BAB 37 |
بَابُ
الْوُضُوءِ بِسُؤْرِ الْكَلْبِ
WUDUK DARI SISA ANJING
HADIS
71 |
حَدَّثَنَا أَحْمَدُ بْنُ يُونُسَ، حَدَّثَنَازَائِدَةُ، فِي حَدِيثِ هِشَامٍ، عَنْ مُحَمَّدٍ، عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ عَنِ
النَّبِيِّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ: «طُهُورُ إِنَاءِ أَحَدِكُمْ
إِذَا وَلَغَ فِيهِ الْكَلْبُ، أَنْ يُغْسَلَ سَبْعَ مِرَارٍ، أُولَاهُنَّ
بِتُرَابٍ
Nabi saw berkata: Bersih bekas (air) seseorang
kamu, apabila anjing jilat padanya bahawa dibasuh tujuh kali; salah satu
darinya (tujuh) adalah dengan tanah.
قَالَ أَبُو
دَاوُدَ: وَكَذَلِكَ قَالَ أَيُّوبُ وَحَبِيبُ بْنُ الشَّهِيدِ: عَنْ مُحَمَّدٍ
Status:
sahih
PENJELASAN
MATAN |
[1] Hadis ini diriwayatkan secara MARFU’; iaitu ABU
HURAIRAH mengambil hadis ini dari Nabi saw bahawa Baginda ada memberitahu satu
hukum berkaitan dengan jilatan anjing.
Dalam matan hadis, Nabi saw menyebut طهور, yang ada yang baca dengan TUHUR, dan
ada pula yang baca dengan TAHUR.
Menurut Taqiyuddin, perbezaan dua bacaan itu adalah;
maksud TAHUR adalah مطهر—membersihkan, sedangkan perkataan TUHUR adalah perbuatan
membersih. Imam Nawawi kata, bacaan TUHUR yang paling popular. (al-tawassut:2/416)
[2] Dalam matan hadis, disebut طهور أناء احدكم, iaitu pada perkataan الإناء itu, menurut Ulama Hanafi, Syafie
dan Hanbali, maksudnya itu hendaklah dilihat dari sudut makna yang KEBIASAAN,
bukan TAQYIID. Bermaksud, apa-apa pun yang dijilati anjing adalah kotor
bernajis yang perlu dibasuh dengan tujuh kali, tidak kira bekas air atau bekas
makanan atau kain yang dipakai dan sebagainya. Dalam matan hadis, yang
dibataskan kepada bekas air, kerana menjadi KEBIASAAN bagi anjing bahawa
menjilat air dari sesuatu bejana. (al-Manhal:1/252)
Tidak dinafikan, ada yang menyatakan bahawa ia sebatas
TAQYIID, iaitu IBN AL-QASIM. Iaitu, dia fahami bahawa yang wajib dibasuh itu
hanya apabila anjing jilat bejana air. Namun, jika dijilat pada pinggan nasi, kain
yang dipakai dan sebagainya, maka tidak perlu dibasuh. (al-Manhal:1/256)
[3] Dalam hadis, dijelaskan bahawa anjing menjilat. Dari sudut bahasa
arab, perkataan yang digunakan adalah ولغ yang
bermakna jilat, sedangkan dalam bahasa arab, perkataan JILAT mempunyai
perkataan lain, iaitu لعق.
Dari sudut perbahasan bahasa,
asal makna ولغ
adalah jilat dengan menggunakan hujung lidah yang sering dilakukan oleh anjing
atau kucing ketika minum air. (al-Tawassut:2/417)
[4] Jika dilihat pada riwayat Imam Malik, sama ada
secara langsung dalam kitab al-Muwatta’, ataupun dari kitab-kitab lain yang
mereka ambil dari Imam malik, matannya tidak menggunakan perkataan ولغ
tetapi menggunakan perkataan شرب. Antaranya seperti berikut;
(a)
Sahih al-Bukhari (172);
عَنْ أَبِي
هُرَيْرَةَ، قَالَ: إِنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ:
«إِذَا شَرِبَ الكَلْبُ فِي إِنَاءِ أَحَدِكُمْ فَلْيَغْسِلْهُ سَبْعًا» -
البخاري, 172[1]
(b)
Muslim (279);
عَنْ أَبِي
هُرَيْرَةَ، أَنَّ رَسُولَ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ: «إِذَا
شَرِبَ الْكَلْبُ فِي إِنَاءِ أَحَدِكُمْ، فَلْيَغْسِلْهُ سَبْعَ مَرَّاتٍ» -
مسلم, 279[2]
(c)
al-Nasaie (63):
عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ،
أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ: «إِذَا شَرِبَ
الْكَلْبُ فِي إِنَاءِ أَحَدِكُمْ فَلْيَغْسِلْهُ سَبْعَ مَرَّاتٍ» - النسائي, 63[3]
Semua sanad ini bermuarakan dari Imam Malik. Dan ternyata, ia ada dalam
kitab muwatta’ (89):
عَنْ أَبِي
هُرَيْرَةَ، أَنَّ رَسُولَ اللهِ صلى الله عليه وسلم قَالَ: «إِذَا شَرِبَ
الْكَلْبُ فِي إِنَاءِ أَحَدِكُمْ فَلْيَغْسِلْهُ سَبْعَ مَرَّاتٍ» - الموطاء, 89[4]
*Antara lafaz ولغ dan lafaz شرب, bacaan yang mahfuz adalah وَلَغَ,
sedangkan bacaan شرب adalah syaz.
