Sunday, September 11, 2022

HADIS 78


HADIS 78

 

حَدَّثَنَا عَبْدُ اللَّهِ بْنُ مُحَمَّدٍ النُّفَيْلِيُّ حَدَّثَنَا وَكِيعٌ  عَنْ أُسَامَةَ بْنِ زَيْدٍ عَنِ ابْنِ خَرَّبُوذَ عَنْ أُمِّ صُبَيَّةَ الْجُهَنِيَّةِ قَالَتْ: «اخْتَلَفَتْ يَدِي وَيَدُ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فِي الْوُضُوءِ مِنْ إِنَاءٍ وَاحِدٍ»

Ummu Subayyah al-Juhaniyyah berkata: Tangan aku dan tangan Rasulullah saling berselisih ketika berwuduk dari bekas air yang satu

 

PERBAHASAN SANAD

 

[1] HADIS SAHIH

(a)                Disepakati sahih sanad oleh ARNAUT dan ALBANI.

(b)               Asal sanad hadis ini adalah HASAN. Hal ini diakui oleh Albani, al-Azim Abadi dan al-Iraqi. Hal ini kerana perawi bernama USAMAH BIN ZAID yang tidak sampai darjat sahih, tetapi sekadar hasan sahaja. namun, ia menjadi sahih kerana pada tempat USAMAH, terdapat perawi lain bernama KHARIJAH BIN AL-HARIS AL-MUZANNI dalam riwayat AHMAD (27067) dan al-Adab al-Mufrad (1054)[1]. Justeru, hadis ini adalah SAHIH LIGHAHRIH.

(c)                Kata Albani, hadis ini turut dikeluarkan oleh Ibn Majah, al-Tahawi, al-Baihaqi dari turuq yang lain dari USAMAH BIN ZAID.

 

PENJELASAN MATAN

 

[1] Dalam riwayat al-Tibrani menggunakan matan berikut;

 

عَنِ امْرَأَةٍ، مِنْ جُهَيْنَةَ يُقَالُ لَهَا أُمُّ صُبَيَّةَ قَالَتْ: رُبَّمَا نَازَعْتُ النَّبِيَّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ، فِي الْإِنَاءِ أَتَوَضَّأُ أَنَا، وَهُوَ مِنْ إِنَاءٍ وَاحِدٍ" – المعجم الكبير للطبراني, 599[2]

Daripada seseorang perempuan dari Juhainah yang dikatakan namanya UMMU SUBAYYAH berkata: Kadangkala aku berebut dengan Nabi saw pada satu bekas air yang aku dan Nabi berwuduk  dari bekas yang satu.

 

[2] Dalam Matan hadis, dinyatakan bahawa tangan Ummu Subayyah berselisih dengan tangan Nabi semasa berwuduk. Hal ini hampir sama dengan hadis Aisyah di atas, tetapi dalam riwayat al-Bukhari.

 

Cuma perbezaannya, dalam hadis Aisyah menyebut berkenaan mandi, sedangkan dengan UMMU SUBAYYAH ini berkaitan dengan berwuduk.

 

[3] Dalam matan hadis, digunakan lafaz فِي الْوُضُوءِ, iaitu dibaca dengan WUDUK yang bermaksud perbuatan berwuduk. Namun, ada pendapat lain baca dengan WADUK, iaitu merujuk kepada air yang digunakan untuk berwuduk. Walaubagaimana pun, bacaan yang popular adalah WUDUK. (Tawassut:2/541)

 

[4] Ummu Subayyah bukan Mahram Nabi, tetapi kelihatan mereka berselisih tangan dengan nabi saw semasa berwuduk.

 

Al-Sahranpuri jelaskan bahawa hadis ini berlaku sebelum turun ayat hijab (tahun 5 Hijrah). Adapun selepas turun ayat hijab, tidak dibenarkan kecuali sesame mahram dan isteri sahaja. Hal yang sama dijelaskan oleh al-Azim Abadi. (Bazl:1/171, Aun:1/53)

 

HUBUNGAN HADIS

 

Hadis ke-77, dijelaskan bahawa Nabi dan Aisyah mandi dari satu bekas air yang kecil, dalam keadaan kedua-dua mereka berjunub.

