Wednesday, July 6, 2022

HADIS 61

 

HADIS 61

 

حَدَّثَنَا عُثْمَانُ بْنُ أَبِي شَيْبَةَ حَدَّثَنَا وَكِيعٌ عَنْ سُفْيَانَ عَنِ ابْنِ عَقِيلٍ عَنْ مُحَمَّدِ ابْنِ الْحَنَفِيَّةِ عَنْ عَلِيٍّ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: «مِفْتَاحُ الصَّلَاةِ الطُّهُورُ، وَتَحْرِيمُهَا التَّكْبِيرُ، وَتَحْلِيلُهَا التَّسْلِيمُ»

Rasulullah saw bersabda: Kunci bagi solat adalah bersuci, dan pengharamannya adalah takbir dan penghalalannya adalah memberi salam.

 

Status hadis: hasan lighairih

 

PENJELASAN MATAN

 

[1] Fokus Abu Daud dalam hadis ini adalah berkenaan solat dan bersuci; iaitu, andai tidak bersuci, solat tidak dapat ditunaikan sepertimana tidak dapat masuk ke rumah andai tidak ada kunci.

 

Namun, hadis ini dinukilkan dengan matan yang sempurna, iaitu disebutkan juga berkenaan hakikat solat, iaitu solat itu dimulai dengan TAKBIR dan disudahi dengan SALAM.

 

[2] Dalam matan, Nabi saw berkata مِفْتَاحُ الصَّلاة—perkataan مفتاح itu bermaksud KUNCI. Menurut al-Qadhi Abu Bakar bin al-Arabi bahawa ini adalah perkataan Majaz. Kalau kunci digunakan untuk membuka pintu untuk masuk, maka masuk solat itu digunakan bersuci.

 

[3] AL-TUHUR vs AL-WUDUK

 

Dalam hadis bab, matan yang digunakan lafaz الطهورمِفْتَاحُ الصَّلَاةِ الطُّهُورُ, sedangkan jika dilihat dalam riwayat Musnad Imam Syafie (206[1]), Ahmad (1072[2]) yang juga dari ALI BIN ABI TALIB bahawa matan hadis itu digunakan lafaz الوضوء, iaitu seperti berikut:

مِفْتَاحُ الصَّلاةِ الوُضُوءُ وتحرِيمُهَا التكْبِيرُ وتَحْليلها السَّلام

 

Dalam riwayat al-Tarmizi (4) pula, [3]matannya adalah:

 

عَنْ جَابِرِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: «مِفْتَاحُ الْجَنَّةِ الصَّلَاةُ، وَمِفْتَاحُ الصَّلَاةِ الْوُضُوءُ»

“Kunci bagi syurga adalah solat, dan kunci bagi solat adalah wuduk”

 

Dalam riwayat ABU YUSUF dalam kitab AL-ATSAR (1)[4], matannya adalah seperti berikut;

 

عَنْ أَبِي سَعِيدٍ الْخُدْرِيِّ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ، عَنِ النَّبِيِّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أَنَّهُ قَالَ: «الْوُضُوءُ مِفْتَاحُ الصَّلَاةِ، وَالتَّكْبِيرُ تَحْرِيمُهَا، وَالتَّسْلِيمُ تَحْلِيلُهَا، وَفِي كُلِّ رَكْعَتَيْنِ فَسَلِّمْ، يَعْنِي التَّشَهُّدَ، وَلَا تُجْزِئُ صَلَاةٌ إِلَّا بِفَاتِحَةِ الْكِتَابِ وَمَعَهَا شَيْءٌ»

Wuduk adalah kunci bagi solat, takbir adalah pengharamannya, taslim adalah tahlilnya. Pada setiap dua rakaat, lalu dia memberi salam, iaitu tasyahud. Tidal memadai solat kecuali dengan al-Fatihah dan bersamanya sesuatu (surah)”

 

[4] TAHRIM vs IHRAM – TAHLIL vs IHLAL

 

Dalam hadis bab, matan yang digunakan oleh ABU DAUD adalah TAHRIM dan TAHLIL-وَتَحْرِيمُهَا التَّكْبِيرُ، وَتَحْلِيلُهَا التَّسْلِيمُ, sedangkan dalam AL-SUNAN AL-SAGHIR, AL-BAIHAQI bawakan hadis ini dengan lafaz IHRAM dan IHLAL—matannya sepert berikut;

