BAB 36 |
بَابُ
الْبَوْلِ فِي الْمَاءِ الرَّاكِدِ
KENCING DALAM AIR BERTAKUNG
HADIS 69 |
حَدَّثَنَا أَحْمَدُ بْنُ يُونُسَ حَدَّثَنَا زَائِدَةُ فِي حَدِيثِ هِشَامٍ عَنْ مُحَمَّدٍ عَنْ
أَبِي هُرَيْرَةَ عَنِ النَّبِيِّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ: «لَا
يَبُولَنَّ أَحَدُكُمْ فِي الْمَاءِ الدَّائِمِ ثُمَّ يَغْتَسِلُ
مِنْهُ»
Nabi saw bersabda:
jangan seseorang kamu kencing dalam air yang bertakong, kemudian dia mandi dari
air tersebut.
Status: sahih
PENJELASAN MATAN |
[1] Dengan matan yang sama, terdapat dalam Sahih Muslim, tetapi
dalam al-Bukhari, matannya adalah seperti berikut;
قَالَ: «لاَ
يَبُولَنَّ أَحَدُكُمْ فِي المَاءِ الدَّائِمِ الَّذِي لاَ يَجْرِي، ثُمَّ
يَغْتَسِلُ فِيهِ» - البخاري, 239[1]
Perbezaan antara matan Bukhari adalah ada penambahan الَّذِي لاَ يَجْرِي.
[2] Dalam riwayat al-Tarmizi, digunakan lafaz WUDUK,
iaitu seperti berikut;
عَنْ أَبِي
هُرَيْرَةَ، عَنِ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ، قَالَ: «لَا
يَبُولَنَّ أَحَدُكُمْ فِي المَاءِ الدَّائِمِ ثُمَّ يَتَوَضَّأُ مِنْهُ» -
الترمذي, 68[2]
Dalam lafaz al-Nasaie pula, digunakan lafaz syak,
iaitu seperti berikut;
عَنْ أَبِي
هُرَيْرَةَ، عَنِ النَّبِيِّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ: «لَا
يَبُولَنَّ الرَّجُلُ فِي الْمَاءِ الدَّائِمِ، ثُمَّ يَغْتَسِلُ مِنْهُ أَوْ
يَتَوَضَّأُ» - النسائي, 397[3]
Dalam riwayat IBN HIBBAN, digunakan lafaz ada lafaz
SYURB (MINUM), iaitu seperti berikut;
عَنْ أَبِي
هُرَيْرَةَ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ:
"لَا يَبُولَنَّ أَحَدُكُمْ فِي الْمَاءِ الدَّائِمِ ثُمَّ يَتَوَضَّأُ
مِنْهُ أَوْ يشرب" – ابن حبان, 1256[4]
[] Dalam matan sebut; أَحَدُكُمْ—seseorang kamu, ia memberi maksud umum, sama ada lelaki ataupun
perempuan.
Salah
satu kaedah penting; apabila sesuatu perkataan menggunakan perkataan lelaki,
maka ia termasuk juga Wanita kecuali ada bukti untuk memalingkan maksudnya
khusus untuk lelaki sahaja.
Namun,
sebarang perkataan yang menggunakan perkataan perempuan, maka ia adalah khusus
untuk perempuan kecuali ada dalil untuk palingkan maknanya kepada umum.
[3] Dalam matan hadis, digunakan lafaz; فِي الْمَاءِ الدَّائِمِ sedangkan dalam
terjemah bab tajuk, digunakan lafaz; فِي الْمَاءِ
الرَّاكِدِ.
Asal perkataan الراكد adalah tidak berlari dan
tidak berjalan. Contoh ayat, ركدت السفينة; iaitu, kapal yang tidak bergerak ketika berada di atas laut.
Adapun asal makna lafaz الدائم, ia dari perkataan دام يدوم, iaitu berkekalan lama.
Namun, dari sudut pemaknaan hadis, air yang tidak bergerak. Justeru, penting
ada penambahan kata لا يجري, iaitu sebagai tafsil (perincian) terhadap makna الدائم. (al-Tawassut:1/359)
Jadi, dari ini ia boleh sahaja ditafsirkan sebagai air
yang bertakung yang kadar air itu banyak, seperti air tasik.
[4] Hadis ini menjelaskan bahawa dilarang dari kencing
ke dalam air yang bertakung, walaupun dalam kadar air yang banyak seperti air
tasik. Lebih dilarang, selepas dikencing di air tasik itu, lalu mandi pula
dengan air tersebut.