 

Hadis ke-78 pula, menjelaskan bahawa nabi berselisihan tangan dengan UMMU SUBAYYAH ketika berwuduk, walhal air yang digunakan itu sedikit—dalam bekas air yang kecil sahaja.

 

PENGAJARAN

 

[1] TOLAK PANDANGAN HANABILAH

 

Pada Hanabilah, sisa wuduk perempuan tidak boleh digunakan untuk bersuci. Hujah hambali itu akan dibahas dalam hadis ke-81 nanti.

 

Namun begitu, hadis ini pula menolak pendapat Hanabilah tersebut.

 

[2] BERWUDUK DARI BEKAS AIR YANG KECIL

 

Dari sudut bahasa arab, perkataan الإناء diterjemah sebagai bekas atau bejana. Dari sudut maksudnya, ia bejana air yang kecil. Dari itu, hadis ini menjadi dalil bahawa harus berwuduk dari bekas air yang kecil. (Aun:1/52)

 

Adapun terdapat larangan dari celup tangan orang berjunub dalam air yang sedikit, itu adalah larangan MAKRUH tanzih. (Ruslan:1/577)

 

[3] HUKUM MANSUKH

 

SATU: AL-QURAN

 

Ulama berbeza pendapat berkenaan Mansukh yang berlaku dalam al-Quran.

 

(a)                MAJORITI ULAMA—BERLAKU MANSUKH SESAMA AYAT AL-QURAN

 

Hujah mereka adalah:

 

مَا نَنْسَخْ مِنْ آيَةٍ أَوْ نُنْسِهَا نَأْتِ بِخَيْرٍ مِنْهَا أَوْ مِثْلِهَا أَلَمْ تَعْلَمْ أَنَّ اللَّهَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ (106) – البقرة

Apa sahaja ayat keterangan yang Kami mansuhkan (batalkan), atau yang Kami tinggalkan (atau tangguhkan), Kami datangkan ganti yang lebih baik daripadanya, atau yang sebanding dengannya. Tidakkah engkau mengetahui bahawasanya Allah Maha Kuasa atas tiap-tiap sesuatu?

 

(b)               ABU MUSLIM AL-ASFAHANI, AL-QARADAWI, JASEER AUDA DLL—TIDAK BERLAKU MANSUKH SESAMA AYAT AL-QURAN

 

Hujah mereka adalah seperti berikut;

 

        I.                        Hujah aqli

 

[a] Ulama berselisih pendapat dalam menentukan bilangan ayat al-Quran yang Mansukh. Bermakna, penentuan sesuatu ayat itu mansukh adalah ijtihad—pandangan ulama.

 

Mana mungkin sesuatu yang yang bersifat mutawatir (ayat al-Quran), penentuan mansukhnya adalah dalam fikiran manusia (ijtihad ulama).

 

[b] Subut sesuatu ayat al-Quran adalah qatie, sedangkan penentuan sesuatu ayat sebagai Mansukh adalah ijtihad yang bersifat zanni. Semua ulama sepakat bahawa zanni tidak boleh mengatasi qatie. Justeru, tidak boleh diterima bahawa wujud nasakh – Mansukh sesame ayat al-Quran.

 

      II.                        Hujah Naqli

 

Ayat ke-106, surah al-Baqarah adalah merujuk kepada al-Quran menasakhkan kandungan kitab-kitab sebelum ini, seperti menasakhkan taurat, injil dan sebagainya, bukan menasakhkan sesame ayat al-Quran.

 

DUA: HADIS

 

Memang berlaku nasakh dalam hadis. Antaranya adalah seperti hadis bab ini.