عَنْ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ، قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: «مِفْتَاحُ الصَّلَاةِ الطُّهُورُ، وَإِحْرَامُهَا التَّكْبِيرُ وَإِحْلَالُهَا التَّسْلِيمُ» - البيهقي (السنن الصغير), 462[5]

 

 

[5] AL-SAHRANPURI menukilkan kupasan AL-MAZHARI bahawa dia menyatakan, dinamakan sebagai TAHRIM untuk takbiratul ihram kerana, ia adalah permulaan untuk haram perkara yang halal di luar solat, seperti makan, minum, bercakap dan sebagainya. Dan disebut sebagai TAHLIL apabila salam, kerana apabila salam, perkara yang haram dalam solat sudah menjadi halal semula; iaitu sudah boleh makan, minum, bercakap dan sebagainya.

 

HUBUNGAN HADIS

 

Hadis ke-60, dijelaskan bahawa solat tidak sah selama ditunaikan tanpa berwuduk.

 

Hadis ke-61 ini pula, dijelaskan bahawa bukan sekadar solat tidak sah, bahkan memasuki solat pun tidak berlaku selama tidak bersih dari hadas.

 

PENGAJARAN

 

[1] MEMAHAMI TEKS WAHYU DENGAN SASTERA

 

SATU:

Dalam hadis ini, Nabi saw kata: anak kunci bagi solat adalah bersuci.

 

Maksudnya, kalau solat itu umpama rumah, ia tidak dapat masuk kecuali perlu ada taharah terlebih dahulu. Jika tidak ada taharah, tidak dapat menunaikan solat sepertimana tidak dapat masuk ke dalam rumah yang sedang berkunci.

 

DUA:

Ada beberapa hadis, perlu difahami dengan sastera. Bahkan, pada beberapa ayat al-Quran.

 

Contoh ayat al-Quran:

 

نِسَاؤُكُمْ حَرْثٌ لَكُمْ فَأْتُوا حَرْثَكُمْ أَنَّى شِئْتُمْ (223) – البقرة

“perempuan kamu adalah ladang bagi kamu. Maka datangilah ladang kaku apa keadaan yang kamu mahu”

 

PENJELASAN:

a.      Kalau difahami secara tidak sastera, tidak difahami kaitan antara isteri dan ladang. Namun, apabila difahami dengan sastera, makanya difahami bahawa ia merujuk kepada bersetubuh.

b.      Perkataan حرث yang diterjemahkan ladang, difahami sebagai tanah yang dapat mendatangkan hasil. Jadi, ia bukan hujah untuk membenarkan setubuh isteri melalui dubur, kerana dubur tidak dapat mendatangkan hasil (anak).

 

Contoh dari hadis:

 

عَنْ عَائِشَةَ، عَنِ النَّبِيِّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أَنَّهُ، قَالَ: «لَا يَقْبَلُ اللَّهُ صَلَاةَ حَائِضٍ إِلَّا بِخِمَارٍ» - ابو داود, 641[6]

“tidak diterima solat perempuan haid kecuali dia sudah memakai tudung”

 

PENJELASAN: Jika difahami tanpa sastera, akan difahami bahawa perempuan yang sedang haid juga boleh menunaikan solat, asalkan dia memakai tudung. Namun, dari sudut sastera, ia bukan merujuk kepada haid secara literal, tetapi perempuan yang sudah baligh.

 

[2] PERMULAAN SOLAT DENGAN TAKBIR

 

SATU: RUKUN SOLAT

 

Ini adalah pendapat JUMHUR ULAMA. Dalam perkataan lain, solat tanpa takbiratul ihram, maka solat tidak sah.

 

DUA: TAKBIR SEBAGAI SUNAT

 

Dalam kitab AL-TAWASSUT disenarakan ulama yang berpendapat sebegini. Antaranya adalah AL-ZUHRI, SA’ID BIN AL-MUSAYYIB, AL-HASAN BASRI, AL-HAKAM, QATADAH, HAMMAD BIN ABI SALAMAH, ABU BAKAR AL-ASOM, IBN ULAYYAH dan AL-AWZAIE.