[5] Walaupun dalam matan hadis ini disebut kencing,
sudah pasti termasuk juga larangan dari buang air besar dalam air tersebut.
(Ibn Ruslan: 1/532)
HUBUNGAN HADIS |
Hadis ke-67 dijelaskan berkenaan telaga yang ada dibuang
najis dalamnya.
Hadis ke-69 ini pula, dijelaskan larangan menajiskan
air, sama telaga atau sebagainya.
Dalam Hadis ke-68, dijelaskan bahawa berjunub tidak
menjadikan air bernajis.
Dalam hadis ke-69 ini pula, menjelaskan larangan
menajiskan air dengan cara qadha’ hajat.
PENGAJARAN |
[1] LARANGAN
MENAJISKAN AIR
Dalam hadis, Nabi saw sebut larangan dari kencing
dalam air yang tidak bergerak, dan kemudian mandi dalam itu.
Persoalannya, apa yang mahu Nabi saw larang?
A.
Larang dari menajiskan air?
B.
Tidak dilarang menajiskan air, tetapi larangan bersuci
menggunakan air mutanajjis?
Perkara (A) ini timbul, kerana air yang tidak berjalan
itu tidak semestinya sedikit. Bahkan, ia boleh berlaku dalam kadar yang banyak.
Jika dikencing dalam air yang tidak berjalan itu dalam kadar yang banyak serta
tidak mengubah kepada tiga perkara, air itu tetap tidak boleh dianggap sebagai
bernajis.
Dengan itu, tidak hairan ada ulama membahaskan hukum
menajiskan air?
Jika difahami sebagai (A), turut dilarang juga kencing
dalam laut, atau air lata yang sentiasa mengalir. Namun, jika difahami pada
(B), kencing dalam laut dan air mengalir tidak salah.
Menurut Ibn Daqiq al-‘Aid, larangan yang terkandung
dalam hadis ini adalah kedua-duanya sekali. Hal ini kerana, apabila air
bernajis, sudah pasti tidak boleh bersuci dengan air tersebut. (ibn
Ruslan:1/534)
PERTAMA: HARAM
Berkenaan dengan larangan menajiskan air, selaras
dengan hadis sebelum ini; dilarang qadha’ hajat di sumber air.
Menurut Ulama bermazhab Hanafi, menajiskan air adalah
haram, walaupun ia air laut sekalipun. (Ibn Ruslan:1/535)
KEDUA: MAKRUH
Menurut Imam al-Nawawi, apabila kadar air sedikit,
maka kencing atau buang najis dalam air itu adalah haram.
Namun, kata ulama Mazhab maliki dan syafie, jika air
itu banyak yang dengan dibuang najis tidak menjadikan air itu mutanajjis, maka
hukumnya adalah makruh. Hal ini kerana, ia tidak menjadikan air itu najis,
serta ia termasuk tindakan buruk akhlak. (al-Tawassut:1/363)
Demikian juga Imam al-Nawawi kata, jika kencing di air
yang mengalir; hukumnya adalah makruh, sama ada air itu banyak ataupun sedikit,
kerana sifat mengalir itu menjadikan air itu tidak bernajis. (al-Manhal:1/145)
[2]
MENGGUNAKAN AIR BANYAK YANG ADA NAJIS
SATU: MAZHAB SYAFIE
Ulama Mazhab Syafie berfatwa bahawa penentuan najis
air adalah dengan dua perkara:
(a)
Kadar air
kurang dua kolah yang jatuh najis dalamnya.
Justeru, jika air yang lebih dari kadar dua kolah yang
jatuh najis dalamnya, menggunakan air itu adalah MAKRUH. Mereka berpendapat
begitu, kerana dalam matan hadis menggunakan lafaz umum, tanpa dibataskan
kepada lebih dua kolah atau tidak. (Ibn Ruslan:1/536)
DUA: MAZHAB MALIKI
Air yang jatuh najis dalamnya, sikit atau banyak kadar
air itu, ia tetap dibataskan kepada tiga perkara; iaitu bau, rasa dan warna.
TIGA: MAZHAB ZAHIRI
Jika dikencing pada satu botol air, lalu air kencing
dalam botol itu dituang dalam air dan air itu digunakan untuk berwuduk, maka
wuduknya adalah sah. Hal ini kerana, dalam hadis menyebut kencing secara terus
ke air tenang tersebut, bukan melalui perantara.
