Sunday, September 11, 2022

HADIS 77 (BAB 39)

 

BAB 39

 

بَابُ الْوُضُوءِ بِفَضْلِ وَضُوءِ الْمَرْأَةِ

BERWUDUK DENGAN LEBIHAN WUDUK PEREMPUAN

 

HADIS 77

 

حَدَّثَنَا مُسَدَّدٌ حَدَّثَنَا يَحْيَى عَنْ سُفْيَانَ حَدَّثَنِي مَنْصُورٌ عَنْ إِبْرَاهِيمَ عَنِ الْأَسْوَدِ عَنْ عَائِشَةَ قَالَتْ: «كُنْتُ أَغْتَسِلُ أَنَا وَرَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ مِنْ إِنَاءٍ وَاحِدٍ، وَنَحْنُ جُنُبَانِ»

Aisyah berkata: aku dan Rasulullah saw selalu mandi dari satu bekas air dalam keadaan kami berdua sedang berjunub

 

PERBAHASAN SANAD

 

[1] SANADNYA SAHIH

(a)                Disepakati sahih ARNAUT dan ALBANI

(b)               Arnaut kata, Sufyan dalam sanad ini adalah Sufyan al-Sauri. Namun, al-Sahranpuri nyatakan, masih kabur antara Sufyan al-Sauri atau Sufyan bin Uyaynah. Walaubagaimana pun, ia sahih kerana kedua-dua adalah siqah.

(c)                Albani kata, sanad hadis ini ikut syarat al-Bukhari, bahkan, ia dikeluarkan oleh al-Bukhari, muslim dan Abu ‘Awanah.

(d)               Al-Bukhari keluarkan hadis ini dengan sanad yang berbeza. 

(e)               Al-‘Azim Abadi kata, hadis ini muttafaqun ‘Alaih.

 

[2] TAKHRIJ:

(a)                Al-Bukhari, hadis no: 299;

عَنْ عَائِشَةَ قَالَتْ: «كُنْتُ أَغْتَسِلُ أَنَا وَالنَّبِيُّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ مِنْ إِنَاءٍ وَاحِدٍ كِلاَنَا جُنُبٌ» - البخاري, 299[1]

…….. setiap kami berjunub

 

KOMEN: Perbezaan pada perkataan كِلاَنَا جُنُبٌ

 

(b)               Al-Bukhari, hadis no: 250;

عَنْ عَائِشَةَ قَالَتْ: «كُنْتُ أَغْتَسِلُ أَنَا وَالنَّبِيُّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ مِنْ إِنَاءٍ وَاحِدٍ، مِنْ قَدَحٍ يُقَالُ لَهُ الفَرَقُ» -البخاري, 250[2]

……. dari satu bekas yang diperbuat dari mangkuk kayu yang dinamakan al-Faraq

 

KOMEN: Ada penambahan: مِنْ قَدَحٍ يُقَالُ لَهُ الفَرَقُ

 

(c)                Al-Nasaie, hadis no: 232;

عَنْ عَائِشَةَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهَا: أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ «كَانَ يَغْتَسِلُ وَأَنَا مِنْ إِنَاءٍ وَاحِدٍ نَغْتَرِفُ مِنْهُ جَمِيعًا»  - النسائي, 232[3]

Nabi saw dan aku selalu mandi dari satu bekas dan kami bersama-sama cebuk air dari bekas tersebut.

 

Ada penambahan نَغْتَرِفُ مِنْهُ جَمِيعًا, dan tidak ada lafaz وَنَحْنُ جُنُبَانِ

 

(d)               Musnad al-Syafie;

عَنْ عَائِشَةَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهَا قَالَتْ: كُنْتُ أَغْتَسِلُ أَنَا وَرَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ مِنْ إِنَاءٍ وَاحِدٍ، فَرُبَّمَا قُلْتُ لَهُ: أَبْقِ لِي، أَبْقِ لِي – مسند الشافعي, 1\9[4]

……. Kadangkala aku berkata kepada baginda: tinggalkan baki air untuk aku, tinggalkan baki air untuk aku.

