HADIS 78 |
حَدَّثَنَا
عَبْدُ اللَّهِ بْنُ مُحَمَّدٍ النُّفَيْلِيُّ حَدَّثَنَا وَكِيعٌ عَنْ أُسَامَةَ بْنِ زَيْدٍ عَنِ ابْنِ خَرَّبُوذَ عَنْ أُمِّ صُبَيَّةَ الْجُهَنِيَّةِ قَالَتْ: «اخْتَلَفَتْ يَدِي وَيَدُ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللهُ
عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فِي الْوُضُوءِ مِنْ إِنَاءٍ وَاحِدٍ»
Ummu Subayyah al-Juhaniyyah berkata: Tangan aku dan
tangan Rasulullah saling berselisih ketika berwuduk dari bekas air yang satu
PERBAHASAN SANAD |
[1] HADIS SAHIH
(a)
Disepakati sahih sanad oleh ARNAUT dan ALBANI.
(b)
Asal sanad hadis ini adalah HASAN. Hal ini diakui oleh
Albani, al-Azim Abadi dan al-Iraqi. Hal ini kerana perawi bernama USAMAH BIN
ZAID yang tidak sampai darjat sahih, tetapi sekadar hasan sahaja. namun, ia
menjadi sahih kerana pada tempat USAMAH, terdapat perawi lain bernama KHARIJAH
BIN AL-HARIS AL-MUZANNI dalam riwayat AHMAD (27067) dan al-Adab al-Mufrad
(1054)[1]. Justeru,
hadis ini adalah SAHIH LIGHAHRIH.
(c)
Kata Albani, hadis ini turut dikeluarkan oleh Ibn
Majah, al-Tahawi, al-Baihaqi dari turuq yang lain dari USAMAH BIN ZAID.
PENJELASAN MATAN |
[1]
Dalam riwayat al-Tibrani menggunakan matan berikut;
عَنِ
امْرَأَةٍ، مِنْ جُهَيْنَةَ يُقَالُ لَهَا أُمُّ صُبَيَّةَ قَالَتْ: رُبَّمَا
نَازَعْتُ النَّبِيَّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ، فِي الْإِنَاءِ
أَتَوَضَّأُ أَنَا، وَهُوَ مِنْ إِنَاءٍ وَاحِدٍ" – المعجم الكبير للطبراني,
599[2]
Daripada seseorang perempuan dari Juhainah yang dikatakan namanya UMMU
SUBAYYAH berkata: Kadangkala aku berebut dengan Nabi saw pada satu bekas air yang
aku dan Nabi berwuduk dari bekas yang
satu.
[2] Dalam Matan hadis, dinyatakan bahawa tangan Ummu
Subayyah berselisih dengan tangan Nabi semasa berwuduk. Hal ini hampir sama
dengan hadis Aisyah di atas, tetapi dalam riwayat al-Bukhari.
Cuma perbezaannya, dalam hadis Aisyah menyebut
berkenaan mandi, sedangkan dengan UMMU SUBAYYAH ini berkaitan dengan berwuduk.
[3] Dalam matan hadis, digunakan lafaz فِي الْوُضُوءِ, iaitu dibaca dengan WUDUK yang bermaksud
perbuatan berwuduk. Namun, ada pendapat lain baca dengan WADUK, iaitu merujuk
kepada air yang digunakan untuk berwuduk. Walaubagaimana pun, bacaan yang
popular adalah WUDUK. (Tawassut:2/541)
[4] Ummu Subayyah bukan Mahram Nabi, tetapi kelihatan mereka
berselisih tangan dengan nabi saw semasa berwuduk.
Al-Sahranpuri jelaskan bahawa hadis ini berlaku
sebelum turun ayat hijab (tahun 5 Hijrah). Adapun selepas turun ayat hijab,
tidak dibenarkan kecuali sesame mahram dan isteri sahaja. Hal yang sama
dijelaskan oleh al-Azim Abadi. (Bazl:1/171, Aun:1/53)
HUBUNGAN HADIS |
Hadis ke-77, dijelaskan bahawa Nabi dan Aisyah mandi
dari satu bekas air yang kecil, dalam keadaan kedua-dua mereka berjunub.