Hal ini kerana, perkataan ولغ lebih tepat
dengan pemaknaan hadis. Apatah lagi:
(a)
riwayat ولغ mempunyai mutab-ah pada
MUHAMMAD BIN SIRIN dengan perawi bernama:
a.
HAMAM BIN MUNABBIH (Musannaf Abd al-Razzaq: 329\Ibn Hibban, 1295)
b.
ABU RAZIN (Al-Tibrani, 7644—mukjam awsat\ 942—mukjam soghir)
(b)
Pada riwayat ولغ ada mutaba-ah pada HISYAM BIN HASSAN dengan perawi bernama:
a.
AYUB
AL-SUKHTIYANI (al-Tarmizi: 91\ al-Bazzar, 9846\al-Tahawi, 2650)
b.
QURRAH BIN KHALID (Al-Tahawi, 2648\al-Daraqutni, 205)
c.
QATADAH
(Al-Tahawi, 63)
d.
YUNUS BIN UBAID (Al-Tibrani, 1326)
e.
AL-AWZAIE (Al-Daraqutni, 185)
(c)
Dalam
riwayat al-Muwatta’, perawi yang ambil dari Imam Malik adalah ABU ZINAD,
daripada AL-A’RAJ, daripada ABU HURAIRAH, daripada NABI SAW. Didapati dalam Ibn Khuzaimah (96)
menggunakan lafaz ولغ dengan SANAD YANG SAMA;
نا عَبْدُ
الْجَبَّارِ بْنُ الْعَلَاءِ، نا سُفْيَانُ، عَنْ أَبِي الزِّنَادِ، عَنِ
الْأَعْرَجِ، عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ
[5] dalam matan hadis, disebutkan bahawa penggunaan lafaznnya
adalah أُولَاهُنَّ بِتُرَابٍ—salah satu darinya
(tujuh) adalah tanah.
Namun, jika dilihat pada riwayat lain, digunakan
matan-matan berikut;
(a)
Musnad
al-Bazzar –أولهن بالتراب —yang pertamanya adalah dengan
tanah.
عَنْ أَبِي
هُرَيْرَةَ رَضِيَ اللهُ عَنْهُ, عَنِ النَّبِي صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ
قال: يغسل الإناء سبع مرات أولهن بالتراب. – البزار, 9857[5]
(b)
Sahih Ibn Khuzaimah—الْأُولَى مِنْهُنَّ
بِالتُّرَابِ—yang lebih utama dari tujuh itu:
عَنْ أَبِي
هُرَيْرَةَ، عَنِ النَّبِيِّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ: «طُهُورُ
إِنَاءِ أَحَدِكُمْ إِذَا وَلَغَ فِيهِ الْكَلْبُ أَنْ يُغْسَلَ سَبْعَ مَرَّاتٍ،
الْأُولَى مِنْهُنَّ بِالتُّرَابِ» وَقَالَ الدَّوْرَقِيُّ: «أَوَّلُهَا
بِتُرَابٍ» وَقَالَ الْقُطَعِيُّ: «أَوَّلُهَا بِالتُّرَابِ» - ابن خزيمة, 95[6]
(c)
al-Sunan al-Kubra, al-Baihaqi--أُولَاهُنَّ أَوْ
أُخْرَاهُنَّ بِتُرَابٍ—salah satu atau yang lainnya adalah tanah;
عَنْ أَبِي
هُرَيْرَةَ، أَنَّ رَسُولَ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ، قَالَ: "
إِذَا وَلَغَ الْكَلْبُ فِي إِنَاءِ أَحَدِكُمْ فَلْيَغْسِلْهُ سَبْعَ مَرَّاتٍ
أُولَاهُنَّ أَوْ أُخْرَاهُنَّ بِتُرَابٍ" – البيهقي, 1145[7]
(d)
Ada pula baca dengan lafaz: إِحْدَاهُنَّ
بِالتُّرَابِ, iaitu dalam al-Sunan al-Kubra, al-Nasaie:
عَنْ أَبِي
هُرَيْرَةَ، عَنْ رَسُولِ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ: «إِذَا
وَلَغَ الْكَلْبُ فِي إِنَاءِ أَحَدِكُمْ فَلْيَغْسِلْهُ سَبْعَ مَرَّاتٍ
إِحْدَاهُنَّ بِالتُّرَابِ» - النسائي, 69[8]
*dari
semua bacaan ini, al-Harmalah
menyatakan bahawa Imam syafie memilih matan yang menyebut الأولى بالتراب (albani:1/ 128)
Dengan ini, dapat disimpulkan bahawa membasuh dengan
air tanah itu, salah satu dari tujuh basuhan tersebut. Justeru, tidak mengapa
menggunakan air tanah pada basuhan pertama, atau di pertengahan, atau di akhir.