 

BIOGRAFI PERAWI

 

[5] ABDULLAH BIN MUHAMMAD AL-NUFAILI (144H-238H)

عَبْدُ اللَّهِ بْنُ مُحَمَّدٍ

 

Nama perawi ini disebut dalam Sunan Abi Daud untuk kali ke-3, iaitu dalam hadis ke-8, 41 dan 78.

 

[4] WAKI’ BIN AL-JARRAH (129H-197H)

 وَكِيعٌ

 

Nama perawi ini sudah disebut dalam sunan Abi Daud untuk kali ke-7, iaitu dalam hadis ke-5, 14, 20, 45, 53, 61 dan 78.

 

[3] USAMAH BIN ZAID (153H)

 أُسَامَةَ بْنِ زَيْدٍ

 

Ulama hadis Madinah ini sama nama dengan sahabat Nabi bernama USAMAH BIN ZAID (meninggal 54 Hijrah). Dia digelar dengan ABU ZAID AL-LAISI AL-MADANI.

 

Dia adalah seorang ulama yang alim dalam ilmu hadis di era Atba’ al-Tabiin.

 

PENDAPAT ULAMA;

a.                  Antara yang kata dia siqah adalah Ahmad, Ibn Ma’in, Abu Ja’far al-Tahawi, ibn al-Madini dan al-Ijli

b.                  Al-Sahranpuri kata, dia adalah hasanul hadis.

c.                   Al-Jurjani kata, hadisnya tidak ada apa-apa.

d.                  Abu Hatim kata, hadisnya ditulis tetapi tidak boleh dibuat hujah.

e.                  Ahmad kata, laisa bi syai’.

f.                    Ahmad juga kata di tempat lain dia doif.

g.                   Abu al-Qasim al-Bisykawal kata, dia maqbul al-Hadis. Baginya ada riwayat mungkar dari al-Zuhri.

h.                  Abdullah bin Ahmad bin Hanbal kata, dia ambil hadis dari Nafi’ hadis-hadis mungkar.

i.                    Ibn Hajar al-Asqalani kata, dia soduq yang waham. Al-Bukhari sekali sekala riwayatkan dia secara ta’liq.

j.                    Al-Nasaie kata, dia tidak kuat.

k.                   Al-Daraqutni kata, al-Bukhari tinggalkan hadisnya.

l.                    Yahya bin Sa’id mendoifkannya.

m.                Abu Hatim bin Habban al-Basti kata, dia buat silap.

n.                  Al-Nasaie kata, dia tidak kuat.

o.                  Al-Qattan tinggalkan riwayatnya semasa akhir hidupnya.

p.                  Ibn Hibban kata, dia buat silap dalam keadaan dial urus dalam menentukan kesahihan kitab.

 

Semua al-kutub al-sittah ambil riwayatnya. Cuma al-Bukhari sekadar riwayatkannya secara istisyhad sahaja.

 

[2] IBN KHARRABUZ

ابْنِ خَرَّبُوذَ

 

Namanya adalah Salim bin Sarj. Ada kata, Salim bin al-Nu’man. Tetapi, sering disebut dengan ABU AL-NU’MAN BIN KHARRABUZ AL-MADANI.

 

Dia adalah hamba Ummu Subayyah yang dimerdekakan. Dia ada adik beradik bernama NAFI’.

 

Ada orang kata, dia adalah ma’ruf bin Kharrabuz. Namun, dibantah oleh Waliyuddin al-Iraqi dengan menyatakan bahawa Ibn Kharrabuz di sini berbeza dengan Ma’ruf bin Kharrabuz. (Tawassut:2/539)

 

Dalam Ibn Majah (382), namanya disebut dengan SALIM ABI AL-NU’MAN BIN SARJ;

حَدَّثَنَا عَبْدُ الرَّحْمَنِ بْنُ إِبْرَاهِيمَ الدِّمَشْقِيُّ قَالَ: حَدَّثَنَا أَنَسُ بْنُ عِيَاضٍ قَالَ: حَدَّثَنَا أُسَامَةُ بْنُ زَيْدٍ، عَنْ سَالِمٍ أَبِي النُّعْمَانِ وَهُوَ ابْنُ سَرْجٍ، عَنْ أُمِّ صُبَيَّةَ الْجُهَنِيَّةِ قَالَتْ:

 

PENDAPAT ULAMA BERKENAAN DIA:

(a)                Ibn Hibban senaraikan dia dalam kitab al-Siqat. Namun, tidak ada namanya dalam kitab hadis kecuali hadis ini sahaja.