Jika si A kencing dalam air tenang itu, lalu diguna
air itu untuk berwuduk oleh si B, maka itu tidak termasuk dalam larangan hadis.
yang terlarang hanya si A sahaja. Justeru, dalam keadaan begitu dibenarkan
kepada Si A itu bertayammum. (alTawassut:1/365)
Tidak dilarang berwuduk atau mandi dari air yang
dibuang air besar padanya. Hal ini kerana, dalam hadis hanya sebut kencing,
tidak disebutkan buang air besar. Namun, pendapat ini menyalahi ijmak.
(al-Manhal:1/245)
Tidak bernajis air, jika kencing di tebing, lalu air
kencing itu meleleh masuk ke dalam air yang tenang tersebut. (Arnaut:1/52)
BIOGRAFI PERAWI |
[5] AHMAD BIN YUNUS (132H-227H)
أَحْمَدُ بْنُ
يُونُسَ
Nama penuhnya adalah
AHMAD BIN ABDULLAH BIN YUNUS. Dia dipanggil dengan ABU ABDILLAH AL-YARBU’IE. Dia
adalah guru al-Bukhari, Muslim dan Abu Daud, dan merupakan Rijal al-Tarmizi,
al-Nasaie dan Ibn Majah.
Dia adalah perawi
siqah lagi sahih.
[4] ZAIDAH BIN QUDAMAH
AL-SAQAFI (161H)
زَائِدَةُ بن قدامة الثقفي
Dia dipanggil Abu
al-Solt al-Kufi. Dia antara ulama hadis yang digelar sebagai AL-HAFIZ. dia
bukan sekadar terkenal dalam bidang hadis, bahkan amat terkenal juga dalam
bidang tafsir al-Quran.
Dia meninggal dunia
pada tahun 161H, di bumi rom.
Dia dianggap SIQAH oleh al-Nasaie, Abu Hatim, Al-Ijli.
Ibn Sa’ad kata, dia siqah ma’mun. Ibn Hibban kata, dia seorang huffaz yang
mutqin. Al-Daraqutni kata, dia imam yang sabat.
Abu Zur’ah pula kata, dia soduq dari kalangan ahli ilmu.
Mati di rom tahun perangan AL-HASAN BIN QAHTABAH. (Al-Aini:1/206)
Menurut al-Sayuti dalam tabaqat al-Huffaz, dia
dikatakan orang yang amat tegas dengan ahli Bid’ah. Andai ada orang datang mahu
berbual dengannya, dia akan tanya lebih dahulu, apakah dari ahl al-Sunnah atau
tidak. Jika ahli Bid’ah, dia tidak akan berbual dengan orang itu.
Dia adalah Rijal al-Kutub al-Sittah, dan seorang
perawi siqah lagi sahih.
[3] HISHAM BIN HASSAN AL-AZDI AL-QARDUSI (148H)
هِشَامٍ بن حسان الأزدي
القردوسي
Dia berasal dari
basrah dan rata-rata
anggap dia siqah kecuali sebilangan kecil anggap dia لا بأس به seperti Ahmad dan Ibn
Ma’in. ataupun, Abu Hatim anggap dia
soduq.
Maksud HISHAM di sini adalah bukan Hisham bin urwah
sepertimana dakwaan AL-AINI (1/206), sebab Hisham bin Urwah tidak pernah
belajar dengan Muhammad bin Sirin. Justeru, hisham di sini adalah hisham bin
hasan, kerana memang terbukti bahawa hisham murid kepada Ibn Sirin.
(al-Tawassut)
Dia adalah rijal al-Kutub al-Sittah, serta seorang
perawi yang siqah lagi sahih, bahkan salah seorang ulama hadis mendapat gelaran
AL-HAFIZ.
[2] MUHAMMAD BIN SIRIN (33H-110H)
مُحَمَّدٍ بن
سيرين
Dia dipanggil dengan ABU BAKAR AL-ANSARI AL-BASRI. Dia
salah seorang ulama yang menghafal hadis sehingga digelar sebagai AL-HAFIZ.
Sering disebut sebagai orang yang mahir dalam ilmu
takwil mimpi, bahkan sebenarnya dia turut mahir dalam ilmu tafsir dan ilmu
hadis. Dia adalah tabiin.