[6] Dalam riwayat al-Khattabi, dibaca dengan بالتراب (Ibn
Ruslan:1/547)
HUBUNGAN
HADIS |
Dalam hadis ke-63, dijelaskan berkenaan air yang kadar lebih dua kolah diminum
oleh binatang pemangsa.
Dan hadis ke-70 pula, air kencing yang masuk ke dalam
air yang bertakung dalam kadar yang banyak. Ia bersifat alir.
Hadis ke-71 ini pula, ada dua perkara: (a) air liur
anjing bersifat alir yang (b) masuk dalam air dalam kadar yang sedikit.
PENGAJARAN |
[1] AIR SEDIKIT MENJADI NAJIS
Hadis
ini menjadi dalil untuk mazhab syafie bahawa air yang sedikit (kadar kurang dua
kolah) dianggap bernajis hanya semata-mata najis jatuh dalamnya, walaupun tidak
berubah salah satu dari tiga perkara (Bau, rasa dan warna).
Justeru,
tidak menjadi najis air yang anjing jilat, jika air itu lebih banyak dari kadar
dua kolah kecuali jika berubah salah satu dari tiga perkara pada air tersebut. (al-Tawassut:2/455)
[2] MAKSUD
BERSUCI
Ada dua bentuk yang perlu bersuci:
a.
Bersuci dari najis.
b.
Bersuci dari hadas.
Firman Allah:
وَإِنْ
كُنْتُمْ جُنُبًا فَاطَّهَّرُوا وَإِنْ كُنْتُمْ مَرْضَى أَوْ عَلَى سَفَرٍ أَوْ
جَاءَ أَحَدٌ مِنْكُمْ مِنَ الْغَائِطِ أَوْ لَامَسْتُمُ النِّسَاءَ فَلَمْ
تَجِدُوا مَاءً فَتَيَمَّمُوا صَعِيدًا طَيِّبًا فَامْسَحُوا بِوُجُوهِكُمْ
وَأَيْدِيكُمْ مِنْهُ (6) – المائدة
“Jika kamu junub (berhadas besar) maka bersucilah dengan mandi
wajib; dan jika kamu sakit (tidak boleh kena air), atau dalam pelayaran, atau
salah seorang dari kamu datang dari tempat buang air, atau kamu sentuh
perempuan, sedang kamu tidak mendapat air (untuk berwuduk dan mandi), maka
hendaklah kamu bertayamum dengan tanah - debu yang bersih, iaitu: sapulah muka
kamu dan kedua belah tangan kamu dengan tanah - debu itu”
Antara perbezaan antara keduanya ini adalah, pada
perkara (a) tidak boleh digantikan dengan TAYAMMUM, sedangkan ia boleh berlaku
pada perkara (b).
Dalam hadis ini, merujuk kepada makna yang (a), iaitu
tidak boleh digantikan dengan TAYAMMUM. (al-tawassut:2/419)
[3] ANJING ADALAH NAJIS ZAT
PERTAMA:
SYAFIE DAN AHMAD
Pada
syafie, anjing dan keseluruh badannya adalah najis.
Hujah
mereka adalah, air liur adalah adalah anggota yang paling bersih kerana ia
boleh ditelan. Apabila air liur pun sudah najis, lebih-lebih lagi najis pada seluruh
badannya. (Ibn Ruslan:1/544)
KEDUA:
ABU HANIFAH
Hanya
air liur anjing sahaja najis, sedangkan badan anjing bukan najis.
Dalam
hadis, hanya menyatakan jilat. Justeru, air liur sahaja dianggap sebagai najis.
Selain dari air liur, tidak ada dalil yang menyatakan kenajisannya.
KETIGA:
MALIK, AL-AWZAIE DAN DAUD.
Anjing
tidak najis. Suruhan basuh, hanya TA’ABBUD sahaja. Ibn Abd al-bar kata,
ta’abbud dalam maksud SUNAT, bukan WAJIB. (al-tasawwut:2/424)
Justeru,
hukumnya sama seperti hukum dalam hadis ke-63 yang lepas (air yang dijilat oleh binatang buas
dan melata).
HUJAH
PERTAMA: Jika anjing itu najis, sudah pasti nabi saw tidak suruh basuh sampai
tujuh kali. Bermakna, memadai dengan sekali basuh, atau hilang tiga perkara;
bau, rasa dan rasa sahaja.
Namun,
di suruh tujuh kali basuh. Bermakna, ini memberi maksud TA’ABBUD.
Membasuh
dengan tujuh kali itu dianggap sunat sahaja, kerana air yang dijilat anjing itu
tidak dianggap sebagai najis. Justeru, basuhan tujuh kali itu sama sepertimana
basuhan tiga kali anggota wuduk semasa berwuduk.
