Saturday, August 13, 2022

HADIS 69 (BAB 36)

 

BAB 36

 

بَابُ الْبَوْلِ فِي الْمَاءِ الرَّاكِدِ

KENCING DALAM AIR BERTAKUNG

 

HADIS 69

 

حَدَّثَنَا أَحْمَدُ بْنُ يُونُسَ حَدَّثَنَا زَائِدَةُ فِي حَدِيثِ هِشَامٍ عَنْ مُحَمَّدٍ عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ عَنِ النَّبِيِّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ: «لَا يَبُولَنَّ أَحَدُكُمْ فِي الْمَاءِ الدَّائِمِ ثُمَّ يَغْتَسِلُ مِنْهُ»

Nabi saw bersabda: jangan seseorang kamu kencing dalam air yang bertakong, kemudian dia mandi dari air tersebut.

 

Status: sahih

 

PENJELASAN MATAN

 

[1] Dengan matan yang sama, terdapat dalam Sahih Muslim, tetapi dalam al-Bukhari, matannya adalah seperti berikut;

قَالَ: «لاَ يَبُولَنَّ أَحَدُكُمْ فِي المَاءِ الدَّائِمِ الَّذِي لاَ يَجْرِي، ثُمَّ يَغْتَسِلُ فِيهِ» - البخاري, 239[1]

 

Perbezaan antara matan Bukhari adalah ada penambahan الَّذِي لاَ يَجْرِي.

 

[2] Dalam riwayat al-Tarmizi, digunakan lafaz WUDUK, iaitu seperti berikut;

عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ، عَنِ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ، قَالَ: «لَا يَبُولَنَّ أَحَدُكُمْ فِي المَاءِ الدَّائِمِ ثُمَّ يَتَوَضَّأُ مِنْهُ» - الترمذي, 68[2]

 

Dalam lafaz al-Nasaie pula, digunakan lafaz syak, iaitu seperti berikut;

عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ، عَنِ النَّبِيِّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ: «لَا يَبُولَنَّ الرَّجُلُ فِي الْمَاءِ الدَّائِمِ، ثُمَّ يَغْتَسِلُ مِنْهُ أَوْ يَتَوَضَّأُ» - النسائي, 397[3]

 

Dalam riwayat IBN HIBBAN, digunakan lafaz ada lafaz SYURB (MINUM), iaitu seperti berikut;

عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ: "لَا يَبُولَنَّ أَحَدُكُمْ فِي الْمَاءِ الدَّائِمِ ثُمَّ يَتَوَضَّأُ مِنْهُ أَوْ يشرب" – ابن حبان, 1256[4]

 

[] Dalam matan sebut; أَحَدُكُمْ—seseorang kamu, ia memberi maksud umum, sama ada lelaki ataupun perempuan.

 

Salah satu kaedah penting; apabila sesuatu perkataan menggunakan perkataan lelaki, maka ia termasuk juga Wanita kecuali ada bukti untuk memalingkan maksudnya khusus untuk lelaki sahaja.

 

Namun, sebarang perkataan yang menggunakan perkataan perempuan, maka ia adalah khusus untuk perempuan kecuali ada dalil untuk palingkan maknanya kepada umum.

 

[3] Dalam matan hadis, digunakan lafaz; فِي الْمَاءِ الدَّائِمِ sedangkan dalam terjemah bab tajuk, digunakan lafaz; فِي الْمَاءِ الرَّاكِدِ.

 

Asal perkataan الراكد adalah tidak berlari dan tidak berjalan. Contoh ayat, ركدت السفينة; iaitu, kapal yang tidak bergerak ketika berada di atas laut.

 

Adapun asal makna lafaz الدائم, ia dari perkataan دام يدوم, iaitu berkekalan lama. Namun, dari sudut pemaknaan hadis, air yang tidak bergerak. Justeru, penting ada penambahan kata لا يجري, iaitu sebagai tafsil (perincian) terhadap makna الدائم. (al-Tawassut:1/359)

 

Jadi, dari ini ia boleh sahaja ditafsirkan sebagai air yang bertakung yang kadar air itu banyak, seperti air tasik.

 

[4] Hadis ini menjelaskan bahawa dilarang dari kencing ke dalam air yang bertakung, walaupun dalam kadar air yang banyak seperti air tasik. Lebih dilarang, selepas dikencing di air tasik itu, lalu mandi pula dengan air tersebut.