Dia dilahirkan di era pemerintahan Saidina Osman.
Bapanya adalah hamba kepada ANAS BIN MALIK. Bapanya telah dimerdekakan oleh
Anas selepas dari PERANG AIN AL-TAMAR (tempat di barat kufah) yang dikepalai
oleh Khalid bin al-Walid.
Ibunya bernama SOFIYAH yang merupakan hamba kepada ABU
BAKAR AL-SIDDIQ, lalu dimerdekakan.
Dia terkenal dengan warak, sehinggakan setelah HAJJAJ
mati, ada orang kutuk HAJJAJ, dia terus menegur dengan berkata: Hajjaj sudah
mati. Tindakan kamu sebegini, dibimbangi berdosa di sisi Allah lebih besar dari
dosa yang dilakukan oleh HAJJAJ.
Kewarakannya lebih terserlah, apabila diceritakan
bahawa semasa dia di pasar, ada orang ternampak dia terus beristighfar dan
bertasbih dan tahlil.
Dia seorang peniaga di pasar. Apabila dia pulang dari
berniaga pada waktu malam, dia akan solat dan membaca al-Quran sehingga
menangis.
Abu Qilabah ada bercerita bahawa ada seseorang lelaki
datang berjumpa dengan Ibn Sirin. Dia kata, dia mimpi kencing berdarah. Ibn
Sirin tanya dia: apakah kamu ada setubuhi isteri kamu ketika dia sedang haid?
Dijawab: ya. Ibn Sirin pun kata: takutlah kamu kepada Allah dan jangan ulangi
lagi.
Mahdi bin Maimun ada bercerita bahawa ada suatu hari
dia nampak Ibn Sirin sedang berbual dengan beberapa orang temannya. Kelihatan
dia ketawa sehingga dia berbongkok. Lalu, ada salah seorang mereka membaca
hadis, dia terus terdiam seperti orang yang mati.
Asy’as berkata: ibn Sirin apabila ditanya hukum halal
– haram, warna mukanya akan berubah.
Ibn Syubrumah pernah berkata: aku tidak nampak orang
yang amat berani dalam fatwanya.
Hisham pernah kata:
ما
رأيت أحدًا عند السلطان أصلب من ابن سيرين
Aku tidak nampak seorang pun yang lebih keras
terhadap sultan berbanding ibn Sirin.
Tidak dinafikan bahawa Ibn Sirin memang mahir dalam
takwil mimpi. Namun, kitab ta’bir ru’ya yang disandarkan kepada Ibn Sirin tidak
boleh dipertanggungjawabkan.
Ada dakwaan mengatakan bahawa kitab tersebut,
sebenarnya bukan tulisan Ibn Sirin, tetapi tulisan seorang ulama bermazhab
syafie bernama ABDUL MALIK BIN MUHAMMAD AL-KHARKUSHI AL-NAISABURI (407H)
Dia adalah pemula kepada penggunaan perkataan AHL
AL-SUNNAH. Dalam riwayat ada menyebyt bahawa dia berkata:
لم
يكونوا يسألون عن الإسناد فلما وقعت الفتنة قالوا سموا لنا رجالكم فينظر إلى أهل
السنة فيؤخذ حديثهم وينظر إلى أهل البدع فلا يؤخذ حديثهم
“Dahulu,
mereka tidak tanya sanad. Apabila berlaku fitnah, mereka berkata: sebutkan
nama-nama rijal kamu kepada kami. Perlu diperhatikan kepada Ahli al-Sunnah,
maka diambil hadisnya. Dan dilihat kepada ahli bid’ah, maka hadis mereka tidak
boleh diambil”
Orang yang kuat berpuasa dengan puasa Nabi Daud.
Dia menolak riwayat secara makna. Ibn
Sa’ad kata, dia seorang siqah ma’mun faqih ilmu banyak serta warak.
Ahmad,
Ibn Main dan ibn Hibban kata, dia seorang siqah. Bakar al-Muzani kata, aku
tidak pernah jumpa orang sewarak Ibn Sirin. Bahkan, Ibn Hibban kata, dia orang
yang paling warak dalam kalangan penduduk basrah.
Dia adalah Rijal al-Kutub
al-Sittah, serta seorang perawi yang siqah lagi sahih.
