Sunday, September 11, 2022

HADIS 79

 

HADIS 79

 

حَدَّثَنَا مُسَدَّدٌ حَدَّثَنَا حَمَّادٌ عَنْ أَيُّوبَ عَنْ نَافِعٍ ح وَحَدَّثَنَا عَبْدُاللَّهِ بْنُ مَسْلَمَةَ عَنْ مَالِكٍ  عَنْ نَافِعٍ عَنِ ابْنِ عُمَرَ قَالَ: «كَانَ الرِّجَالُ وَالنِّسَاءُ يَتَوَضَّئُونَ فِي زَمَانِ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ»

Ibn Umar berkata: Lelaki dan perempuan selalu berwuduk pada zaman Rasulullah saw.

 

قَالَ مُسَدَّدٌ: «مِنَ الْإِنَاءِ الْوَاحِدِ جَمِيعًا»

Musaddad berkata: bersama-sama mereka (berwuduk) dari bekas yang satu.

 

PERBAHASAN SANAD

 

[1] SAHIH

(a)                Disepakati sahih oleh ALBANI dan ARNAUT.

(b)               Albani kata, sanad hadis ini sahih atas syarat Bukhari dan Muslim.  Mereka keluarkan hadis ini dalam kitab masing-masing tanpa ada penambahan.

 

[2] Matan hadis ini ada dalam muwatta’ (hadis no: 35—Riwayat Muhammad bin al-hasan al-Syaibani)[1] dengan sanad yang sama.

 

PENJELASAN MATAN

 

[1] Hadis ini memberitahu berkenaan penjelasan Ibn Umar bahawa lelaki dan perempuan pada zaman nabi saw berwuduk dari bekas air yang satu, dan berwuduk bersama-sama.

 

[2] Dalam penjelasan KHITAB AL-SUBKI, maksud dengan lelaki dan perempuan dalam hadis adalah sesama mahram atau antara suami dan isteri.

 

Dan keadaan mereka tidak bersekali, tetapi dalam jarak masa yang berbeza. Iaitu, lelaki dan perempuan menggunakan air dari bekas yang sama, walaupun tidak dalam satu masa. (Manhal:1/271)

 

[3] hadis ini, dalam riwayat Ibn Hibban dan Ibn Khuzaimah menggunakan matan dengan lafaz berikut;

 

عَنْ عَبْدِ اللَّهِ أَنَّهُ، «أَبْصَرَ إِلَى النَّبِيِّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَأَصْحَابِهِ يَتَطَهَّرُونَ، وَالنِّسَاءُ مَعَهُمُ الرِّجَالُ وَالنِّسَاءُ مِنْ إِنَاءٍ وَاحِدٍ كُلُّهُمْ يَتَطَهَّرُ مِنْهُ» - ابن خزيمة, 121[2], ابن حبان, 1263[3]

Ibn Umar nampak Nabi dan para sahabat bersuci. Perempuan bersama mereka. Lelaki dan perempuan dari satu bekas air; semua mereka bersuci darinya (bekas air tersebut)”.

 

PERBEZAAN ANTARA DUA MATAN: Dalam matan hadis bab, disebut secara khusus berkenaan berwuduk, sedangkan dalam matan hadis dalam riwayat ibn Khuzaimah dan Ibn Hibban, digunakan lafaz umum, iaitu bersuci.

 

HUBUNGAN HADIS

 

Hadis ke-78, menyatakan bahawa Nabi saw berkongsi bekas air dengan UMMU SUBAYYAH AL-JUHANIYYAH ketika berwuduk.

 

Hadis ke-79 ini pula, menyatakan bahawa sudah menjadi amalan antara lelaki dan perempuan pada zaman Nabi bahawa mereka berwuduk dari bekas air yang sama.

 

PENGAJARAN

 

[1] TAQRIR NABI

 

Apabila matan hadis sebut: berlaku pada zaman Nabi. Ini boleh dianggap sebagai MARFU’ juga, iaitu di bawah maksud TAQRIR nabi saw. Hal ini kerana, Nabi saw tidak akan diam terhadap kebatilan. Jika ia salah, sudah pasti ia telah dibantah oleh Nabi saw. (Aun:1/52, Tasawwut:2/547)

 

[2] SUNAT SUAMI – ISTERI MANDI BERSAMA

 

Dalam hadis ke-77, sudah dijelaskan bahawa digalakkan suami dan isteri mandi bersama-sama.

 

[3] BEBERAPA ORANG BERWUDUK DAN MANDI DARI SATU BEKAS.