(b)               Ibn Main kata, dia siqah lagi syaikh yang masyhur.

 

 

[1] UMMU SUBAYYAH AL-JUHANIYYAH

 أُمِّ صُبَيَّةَ الْجُهَنِيَّةِ

 

Ramai ulama hadis kata, bahawa Ummu Subayyah ini nama sebenarnya adalah KHAULAH BINTI QAIS. Antara yang kata begitu adalah al-Bukhari, al-Zuhli, Abu Zur’ah.  Bahkan, kalau dilihat dalam hadis riwayat ibn majah (283) disebutkan seperti berikut;

 

 

قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ بْنُ مَاجَةَ: سَمِعْتُ مُحَمَّدًا يَقُولُ: أُمُّ صُبَيَّةَ هِيَ خَوْلَةُ بِنْتُ قَيْسٍ، فَذَكَرْتُ لِأَبِي زُرْعَةَ فَقَالَ: صَدَقَ

 

Begitu juga dalam al-Adab al-Mufrad (hadis no: 1054), al-Bukhari menyatakan;

قال البخاري في الأدب المفرد: عن خولة رضي الله عنها قالت: اخْتَلَفَتْ يَدِي وَيَدُ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عليه وسلم في إناء واحد - الأدب المفرد, 1054

 

Walaubagaimana pun, Ibn Abd al-Bar, al-Mizzi, al-Munziri pula menggunakan sighah تمريض dalam menyatakan namanya adalah KHAULAH BINTI QAIS itu.

 

Ada dakwaan kata, bahawa dia adalah isteri Saidina Hamzah. Namun, dibantah oleh ibn Hibban. Al-Mustagfiri menjelaskan bahawa Isteri Saidina Hamzah adalah perempuan Ansar dari etnik NAJJARIYYAH, sedangkan Ummu Subayyah berbangsa JUHANIYYAH, iaitu dia adalah nenek kepada KHARIJAH BIN AL-HARIS BIN RAFI’ BIN MAKIS. (Tawassut:2/540)

 

 

 



[1] SANAD DAN MATAN;

حَدَّثَنَا عَبْدُ الرَّحْمَنِ بْنُ مَهْدِيٍّ، قَالَ: حَدَّثَنِي خَارِجَةُ بْنُ الْحَارِثِ الْمُزَنِيُّ ، قَالَ: حَدَّثَنِي سَالِمُ بْنُ سَرْجٍ، قَالَ: سَمِعْتُ أُمَّ صُبَيَّةَ الْجُهَنِيَّةِ، تَقُولُ: "اخْتَلَفَتْ يَدِي وَيَدُ رَسُولِ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فِي الْوُضُوءِ مِنْ إِنَاءٍ وَاحِدٍ

[2] SANAD:

حَدَّثَنَا حَفْصُ بْنُ عُمَرَ بْنِ الصَّبَّاحِ الرَّقِّيُّ، ثنا قَبِيصَةُ بْنُ عُقْبَةَ، ثنا سُفْيَانُ، عَنْ أُسَامَةَ بْنِ زَيْدٍ، عَنْ سَالِمِ بْنِ النُّعْمَانِ، عَنِ امْرَأَةٍ، مِنْ جُهَيْنَةَ يُقَالُ لَهَا أُمُّ صُبَيَّةَ قَالَتْ:

No comments:

Post a Comment