 

[5] Walaupun dalam matan hadis ini disebut kencing, sudah pasti termasuk juga larangan dari buang air besar dalam air tersebut. (Ibn Ruslan: 1/532)

 

HUBUNGAN HADIS

 

Hadis ke-67 dijelaskan berkenaan telaga yang ada dibuang najis dalamnya.

 

Hadis ke-69 ini pula, dijelaskan larangan menajiskan air, sama telaga atau sebagainya.

 

Dalam Hadis ke-68, dijelaskan bahawa berjunub tidak menjadikan air bernajis.

 

Dalam hadis ke-69 ini pula, menjelaskan larangan menajiskan air dengan cara qadha’ hajat.

 

PENGAJARAN

 

[1] LARANGAN MENAJISKAN AIR

 

Dalam hadis, Nabi saw sebut larangan dari kencing dalam air yang tidak bergerak, dan kemudian mandi dalam itu.

 

Persoalannya, apa yang mahu Nabi saw larang?

A.                  Larang dari menajiskan air?

B.                  Tidak dilarang menajiskan air, tetapi larangan bersuci menggunakan air mutanajjis?

 

Perkara (A) ini timbul, kerana air yang tidak berjalan itu tidak semestinya sedikit. Bahkan, ia boleh berlaku dalam kadar yang banyak. Jika dikencing dalam air yang tidak berjalan itu dalam kadar yang banyak serta tidak mengubah kepada tiga perkara, air itu tetap tidak boleh dianggap sebagai bernajis.

 

Dengan itu, tidak hairan ada ulama membahaskan hukum menajiskan air?

 

Jika difahami sebagai (A), turut dilarang juga kencing dalam laut, atau air lata yang sentiasa mengalir. Namun, jika difahami pada (B), kencing dalam laut dan air mengalir tidak salah.

 

Menurut Ibn Daqiq al-‘Aid, larangan yang terkandung dalam hadis ini adalah kedua-duanya sekali. Hal ini kerana, apabila air bernajis, sudah pasti tidak boleh bersuci dengan air tersebut. (ibn Ruslan:1/534)

 

PERTAMA: HARAM

 

Berkenaan dengan larangan menajiskan air, selaras dengan hadis sebelum ini; dilarang qadha’ hajat di sumber air.

 

Menurut Ulama bermazhab Hanafi, menajiskan air adalah haram, walaupun ia air laut sekalipun. (Ibn Ruslan:1/535)

 

KEDUA: MAKRUH

 

Menurut Imam al-Nawawi, apabila kadar air sedikit, maka kencing atau buang najis dalam air itu adalah haram.

 

Namun, kata ulama Mazhab maliki dan syafie, jika air itu banyak yang dengan dibuang najis tidak menjadikan air itu mutanajjis, maka hukumnya adalah makruh. Hal ini kerana, ia tidak menjadikan air itu najis, serta ia termasuk tindakan buruk akhlak. (al-Tawassut:1/363)

 

Demikian juga Imam al-Nawawi kata, jika kencing di air yang mengalir; hukumnya adalah makruh, sama ada air itu banyak ataupun sedikit, kerana sifat mengalir itu menjadikan air itu tidak bernajis. (al-Manhal:1/145)

 

[2] MENGGUNAKAN AIR BANYAK YANG ADA NAJIS

 

SATU: MAZHAB SYAFIE

 

Ulama Mazhab Syafie berfatwa bahawa penentuan najis air adalah dengan dua perkara:

(a)                 Kadar air kurang dua kolah yang jatuh najis dalamnya.

 (b)               Kalau air lebih dua kolah, maka dilihat pada factor perubahan tiga perkara; rasa, bau dan warna.

 

Justeru, jika air yang lebih dari kadar dua kolah yang jatuh najis dalamnya, menggunakan air itu adalah MAKRUH. Mereka berpendapat begitu, kerana dalam matan hadis menggunakan lafaz umum, tanpa dibataskan kepada lebih dua kolah atau tidak. (Ibn Ruslan:1/536)

 

DUA: MAZHAB MALIKI

 

Air yang jatuh najis dalamnya, sikit atau banyak kadar air itu, ia tetap dibataskan kepada tiga perkara; iaitu bau, rasa dan warna.