 

KOMEN: Ada penambahan: فَرُبَّمَا قُلْتُ لَهُ: أَبْقِ لِي، أَبْقِ لِي

 

PENJELASAN MATAN

 

[1] Perbezaan matan hadis bab dengan matan hadis-hadis yang lain;

 

(a)                Aisyah basuh rambut Nabi, bukan mereka mandi:

 

عَنْ عَائِشَةَ قَالَتْ: «كُنْتُ أَغْسِلُ رَأْسَ رَسُولِ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَأَنَا حَائِضٌ» - مسلم, 297[5]

Kata Aisyah: aku basuh kepada Rasulullah saw dalam keadaan aku sedang haid.

 

KOMEN: hadis bab, menjelaskan berkenaan mandi junub. Diihtimalkan bahawa Nabi saw mandi bersama dengan Aisyah setelah mereka bersetubuh. Adapun hadis (a) ini, dijelaskan bahawa Aisyah sedang hadis. Justeru, hadis ini diihtimalkan dalam kejadian yang lain.

 

(b)               Mereka berwuduk, bukan mandi;

 

عَنِ النَّبِيِّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ «أَنَّهُمَا كَانَا يَتَوَضَّآَنِ جَمِيعًا لِلصَّلَاةِ» - ابن ماجة, 383[6]

Dari Nabi saw bahawa mereka berdua (Nabi saw dan Aisyah) selalu berwuduk bersama-sama untuk solat

 

KOMEN: kemungkinan (1) Selepas atau sebelum mereka mandi, mereka berwuduk; ataupun (2) merujuk kepada kejadian yang lain.

 

(c)                Dalam matan al-Bukhari sebut berselisihan tangan;

 

عَنْ عَائِشَةَ، قَالَتْ: «كُنْتُ أَغْتَسِلُ أَنَا وَالنَّبِيُّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ مِنْ إِنَاءٍ وَاحِدٍ، تَخْتَلِفُ أَيْدِينَا فِيهِ» - البخاري, 261[7], مسلم, 321[8]

Aisyah berkata: Aku dan nabi selalu mandi dari bekas yang satu, dan berselisihan tangan kami pada bekas air itu.

 

[2] Perkataan من di sini adalah الإبتدائية, iaitu bersumberkan dari air yang berada dalam satu bekas.

 

HUBUNGAN HADIS

 

Hadis ke-76, menyebut berkenaan binatang yang berlegar dalam kalangan manusia. Ia tidak dikira sebagai najis.

 

Hadis ke-77, ada satu lagi makhluk yang sama berlegar, iaitu perempuan. Bimbang orang kata, hukum perempuan sama macam kucing.

 

Kalau kucing pun tidak dikira sebagai najis, lebih tidak najis kalau perempuan yang menyentuh air.

 

PENGAJARAN

 

[1] AIR MUSTA’MAL

 

(A)               KUPASAN MALIKI

 

MALIKI berhujah dengan hadis ini untuk mengatakan tidak ada air musta’mal. (Tawassut:2/528)

 

Ini menguatkan lagi hadis ke-68 sebelum ini;

عَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ، قَالَ: اغْتَسَلَ بَعْضُ أَزْوَاجِ النَّبِيِّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فِي جَفْنَةٍ، فَجَاءَ النَّبِيُّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ لِيَتَوَضَّأَ مِنْهَا أَوْ يَغْتَسِلَ، فَقَالَتْ: لَهُ يَا رَسُولَ اللَّهِ، إِنِّي كُنْتُ جُنُبًا؟ فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: «إِنَّ الْمَاءَ لَا يُجْنِبُ» - ابو داود, 68

 

(B)               KUPASAN SYAFIE

 

Mandi dalam hadis ini tidak disebut secara jelas; apakah mandi wajib atau mandi biasa.