 

Mereka juga menjelaskan, memandangkan takbiratul Ihram itu adalah sunat, makanya, jika lupa takbiratul ihram, solat itu masih sah. Bahkan, memadai dengan takbir semasa rukuk.

 

[3] LAFAZ TAKBIRATUL IHRAM

 

PENDAPAT PERTAMA: JUMHUR TERMASUK SYAFIE

 

Imam Syafie berpendapat, tidak boleh lafaz takbiratul ihram kecuali الله اكبر, atau الله الأكبر. Penggunaan الأكبر juga dibenarkan kerana penambahan alif dan lam ma’rifah itu tidak mengubah lafaz dan makna.

 

Imam ABU YUSUF pula berpendapat, boleh menggunakan perkataan الله الكبير, kerana maknanya tidak berubah lagi.

 

HUJAH:

A.                  Firman Allah.

 

يَا أَيُّهَا الْمُدَّثِّرُ (1) قُمْ فَأَنْذِرْ (2) وَرَبَّكَ فَكَبِّرْ (3) – المدثر

Wahai orang yang berselimut * bangunlah dan berikan peringatan * terhadap tuhan kamu, kamu takbirkanlah”

 

B.                   Zikir dalam solat adalah TA’ABBUD.

 

Justeru, perlu ikut apa yang diajar oleh Nabi.

 

Hadis-hadis yang menyebut الله اكبر bagi permulaan solat seperti berikut;

 

عَنْ أَبِي حُمَيْدٍ السَّاعِدِيِّ، قَالَ: سَمِعْتُهُ، وَهُوَ فِي عَشَرَةٍ مِنْ أَصْحَابِ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ، أَحَدُهُمْ أَبُو قَتَادَةَ بْنُ رِبْعِيٍّ، قَالَ: أَنَا أَعْلَمُكُمْ بِصَلَاةِ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ، «كَانَ إِذَا قَامَ فِي الصَّلَاةِ، اعْتَدَلَ قَائِمًا، وَرَفَعَ يَدَيْهِ، حَتَّى يُحَاذِيَ بِهِمَا مَنْكِبَيْهِ» ثُمَّ قَالَ «اللَّهُ أَكَبْرُ» وَإِذَا أَرَادَ أَنْ يَرْكَعَ، رَفَعَ يَدَيْهِ، حَتَّى يُحَاذِيَ بِهِمَا مَنْكِبَيْهِ، فَإِذَا قَالَ «سَمِعَ اللَّهُ لِمَنْ حَمِدَهُ» رَفَعَ يَدَيْهِ، فَاعْتَدَلَ، فَإِذَا قَامَ مِنَ الثِّنْتَيْنِ، كَبَّرَ وَرَفَعَ يَدَيْهِ، حَتَّى يُحَاذِيَ مَنْكِبَيْهِ، كَمَا صَنَعَ، حِينَ افْتَتَحَ الصَّلَاةَ" – ابن ماجة, 862[7]

Abu Qatadah bin Rib’ie berkata: "Aku adalah orang yang paling tahu berkenaan solat Rasulullah saw di antara kamu semua. Jika solat, baginda berdiri tegak dan mengangkat kedua tangannya hingga sejajar dengan kedua bahunya seraya mengucapkan ALLAHU AKBAR. Ketika rukuk baginda juga mengangkat kedua tangannya sejajar dengan kedua bahunya. Apabila mengucapkan SAMI'A ALLAHU LIMAN HAMIDAH, Baginda mengangkat kedua tangannya dan berdiri tegak. Dan ketika bangun pada rakaat kedua, baginda takbir dan mengangkat kedua tangannya sejajar dengan kedua bahu sebagaimana ketika baginda membuka solat"

 

عَنْ أَبِي سَعِيدٍ الْخُدْرِيِّ قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: " فَإِذَا قَالَ الْإِمَامُ: اللَّهُ أَكْبَرُ، فَقُولُوا: اللَّهُ أَكْبَرُ، فَإِذَا قَالَ: سَمِعَ اللَّهُ لِمَنْ حَمِدَهُ، فَقُولُوا: رَبَّنَا لَكَ الْحَمْدُ – ابن خزيمة, 1577[8]

Rasulullah saw bersabda: Apabila imam berkata ALLAHU AKBAR, maka kamu sebutlah: ALLAHU AKBAR. Apabila berkata: SAMI'A ALLAHU LIMAN HAMIDAH, maka kamu semua sebutlah: RABBANA LAKAL-HAMD”

 

PENDAPAT KEDUA: ABU HANIFAH, AL-HASAN, AL-HAKAM, AL-SYA’BI, ABU YUSUF, DAN AL-NAKHAIE

 

Ibn Ruslan menjelaskan bahawa dalam pandangan Imam Abu Hanifah, dibenarkan menggunakan perkataan selain الله اكبر, asalkan mempunyai makna التعظيم, iaitu membesarkan Allah swt, seperti الرحمن اكبر, الله أعظم وجليل, لا اله الا الله dan sebagainya.