 

TIGA: MAZHAB ZAHIRI

 

Jika dikencing pada satu botol air, lalu air kencing dalam botol itu dituang dalam air dan air itu digunakan untuk berwuduk, maka wuduknya adalah sah. Hal ini kerana, dalam hadis menyebut kencing secara terus ke air tenang tersebut, bukan melalui perantara.

 

Jika si A kencing dalam air tenang itu, lalu diguna air itu untuk berwuduk oleh si B, maka itu tidak termasuk dalam larangan hadis. yang terlarang hanya si A sahaja. Justeru, dalam keadaan begitu dibenarkan kepada Si A itu bertayammum. (alTawassut:1/365)

 

Tidak dilarang berwuduk atau mandi dari air yang dibuang air besar padanya. Hal ini kerana, dalam hadis hanya sebut kencing, tidak disebutkan buang air besar. Namun, pendapat ini menyalahi ijmak. (al-Manhal:1/245)

 

Tidak bernajis air, jika kencing di tebing, lalu air kencing itu meleleh masuk ke dalam air yang tenang tersebut. (Arnaut:1/52)

 

BIOGRAFI PERAWI

 

[5] AHMAD BIN YUNUS (132H-227H)

أَحْمَدُ بْنُ يُونُسَ

 

Nama penuhnya adalah AHMAD BIN ABDULLAH BIN YUNUS. Dia dipanggil dengan ABU ABDILLAH AL-YARBU’IE. Dia adalah guru al-Bukhari, Muslim dan Abu Daud, dan merupakan Rijal al-Tarmizi, al-Nasaie dan Ibn Majah.

 

Dia adalah perawi siqah lagi sahih.

 

[4] ZAIDAH BIN QUDAMAH AL-SAQAFI (161H)

زَائِدَةُ بن قدامة الثقفي

 

Dia dipanggil Abu al-Solt al-Kufi. Dia antara ulama hadis yang digelar sebagai AL-HAFIZ. dia bukan sekadar terkenal dalam bidang hadis, bahkan amat terkenal juga dalam bidang tafsir al-Quran.

 

Dia meninggal dunia pada tahun 161H, di bumi rom.

 

Dia dianggap SIQAH oleh al-Nasaie, Abu Hatim, Al-Ijli. Ibn Sa’ad kata, dia siqah ma’mun. Ibn Hibban kata, dia seorang huffaz yang mutqin. Al-Daraqutni kata, dia imam yang sabat.

 

Abu Zur’ah pula kata, dia soduq dari kalangan ahli ilmu. Mati di rom tahun perangan AL-HASAN BIN QAHTABAH. (Al-Aini:1/206)

 

Menurut al-Sayuti dalam tabaqat al-Huffaz, dia dikatakan orang yang amat tegas dengan ahli Bid’ah. Andai ada orang datang mahu berbual dengannya, dia akan tanya lebih dahulu, apakah dari ahl al-Sunnah atau tidak. Jika ahli Bid’ah, dia tidak akan berbual dengan orang itu.

 

Dia adalah Rijal al-Kutub al-Sittah, dan seorang perawi siqah lagi sahih.

 

[3] HISHAM BIN HASSAN AL-AZDI AL-QARDUSI (148H)

 هِشَامٍ بن حسان الأزدي القردوسي

 

Dia berasal dari basrah dan rata-rata anggap dia siqah kecuali sebilangan kecil anggap dia لا بأس به seperti Ahmad dan Ibn Ma’in.  ataupun, Abu Hatim anggap dia soduq.

 

Maksud HISHAM di sini adalah bukan Hisham bin urwah sepertimana dakwaan AL-AINI (1/206), sebab Hisham bin Urwah tidak pernah belajar dengan Muhammad bin Sirin. Justeru, hisham di sini adalah hisham bin hasan, kerana memang terbukti bahawa hisham murid kepada Ibn Sirin. (al-Tawassut)

 

Dia adalah rijal al-Kutub al-Sittah, serta seorang perawi yang siqah lagi sahih, bahkan salah seorang ulama hadis mendapat gelaran AL-HAFIZ.

 

[2] MUHAMMAD BIN SIRIN (33H-110H)

مُحَمَّدٍ بن سيرين

 

Dia dipanggil dengan ABU BAKAR AL-ANSARI AL-BASRI. Dia salah seorang ulama yang menghafal hadis sehingga digelar sebagai AL-HAFIZ.

 

Sering disebut sebagai orang yang mahir dalam ilmu takwil mimpi, bahkan sebenarnya dia turut mahir dalam ilmu tafsir dan ilmu hadis. Dia adalah tabiin.

