Saturday, August 13, 2022

HADIS 71 (BAB 37)

  

BAB 37

 

بَابُ الْوُضُوءِ بِسُؤْرِ الْكَلْبِ

WUDUK DARI SISA ANJING

 

HADIS 71

 

 حَدَّثَنَا أَحْمَدُ بْنُ يُونُسَ، حَدَّثَنَازَائِدَةُ،  فِي حَدِيثِ هِشَامٍ، عَنْ مُحَمَّدٍ،  عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ عَنِ النَّبِيِّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ: «طُهُورُ إِنَاءِ أَحَدِكُمْ إِذَا وَلَغَ فِيهِ الْكَلْبُ، أَنْ يُغْسَلَ سَبْعَ مِرَارٍ، أُولَاهُنَّ بِتُرَابٍ

Nabi saw berkata: Bersih bekas (air) seseorang kamu, apabila anjing jilat padanya bahawa dibasuh tujuh kali; salah satu darinya (tujuh) adalah dengan tanah.

 

قَالَ أَبُو دَاوُدَ: وَكَذَلِكَ قَالَ أَيُّوبُ وَحَبِيبُ بْنُ الشَّهِيدِ: عَنْ مُحَمَّدٍ

 

Status: sahih

 

PENJELASAN MATAN

 

[1] Hadis ini diriwayatkan secara MARFU’; iaitu ABU HURAIRAH mengambil hadis ini dari Nabi saw bahawa Baginda ada memberitahu satu hukum berkaitan dengan jilatan anjing.

 

Dalam matan hadis, Nabi saw menyebut طهور, yang ada yang baca dengan TUHUR, dan ada pula yang baca dengan TAHUR.

 

Menurut Taqiyuddin, perbezaan dua bacaan itu adalah; maksud TAHUR adalah مطهر—membersihkan, sedangkan perkataan TUHUR adalah perbuatan membersih. Imam Nawawi kata, bacaan TUHUR yang paling popular.  (al-tawassut:2/416)

 

[2] Dalam matan hadis, disebut طهور أناء احدكم, iaitu pada perkataan الإناء itu, menurut Ulama Hanafi, Syafie dan Hanbali, maksudnya itu hendaklah dilihat dari sudut makna yang KEBIASAAN, bukan TAQYIID. Bermaksud, apa-apa pun yang dijilati anjing adalah kotor bernajis yang perlu dibasuh dengan tujuh kali, tidak kira bekas air atau bekas makanan atau kain yang dipakai dan sebagainya. Dalam matan hadis, yang dibataskan kepada bekas air, kerana menjadi KEBIASAAN bagi anjing bahawa menjilat air dari sesuatu bejana. (al-Manhal:1/252)

 

Tidak dinafikan, ada yang menyatakan bahawa ia sebatas TAQYIID, iaitu IBN AL-QASIM. Iaitu, dia fahami bahawa yang wajib dibasuh itu hanya apabila anjing jilat bejana air. Namun, jika dijilat pada pinggan nasi, kain yang dipakai dan sebagainya, maka tidak perlu dibasuh. (al-Manhal:1/256)

 

[3] Dalam hadis, dijelaskan bahawa anjing menjilat. Dari sudut bahasa arab, perkataan yang digunakan adalah ولغ yang bermakna jilat, sedangkan dalam bahasa arab, perkataan JILAT mempunyai perkataan lain, iaitu لعق.

 

Dari sudut perbahasan bahasa, asal makna ولغ adalah jilat dengan menggunakan hujung lidah yang sering dilakukan oleh anjing atau kucing ketika minum air. (al-Tawassut:2/417)

 

[4] Jika dilihat pada riwayat Imam Malik, sama ada secara langsung dalam kitab al-Muwatta’, ataupun dari kitab-kitab lain yang mereka ambil dari Imam malik, matannya tidak menggunakan perkataan ولغ tetapi menggunakan perkataan شرب. Antaranya seperti berikut;

 

(a)                Sahih al-Bukhari (172);

 

عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ، قَالَ: إِنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ: «إِذَا شَرِبَ الكَلْبُ فِي إِنَاءِ أَحَدِكُمْ فَلْيَغْسِلْهُ سَبْعًا» - البخاري, 172[1]

 

(b)               Muslim (279);

 

عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ، أَنَّ رَسُولَ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ: «إِذَا شَرِبَ الْكَلْبُ فِي إِنَاءِ أَحَدِكُمْ، فَلْيَغْسِلْهُ سَبْعَ مَرَّاتٍ» - مسلم, 279[2]

 

(c)                al-Nasaie (63):

 

عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ، أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ: «إِذَا شَرِبَ الْكَلْبُ فِي إِنَاءِ أَحَدِكُمْ فَلْيَغْسِلْهُ سَبْعَ مَرَّاتٍ» - النسائي, 63[3]

 

Semua sanad ini bermuarakan dari Imam Malik. Dan ternyata, ia ada dalam kitab muwatta’ (89):

 

عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ، أَنَّ رَسُولَ اللهِ صلى الله عليه وسلم قَالَ: «إِذَا شَرِبَ الْكَلْبُ فِي إِنَاءِ أَحَدِكُمْ فَلْيَغْسِلْهُ سَبْعَ مَرَّاتٍ» - الموطاء, 89[4]

 

*Antara lafaz ولغ dan lafaz شرب, bacaan yang mahfuz adalah وَلَغَ, sedangkan bacaan شرب adalah syaz. Hal ini kerana, perkataan ولغ lebih tepat dengan pemaknaan hadis. Apatah lagi:

 

(a)                 riwayat ولغ mempunyai mutab-ah pada MUHAMMAD BIN SIRIN dengan perawi bernama:

a.      HAMAM BIN MUNABBIH (Musannaf Abd al-Razzaq: 329\Ibn Hibban, 1295)

b.      ABU RAZIN (Al-Tibrani, 7644—mukjam awsat\ 942—mukjam soghir)

 

(b)                Pada riwayat ولغ ada mutaba-ah pada HISYAM BIN HASSAN dengan perawi bernama:

a.       AYUB AL-SUKHTIYANI (al-Tarmizi: 91\ al-Bazzar, 9846\al-Tahawi, 2650)

b.      QURRAH BIN KHALID (Al-Tahawi, 2648\al-Daraqutni, 205)

c.        QATADAH (Al-Tahawi, 63)

d.      YUNUS BIN UBAID (Al-Tibrani, 1326)

e.      AL-AWZAIE (Al-Daraqutni, 185)

 

(c)                 Dalam riwayat al-Muwatta’, perawi yang ambil dari Imam Malik adalah ABU ZINAD, daripada AL-A’RAJ, daripada ABU HURAIRAH, daripada NABI SAW. Didapati dalam Ibn Khuzaimah (96) menggunakan lafaz ولغ dengan SANAD YANG SAMA;

نا عَبْدُ الْجَبَّارِ بْنُ الْعَلَاءِ، نا سُفْيَانُ، عَنْ أَبِي الزِّنَادِ، عَنِ الْأَعْرَجِ، عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ

 

[5] dalam matan hadis, disebutkan bahawa penggunaan lafaznnya adalah أُولَاهُنَّ بِتُرَابٍ—salah satu darinya (tujuh) adalah tanah.

 

Namun, jika dilihat pada riwayat lain, digunakan matan-matan berikut;

 

(a)                Musnad al-Bazzar –أولهن بالتراب —yang pertamanya adalah dengan tanah.

عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ رَضِيَ اللهُ عَنْهُ, عَنِ النَّبِي صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قال: يغسل الإناء سبع مرات أولهن بالتراب. – البزار, 9857[5]

 

(b)               Sahih Ibn Khuzaimah—الْأُولَى مِنْهُنَّ بِالتُّرَابِ—yang lebih utama dari tujuh itu:

عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ، عَنِ النَّبِيِّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ: «طُهُورُ إِنَاءِ أَحَدِكُمْ إِذَا وَلَغَ فِيهِ الْكَلْبُ أَنْ يُغْسَلَ سَبْعَ مَرَّاتٍ، الْأُولَى مِنْهُنَّ بِالتُّرَابِ» وَقَالَ الدَّوْرَقِيُّ: «أَوَّلُهَا بِتُرَابٍ» وَقَالَ الْقُطَعِيُّ: «أَوَّلُهَا بِالتُّرَابِ» - ابن خزيمة, 95[6]    

 

(c)                al-Sunan al-Kubra, al-Baihaqi--أُولَاهُنَّ أَوْ أُخْرَاهُنَّ بِتُرَابٍ—salah satu atau yang lainnya adalah tanah;

عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ، أَنَّ رَسُولَ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ، قَالَ: " إِذَا وَلَغَ الْكَلْبُ فِي إِنَاءِ أَحَدِكُمْ فَلْيَغْسِلْهُ سَبْعَ مَرَّاتٍ أُولَاهُنَّ أَوْ أُخْرَاهُنَّ بِتُرَابٍ" – البيهقي, 1145[7]

 

(d)               Ada pula baca dengan lafaz: إِحْدَاهُنَّ بِالتُّرَابِ, iaitu dalam al-Sunan al-Kubra, al-Nasaie:

عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ، عَنْ رَسُولِ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ: «إِذَا وَلَغَ الْكَلْبُ فِي إِنَاءِ أَحَدِكُمْ فَلْيَغْسِلْهُ سَبْعَ مَرَّاتٍ إِحْدَاهُنَّ بِالتُّرَابِ» - النسائي, 69[8]

 

*dari semua bacaan ini, al-Harmalah menyatakan bahawa Imam syafie memilih matan yang menyebut الأولى بالتراب (albani:1/ 128)

 

Dengan ini, dapat disimpulkan bahawa membasuh dengan air tanah itu, salah satu dari tujuh basuhan tersebut. Justeru, tidak mengapa menggunakan air tanah pada basuhan pertama, atau di pertengahan, atau di akhir.