 

Tidak salah berwuduk dan mandi wajib dari bekas yang sama, walaupun dari orang ramai. (Manhal:1/271)

 

[4] CELUP TANGAN UNTUK AMBIL AIR DARI BEKAS YANG KECIL

 

Tidak salah celup tangan ketika mahu berwuduk dan mandi wajib dari bekas air yang kecil. Dan ia tidak menjadikan air itu musta’mal. Hal ini turut disebut oleh Imam al-Syafie dalam al-Umm. (Manhal:1/271)

 

BIOGRAFI PERAWI

 

[5] MUSADDAD BIN MUSARHAD (150H-208H)

مُسَدَّدٌ بن مسرهد

 

Nama guru Imam Abu Daud ini disebut untuk kali ke-13, iaitu hadis ke-2, 4, 7, 9, 22, 23, 49, 62, 68, 72, 77 dan 79.

 

[4] HAMMAD BIN ZAID BIN DIRHAM (98H-179H)

حَمَّادٌ بن زيد بن درهم

 

Nama perawi ini disebut dalam Sunan Abi Daud untuk kali ke-5, iaitu hadis ke-4, 49, 65, 72 dan 79.


* Dalam tabaqat ini, terdapat seorang lagi yang turut bernama HAMMAD, iaitu HAMMAD BIN SALAMAH. Namun, tidak ada catatan bahawa Musaddad pernah ambil hadis dari HAMMAD BIN SALAMAH. Justeru, perawi hadis ini adalah HAMMAD BIN ZAID.

 

[3] AYYUB BIN TAMIMAH KAISAN AL-SUKHTIYANI (131H)

 أَيُّوبَ بن تميمة كيسان السختياني

 

Nama perawi ini disebut dalam Sunan Abi Daud untuk kali ke-3, iaitu dalam hadis ke-71, 72 dan 79.

 

[2] NAFI’

 نَافِعٍ

 

Nama perawi ini sudah disebut dalam sunan Abi Daud untuk kali ke-2, iaitu hadis ke-16 dan 79.

 

 ح

 

[4] ABDULLAH BIN MASLAMAH AL-QA’NABI (130H-221H)

 عَبْدُ اللَّهِ بْنُ مَسْلَمَةَ الْقَعْنَبِيُّ

 

Nama guru Abu Daud ini disebut dalam sunan Abi Daud untuk kali ke-5, iaitu dalam hadis ke-1, 12, 75, 76 dan 79.

 

[3] MALIK BIN ANAS (93H-179H)

  مَالِك بن أنس

 

Nama perawi ini sudah disebut dalam Sunan Abi Daud untuk kali ke-3, iaitu dalam hadis ke-12, 75 dan 79.

 

[2] NAFI’

نَافِعٍ

 

Lihat di atas.

 

[1] ABDULLAH BIN UMAR (10SH- 73H)

 عبدالله ابْنِ عُمَرَ

 

Nama sahabat ini sudah disebut dalam Sunan Abi Daud untuk kali ke-9, iaitu dalam hadis ke-11, 12, 14, 16, 62, 63, 64, 65 dan 79.

 



[1] SANAD DAN MATAN:

أَخْبَرَنَا مَالِكٌ، حَدَّثَنَا نَافِعٌ، عَنِ ابْنِ عُمَرَ: «كَانَ الرِّجَالُ وَالنِّسَاءُ يَتَوَضَّئُونَ جَمِيعًا فِي زَمَنِ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ»

 قَالَ مُحَمَّدٌ: لا بَأْسَ بِأَنْ تَتَوَضَّأَ الْمَرْأَةُ وَتَغْتَسِلُ مَعَ الرَّجُلِ مِنْ إِنَاءٍ وَاحِدٍ إِنْ بَدَأَتْ قَبْلَهُ، أَوْ بَدَأَ قَبْلَهَا، وَهُوَ قَوْلُ أَبِي حَنِيفَةَ رَحِمَهُ اللَّهُ

 

[2] SANAD:

نا مُحَمَّدُ بْنُ عَبْدِ الْأَعْلَى الصَّنْعَانِيُّ، نا الْمُعْتَمِرُ قَالَ: سَمِعْتُ عُبَيْدَ اللَّهِ، عَنْ نَافِعٍ، عَنْ عَبْدِ اللَّهِ أَنَّهُ

[3] SANAD DAN MATAN;

أَخْبَرَنَا الْحَسَنُ بْنُ سُفْيَانَ، قَالَ: حَدَّثَنَا عَاصِمُ بْنُ النَّضْرِ، قَالَ: حَدَّثَنَا مُعْتَمِرُ بْنُ سُلَيْمَانَ، قَالَ: حَدَّثَنَا عُبَيْدُ اللَّهِ بْنُ عُمَرَ، عَنْ نَافِعٍ، عَنِ ابْنِ عُمَرَ: «أَنَّهُ أَبْصَرَ النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَأَصْحَابَهُ يَتَطَهَّرُونَ، الرِّجَالُ وَالنِّسَاءُ مِنْ إِنَاءٍ وَاحِدٍ، كُلُّهُمْ يَتَطَهَّرُ مِنْهُ»

No comments:

Post a Comment