DALIL
KEDUA: Dalam al-Quran, Allah ada berfirman:
يَسْأَلُونَكَ
مَاذَا أُحِلَّ لَهُمْ قُلْ أُحِلَّ لَكُمُ الطَّيِّبَاتُ وَمَا عَلَّمْتُمْ مِنَ
الْجَوَارِحِ مُكَلِّبِينَ تُعَلِّمُونَهُنَّ مِمَّا عَلَّمَكُمُ اللَّهُ فَكُلُوا
مِمَّا أَمْسَكْنَ عَلَيْكُمْ وَاذْكُرُوا اسْمَ اللَّهِ عَلَيْهِ وَاتَّقُوا
اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ سَرِيعُ الْحِسَابِ (4) – المائدة
Mereka bertanya kepadamu (wahai Muhammad):
"Apakah (makanan) yang dihalalkan bagi mereka?" Bagi menjawabnya
katakanlah: "Dihalalkan bagi kamu (memakan) yang lazat-lazat serta baik,
dan (buruan yang ditangkap oleh) binatang-binatang pemburu yang telah kamu ajar
(untuk berburu) mengikut cara pelatih-pelatih binatang pemburu. Kamu mengajar
serta melatihnya (adab peraturan berburu) sebagaimana yang telah diajarkan
Allah kepada kamu. Oleh itu makanlah dari apa yang mereka tangkap untuk kamu
dan sebutlah nama Allah atasnya (ketika kamu melepaskannya berburu); dan
bertaqwalah kepada Allah (dengan memelihara diri dari memakan yang diharamkan
Allah); Sesungguhnya Allah Maha Cepat hitungan hisabNya"
ISTIDLAL: Ayat ini menjelaskan berkenaan makan
binatang buruan yang ditangkap oleh anjing, tetapi tidak dijelaskan bahawa
perlu membasuh terlebih dahulu. (al-Tawassut:2/465)
DALIL KETIGA: Dalam hadis—daripada ‘Adi bin Hatim
bahawa dia bertanya berkenaan anjing perburuan. Baginda pun menjawab:
«إِذَا
أَرْسَلْتَ كَلْبَكَ المُعَلَّمَ فَقَتَلَ فَكُلْ، وَإِذَا أَكَلَ فَلاَ تَأْكُلْ،
فَإِنَّمَا أَمْسَكَهُ عَلَى نَفْسِهِ» قُلْتُ: أُرْسِلُ كَلْبِي فَأَجِدُ مَعَهُ
كَلْبًا آخَرَ؟ قَالَ: «فَلاَ تَأْكُلْ، فَإِنَّمَا سَمَّيْتَ عَلَى كَلْبِكَ
وَلَمْ تُسَمِّ عَلَى كَلْبٍ آخَرَ» - البخاري, 175[9]
Jika kamu lepaskan anjing kamu yang telah diajar, dan
dia membunuh (binatang buruan), maka makanlah (binatang buruan tersebut). Aku
(‘Adi bin Hatim) bertanya lagi: aku telah lepaskan anjingku, dan aku dapati
bersamanya ada anjing yang lain?” jawab nabi: Jangan kamu makan. Hal ini
kerana, kamu baca bismillah untuk anjing kamu, bukan baca bismillah untuk
anjing yang lain”
ISTIDLAL: Hadis ini menyatakan keizinan makan binatang buruan yang ditangkap oleh
anjing, walaupun semasa binatang buruan itu ditangkap, ia sudah mati. Dalam
hadis ini, tidak dinyatakan suruhan agar membasuh terlebih dahulu.
DALIL KEEMPAT: Anjing masuk dan keluar dari masjid:
قَالَ ابْنُ
عُمَرَ: «كُنْتُ أَبِيتُ فِي الْمَسْجِدِ فِي عَهْدِ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللهُ
عَلَيْهِ وَسَلَّمَ، وَكُنْتُ فَتًى شَابًّا عَزَبًا، وَكَانَتِ الْكِلَابُ
تَبُولُ وَتُقْبِلُ وَتُدْبِرُ فِي الْمَسْجِدِ، فَلَمْ يَكُونُوا يَرُشُّونَ
شَيْئًا مِنْ ذَلِكَ» - ابو داود, 382[10],
البخاري, 174[11]
Ibn Umar berkata: Aku tidur di masjid pada zaman
Rasulullah saw yang ketika itu aku masih remaja. Anjing selalu kencing, masuk
dan keluar pada masjid, tanpa mereka merenjiskan sedikit air pun di situ”
ISTIDLAL: kalau anjing wajib dibasuh dengan tujuh
kali, sudah pasti sahabat-sahabat Nabi akan membasuh kencing anjing dalam
masjid tersebut.
[4] SURUHAN BASUH JILATAN ANJING
PERTAMA:
SYAFIE
Anjing
adalah najis pada zatnya. Oleh itu, hukum basuh itu adalah wajib.
DALIL:
Apabila jilatan anjing perlu dibasuh, itu menandakan kenajisan anjing itu bukan
sifat, tetapi zat anjing itu sendiri adalah najis. (Ma’alim al-Sunan:1/40)
KEDUA:
ZAHIRI
Suruhan
itu bukan kerana ia najis, tetapi sekadar al-Ta’abbudi sahaja. Bermaksud, jika
tidak membasuh juga, maka hukumnya adalah berdosa, tetapi itu tidak menjadikan
air yang dijilat anjing itu bernajis.