Hadis ke-78 pula, menjelaskan bahawa nabi berselisihan
tangan dengan UMMU SUBAYYAH ketika berwuduk, walhal air yang digunakan itu
sedikit—dalam bekas air yang kecil sahaja.
PENGAJARAN |
[1] TOLAK
PANDANGAN HANABILAH
Pada Hanabilah, sisa wuduk perempuan tidak boleh
digunakan untuk bersuci. Hujah hambali itu akan dibahas dalam hadis ke-81
nanti.
Namun begitu, hadis ini pula menolak pendapat
Hanabilah tersebut.
[2] BERWUDUK
DARI BEKAS AIR YANG KECIL
Dari sudut bahasa arab, perkataan الإناء diterjemah sebagai bekas atau
bejana. Dari sudut maksudnya, ia bejana air yang kecil. Dari itu, hadis ini
menjadi dalil bahawa harus berwuduk dari bekas air yang kecil. (Aun:1/52)
Adapun terdapat larangan dari celup tangan orang
berjunub dalam air yang sedikit, itu adalah larangan MAKRUH tanzih.
(Ruslan:1/577)
[3] HUKUM
MANSUKH
SATU: AL-QURAN
Ulama berbeza pendapat berkenaan Mansukh yang berlaku
dalam al-Quran.
(a)
MAJORITI ULAMA—BERLAKU MANSUKH SESAMA AYAT AL-QURAN
Hujah mereka adalah:
مَا نَنْسَخْ
مِنْ آيَةٍ أَوْ نُنْسِهَا نَأْتِ بِخَيْرٍ مِنْهَا أَوْ مِثْلِهَا أَلَمْ
تَعْلَمْ أَنَّ اللَّهَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ (106) – البقرة
Apa sahaja ayat keterangan yang Kami mansuhkan
(batalkan), atau yang Kami tinggalkan (atau tangguhkan), Kami datangkan ganti
yang lebih baik daripadanya, atau yang sebanding dengannya. Tidakkah engkau
mengetahui bahawasanya Allah Maha Kuasa atas tiap-tiap sesuatu?
(b)
ABU MUSLIM AL-ASFAHANI, AL-QARADAWI, JASEER AUDA DLL—TIDAK
BERLAKU MANSUKH SESAMA AYAT AL-QURAN
Hujah mereka adalah seperti berikut;
I.
Hujah aqli
[a] Ulama berselisih pendapat dalam menentukan
bilangan ayat al-Quran yang Mansukh. Bermakna, penentuan sesuatu ayat itu mansukh
adalah ijtihad—pandangan ulama.
Mana mungkin sesuatu yang yang bersifat mutawatir
(ayat al-Quran), penentuan mansukhnya adalah dalam fikiran manusia (ijtihad
ulama).
[b] Subut sesuatu ayat al-Quran adalah qatie,
sedangkan penentuan sesuatu ayat sebagai Mansukh adalah ijtihad yang bersifat
zanni. Semua ulama sepakat bahawa zanni tidak boleh mengatasi qatie. Justeru,
tidak boleh diterima bahawa wujud nasakh – Mansukh sesame ayat al-Quran.
II.
Hujah Naqli
Ayat ke-106, surah al-Baqarah adalah merujuk kepada
al-Quran menasakhkan kandungan kitab-kitab sebelum ini, seperti menasakhkan
taurat, injil dan sebagainya, bukan menasakhkan sesame ayat al-Quran.
DUA: HADIS
Memang berlaku nasakh dalam hadis. Antaranya adalah
seperti hadis bab ini.