[1] ABU HURAIRAH (21SH-59H)
أَبو هُرَيْرَةَ
Nama sahabat ini dalam Abu Daud ke 10, iaitu dala,m
hadis ke-9, 25, 28, 35, 44, 45, 46, 54 dan 69.
PERBAHASAN SANAD |
[1] ARNAUT-SAHIH
A.
Rijal siqah.
B.
Hadis ini ada dalam sahih al-Bukhari dan Muslim.
[2] ALBANI-SAHIH
A.
Ikut syarat bukhari dan muslim.
B.
Bukhari dan muslim keluarkan hadis ini.
C.
Abu ‘awanah juga keluarkan dari sahihnya.
D.
Tarmizi anggap sahih.
[3] KOMEN ABU DAUD
Dalam sanad hadis, Abu
Daud ada menyatakan:
فِي حَدِيثِ هِشَامٍ
Perkataan في di sini, ia bermakna عن. Hal ini
dilihat pada sanad al-Darimi:
أَخْبَرَنَا أَحْمَدُ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ، حَدَّثَنَا
زَائِدَةُ، عَنْ هِشَامٍ، عَنْ مُحَمَّدٍ، عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ،
عَنِ النَّبِيِّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ – الدارمي, 757
Demikian juga, boleh
di lihat pada sanad yang sama dalam Muslim (282)
Maksud Abu Daud
adalah, Hisham salah seorang perawi beliau yang meriwayatkan hadis ini. Dalam
perkataan lain, ada orang lain dari ZAIDAH turut meriwayatkan hadis ini dari
HISHAM.
Sila lihat dalam Sanad Muslim, ada perawi
bernama HISHAM, yang ambil itu adalah JARIR.
(282) وَحَدَّثَنِي زُهَيْرُ بْنُ حَرْبٍ، حَدَّثَنَا
جَرِيرٌ، عَنْ هِشَامٍ، عَنِ ابْنِ سِيرِينَ، عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ، عَنِ
النَّبِيِّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ: «لَا يَبُولَنَّ أَحَدُكُمْ
فِي الْمَاءِ الدَّائِمِ ثُمَّ يَغْتَسِلُ مِنْهُ» - مسلم, 282
[1] SANAD:
حَدَّثَنَا أَبُو
اليَمَانِ، قَالَ: أَخْبَرَنَا شُعَيْبٌ، قَالَ: أَخْبَرَنَا أَبُو الزِّنَادِ،
أَنَّ عَبْدَ الرَّحْمَنِ بْنَ هُرْمُزَ الأَعْرَجَ، حَدَّثَهُ، أَنَّهُ سَمِعَ
أَبَا هُرَيْرَةَ
[2] SANAD:
حَدَّثَنَا مَحْمُودُ
بْنُ غَيْلَانَ قَالَ: حَدَّثَنَا عَبْدُ الرَّزَّاقِ، عَنْ مَعْمَرٍ، عَنْ
هَمَّامِ بْنِ مُنَبِّهٍ، عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ، عَنِ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ
عَلَيْهِ وَسَلَّمَ، قَالَ
SANAD
AL-NASAIE (57)
أَخْبَرَنَا إِسْحَاقُ
بْنُ إِبْرَاهِيمَ قَالَ: أَنْبَأَنَا عِيسَى بْنُ يُونُسَ قَالَ: حَدَّثَنَا
عَوْفٌ، عَنْ مُحَمَّدٍ، عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ، عَنْ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى
اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ
[3] SANAD:
أَخْبَرَنَا مُحَمَّدُ
بْنُ حَاتِمٍ قَالَ: حَدَّثَنَا حِبَّانُ قَالَ: حَدَّثَنَا عَبْدُ اللَّهِ، عَنْ
مَعْمَرٍ، عَنْ هَمَّامِ بْنِ مُنَبِّهٍ، عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ، عَنِ النَّبِيِّ
صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ
[4] SANAD:
أَخْبَرَنَا
مُحَمَّدُ بْنُ إِسْحَاقَ بْنِ خُزَيْمَةَ قَالَ حَدَّثَنَا يُونُسُ بْنُ عَبْدِ
الْأَعْلَى قَالَ حَدَّثَنَا أَنَسُ بْنُ عِيَاضٍ عَنِ الْحَارِثِ بْنِ عَبْدِ
الرَّحْمَنِ بْنِ أَبِي ذُبَابٍ عَنْ عَطَاءِ بْنِ مِينَاءَ عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ
أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَال
No comments:
Post a Comment