BANTAHAN:
Pendapat ini dibantah dengan alasan, tidak mungkin perkara Ta’abbud ada kaitan
dengan pembaziran. Hal ini kerana, jika air itu bersih, tidak perlu air itu
dibuang. Jika dibuang juga, maka itu pembaziran, sedangkan dalam hadis ada
menyatakan suruhan membuang air jilatan anjng tersebut. (Ma’alim al-Sunan:1/40)
[5] MENGGUNAKAN TANAH
PERTAMA:
SYAFIE DAN AHMAD
Wajib
menggunakan salah satu dari tujuh basuhan itu adalah air tanah.
Cara
menggunakan tanah, Imam al-Nawawi kata dalam Syarh al-Muhazzab: Letak tanah
dalam air, atau letak air dalam tanah sehingga air keruh. Dan sapu pada tempat
yang terkena anjing tersebut. Kemudian dibilas dengan air pula. (al-tawassut:2/449)
Imam
al-Nawawi juga ada menyatakan, tidak memadai dengan sekadar letak tanah tanpa
dicampur dengan air. (al-Manhal:1/253)
KEDUA:
ABU HANIFAH DAN MALIK
Tidak
wajib menggunakan tanah. Memadai dengan air sahaja.
Bagaimana pula dengan matan hadis agar
menggunakan tanah? Jawab mereka:
a.
Pada
riwayat أُولَاهُنَّ بِتُرَابٍ itu IDHTIRAB MATAN.
(al-tawassut:2/442)
b.
Lafaz
أُولَاهُنَّ بِتُرَابٍ adalah AL-ZIYADAH ‘ALA AL-SIQAH; iaitu tidak ada dalam semua riwayat
kecuali hanya pada riwayat IBN SIRIN sahaja.
Dalam Mazhab Hanafi, al-Ziyadah ‘Ala al-Siqah tidak boleh dijadikan sandaran
hukum, sedangkan ia dijadikan sandaran hukum oleh Mazhab Syafie.
c.
Pada
Mazhab Hanafi, mereka anggap bahawa suruhan guna tanah adalah MUDRAJ; ia
perkataan Abu Hurairah, bukan perkataan Nabi saw.
[6] GUNA PENGGANTI TANAH SEPERTI
SABUN
Al-Rafie
kata, ada tiga pendapat:
a.
Boleh.
b.
Tidak
boleh.
c.
Boleh
jika tidak ada tanah. (al-Tawassut:2/450)
[7] BASUH TUJUH KALI
PERTAMA:
SYAFIE, AHMAD
Basuh
tujuh kali adalah wajib. Justeru, membasuh tanpa cukup tujuh kali, basuhan itu
tidak sah.
KEDUA:
MALIK
Basuh
tujuh kali itu sunat sahaja. Ada dakwaan menyatakan bahawa Mazhab Maliki menganggap
membasuh tujuh kali itu adalah wajib.
Walaubagaimana
pun, suruhan basuh sama ada sunat atau wajib, ia tidak menjadikan air jilatan
anjing bernajis. Hal ini kerana, basuh tujuh kali itu adalah AL-TA’ABBUDI
sahaja. (Aun:1/48)
KETIGA:
ABU HANIFAH
Yang
wajib hanya basuh tiga kali sahaja. Dalam riwayat Ibn Abi Syaibah pula kata,
Abu Hanifah memfatwakan hanya sekali basuh pun sudah memadai.
عَنِ ابْنِ
الْمُغَفَّلِ، " أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ
أَمَرَ بِقَتْلِ الْكِلَابِ , وَقَالَ: إِذَا وَلَغَ الْكَلْبُ فِي الْإِنَاءِ
فَاغْسِلُوهُ سَبْعَ مَرَّاتٍ , وَعَفِّرُوهُ الثَّامِنَةَ بِالتُّرَابِ "
وَذُكِرَ أَنَّ أَبَا حَنِيفَةَ قَالَ: يُجْزِئُهُ أَنْ يَغْسِلَ مَرَّةً – ابن
ابي شيبة, 36244[12]
Abdullah
bin al-Mughaffal berkata: Rasulullah suruh membunuh anjing. Baginda berkata:
apabila anjing jilat pada bekas, maka basuhlah tujuh kali dan gosoklah yang
kelapan dengan tanah. Disebutkan bahawa Abu Hanifah berkata: Memadai bahawa
basuh sekali.
Dalil Mazhab Hanafi ini adalah hadis mawquf—daripada
Abu Hurairah berkata;
عَنْ أَبِي
هُرَيْرَةَ , قَالَ: «إِذَا وَلَغَ الْكَلْبُ فِي الْإِنَاءِ فَاهْرِقْهُ ثُمَّ
اغْسِلْهُ ثَلَاثَ مَرَّاتٍ» . هَذَا مَوْقُوفٌ – سنن الدارقطني, 196[13]
Apabila anjing jilat
pada bekas (air), maka cuahkan air itu. Kemudian, basuhlah tiga kali”.