 

[6] Dalam riwayat al-Khattabi, dibaca dengan بالتراب (Ibn Ruslan:1/547)

 

HUBUNGAN HADIS

 

Dalam hadis ke-63, dijelaskan berkenaan air yang kadar lebih dua kolah diminum oleh binatang pemangsa.

 

Dan hadis ke-70 pula, air kencing yang masuk ke dalam air yang bertakung dalam kadar yang banyak. Ia bersifat alir.

 

Hadis ke-71 ini pula, ada dua perkara: (a) air liur anjing bersifat alir yang (b) masuk dalam air dalam kadar yang sedikit.

 

PENGAJARAN

 

[1] AIR SEDIKIT MENJADI NAJIS

 

Hadis ini menjadi dalil untuk mazhab syafie bahawa air yang sedikit (kadar kurang dua kolah) dianggap bernajis hanya semata-mata najis jatuh dalamnya, walaupun tidak berubah salah satu dari tiga perkara (Bau, rasa dan warna).

 

Justeru, tidak menjadi najis air yang anjing jilat, jika air itu lebih banyak dari kadar dua kolah kecuali jika berubah salah satu dari tiga perkara pada air tersebut. (al-Tawassut:2/455)

 

[2] MAKSUD BERSUCI

 

Ada dua bentuk yang perlu bersuci:

a.                  Bersuci dari najis.

b.                  Bersuci dari hadas.

 

Firman Allah:

 

وَإِنْ كُنْتُمْ جُنُبًا فَاطَّهَّرُوا وَإِنْ كُنْتُمْ مَرْضَى أَوْ عَلَى سَفَرٍ أَوْ جَاءَ أَحَدٌ مِنْكُمْ مِنَ الْغَائِطِ أَوْ لَامَسْتُمُ النِّسَاءَ فَلَمْ تَجِدُوا مَاءً فَتَيَمَّمُوا صَعِيدًا طَيِّبًا فَامْسَحُوا بِوُجُوهِكُمْ وَأَيْدِيكُمْ مِنْهُ (6) – المائدة

“Jika kamu junub (berhadas besar) maka bersucilah dengan mandi wajib; dan jika kamu sakit (tidak boleh kena air), atau dalam pelayaran, atau salah seorang dari kamu datang dari tempat buang air, atau kamu sentuh perempuan, sedang kamu tidak mendapat air (untuk berwuduk dan mandi), maka hendaklah kamu bertayamum dengan tanah - debu yang bersih, iaitu: sapulah muka kamu dan kedua belah tangan kamu dengan tanah - debu itu”

 

Antara perbezaan antara keduanya ini adalah, pada perkara (a) tidak boleh digantikan dengan TAYAMMUM, sedangkan ia boleh berlaku pada perkara (b).

 

Dalam hadis ini, merujuk kepada makna yang (a), iaitu tidak boleh digantikan dengan TAYAMMUM. (al-tawassut:2/419)

 

[3] ANJING ADALAH NAJIS ZAT

 

PERTAMA: SYAFIE DAN AHMAD

 

Pada syafie, anjing dan keseluruh badannya adalah najis.

 

Hujah mereka adalah, air liur adalah adalah anggota yang paling bersih kerana ia boleh ditelan. Apabila air liur pun sudah najis, lebih-lebih lagi najis pada seluruh badannya. (Ibn Ruslan:1/544)

 

KEDUA: ABU HANIFAH

 

Hanya air liur anjing sahaja najis, sedangkan badan anjing bukan najis.

 

Dalam hadis, hanya menyatakan jilat. Justeru, air liur sahaja dianggap sebagai najis. Selain dari air liur, tidak ada dalil yang menyatakan kenajisannya.

 

KETIGA: MALIK, AL-AWZAIE DAN DAUD.

 

Anjing tidak najis. Suruhan basuh, hanya TA’ABBUD sahaja. Ibn Abd al-bar kata, ta’abbud dalam maksud SUNAT, bukan WAJIB. (al-tasawwut:2/424)

 

Justeru, hukumnya sama seperti hukum dalam hadis ke-63 yang lepas (air yang dijilat oleh binatang buas dan melata).

 

HUJAH PERTAMA: Jika anjing itu najis, sudah pasti nabi saw tidak suruh basuh sampai tujuh kali. Bermakna, memadai dengan sekali basuh, atau hilang tiga perkara; bau, rasa dan rasa sahaja.

 

Namun, di suruh tujuh kali basuh. Bermakna, ini memberi maksud TA’ABBUD.

 

Membasuh dengan tujuh kali itu dianggap sunat sahaja, kerana air yang dijilat anjing itu tidak dianggap sebagai najis. Justeru, basuhan tujuh kali itu sama sepertimana basuhan tiga kali anggota wuduk semasa berwuduk.