 

Kaedah fiqh sebut:

 

وَإِذَا تَطَرَّقَتْ هَذِهِ الِاحْتِمَالَاتُ لَمْ يَنْهَضْ الِاسْتِدْلَالُ

Apabila terdapat beberapa ihtihal, maka tidak dapat diistidlalkan. (Ibn Hajar al-Asqalani, Fath al-Bari, jld 2, hlm 322)

 

Justeru, tidak boleh anggap bahawa mandi di sini adalah mandi wajib. Justeru, selama belum berniat mandi junub, sisa air itu tidak dianggap sebagai musta’mal.

 

Contohnya, seseorang yang berjunub basuh tangan kerana mahu makan yang air basuhan itu tidak dianggap musta’mal lagi.

 

Begitujuga, sebelum memulakan wuduk, dibasuhkan kedua tangan terlebih dahulu. Ketika membasuh itu, belum diniatkan wuduk/mandi wajib lagi. Maka, titisan air pada basuhan dua tangan tersebut bukan musta’mal.

 

[2] SUAMI DAN ISTERI MANDI BERSAMA ADALAH SUNNAH

 

Dalam matan hadis ini, nabi saw mandi bersama Aisyah.  Amalan sebegini turut diamalkan oleh Nabi bersama beberapa isteri yang lain.

 

(a)                 MAIMUNAH

 

Ibn Abbas riwayatkan;

 

عَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ «أَنَّ النَّبِيَّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَمَيْمُونَةَ كَانَا يَغْتَسِلاَنِ مِنْ إِنَاءٍ وَاحِدٍ» - البخاري, 253[9]

Nabi saw dan Maimunah, kedua-dua mereka selalu mandi dari satu bekas air sahaja.

 

(b)               ISTERI-ISTERI YANG LAIN

 

Anas bin Malik berkata;

 

أَنَسَ بْنَ مَالِكٍ يَقُولُ: «كَانَ النَّبِيُّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَالمَرْأَةُ مِنْ نِسَائِهِ يَغْتَسِلاَنِ مِنْ إِنَاءٍ وَاحِدٍ» - البخاري, 264[10]

Nabi saw dan salah seorang isteri baginda; mereka berdua selalu mandi dari satu bekas air.

 

(C) UMMU SALAMAH

 

Zainab anak kepada Ummu Salamah riwayatkan;

 

عَنْ زَيْنَبَ ابْنَةِ أُمِّ سَلَمَةَ، عَنْ أُمِّهَا رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمَا، قَالَتْ: بَيْنَمَا أَنَا مَعَ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فِي الخَمِيلَةِ، إِذْ حِضْتُ فَانْسَلَلْتُ، فَأَخَذْتُ ثِيَابَ حِيضَتِي، فَقَالَ «مَا لَكِ أَنَفِسْتِ؟» ، قُلْتُ: نَعَمْ، فَدَخَلْتُ مَعَهُ فِي الخَمِيلَةِ «وَكَانَتْ هِيَ وَرَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَغْتَسِلاَنِ مِنْ إِنَاءٍ وَاحِدٍ» «وَكَانَ يُقَبِّلُهَا وَهُوَ صَائِمٌ»  - البخاري, 1929[11], ابن ماجة, 380[12]

Ummu Salamah berkata: ketika aku bersama Rasullullah saw dalam satu selimut, tiba-tiba aku datang haid. Aku pun keluar perlahan-lahan. Aku pun (menukar dan) memakai pakaian (khusus untuk) haidku. Nabi saw berkata: apakah kamu kedatangan darah? Aku jawab: Ya. Aku pun masuk bersama nabi saw dalam selimut tadi. Ummu Salamah dan Rasullullah saw selalu mandi bersama dari air dari satu bekas sahaja. Nabi saw selalu mencium Ummu Salamah ketika baginda sedang berpuasa.