ISTIDLAL: hadis yang
menyebut basuh tujuh kali itu diriwayatkan oleh ABU HURAIRAH, sedangkan dalam
fatwa ABU HURAIRAH pula menyatakan membasuh sebanyak 3 kali.
Dalam manhaj istinbat
HANAFI, hadis riwayat perawi tidak boleh berbeza dengan fatwanya. Jika ada
perbezaan, Hanafi anggap hadis yang sebut 7 kali itu sebagai Mansukh. (al-tawassut:2/436)
[8] BASUH
APABILA SENTUH BABI
PERTAMA: SYAFIE DAN AHMAD
Kalau sentuh babi, kena basuh tujuh kali basuh. Hujah
mereka adalah qiaskan anjing dengan babi. Hal ini kerana babi lebih teruk dari
anjing.
a.
Al-Quran ada ada menyebut kenajisan babi, tetapi tidak
disebut berkenaan kenajisan anjing.
b.
Anjing boleh dijadikan binatang buruan, sedang babi
tidak boleh. (al-tasawwut:2/453)
Justeru, jika anjing yang tidak teruk pun sudah
dibasuh tujuh kali basuh yang salah satunya adalah air tanah, maka babi yang
teruk, lebih-lebih lagi wajib membasuh dengan tujuh kali basuh dan salah
satunya adalah air tanah.
KEDUA: MALIKI DAN HANAFI
Tidak perlu basuh tujuh kali, kerana tidak terdapat
sebarang nas yang menyatakan kewajipan membasuh apabila menyentuh babi dengan
tujuh kali dan salah satunya adalah air tanah.
[9] BEBERAPA ISU FIQH BERKENAAN AIR
(a)
TIADA
AIR KECUALI AIR JILATAN ANJING?
PENDAPAT
SATU: MALIKI DAN AL-AWZAIE
Jika
tidak ada air lain untuk berwuduk, maka air sisa jilatan anjing boleh dibuat
berwuduk.
SUFYAN
AL-SAURI pula kata, setelah berwuduk menggunakan air tersebut, hendaklah
bertayammum pula.
PENDAPAT
DUA: JUMHUR
Tidak
boleh guna langsung air tersebut, kerana air itu sudah dianggap MUTANAJJIS.
(b)
SEGERA BASUH?
Jumhur
kata, tidak wajib segera membasuh. Kalau segerakan juga, hukumnya sekadar sunat
sahaja. ia menjadi wajib apabila hendak menggunakan bekas itu.
(c)
BASUH
BEJANA AIR DENGAN CARA CELUP?
Masa
celup, memadai dengan air lalu di situ sebanyak tujuh kali. Ini pendapat Imam
syafie sepertimana dalam riwayat Harmalah.
Namun,
jika letak dalam air tenang, perlu digerakkan sebanyak tujuh kali gerakan. Ini
disebut oleh al-Baghawi. (al-Tawassut:2/460)
(d)
AIR TANAH KALI KE BERAPA?
Menggunakan air tanah itu, dibenarkan pada kali akhir.
Tetapi, yang terbaik di letak pada basuhan pertama.
[10] AIR TANAH ADALAH SUCI
Jika
tidak suci, sudah pasti tidak dibenarkan oleh Nabi agar digunakan untuk
bersuci. (al-Tawassut:2/462)
BIOGRAFI
PERAWI |
[5]
AHMAD BIN YUNUS
أَحْمَدُ بْنُ
يُونُسَ
Disebut
untuk kali ke-2, iaitu hadis 69 dan 72.
[4]
ZAIDAH BIN
QUDAMAH AL-SAQAFI (161H)
زَائِدَةُ بن قدامة الثقفي
Disebut
dalam sunan Abi Daud untuk kali ke-2, iaitu hadis ke-69 dan 71.
[3]
HISHAM BIN HASSAN
هشام بن حسان
Disebut
untuk kali ke-2, iaitu hadis ke-69 dan 71.
[3]
AYYUB BIN ABI TAMIMAH KAISAN AL-SUKHTIYANI (68H-131H)
أَيُّوبُ ابن ابي تميمة كيسان
Dia dipanggil dengan ABU BAKAR AL-SUKHTIYANI AL-ANZI
AL-BASRI. Dia adalah Tabiin, yang sempat melihat Anas bin malik. Syu’bah kata:
dia adalah penghulu para fuqaha’. Sufyan bin Uyaynah kata: Aku tidak pernah
jumpa tabiin seperti dia.
Dia digelar AL-ANZI sebab merujuk kepada kabilah dari keturunan ANZAH
BIN RABI’AH.
Ulama berbeza pendapat berkenaan tarikh lahirnya, 66H (kata: Ismail bin
Ulayyah) atau 68H (kata al-Zahabi). Hujah al-Zahabi, dia dilahirkan di tahun
Ibn Abbas meninggal dunia.
Digelar dengan السختياني adalah
kerana dia bekerja sebagai pembuat kulit buku dari kulit kambing. Perkataan سختيان; ada kata bahasa Farsi, dan ada kata bahasa Yunan.