 

DALIL KEDUA: Dalam al-Quran, Allah ada berfirman:

 

يَسْأَلُونَكَ مَاذَا أُحِلَّ لَهُمْ قُلْ أُحِلَّ لَكُمُ الطَّيِّبَاتُ وَمَا عَلَّمْتُمْ مِنَ الْجَوَارِحِ مُكَلِّبِينَ تُعَلِّمُونَهُنَّ مِمَّا عَلَّمَكُمُ اللَّهُ فَكُلُوا مِمَّا أَمْسَكْنَ عَلَيْكُمْ وَاذْكُرُوا اسْمَ اللَّهِ عَلَيْهِ وَاتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ سَرِيعُ الْحِسَابِ (4) – المائدة

Mereka bertanya kepadamu (wahai Muhammad): "Apakah (makanan) yang dihalalkan bagi mereka?" Bagi menjawabnya katakanlah: "Dihalalkan bagi kamu (memakan) yang lazat-lazat serta baik, dan (buruan yang ditangkap oleh) binatang-binatang pemburu yang telah kamu ajar (untuk berburu) mengikut cara pelatih-pelatih binatang pemburu. Kamu mengajar serta melatihnya (adab peraturan berburu) sebagaimana yang telah diajarkan Allah kepada kamu. Oleh itu makanlah dari apa yang mereka tangkap untuk kamu dan sebutlah nama Allah atasnya (ketika kamu melepaskannya berburu); dan bertaqwalah kepada Allah (dengan memelihara diri dari memakan yang diharamkan Allah); Sesungguhnya Allah Maha Cepat hitungan hisabNya"

 

ISTIDLAL: Ayat ini menjelaskan berkenaan makan binatang buruan yang ditangkap oleh anjing, tetapi tidak dijelaskan bahawa perlu membasuh terlebih dahulu. (al-Tawassut:2/465)

 

DALIL KETIGA: Dalam hadis—daripada ‘Adi bin Hatim bahawa dia bertanya berkenaan anjing perburuan. Baginda pun menjawab:

 

«إِذَا أَرْسَلْتَ كَلْبَكَ المُعَلَّمَ فَقَتَلَ فَكُلْ، وَإِذَا أَكَلَ فَلاَ تَأْكُلْ، فَإِنَّمَا أَمْسَكَهُ عَلَى نَفْسِهِ» قُلْتُ: أُرْسِلُ كَلْبِي فَأَجِدُ مَعَهُ كَلْبًا آخَرَ؟ قَالَ: «فَلاَ تَأْكُلْ، فَإِنَّمَا سَمَّيْتَ عَلَى كَلْبِكَ وَلَمْ تُسَمِّ عَلَى كَلْبٍ آخَرَ» - البخاري, 175[9]

Jika kamu lepaskan anjing kamu yang telah diajar, dan dia membunuh (binatang buruan), maka makanlah (binatang buruan tersebut). Aku (‘Adi bin Hatim) bertanya lagi: aku telah lepaskan anjingku, dan aku dapati bersamanya ada anjing yang lain?” jawab nabi: Jangan kamu makan. Hal ini kerana, kamu baca bismillah untuk anjing kamu, bukan baca bismillah untuk anjing yang lain”

 

ISTIDLAL: Hadis ini menyatakan keizinan makan binatang buruan yang ditangkap oleh anjing, walaupun semasa binatang buruan itu ditangkap, ia sudah mati. Dalam hadis ini, tidak dinyatakan suruhan agar membasuh terlebih dahulu.

 

DALIL KEEMPAT: Anjing masuk dan keluar dari masjid:

 

قَالَ ابْنُ عُمَرَ: «كُنْتُ أَبِيتُ فِي الْمَسْجِدِ فِي عَهْدِ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ، وَكُنْتُ فَتًى شَابًّا عَزَبًا، وَكَانَتِ الْكِلَابُ تَبُولُ وَتُقْبِلُ وَتُدْبِرُ فِي الْمَسْجِدِ، فَلَمْ يَكُونُوا يَرُشُّونَ شَيْئًا مِنْ ذَلِكَ» - ابو داود, 382[10], البخاري, 174[11]

Ibn Umar berkata: Aku tidur di masjid pada zaman Rasulullah saw yang ketika itu aku masih remaja. Anjing selalu kencing, masuk dan keluar pada masjid, tanpa mereka merenjiskan sedikit air pun di situ”

 

ISTIDLAL: kalau anjing wajib dibasuh dengan tujuh kali, sudah pasti sahabat-sahabat Nabi akan membasuh kencing anjing dalam masjid tersebut.

 

[4] SURUHAN BASUH JILATAN ANJING

 

PERTAMA: SYAFIE

 

Anjing adalah najis pada zatnya. Oleh itu, hukum basuh itu adalah wajib.

 

DALIL: Apabila jilatan anjing perlu dibasuh, itu menandakan kenajisan anjing itu bukan sifat, tetapi zat anjing itu sendiri adalah najis. (Ma’alim al-Sunan:1/40)

 

KEDUA: ZAHIRI

 

Suruhan itu bukan kerana ia najis, tetapi sekadar al-Ta’abbudi sahaja. Bermaksud, jika tidak membasuh juga, maka hukumnya adalah berdosa, tetapi itu tidak menjadikan air yang dijilat anjing itu bernajis.