 

[3] LIHAT AURAT SUAMI ISTERI ADALAH HALAL

 

Lihat aurat isteri atau sebaliknya adalah harus. (Arnaut:1/59) ini dikuatkan lagi dengan hadis;

 

عَنْ بَهْزِ بْنِ حَكِيمٍ، عَنْ أَبِيهِ، عَنْ جَدِّهِ، قَالَ: قُلْتُ يَا رَسُولَ اللَّهِ: عَوْرَاتُنَا مَا نَأْتِي مِنْهَا وَمَا نَذَرُ؟ قَالَ «احْفَظْ عَوْرَتَكَ إِلَّا مِنْ زَوْجَتِكَ أَوْ مَا مَلَكَتْ يَمِينُكَ» قَالَ: قُلْتُ: يَا رَسُولَ اللَّهِ، إِذَا كَانَ الْقَوْمُ بَعْضُهُمْ فِي بَعْضٍ؟ قَالَ: «إِنِ اسْتَطَعْتَ أَنْ لَا يَرَيَنَّهَا أَحَدٌ فَلَا يَرَيَنَّهَا» قَالَ: قُلْتُ: يَا رَسُولَ اللَّهِ إِذَا كَانَ أَحَدُنَا خَالِيًا؟ قَالَ: «اللَّهُ أَحَقُّ أَنْ يُسْتَحْيَا مِنْهُ مِنَ النَّاسِ» - ابو داود, 4017[13]

Atuk kepada Bahz bin Hakim berkata: Wahai Rasulullah saw, aurat kami, siapa yang boleh tengok dan siapa yang perlu kami halang (dari dilihat orang)? Nabi saw pun jawab: jagalah aurat kamu kecuali terhadap isteri kamu ataupun hamba kamu. Aku tanya lagi: wahai Rasulullah saw, bagaimana dengan suatu kaum saling bercampur dalam satu tempat (yang mereka saling melihat aurat antara satu dengan yang lain)?" baginda menjawab: "Jika kamu mampu, maka jangan sampai ada seorang pun yang melihatnya." Aku bertanya lagi: "Wahai Rasulullah, bagaimana jika salah seorang dari kami sedang sendirian?" Baginda menjawab: "Allah lebih berhak untuk kamu malu berbanding manusia."

 

[4] MELIHAT KEMALUAN PASANGAN

 

Lihat kemaluan pasangan suami isteri tidak salah. Ibn Hibban riwayatkan;

 

حَدَّثَنِي عُتْبَةُ بْنُ أَبِي حَكِيمٍ أَنَّهُ سَأَلَ سُلَيْمَانَ بْنَ مُوسَى عَنِ الرَّجُلِ يَنْظُرُ إِلَى فَرْجِ امْرَأَتِهِ، فَقَالَ: سَأَلْتُ عَنْهَا عَطَاءً، فَقَالَ: سَأَلْتُ عَنْهَا عَائِشَةَ، فَقَالَتْ: «كُنْتُ اغْتَسِلُ أَنَا وَحِبِّي صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ مِنَ الْإِنَاءِ الْوَاحِدِ، تَخْتَلِفُ فِيهِ أَكُفُّنَا»– ابن حبان, 5577[14]

Utbah bin Abi Hakim bertanya Sulaiman bin Musa berkenaan lelaki yang melihat kepada faraj isterinya. Dia pun berkata: aku bertanya hal ini dengan ‘Ata’. Dia menjawab: aku tanya hal ini kepada Aisyah. Dia menjawab: aku dan kekasihku, Nabi saw selalu mandi bersama dari satu bekas air. Tangan-tangan kami sering berselisihan”.