 

Antara hujah mereka adalah firman Allah:

 

قُلِ ادْعُوا اللَّهَ أَوِ ادْعُوا الرَّحْمَنَ أَيًّا مَا تَدْعُوا فَلَهُ الْأَسْمَاءُ الْحُسْنَى (110) – الإسراء

Katalah (wahai Muhammad), serulah Allah atau serulah AL-RAHMAN. Apa pun kamu seru, bagiNya adalah nama-nama yang elok”

 

Dalam ayat ini, disebutkan suruhan: SERULAH ALLAH ATAU SERULAH AL-RAHMAN. Oleh itu, tidak salah menyebut nama selain Allah seperti AL-RAHMAN. Atas alasan ini juga, HANAFI memfatwakan boleh sembelih menggunakan nama AL-RAHMAN, tanpa menggunakan nama ALLAH.

 

Pendapat ini dibantah oleh Ibn Ruslan dengan hujah, idhafat perkataa ها  pada perkataan تحريمها memberi maksud الحصر, iaitu dibataskan hanya pada perkataan ini sahaja. Justeru, tidak boleh digunakan lafaz lain kecuali ALLAHU AKBAR sahaja.

 

Tambahan pula, tidak terdapat sebarang nas yang menjelaskan bahawa Nabi dan para sahabat menggunakan lafaz yang lain semasa memulakan solat.

 

[4] HIKMAH MULAKAN TAKBIR

 

Menurut al-Imam al-Nawawi, hikmah dimulakan solat dengan TAKBIR adalah menggambarkan tanzih (membersihkan Allah) dan MEMBESARKAN ALLAH dengan mengakui segala sifat kesempurnaan bagi Allah.

 

HAKIM AL-TARMIZI kata, manusia melakukan dosa dan maksiat kerana ada sifat takbur dalam diri (membesarkan diri). Justeru, mengungkapkan TAKBIR bermaksud mengecilkan diri di hadapan Allah dengan mengakui kebesaranNYA.

 

[5] SALAM UNTUK KELUAR SOLAT

 

SATU:

Hadis ini adalah dalil menolak pendapat Mazhab Hanafi yang kata, kentut ketika sedang tahyat akhir (sebelum bagi salam), solat adalah sah.

 

DUA:

Dalam kitab AL-TAWASSUT, dijelaskan seperti berikut;

 

PENDAPAT PERTAMA: JUMHUR TERMASUK SYAFIE

 

Tidak berlaku keluar solat kecuali dengan SALAM.

 

PENDAPAT KEDUA: ABU HANIFAH, AL-SAURI, AL-AWZAIE, AL-HASAN BIN SALEH BIN HAY

 

Ucapan salam ketika keluar solat hanya sunat sahaja. Jika tidak dibaca, solat tetap sah.

 

Kata Abu Hanifah: memadai keluar solat dengan apa sahaja tindakan yang menggambarkan keluar solat, sama ada berbentuk perkataan atau perbuatan, seperti hadas dan seumpamanya.

 

Dalil mereka;

 

A.                  Daripada Abdullah bin Amru:

 

عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عَمْرٍو، أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ: «إِذَا قَضَى الْإِمَامُ الصَّلَاةَ وَقَعَدَ فَأَحْدَثَ قَبْلَ أَنْ يَتَكَلَّمَ، فَقَدْ تَمَّتْ صَلَاتُهُ، وَمَنْ كَانَ خَلْفَهُ مِمَّنْ أَتَمَّ الصَّلَاةَ» - ابو داود, 617[9]

Rasulullah saw bersabda: Apabila imam menunaikan solat dan duduk, lalu dia berhadas sebelum dia bercakap, maka telah sempurna solatnya. Orang yang berada di belakangnya adalah dari kalangan yang telah sempurna solatnya”

 

KOMEN: Hadis ini dinilai doif oleh Syaikh Albani.