 

BANTAHAN: Pendapat ini dibantah dengan alasan, tidak mungkin perkara Ta’abbud ada kaitan dengan pembaziran. Hal ini kerana, jika air itu bersih, tidak perlu air itu dibuang. Jika dibuang juga, maka itu pembaziran, sedangkan dalam hadis ada menyatakan suruhan membuang air jilatan anjng tersebut. (Ma’alim al-Sunan:1/40)

 

[5] MENGGUNAKAN TANAH

 

PERTAMA: SYAFIE DAN AHMAD

 

Wajib menggunakan salah satu dari tujuh basuhan itu adalah air tanah.

 

Cara menggunakan tanah, Imam al-Nawawi kata dalam Syarh al-Muhazzab: Letak tanah dalam air, atau letak air dalam tanah sehingga air keruh. Dan sapu pada tempat yang terkena anjing tersebut. Kemudian dibilas dengan air  pula. (al-tawassut:2/449)

 

Imam al-Nawawi juga ada menyatakan, tidak memadai dengan sekadar letak tanah tanpa dicampur dengan air. (al-Manhal:1/253)

 

KEDUA: ABU HANIFAH DAN MALIK

 

Tidak wajib menggunakan tanah. Memadai dengan air sahaja.

 

 Bagaimana pula dengan matan hadis agar menggunakan tanah? Jawab mereka:

 

a.                  Pada riwayat  أُولَاهُنَّ بِتُرَابٍ itu IDHTIRAB MATAN. (al-tawassut:2/442)

 

b.                  Lafaz أُولَاهُنَّ بِتُرَابٍ adalah AL-ZIYADAH ‘ALA AL-SIQAH; iaitu tidak ada dalam semua riwayat kecuali hanya pada riwayat IBN SIRIN sahaja. Dalam Mazhab Hanafi, al-Ziyadah ‘Ala al-Siqah tidak boleh dijadikan sandaran hukum, sedangkan ia dijadikan sandaran hukum oleh Mazhab Syafie.

 

c.                   Pada Mazhab Hanafi, mereka anggap bahawa suruhan guna tanah adalah MUDRAJ; ia perkataan Abu Hurairah, bukan perkataan Nabi saw.

 

[6] GUNA PENGGANTI TANAH SEPERTI SABUN

 

Al-Rafie kata, ada tiga pendapat:

a.                  Boleh.

b.                  Tidak boleh.

c.                   Boleh jika tidak ada tanah. (al-Tawassut:2/450)

 

[7] BASUH TUJUH KALI

 

PERTAMA: SYAFIE, AHMAD

 

Basuh tujuh kali adalah wajib. Justeru, membasuh tanpa cukup tujuh kali, basuhan itu tidak sah.

 

KEDUA: MALIK

 

Basuh tujuh kali itu sunat sahaja. Ada dakwaan menyatakan bahawa Mazhab Maliki menganggap membasuh tujuh kali itu adalah wajib.

 

Walaubagaimana pun, suruhan basuh sama ada sunat atau wajib, ia tidak menjadikan air jilatan anjing bernajis. Hal ini kerana, basuh tujuh kali itu adalah AL-TA’ABBUDI sahaja. (Aun:1/48)

 

KETIGA: ABU HANIFAH

 

Yang wajib hanya basuh tiga kali sahaja. Dalam riwayat Ibn Abi Syaibah pula kata, Abu Hanifah memfatwakan hanya sekali basuh pun sudah memadai.

 

عَنِ ابْنِ الْمُغَفَّلِ، " أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أَمَرَ بِقَتْلِ الْكِلَابِ , وَقَالَ: إِذَا وَلَغَ الْكَلْبُ فِي الْإِنَاءِ فَاغْسِلُوهُ سَبْعَ مَرَّاتٍ , وَعَفِّرُوهُ الثَّامِنَةَ بِالتُّرَابِ " وَذُكِرَ أَنَّ أَبَا حَنِيفَةَ قَالَ: يُجْزِئُهُ أَنْ يَغْسِلَ مَرَّةً – ابن ابي شيبة, 36244[12]

Abdullah bin al-Mughaffal berkata: Rasulullah suruh membunuh anjing. Baginda berkata: apabila anjing jilat pada bekas, maka basuhlah tujuh kali dan gosoklah yang kelapan dengan tanah. Disebutkan bahawa Abu Hanifah berkata: Memadai bahawa basuh sekali.

 

Dalil Mazhab Hanafi ini adalah hadis mawquf—daripada Abu Hurairah berkata;

 

عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ , قَالَ: «إِذَا وَلَغَ الْكَلْبُ فِي الْإِنَاءِ فَاهْرِقْهُ ثُمَّ اغْسِلْهُ ثَلَاثَ مَرَّاتٍ» . هَذَا مَوْقُوفٌ – سنن الدارقطني, 196[13]

Apabila anjing jilat pada bekas (air), maka cuahkan air itu. Kemudian, basuhlah tiga kali”.