 

[5] HADIS PALSU DAN DOIF BERKENAAN AURAT

 

Ada dakwaan mengatakan bahawa dilarang melihat kemaluan pasangan dengan merujuk kepada hadis berikut;

 

إذا جامع أحدكم زوجته أو جاريته فلا ينظر إلى فرجها فإن ذلك يورث العمى

Apabila seseorang kamu bersetubuh dengan isterinya atau hambanya, maka dia tidak boleh melihat farajnya. hal itu kerana, ia boleh mewarisi buta.

 

KOMEN: hadis ini tidak ada asal. Maka ia palsu.

 

Begitujuga, mereka merujuk kepada hadis riwayat Ibn Majah, 662;

 

عَنْ عَائِشَةَ، قَالَتْ: «مَا نَظَرْتُ، أَوْ مَا رَأَيْتُ فَرْجَ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَطُّ» - ابن ماجة, 662[15] – ضعيف

Aisyah berkata: aku tidak pernah langsung melihat atau nampak kemaluan Rasullullah saw

KOMEN: Perawi yang ambil dari Aisyah adalah Majhul (Maula Li A’isyah).

 

Begitujuga, mereka merujuk kepada hadis riwayat al-Tibrani, 138;

 

عَنْ أَنَسِ بْنِ مَالِكٍ، عَنْ عَائِشَةَ قَالَتْ: «مَا رَأَيْتُ عَوْرَةَ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَآلِهِ وَسَلَّمَ قَطُّ» ، لَمْ يَرْوِهِ عَنِ الثَّوْرِيِّ إِلَّا يُوسُفُ بْنُ أَسْبَاطٍ تَفَرَّدَ بِهِ بَرَكَةُ بْنُ مُحَمَّدٍ – المعجم الصغير للطبراني, 138[16]

Aisyah berkata: aku tidak pernah melihat aurat Rasulullah saw.

 

KOMEN: pada sanad hadis ini ada perawi bernama BARAKAH BIN MUHAMMAD AL-HALABI. Dia seorang وضاع—Pemalsu hadis. (Sahih Abi Daud:1/137)

 

BIOGRAFI PERAWI

 

[7] MUSADDAD BIN MUSARHAD (150H-208H)

مُسَدَّدٌ بن مسرهد

Namanya disebut dalam Sunan Abi Daud untuk kali ke-12, iaitu hadis ke-2, 4, 7, 9, 22, 23, 49, 62, 68, 72 dan 77

 

[6] YAHYA BIN SA’ID AL-QATTAN (110H-174H)

 يَحْيَى بن سعيد القطان

 

Namanya disebut dalam Sunan Abi Daud untuk kali ke-3, iaitu dalam hadis ke-70, 74 dan 77

 

[5] SUFYAN AL-SAURI (97H-161H)

 سُفْيَانَ الثوري

 

Namanya sudah disebut dalam Sunan Abi Daud untuk kali ke-3, iaitu hadis ke-16, 55 dan 77

 

[4] MANSUR BIN AL-MU’TAMIR BIN ABDILLAH AL-KUFI (60H-132H)

 مَنْصُورٌ بن المعتمر بن عبدالله الكوفي

 

Namanya sudah disebut dalam sunan Abi Daud untuk kali ke-3, iaitu hadis ke-21, 55 dan 77.

 

[3] IBRAHIM BIN YAZID AL-NAKHAIE (47H-96H)

 ِبْرَاهِيمَ بن يزيد

 

Namanya disebut dalam sunan Abi Daud untuk kali ke-3, iaitu dalam hadis ke-33, 34 dan 77.

 

[2] AL-ASWAD BIN YAZID AL-NAKHAIE (75H)

 الْأَسْوَدِ بن يزيد بن قيس بن عبدالله بن مالك النخعي

 

Nama perawi ini disebut dalam sunan Abi Daud untuk kali ke-2, iaitu hadis ke-34 dan 77.