 

Dia dilahirkan di era pemerintahan Saidina Osman. Bapanya adalah hamba kepada ANAS BIN MALIK. Bapanya telah dimerdekakan oleh Anas selepas dari PERANG AIN AL-TAMAR (tempat di barat kufah) yang dikepalai oleh Khalid bin al-Walid.

 

Ibunya bernama SOFIYAH yang merupakan hamba kepada ABU BAKAR AL-SIDDIQ, lalu dimerdekakan.

 

Dia terkenal dengan warak, sehinggakan setelah HAJJAJ mati, ada orang kutuk HAJJAJ, dia terus menegur dengan berkata: Hajjaj sudah mati. Tindakan kamu sebegini, dibimbangi berdosa di sisi Allah lebih besar dari dosa yang dilakukan oleh HAJJAJ.

 

Kewarakannya lebih terserlah, apabila diceritakan bahawa semasa dia di pasar, ada orang ternampak dia terus beristighfar dan bertasbih dan tahlil.

 

Dia seorang peniaga di pasar. Apabila dia pulang dari berniaga pada waktu malam, dia akan solat dan membaca al-Quran sehingga menangis.

 

Abu Qilabah ada bercerita bahawa ada seseorang lelaki datang berjumpa dengan Ibn Sirin. Dia kata, dia mimpi kencing berdarah. Ibn Sirin tanya dia: apakah kamu ada setubuhi isteri kamu ketika dia sedang haid? Dijawab: ya. Ibn Sirin pun kata: takutlah kamu kepada Allah dan jangan ulangi lagi.

 

Mahdi bin Maimun ada bercerita bahawa ada suatu hari dia nampak Ibn Sirin sedang berbual dengan beberapa orang temannya. Kelihatan dia ketawa sehingga dia berbongkok. Lalu, ada salah seorang mereka membaca hadis, dia terus terdiam seperti orang yang mati.

 

Asy’as berkata: ibn Sirin apabila ditanya hukum halal – haram, warna mukanya akan berubah.

 

Ibn Syubrumah pernah berkata: aku tidak nampak orang yang amat berani dalam fatwanya.

 

Hisham pernah kata:

ما رأيت أحدًا عند السلطان أصلب من ابن سيرين

Aku tidak nampak seorang pun yang lebih keras terhadap sultan berbanding ibn Sirin.

 

Tidak dinafikan bahawa Ibn Sirin memang mahir dalam takwil mimpi. Namun, kitab ta’bir ru’ya yang disandarkan kepada Ibn Sirin tidak boleh dipertanggungjawabkan.

 

Ada dakwaan mengatakan bahawa kitab tersebut, sebenarnya bukan tulisan Ibn Sirin, tetapi tulisan seorang ulama bermazhab syafie bernama ABDUL MALIK BIN MUHAMMAD AL-KHARKUSHI AL-NAISABURI (407H)

 

Dia adalah pemula kepada penggunaan perkataan AHL AL-SUNNAH. Dalam riwayat ada menyebyt bahawa dia berkata:

 

لم يكونوا يسألون عن الإسناد فلما وقعت الفتنة قالوا سموا لنا رجالكم فينظر إلى أهل السنة فيؤخذ حديثهم وينظر إلى أهل البدع فلا يؤخذ حديثهم

“Dahulu, mereka tidak tanya sanad. Apabila berlaku fitnah, mereka berkata: sebutkan nama-nama rijal kamu kepada kami. Perlu diperhatikan kepada Ahli al-Sunnah, maka diambil hadisnya. Dan dilihat kepada ahli bid’ah, maka hadis mereka tidak boleh diambil”

 

Orang yang kuat berpuasa dengan puasa Nabi Daud. 

 

Dia menolak riwayat secara makna. Ibn Sa’ad kata, dia seorang siqah ma’mun faqih ilmu banyak serta warak.

 

Ahmad, Ibn Main dan ibn Hibban kata, dia seorang siqah. Bakar al-Muzani kata, aku tidak pernah jumpa orang sewarak Ibn Sirin. Bahkan, Ibn Hibban kata, dia orang yang paling warak dalam kalangan penduduk basrah.

 

 Dia adalah Rijal al-Kutub al-Sittah, serta seorang perawi yang siqah lagi sahih.