BIOGRAFI
PERAWI |
[5] ABDULLAH BIN MUHAMMAD AL-NUFAILI
(144H-238H)
عَبْدُ اللَّهِ
بْنُ مُحَمَّدٍ
Nama perawi ini
disebut dalam Sunan Abi Daud untuk kali ke-3, iaitu dalam hadis ke-8, 41 dan
78.
[4] WAKI’ BIN AL-JARRAH
(129H-197H)
وَكِيعٌ
Nama perawi ini sudah disebut dalam sunan Abi Daud
untuk kali ke-7, iaitu dalam hadis ke-5, 14, 20, 45, 53, 61 dan 78.
[3] USAMAH BIN ZAID (153H)
أُسَامَةَ بْنِ زَيْدٍ
Ulama hadis Madinah ini sama nama dengan sahabat Nabi
bernama USAMAH BIN ZAID (meninggal 54 Hijrah). Dia digelar dengan ABU ZAID
AL-LAISI AL-MADANI.
Dia adalah seorang ulama yang alim dalam ilmu hadis di
era Atba’ al-Tabiin.
PENDAPAT ULAMA;
a.
Antara yang kata dia siqah adalah Ahmad, Ibn Ma’in,
Abu Ja’far al-Tahawi, ibn al-Madini dan al-Ijli
b.
Al-Sahranpuri kata, dia adalah hasanul hadis.
c.
Al-Jurjani
kata, hadisnya tidak ada apa-apa.
d.
Abu Hatim kata, hadisnya ditulis tetapi tidak boleh
dibuat hujah.
e.
Ahmad kata, laisa bi syai’.
f.
Ahmad juga kata di tempat lain dia doif.
g.
Abu
al-Qasim al-Bisykawal kata, dia maqbul al-Hadis. Baginya ada riwayat mungkar
dari al-Zuhri.
h.
Abdullah bin Ahmad bin Hanbal kata, dia ambil hadis
dari Nafi’ hadis-hadis mungkar.
i.
Ibn Hajar al-Asqalani kata, dia soduq yang waham.
Al-Bukhari sekali sekala riwayatkan dia secara ta’liq.
j.
Al-Nasaie kata, dia tidak kuat.
k.
Al-Daraqutni kata, al-Bukhari tinggalkan hadisnya.
l.
Yahya bin Sa’id mendoifkannya.
m.
Abu Hatim bin Habban al-Basti kata, dia buat silap.
n.
Al-Nasaie kata, dia tidak kuat.
o.
Al-Qattan tinggalkan riwayatnya semasa akhir hidupnya.
p.
Ibn
Hibban kata, dia buat silap dalam keadaan dial urus dalam menentukan kesahihan
kitab.
Semua al-kutub al-sittah ambil riwayatnya. Cuma
al-Bukhari sekadar riwayatkannya secara istisyhad sahaja.
[2]
IBN KHARRABUZ
ابْنِ
خَرَّبُوذَ
Namanya adalah Salim bin Sarj. Ada kata, Salim bin
al-Nu’man. Tetapi, sering disebut dengan ABU AL-NU’MAN BIN KHARRABUZ AL-MADANI.
Dia
adalah hamba Ummu Subayyah yang dimerdekakan. Dia ada adik beradik bernama
NAFI’.
Ada orang kata, dia adalah ma’ruf bin Kharrabuz. Namun, dibantah oleh
Waliyuddin al-Iraqi dengan menyatakan bahawa Ibn Kharrabuz di sini berbeza
dengan Ma’ruf bin Kharrabuz. (Tawassut:2/539)
Dalam Ibn Majah (382), namanya disebut dengan SALIM ABI AL-NU’MAN BIN
SARJ;
حَدَّثَنَا
عَبْدُ الرَّحْمَنِ بْنُ إِبْرَاهِيمَ الدِّمَشْقِيُّ قَالَ: حَدَّثَنَا أَنَسُ
بْنُ عِيَاضٍ قَالَ: حَدَّثَنَا أُسَامَةُ بْنُ زَيْدٍ، عَنْ سَالِمٍ أَبِي
النُّعْمَانِ وَهُوَ ابْنُ سَرْجٍ، عَنْ أُمِّ صُبَيَّةَ الْجُهَنِيَّةِ قَالَتْ:
PENDAPAT ULAMA BERKENAAN DIA:
(a)
Ibn
Hibban senaraikan dia dalam kitab al-Siqat. Namun, tidak ada namanya dalam
kitab hadis kecuali hadis ini sahaja.