 

[1] AISYAH BINTI ABI BAKAR AL-SIDDIQ (19SH-58H)

 عَائِشَةَ

 

Sahabiyyah ini disebut namanya dalam Sunan Abi Daud untuk kali ke-14, iaitu dalam hadis ke-18, 30, 33, 34, 40, 42, 50, 51, 52, 53, 56, 76 dan 77

 



[1] SANAD:

حَدَّثَنَا قَبِيصَةُ، قَالَ: حَدَّثَنَا سُفْيَانُ، عَنْ مَنْصُورٍ، عَنْ إِبْرَاهِيمَ، عَنِ الأَسْوَدِ، عَنْ عَائِشَةَ قَالَتْ

[2] SANAD:

حَدَّثَنَا آدَمُ بْنُ أَبِي إِيَاسٍ، قَالَ: حَدَّثَنَا ابْنُ أَبِي ذِئْبٍ، عَنِ الزُّهْرِيِّ، عَنْ عُرْوَةَ، عَنْ عَائِشَةَ قَالَتْ

[3] SANAD:

أَخْبَرَنَا سُوَيْدُ بْنُ نَصْرٍ قَالَ: أَنْبَأَنَا عَبْدُ اللَّهِ، عَنْ هِشَامِ بْنِ عُرْوَةَ، ح وَأَنْبَأَنَا قُتَيْبَةُ، عَنْ مَالِكٍ، عَنْ هِشَامِ بْنِ عُرْوَةَ، عَنْ أَبِيهِ، عَنْ عَائِشَةَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهَا

[4] SANAD:

أَخْبَرَنَا سُفْيَانُ، عَنْ عَاصِمٍ، عَنْ مُعَاذَةَ الْعَدَوِيَّةِ، عَنْ عَائِشَةَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهَا قَالَتْ

[5] SANAD:

حَدَّثَنَا أَبُو بَكْرِ بْنُ أَبِي شَيْبَةَ، حَدَّثَنَا حُسَيْنُ بْنُ عَلِيٍّ، عَنْ زَائِدَةَ، عَنْ مَنْصُورٍ، عَنْ إِبْرَاهِيمَ، عَنِ الْأَسْوَدِ، عَنْ عَائِشَةَ قَالَتْ

[6] SANAD:

حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى قَالَ: حَدَّثَنَا دَاوُدُ بْنُ شَبِيبٍ قَالَ: حَدَّثَنَا حَبِيبُ بْنُ أَبِي حَبِيبٍ، عَنْ عَمْرِو بْنِ هَرَمٍ، عَنْ عِكْرِمَةَ، عَنْ عَائِشَةَ

 

[7] SANAD:

حَدَّثَنَا عَبْدُ اللَّهِ بْنُ مَسْلَمَةَ، أَخْبَرَنَا أَفْلَحُ بْنُ حُمَيْدٍ، عَنِ القَاسِمِ، عَنْ عَائِشَةَ، قَالَتْ

[8] SANAD DAN MATAN;

حَدَّثَنَا عَبْدُ اللهِ بْنُ مَسْلَمَةَ بْنِ قَعْنَبٍ، قَالَ: حَدَّثَنَا أَفْلَحُ بْنُ حُمَيْدٍ، عَنِ الْقَاسِمِ بْنِ مُحَمَّدٍ، عَنْ عَائِشَةَ، قَالَتْ: «كُنْتُ أَغْتَسِلُ أَنَا وَرَسُولُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ مِنْ إِنَاءٍ وَاحِدٍ، تَخْتَلِفُ أَيْدِينَا فِيهِ مِنَ الْجَنَابَةِ»

 

[9] SANAD:

حَدَّثَنَا أَبُو نُعَيْمٍ، قَالَ: حَدَّثَنَا ابْنُ عُيَيْنَةَ، عَنْ عَمْرٍو، عَنْ جَابِرِ بْنِ زَيْدٍ، عَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ

[10] SANAD:

حَدَّثَنَا أَبُو الوَلِيدِ، قَالَ: حَدَّثَنَا شُعْبَةُ، عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ جَبْرٍ، قَالَ: سَمِعْتُ أَنَسَ بْنَ مَالِكٍ