Terkenal dengan merendah diri dengan ilmu. Ibn Syuzab pernah bercerita
bahawa apabila ditanya sesuatu yang dia tidak tahu, dia akan kata: Bertanyalah
ahli Ilmu.
Dia seorang yang zuhud yang dia sembunyikan kezuhudannya. Pernah terjadi
bahawa orang datang rumahnya ada karpet mewah, yang dia tidak duduk kecuali ada
tetamu sahaja. Ketika tidak ada tetamu, dia duduk atas pelapik yang diperbuat
dari guni.
Syu’bah bercerita bahawa Ayub amat berjaga-jaga dengan masa. Tidak
pernah lewat apabila berjanji, bahkan dia selalu datang awal dari waktu yang
dijanjikan.
Hammad bin Zaid kata, dia amat tegar dalam mengikut Sunnah. Dia amat
anti-khawarij sehingga dia pernah berkata: Khawarij itu hanya berbeza pada
nama, tetapi bersepakat dalam hal pedang.
Juga amat anti-Bid’ah sehingga dia pernah kata: tidak bertambah ahli
bid’ah itu sebarang ijtihad kecuali dia menambahkan dirinya jauh dari Allah.
Hammad berkata bahawa Ayyub pernah berkata: kamu tidak akan nampak
kesalahan guru kamu kecuali kamu selalu duduk bersamanya.
Apabila dapat berita seorang pengamal sunnah yang kuat meninggal dunia,
dia selalu cakap: telah hilang satu anggota dari anggota-anggota badanku.
Dia mati pada tahun 131 hijrah di Basrah, ketika itu Basrah ditimpa
penyakit taun. Namun, tidak dijelaskan apakah dia terjebak dengan penyakit
tersebut.
Dia
adalah rijal al-Kutub al-Sittah, serta seorang perawi siqah lagi sahih.
[3] HABIB BIN AL-SYAHID AL-AZDI AL-BASRI (79H-145H)
حَبِيبُ بْنُ
الشَّهِيدِ الأزدي البصري
Ulama Basrah ini dipanggil dengan ABU MUHAMMAD
AL-AZDI. Ada dakwaan kata, dipanggil dengan ABU SYAHID AL-BASRI.
Dianggap siqah oleh Ahmad, al-Nasaie, al-‘Ijli,
al-Daraqutni, Ibn Ma’in dan Abu Hatim.
Dia
adalah Rijal al-Kutub al-Sittah, dan seorang perawi siqah lagi sahih.
[2]
MUHAMMAD BIN SIRIN (33H-110H)
مُحَمَّدٍ بن
سيرين
Disebut dalam Sunan Abi Daud untuk kali ke-2 dan 3.
Iaitu, hadis ke-69 dan dalam sanad ini diulang sebut 2 kali.
[1] ABU HURAIRAH (21SH-59H)
أَبو هُرَيْرَةَ
Nama sahabat ini dalam Abu Daud ke 12, iaitu dala,m
hadis ke-9, 25, 28, 35, 44, 45, 46, 54, 69, 70 dan 71.
PERBAHASAN
SANAD |
[1] Sanad ini
sama dengan sanad hadis ke-69
[2] SAHIH.
a.
Disepakati
sahih antara ALBANI dan ARNAUT.
b.
Hadis
ini ada dalam sahih Muslim (91, 279), Bukhari (172)
c.
Ada
dalam Sahih Ibn Hibban (1297).
d.
ALBANI
menyatakan, sanad hadis ini
ikut syarat bukhari dan muslim.
e.
Muslim
dan Abu ‘Awanah keluarkan dalam kitab mereka.
[3] KATA ABU DAUD
Dalam sanad bab,
dinyatakan bahawa HISHAM ambil hadis dari Muhammad bin Sirin.
Abu Daud membawakan sanad alternatif; iaitu,
selain HISHAM, terdapat orang lain yang ambil hadis yang sama dari MUHAMMAD BIN
SIRIN, iaitu HABIB BIN SYAHID dan AYYUB.