(b)
Ibn
Main kata, dia siqah lagi syaikh yang masyhur.
[1] UMMU SUBAYYAH AL-JUHANIYYAH
أُمِّ صُبَيَّةَ الْجُهَنِيَّةِ
Ramai ulama hadis kata, bahawa Ummu Subayyah ini nama sebenarnya adalah
KHAULAH BINTI QAIS. Antara yang kata begitu adalah al-Bukhari, al-Zuhli, Abu
Zur’ah. Bahkan, kalau dilihat dalam hadis
riwayat ibn majah (283) disebutkan seperti berikut;
قَالَ أَبُو
عَبْدِ اللَّهِ بْنُ مَاجَةَ: سَمِعْتُ مُحَمَّدًا يَقُولُ: أُمُّ صُبَيَّةَ هِيَ
خَوْلَةُ بِنْتُ قَيْسٍ، فَذَكَرْتُ لِأَبِي زُرْعَةَ فَقَالَ: صَدَقَ
Begitu juga dalam al-Adab al-Mufrad (hadis no: 1054), al-Bukhari
menyatakan;
قال البخاري في
الأدب المفرد: عن خولة رضي الله عنها قالت: اخْتَلَفَتْ يَدِي وَيَدُ رَسُولِ
اللَّهِ صَلَّى اللهُ عليه وسلم في إناء واحد - الأدب المفرد, 1054
Walaubagaimana pun, Ibn Abd al-Bar, al-Mizzi, al-Munziri pula
menggunakan sighah تمريض dalam
menyatakan namanya adalah KHAULAH BINTI QAIS itu.
Ada dakwaan kata, bahawa dia adalah isteri Saidina Hamzah. Namun,
dibantah oleh ibn Hibban. Al-Mustagfiri menjelaskan bahawa Isteri Saidina
Hamzah adalah perempuan Ansar dari etnik NAJJARIYYAH, sedangkan Ummu Subayyah
berbangsa JUHANIYYAH, iaitu dia adalah nenek kepada KHARIJAH BIN AL-HARIS BIN
RAFI’ BIN MAKIS. (Tawassut:2/540)
[1]
SANAD DAN MATAN;
حَدَّثَنَا
عَبْدُ الرَّحْمَنِ بْنُ مَهْدِيٍّ، قَالَ: حَدَّثَنِي خَارِجَةُ بْنُ الْحَارِثِ
الْمُزَنِيُّ ، قَالَ: حَدَّثَنِي سَالِمُ بْنُ سَرْجٍ، قَالَ: سَمِعْتُ أُمَّ
صُبَيَّةَ الْجُهَنِيَّةِ، تَقُولُ: "اخْتَلَفَتْ يَدِي وَيَدُ رَسُولِ اللهِ
صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فِي الْوُضُوءِ مِنْ إِنَاءٍ وَاحِدٍ
[2] SANAD:
حَدَّثَنَا حَفْصُ بْنُ
عُمَرَ بْنِ الصَّبَّاحِ الرَّقِّيُّ، ثنا قَبِيصَةُ بْنُ عُقْبَةَ، ثنا
سُفْيَانُ، عَنْ أُسَامَةَ بْنِ زَيْدٍ، عَنْ سَالِمِ بْنِ النُّعْمَانِ، عَنِ
امْرَأَةٍ، مِنْ جُهَيْنَةَ يُقَالُ لَهَا أُمُّ صُبَيَّةَ قَالَتْ:
No comments:
Post a Comment