[11] SANAD;

حَدَّثَنَا مُسَدَّدٌ، حَدَّثَنَا يَحْيَى، عَنْ هِشَامِ بْنِ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ، حَدَّثَنَا يَحْيَى بْنُ أَبِي كَثِيرٍ، عَنْ أَبِي سَلَمَةَ، عَنْ زَيْنَبَ ابْنَةِ أُمِّ سَلَمَةَ، عَنْ أُمِّهَا رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمَا

[12] SANAD DAN MATAN;

حَدَّثَنَا أَبُو بَكْرِ بْنُ أَبِي شَيْبَةَ قَالَ: حَدَّثَنَا إِسْمَاعِيلُ ابْنُ عُلَيَّةَ، عَنْ هِشَامٍ الدَّسْتُوَائِيِّ، عَنْ يَحْيَى بْنِ أَبِي كَثِيرٍ، عَنْ أَبِي سَلَمَةَ، عَنْ زَيْنَبَ بِنْتِ أُمِّ سَلَمَةَ، عَنْ أُمِّ سَلَمَةَ، «أَنَّهَا كَانَتْ وَرَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَغْتَسِلَانِ مِنْ إِنَاءٍ وَاحِدٍ»

[13] SANAD:

حَدَّثَنَا عَبْدُ اللَّهِ بْنُ مَسْلَمَةَ، حَدَّثَنَا أَبِي ح، وحَدَّثَنَا ابْنُ بَشَّارٍ، حَدَّثَنَا يَحْيَى، نَحْوَهُ عَنْ بَهْزِ بْنِ حَكِيمٍ، عَنْ أَبِيهِ، عَنْ جَدِّهِ، قَالَ- [حكم الألباني] : حسن

[14] SANAD:

أَخْبَرَنَا الْحَسَنُ بْنُ سُفْيَانَ، قَالَ: حَدَّثَنَا عَبْدُ الرَّحْمَنِ بْنُ إِبْرَاهِيمَ، قَالَ: حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ شُعَيْبٍ، قَالَ: حَدَّثَنِي عُتْبَةُ بْنُ أَبِي حَكِيمٍ

[15] SANAD:

حَدَّثَنَا أَبُو بَكْرِ بْنُ أَبِي شَيْبَةَ قَالَ: حَدَّثَنَا وَكِيعٌ، عَنْ سُفْيَانَ، عَنْ مَنْصُورٍ، عَنْ مُوسَى بْنِ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ يَزِيدَ، عَنْ مَوْلًى لِعَائِشَةَ، عَنْ عَائِشَةَ، قَالَتْ  -

[تعليق محمد فؤاد عبد الباقي]  في الزوائد هذا إسناد ضعيف.

[حكم الألباني] ضعيف

وهذا الحديث ضعيف لا تقوم به حجة ؛ لأن الراوي له عن عائشة مجهول .

قال الحافظ ابن رجب في " فتح الباري" (1/336): " في إسناده من لا يُعرف ". انتهى.

وقال البوصيري في "مصباح الزجاجة " (2/95) : " هذا إسناد ضعيف لجهالة تابعيه

 

[16] SANAD:

حَدَّثَنَا أَحْمَدُ بْنُ زَكَرِيَّا شَاذَانُ الْبَصْرِيُّ , حَدَّثَنَا بَرَكَةُ بْنُ مُحَمَّدٍ الْحَلَبِيُّ، حَدَّثَنَا يُوسُفُ بْنُ أَسْبَاطٍ، حَدَّثَنِي سُفْيَانُ الثَّوْرِيُّ، عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ جُحَادَةَ، عَنْ قَتَادَةَ، عَنْ أَنَسِ بْنِ مَالِكٍ، عَنْ عَائِشَةَ قَالَتْ:

No comments:

Post a Comment