 

[1] ABU HURAIRAH (21SH-59H)

 أَبو هُرَيْرَةَ

 

Nama sahabat ini dalam Abu Daud ke 10, iaitu dala,m hadis ke-9, 25, 28, 35, 44, 45, 46, 54 dan 69.

 

PERBAHASAN SANAD

 

[1] ARNAUT-SAHIH

A.                  Rijal siqah.

B.                  Hadis ini ada dalam sahih al-Bukhari dan Muslim.

 

[2] ALBANI-SAHIH

A.                  Ikut syarat bukhari dan muslim.

B.                  Bukhari dan muslim keluarkan hadis ini.

C.                  Abu ‘awanah juga keluarkan dari sahihnya.

D.                 Tarmizi anggap sahih.

 

[3] KOMEN ABU DAUD

 

Dalam sanad hadis, Abu Daud ada menyatakan:

فِي حَدِيثِ هِشَامٍ

 

Perkataan في di sini, ia bermakna عن. Hal ini dilihat pada sanad al-Darimi:

أَخْبَرَنَا أَحْمَدُ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ، حَدَّثَنَا زَائِدَةُ، عَنْ هِشَامٍ، عَنْ مُحَمَّدٍ، عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ، عَنِ النَّبِيِّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ – الدارمي, 757

 

Demikian juga, boleh di lihat pada sanad yang sama dalam Muslim (282)

 

Maksud Abu Daud adalah, Hisham salah seorang perawi beliau yang meriwayatkan hadis ini. Dalam perkataan lain, ada orang lain dari ZAIDAH turut meriwayatkan hadis ini dari HISHAM.

 

Sila lihat dalam Sanad Muslim, ada perawi bernama HISHAM, yang ambil itu adalah JARIR.

(282) وَحَدَّثَنِي زُهَيْرُ بْنُ حَرْبٍ، حَدَّثَنَا جَرِيرٌ، عَنْ هِشَامٍ، عَنِ ابْنِ سِيرِينَ، عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ، عَنِ النَّبِيِّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ: «لَا يَبُولَنَّ أَحَدُكُمْ فِي الْمَاءِ الدَّائِمِ ثُمَّ يَغْتَسِلُ مِنْهُ» - مسلم, 282

 



[1] SANAD:

حَدَّثَنَا أَبُو اليَمَانِ، قَالَ: أَخْبَرَنَا شُعَيْبٌ، قَالَ: أَخْبَرَنَا أَبُو الزِّنَادِ، أَنَّ عَبْدَ الرَّحْمَنِ بْنَ هُرْمُزَ الأَعْرَجَ، حَدَّثَهُ، أَنَّهُ سَمِعَ أَبَا هُرَيْرَةَ

[2] SANAD:

حَدَّثَنَا مَحْمُودُ بْنُ غَيْلَانَ قَالَ: حَدَّثَنَا عَبْدُ الرَّزَّاقِ، عَنْ مَعْمَرٍ، عَنْ هَمَّامِ بْنِ مُنَبِّهٍ، عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ، عَنِ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ، قَالَ

SANAD AL-NASAIE (57)

أَخْبَرَنَا إِسْحَاقُ بْنُ إِبْرَاهِيمَ قَالَ: أَنْبَأَنَا عِيسَى بْنُ يُونُسَ قَالَ: حَدَّثَنَا عَوْفٌ، عَنْ مُحَمَّدٍ، عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ، عَنْ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ

 

[3] SANAD:

أَخْبَرَنَا مُحَمَّدُ بْنُ حَاتِمٍ قَالَ: حَدَّثَنَا حِبَّانُ قَالَ: حَدَّثَنَا عَبْدُ اللَّهِ، عَنْ مَعْمَرٍ، عَنْ هَمَّامِ بْنِ مُنَبِّهٍ، عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ، عَنِ النَّبِيِّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ

[4] SANAD:

أَخْبَرَنَا مُحَمَّدُ بْنُ إِسْحَاقَ بْنِ خُزَيْمَةَ قَالَ حَدَّثَنَا يُونُسُ بْنُ عَبْدِ الْأَعْلَى قَالَ حَدَّثَنَا أَنَسُ بْنُ عِيَاضٍ عَنِ الْحَارِثِ بْنِ عَبْدِ الرَّحْمَنِ بْنِ أَبِي ذُبَابٍ عَنْ عَطَاءِ بْنِ مِينَاءَ عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَال

No comments:

Post a Comment