 

ISTIDLAL: hadis yang menyebut basuh tujuh kali itu diriwayatkan oleh ABU HURAIRAH, sedangkan dalam fatwa ABU HURAIRAH pula menyatakan membasuh sebanyak 3 kali.

 

Dalam manhaj istinbat HANAFI, hadis riwayat perawi tidak boleh berbeza dengan fatwanya. Jika ada perbezaan, Hanafi anggap hadis yang sebut 7 kali itu sebagai Mansukh. (al-tawassut:2/436)

 

[8] BASUH APABILA SENTUH BABI

 

PERTAMA: SYAFIE DAN AHMAD

 

Kalau sentuh babi, kena basuh tujuh kali basuh. Hujah mereka adalah qiaskan anjing dengan babi. Hal ini kerana babi lebih teruk dari anjing.

a.                  Al-Quran ada ada menyebut kenajisan babi, tetapi tidak disebut berkenaan kenajisan anjing.

b.                  Anjing boleh dijadikan binatang buruan, sedang babi tidak boleh. (al-tasawwut:2/453)

 

Justeru, jika anjing yang tidak teruk pun sudah dibasuh tujuh kali basuh yang salah satunya adalah air tanah, maka babi yang teruk, lebih-lebih lagi wajib membasuh dengan tujuh kali basuh dan salah satunya adalah air tanah.

 

KEDUA: MALIKI DAN HANAFI

 

Tidak perlu basuh tujuh kali, kerana tidak terdapat sebarang nas yang menyatakan kewajipan membasuh apabila menyentuh babi dengan tujuh kali dan salah satunya adalah air tanah.

 

[9] BEBERAPA ISU FIQH BERKENAAN AIR

 

(a)                TIADA AIR KECUALI AIR JILATAN ANJING?

 

PENDAPAT SATU: MALIKI DAN AL-AWZAIE

 

Jika tidak ada air lain untuk berwuduk, maka air sisa jilatan anjing boleh dibuat berwuduk.

 

SUFYAN AL-SAURI pula kata, setelah berwuduk menggunakan air tersebut, hendaklah bertayammum pula.

 

PENDAPAT DUA: JUMHUR

 

Tidak boleh guna langsung air tersebut, kerana air itu sudah dianggap MUTANAJJIS.

 

(b)                SEGERA BASUH?

 

Jumhur kata, tidak wajib segera membasuh. Kalau segerakan juga, hukumnya sekadar sunat sahaja. ia menjadi wajib apabila hendak menggunakan bekas itu.

 

(c)                BASUH BEJANA AIR DENGAN CARA CELUP?

 

Masa celup, memadai dengan air lalu di situ sebanyak tujuh kali. Ini pendapat Imam syafie sepertimana dalam riwayat Harmalah.

 

 

Namun, jika letak dalam air tenang, perlu digerakkan sebanyak tujuh kali gerakan. Ini disebut oleh al-Baghawi. (al-Tawassut:2/460)

 

(d)               AIR TANAH KALI KE BERAPA?

 

Menggunakan air tanah itu, dibenarkan pada kali akhir. Tetapi, yang terbaik di letak pada basuhan pertama.

 

[10] AIR TANAH ADALAH SUCI

 

Jika tidak suci, sudah pasti tidak dibenarkan oleh Nabi agar digunakan untuk bersuci. (al-Tawassut:2/462)

 

BIOGRAFI PERAWI

 

[5] AHMAD BIN YUNUS

أَحْمَدُ بْنُ يُونُسَ

 

Disebut untuk kali ke-2, iaitu hadis 69 dan 72.

 

[4] ZAIDAH BIN QUDAMAH AL-SAQAFI (161H)

زَائِدَةُ بن قدامة الثقفي

 

Disebut dalam sunan Abi Daud untuk kali ke-2, iaitu hadis ke-69 dan 71.

 

[3] HISHAM BIN HASSAN

هشام بن حسان

 

Disebut untuk kali ke-2, iaitu hadis ke-69 dan 71.

 

[3] AYYUB BIN ABI TAMIMAH KAISAN AL-SUKHTIYANI (68H-131H)

أَيُّوبُ ابن ابي تميمة كيسان

 

Dia dipanggil dengan ABU BAKAR AL-SUKHTIYANI AL-ANZI AL-BASRI. Dia adalah Tabiin, yang sempat melihat Anas bin malik. Syu’bah kata: dia adalah penghulu para fuqaha’. Sufyan bin Uyaynah kata: Aku tidak pernah jumpa tabiin seperti dia.

 

Dia digelar AL-ANZI sebab merujuk kepada kabilah dari keturunan ANZAH BIN RABI’AH.

 

Ulama berbeza pendapat berkenaan tarikh lahirnya, 66H (kata: Ismail bin Ulayyah) atau 68H (kata al-Zahabi). Hujah al-Zahabi, dia dilahirkan di tahun Ibn Abbas meninggal dunia.

 

Digelar dengan السختياني adalah kerana dia bekerja sebagai pembuat kulit buku dari kulit kambing. Perkataan سختيان; ada kata bahasa Farsi, dan ada kata bahasa Yunan.