قَالَ أَبُو دَاوُدَ:
وَكَذَلِكَ قَالَ أَيُّوبُ، وَحَبِيبُ بْنُ الشَّهِيدِ: عَنْ مُحَمَّدٍ،
[1] SANAD:
حَدَّثَنَا
عَبْدُ اللَّهِ بْنُ يُوسُفَ، عَنْ مَالِكٍ، عَنْ أَبِي الزِّنَادِ، عَنِ الأَعْرَجِ، عَنْ أَبِي
هُرَيْرَةَ
[2] SANAD:
حَدَّثَنَا
يَحْيَى بْنُ يَحْيَى، قَالَ: قَرَأْتُ عَلَى مَالِكٍ، عَنْ أَبِي الزِّنَادِ، عَنِ الْأَعْرَجِ،
عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ
[3] SANAD:
أَخْبَرَنَا
قُتَيْبَةُ، عَنْ مَالِكٍ،
عَنْ أَبِي الزِّنَادِ، عَنِ الْأَعْرَجِ، عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ، أَنَّ رَسُولَ
اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ
[4] SANAD:
مَالِكٌ،
عَنْ أَبِي الزِّنَادِ، عَنْ الْأَعْرَجِ، عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ،
[5] SANAD:
حَدَّثَنا مُحَمَّد بن
الوليد القرشي , حَدَّثَنا مُحَمَّد بن جعفر , حَدَّثَنا سعيد يعني ابن أبي عروبة,
عن أيو , عن مُحَمَّد, عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ رَضِيَ اللهُ عَنْهُ,
[6] SANAD:
نا يَعْقُوبُ
بْنُ إِبْرَاهِيمَ الدَّوْرَقِيُّ، نا ابْنُ عُلَيَّةَ، عَنْ هِشَامِ بْنِ
حَسَّانَ، وَحَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ بَشَّارٍ، حَدَّثَنَا إِبْرَاهِيمُ بْنُ
صَدَقَةَ، وَحَدَّثَنَا إِسْمَاعِيلُ بْنُ بَشِيرِ بْنِ مَنْصُورٍ السُّلَيْمِيُّ،
نا عَبْدُ الْأَعْلَى، وَحَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى الْقُطَعِيُّ، نا
مُحَمَّدُ بْنُ مَرْوَانَ قَالُوا: نا هِشَامُ بْنُ حَسَّانَ، وَحَدَّثَنَا
جَمِيلُ بْنُ الْحَسَنِ قَالَ: حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ مَرْوَانَ، عَنْ
هِشَامٍ، عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ سِيرِينَ،
[7] SANAD:
وَأَخْبَرَنَا أَبُو
زَكَرِيَّا بْنُ أَبِي إِسْحَاقَ الْمُزَكِّي، وَأَبُو بَكْرِ بْنُ الْحَسَنِ
الْقَاضِي قَالَا: ثنا أَبُو الْعَبَّاسِ مُحَمَّدُ بْنُ يَعْقُوبَ، ثنا
الرَّبِيعُ بْنُ سُلَيْمَانَ، أنا الشَّافِعِيُّ، أنا ابْنُ عُيَيْنَةَ، عَنْ
أَيُّوبَ بْنِ أَبِي تَمِيمَةَ، عَنِ ابْنِ سِيرِينَ، عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ
[8] SANAD:
أَخْبَرَنَا إِسْحَاقُ
بْنُ إِبْرَاهِيمَ، قَالَ: أَخْبَرَنَا مُعَاذُ بْنُ هِشَامَ، قَالَ: حَدَّثَنِي
أَبِي، عَنْ قَتَادَةَ، عَنْ خِلَاسٍ، عَنْ أَبِي رَافِعٍ، عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ،
[9] SANAD:
حَدَّثَنَا
حَفْصُ بْنُ عُمَرَ، قَالَ: حَدَّثَنَا شُعْبَةُ، عَنِ ابْنِ أَبِي السَّفَرِ،
عَنِ الشَّعْبِيِّ، عَنْ عَدِيِّ بْنِ حَاتِمٍ
[10] SANAD:
حَدَّثَنَا
أَحْمَدُ بْنُ صَالِحٍ، حَدَّثَنَا عَبْدُ اللَّهِ بْنُ وَهْبٍ، أَخْبَرَنِي
يُونُسُ، عَنِ ابْنِ شِهَابٍ، حَدَّثَنِي حَمْزَةُ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ
عُمَرَ قَالَ: قَالَ ابْنُ عُمَرَ
[11] SANAD:
وَقَالَ
أَحْمَدُ بْنُ شَبِيبٍ، حَدَّثَنَا أَبِي، عَنْ يُونُسَ، عَنْ ابْنِ شِهَابٍ،
قَالَ: حَدَّثَنِي حَمْزَةُ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ، عَنْ أَبِيهِ
[12] SANAD:
شَبَابَةُ بْنُ
سَوَّارٍ، عَنْ شُعْبَةَ، عَنْ أَبِي التَّيَّاحِ، قَالَ: سَمِعْتُ مُطَرِّفًا،
يُحَدِّثُ عَنِ ابْنِ الْمُغَفَّلِ
[13] SANAD:
نا أَبُو
بَكْرٍ , قَالَ: حَدَّثَنِي عَلِيُّ بْنُ حَرْبٍ , نا أَسْبَاطُ بْنُ مُحَمَّدٍ ,
وَثنا أَبُو بَكْرٍ النَّيْسَابُورِيُّ , نا سَعْدَانُ بْنُ نَصْرٍ , ثنا
إِسْحَاقُ الْأَزْرَقُ , قَالَا: نا عَبْدُ الْمَلِكِ , عَنْ عَطَاءٍ , عَنْ أَبِي
هُرَيْرَةَ
Hadis
ini:
(a)
Tafarrud
pada Abdul Malik yang ambil hadis dari ‘Ata.
(b)
Al-Baihaqi kata, abdul Malik tidak
diterima kerana dia menyalahi banyak siqah. (al-Tawassut:2/435)
No comments:
Post a Comment