهِ، قَالَ: سَمِعْتُ رَسُولَ
اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ، سُئِلَ عَنِ الْمَاءِ يَكُونُ
بِالْفَلَاةِ مِنَ الْأَرْضِ، وَمَا يَنُوبُهُ مِنَ الدَّوَابِّ، وَالسِّبَاعِ،
فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: «إِذَا بَلَغَ الْمَاءُ
قُلَّتَيْنِ لَمْ يُنَجِّسْهُ شَيْءٌ» - ابن ماجة, 517[1]
[3] Perbezaan dengan hadis 63 pula, digunakan matan لَمْ يَحْمِلِ الْخَبَثَyang
mengandungi makna umum, iaitu sebarang perkara yang kotor tanpa dibataskan
kepada najis sahaja; sedangkan dalam
hadis 65 ini pula, guna matan فَإِنَّهُ لَا يَنْجُسُ yang mengandungi
makna khusus, iaitu terfokus pada najis sahaja.
BIOGRAFI PERAWI |
[5] MUSA BIN ISMAIL (223H)
مُوسَى بْنُ
إِسْمَاعِيلَ
Sudah dijumpai nama ini untuk kali ke-6, iaitu dalam
hadis ke-3, 10, 54, 56, 64 dan 65.
[4] HAMMAD BIN SALAMAH
BIN DINAR (91H-167H)
حَمَّادٌ بن سلمة بن دينار
Sudah dijumpai nama
ini untuk kali ke-5, iaitu dalam hadis ke-2, 54, 56, 64 dan 65.
[3] ASIM BIN AL-MUNZIR
عَاصِمُ بْنُ الْمُنْذِرِ
Ulama Madinah ini
adalah adik beradik dengan FATIMAH BINTI AL-MUNZIR, iaitu isteri kepada HISHAM
BIN URWAH BIN AL-ZUBAIR.
Bapanya adalah
AL-MUNZIR BIN AL-ZUBAIR adalah orang yang bersama-sama dengan YAZID BIN
MUAWIYAH dalam usaha hendak menguasai kota konstentinopal, namun mereka gagal.
Dia ambil hadis juga dari neneknya, iaitu ASMA’ BINTI
ABI BAKAR dan bapa saudaranya, iaitu ABDULLAH BIN AL-ZUBAIR dan URWAH BIN
AL-ZUBAIR.
Dia adalah rijal Abu Daud dan Ibn Majah. Tidak
didapati namanya dalam kitab sunan yang lain.
Dia dianggap siqah oleh ABU ZUR’AH dan IBN HIBBAN. ABI
HATIM pula anggap dia SOLEH AL-HADIS. AL-‘ASQALANI pula anggap dia
sekadar SODUQ sahaja.
[2] UBAIDULLAH BIN
ABDILLAH BIN UMAR (130H)
عُبَيْدِ اللَّهِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ
عُمَرَ
Dijumpai namanya untuk kali ke-2, iaitu hadis ke-63
dan 64.
[1] ABDULLAH BIN UMAR (10SH-73H)
عبدالله بن عمر
بن الخطاب
Dijumpai nama ini untuk kali ke-8, iaitu hadis ke-11,
12, 14, 16, 62, 63, 64 dan 65.
PERBAHASAN SANAD |
[1] ARNAUT—HASAN
A.
‘ASIM BIN AL-MUNZIR, kata abu Zur’ah, dia soduq.
[2] ALBANI—SANADNYA
SAHIH
A.
Disahihkan oleh AL-NAWAWI.
B.
IBN MAIN kata, جيد الإسناد
C.
Semua perawinya rijal MUSLIM kecuali
‘ASIM sahaja. Pun begitu, dia siqah tanpa khilaf.
[3] Dilihat pada
perkataan ABU DAUD ini, kelihatan HAMMAD BIN ZAID yang ambil hadis dari ‘ASIM
yang riwayatkan hadis ini secara MAWQUF:
قَالَ أَبُو
دَاوُدَ: حَمَّادُ بْنُ زَيْدٍ وَقَفَهُ، عَنْ عَاصِمٍ
Namun dalam sanad
hadis bab menampilkan HADIS MARFU’ yang disebut HAMMAD ambil dari ‘ASIM tanpa
disebut HAMMAD yang mana satu. Menurut AL-BAIHAQI, HAMMAD dalam sanad hadis bab
adalah HAMMAD BIN SALAMAH. [Al-Bazl: 1/147)
ARNAUT kata, sanad
MAWQUF ini ada dalam riwayat AL-DARAQUTNI dalam kitab SUNAN beliau. Sanad
al-Daraqutni:
عن حماد بن زيد, عن عاصم بن المنذر, عن ابي بكر بن
عبيدالله بن عبدالله بن عمر, عن ابيه (موقوف)
Sanad dalam riwayat اسماعيل بن
علية:
عن اسماعيل بن علية, عن عاصم بن المنذر, عن رجل لم يسمه,
عن ابن عمر (موقوف)
Kedua-dua riwayat ini
MAWQUF, yang kedu-dunya IBN HAJAR kata dalam TALKHIS sebagai SANADNYA BAIK.
[ARNAUT: 1/48]
Bermakna, hadis ini
ada dua riwayat;
a.
Secara MAWQUF, iaitu riwayat selain SANAD ABU DAUD.
b.
Secara MARFU’, iaitu sanad ABU DAUD dalam hadis bab
ini.
[1] SANAD:
حَدَّثَنَا
أَبُو بَكْرِ بْنُ خَلَّادٍ الْبَاهِلِيُّ قَالَ: حَدَّثَنَا يَزِيدُ بْنُ
هَارُونَ قَالَ: أَنْبَأَنَا مُحَمَّدُ بْنُ إِسْحَاقَ، عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ
جَعْفَرِ بْنِ الزُّبَيْرِ، عَنْ عُبَيْدِ اللَّهِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ
عُمَرَ، عَنْ أَبِيهِ
No comments:
Post a Comment