 

Terkenal dengan merendah diri dengan ilmu. Ibn Syuzab pernah bercerita bahawa apabila ditanya sesuatu yang dia tidak tahu, dia akan kata: Bertanyalah ahli Ilmu.

 

Dia seorang yang zuhud yang dia sembunyikan kezuhudannya. Pernah terjadi bahawa orang datang rumahnya ada karpet mewah, yang dia tidak duduk kecuali ada tetamu sahaja. Ketika tidak ada tetamu, dia duduk atas pelapik yang diperbuat dari guni.

 

Syu’bah bercerita bahawa Ayub amat berjaga-jaga dengan masa. Tidak pernah lewat apabila berjanji, bahkan dia selalu datang awal dari waktu yang dijanjikan.

 

Hammad bin Zaid kata, dia amat tegar dalam mengikut Sunnah. Dia amat anti-khawarij sehingga dia pernah berkata: Khawarij itu hanya berbeza pada nama, tetapi bersepakat dalam hal pedang.

 

Juga amat anti-Bid’ah sehingga dia pernah kata: tidak bertambah ahli bid’ah itu sebarang ijtihad kecuali dia menambahkan dirinya jauh dari Allah.

 

Hammad berkata bahawa Ayyub pernah berkata: kamu tidak akan nampak kesalahan guru kamu kecuali kamu selalu duduk bersamanya.

 

Apabila dapat berita seorang pengamal sunnah yang kuat meninggal dunia, dia selalu cakap: telah hilang satu anggota dari anggota-anggota badanku.

 

Dia mati pada tahun 131 hijrah di Basrah, ketika itu Basrah ditimpa penyakit taun. Namun, tidak dijelaskan apakah dia terjebak dengan penyakit tersebut.

 

Dia adalah rijal al-Kutub al-Sittah, serta seorang perawi siqah lagi sahih.

 

[3] HABIB BIN AL-SYAHID AL-AZDI AL-BASRI (79H-145H)

حَبِيبُ بْنُ الشَّهِيدِ الأزدي البصري

 

Ulama Basrah ini dipanggil dengan ABU MUHAMMAD AL-AZDI. Ada dakwaan kata, dipanggil dengan ABU SYAHID AL-BASRI.

 

Dianggap siqah oleh Ahmad, al-Nasaie, al-‘Ijli, al-Daraqutni, Ibn Ma’in dan Abu Hatim.

 

Dia adalah Rijal al-Kutub al-Sittah, dan seorang perawi siqah lagi sahih.

 

[2] MUHAMMAD BIN SIRIN (33H-110H)

مُحَمَّدٍ بن سيرين

 

Disebut dalam Sunan Abi Daud untuk kali ke-2 dan 3. Iaitu, hadis ke-69 dan dalam sanad ini diulang sebut 2 kali.

 

[1] ABU HURAIRAH (21SH-59H)

 أَبو هُرَيْرَةَ

 

Nama sahabat ini dalam Abu Daud ke 12, iaitu dala,m hadis ke-9, 25, 28, 35, 44, 45, 46, 54, 69, 70 dan 71.

 

PERBAHASAN SANAD

 

[1] Sanad ini sama dengan sanad hadis ke-69

 

[2] SAHIH.

a.                  Disepakati sahih antara ALBANI dan ARNAUT.

b.                  Hadis ini ada dalam sahih Muslim (91, 279), Bukhari (172)

c.                   Ada dalam Sahih Ibn Hibban (1297).

d.                  ALBANI menyatakan, sanad hadis ini ikut syarat bukhari dan muslim.

e.                  Muslim dan Abu ‘Awanah keluarkan dalam kitab mereka.

 

[3] KATA ABU DAUD

 

Dalam sanad bab, dinyatakan bahawa HISHAM ambil hadis dari Muhammad bin Sirin.

 

Abu Daud membawakan sanad alternatif; iaitu, selain HISHAM, terdapat orang lain yang ambil hadis yang sama dari MUHAMMAD BIN SIRIN, iaitu HABIB BIN SYAHID dan AYYUB.

قَالَ أَبُو دَاوُدَ: وَكَذَلِكَ قَالَ أَيُّوبُ، وَحَبِيبُ بْنُ الشَّهِيدِ: عَنْ مُحَمَّدٍ،

 



[1] SANAD:

حَدَّثَنَا عَبْدُ اللَّهِ بْنُ يُوسُفَ، عَنْ مَالِكٍ، عَنْ أَبِي الزِّنَادِ، عَنِ الأَعْرَجِ، عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ

 

[2] SANAD:

حَدَّثَنَا يَحْيَى بْنُ يَحْيَى، قَالَ: قَرَأْتُ عَلَى مَالِكٍ، عَنْ أَبِي الزِّنَادِ، عَنِ الْأَعْرَجِ، عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ

 

[3] SANAD:

أَخْبَرَنَا قُتَيْبَةُ، عَنْ مَالِكٍ، عَنْ أَبِي الزِّنَادِ، عَنِ الْأَعْرَجِ، عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ، أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ

 

 

[4] SANAD:

مَالِكٌ، عَنْ أَبِي الزِّنَادِ، عَنْ الْأَعْرَجِ، عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ،

[5] SANAD:

حَدَّثَنا مُحَمَّد بن الوليد القرشي , حَدَّثَنا مُحَمَّد بن جعفر , حَدَّثَنا سعيد يعني ابن أبي عروبة, عن أيو , عن مُحَمَّد, عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ رَضِيَ اللهُ عَنْهُ,

[6] SANAD:

نا يَعْقُوبُ بْنُ إِبْرَاهِيمَ الدَّوْرَقِيُّ، نا ابْنُ عُلَيَّةَ، عَنْ هِشَامِ بْنِ حَسَّانَ، وَحَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ بَشَّارٍ، حَدَّثَنَا إِبْرَاهِيمُ بْنُ صَدَقَةَ، وَحَدَّثَنَا إِسْمَاعِيلُ بْنُ بَشِيرِ بْنِ مَنْصُورٍ السُّلَيْمِيُّ، نا عَبْدُ الْأَعْلَى، وَحَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى الْقُطَعِيُّ، نا مُحَمَّدُ بْنُ مَرْوَانَ قَالُوا: نا هِشَامُ بْنُ حَسَّانَ، وَحَدَّثَنَا جَمِيلُ بْنُ الْحَسَنِ قَالَ: حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ مَرْوَانَ، عَنْ هِشَامٍ، عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ سِيرِينَ،

 

[7] SANAD:

وَأَخْبَرَنَا أَبُو زَكَرِيَّا بْنُ أَبِي إِسْحَاقَ الْمُزَكِّي، وَأَبُو بَكْرِ بْنُ الْحَسَنِ الْقَاضِي قَالَا: ثنا أَبُو الْعَبَّاسِ مُحَمَّدُ بْنُ يَعْقُوبَ، ثنا الرَّبِيعُ بْنُ سُلَيْمَانَ، أنا الشَّافِعِيُّ، أنا ابْنُ عُيَيْنَةَ، عَنْ أَيُّوبَ بْنِ أَبِي تَمِيمَةَ، عَنِ ابْنِ سِيرِينَ، عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ

[8] SANAD:

أَخْبَرَنَا إِسْحَاقُ بْنُ إِبْرَاهِيمَ، قَالَ: أَخْبَرَنَا مُعَاذُ بْنُ هِشَامَ، قَالَ: حَدَّثَنِي أَبِي، عَنْ قَتَادَةَ، عَنْ خِلَاسٍ، عَنْ أَبِي رَافِعٍ، عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ،

[9] SANAD:

حَدَّثَنَا حَفْصُ بْنُ عُمَرَ، قَالَ: حَدَّثَنَا شُعْبَةُ، عَنِ ابْنِ أَبِي السَّفَرِ، عَنِ الشَّعْبِيِّ، عَنْ عَدِيِّ بْنِ حَاتِمٍ

[10] SANAD:

حَدَّثَنَا أَحْمَدُ بْنُ صَالِحٍ، حَدَّثَنَا عَبْدُ اللَّهِ بْنُ وَهْبٍ، أَخْبَرَنِي يُونُسُ، عَنِ ابْنِ شِهَابٍ، حَدَّثَنِي حَمْزَةُ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عُمَرَ قَالَ: قَالَ ابْنُ عُمَرَ

 

[11] SANAD:

وَقَالَ أَحْمَدُ بْنُ شَبِيبٍ، حَدَّثَنَا أَبِي، عَنْ يُونُسَ، عَنْ ابْنِ شِهَابٍ، قَالَ: حَدَّثَنِي حَمْزَةُ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ، عَنْ أَبِيهِ

[12] SANAD:

شَبَابَةُ بْنُ سَوَّارٍ، عَنْ شُعْبَةَ، عَنْ أَبِي التَّيَّاحِ، قَالَ: سَمِعْتُ مُطَرِّفًا، يُحَدِّثُ عَنِ ابْنِ الْمُغَفَّلِ

 

[13] SANAD:

نا أَبُو بَكْرٍ , قَالَ: حَدَّثَنِي عَلِيُّ بْنُ حَرْبٍ , نا أَسْبَاطُ بْنُ مُحَمَّدٍ , وَثنا أَبُو بَكْرٍ النَّيْسَابُورِيُّ , نا سَعْدَانُ بْنُ نَصْرٍ , ثنا إِسْحَاقُ الْأَزْرَقُ , قَالَا: نا عَبْدُ الْمَلِكِ , عَنْ عَطَاءٍ , عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ

Hadis ini:

(a)                    Tafarrud pada Abdul Malik yang ambil hadis dari ‘Ata.

(b)                   Al-Baihaqi kata, abdul Malik tidak diterima kerana dia menyalahi banyak siqah. (al-Tawassut:2/435)

No comments:

Post a Comment