 

B.                  Daripada ‘Ali berkata:

 

عَنْ عَلِيٍّ رَضِيَ اللهُ عَنْهُ قَالَ: " إِذَا جَلَسَ مِقْدَارَ التَّشَهُّدِ ثُمَّ أَحْدَثَ فَقَدْ تَمَّتْ صَلَاتُهُ – البيهقي السنن الكبري, 2963[10]

“Apabila duduk kadar tasyahud, kemudian dia berhadas, maka telah sempurna solatnya”

 

KOMEN: kata Abu Hatim, hadis ini mungkar. Kata al-Baihaqi, perawi bernama ‘asim bin dhamrah tidak kuat. Hadis ini pula, bercanggah dengan hadis Nabi saw yang sebut tahlil solat adalah salam.

 

[6] WAJIB BERLAFAZ

 

Ungkapan takbir dan salam perlu dilafazkan. Tidak memadai dengan sebutan tanpa lafaz atau sekadar dalam hati sahaja.

 

BIOGRAFI PERAWI

 

[6] OSMAN BIN ABI SYAIBAH (160H-239H)

عُثْمَانُ بْنُ أَبِي شَيْبَةَ

 

Kali 3. Sudah disebut dalam hadis ke-16 dan 21.

 

[5] WAKI’ BIN AL-JARRAH (129H-197H)

 وَكِيعٌ بن الجراح

 

Kali ke-6. Sudah disebut dalam hadis ke-5, 14, 20, 45 dan 53.

 

[4] SUFYAN BIN SA’ID AL-SAURI (97H-161H)

سُفْيَانَ بن سعيد الثوري

 

Kali ke-3. Sudah disebut dalam hadis ke-16 dan 55.

 

[3] IBN AQIL (145H)

 ابْنِ عَقِيلٍ

 

Nama penuhnya adalah ABDULLAH BIN MUHAMMAD BIN ‘AQIL BIN ABI TALIB. Dia adalah Tabiin yang tinggal di Madinah. Dikatakan meninggal dunia pada tahun 145H. Ada pendapat lain kata, dia meninggal pada 140H, ada kata 141H dan ada kata 142H.

 

Dia adalah cucu kepada ‘AQIL BIN ABI TALIB (44SH-60H) yang merupakan SAHABAT dan merupakan abang kepada JAAFAR (34SH-8H) dan SAIDINA ALI (23SH-40H). ‘Aqil adalah anak kepada FATIMAH BINTI ASAD AL-HASHIMIYYAH (Isteri ABU TALIB yang menjaga Nabi saw selepas kematian Aminah binti Wahab. Orang ke-11 dan perempuan ke-2 selepas Khadijah yang memeluk islam. Hijrah ke Madinah dan mati di sana dan ditanam di kubur baqi’)

 

‘Aqil masuk islam tahun Fath Makkah. Ada kata, selepas Hudaibiyyah. Ada kata, dia dah lama memeluk islam, tetapi dia diam sahaja. Dia hijrah ke Madinah tahun 8 hijrah. Dia adik beradik saidina Ali yang paling akhir masuk islam. Dia meninggal di akhir pemerintahan Muawiyyah (ada kata, di awal pemerintahan Yazid).

 

Adapun ABDULLAH BIN MUHAMMAD BIN ‘AQIL adalah cucunya. Tetapi, dinisbahkan kepada IBN AQIL, kerana atuknya itu popular.

 

Ibu Abdullah adalah Zainab al-Sughra binti ‘Ali bin Abi Talib, iaitu anak bongsu—anak keempat kepada Ali bin Abi Talib dan Fatimah binti Rasulillah selepas Hasan, Husin dan Zainab (Isteri Abdullah bin Jaafar bin Abi Talib). Semasa dia dilahirkan (dikatakan tahun 10 H), Fatimah beri nama ZAINAB, tetapi NABI memanggilnya UMMU KALTSUM kerana ada iras muka anak Nabi bernama Ummu Kalsum. Ada kata, namanya adalah RUQAYYAH.

 

Dalam AL-TAWASSUT dinyatakan bahawa Abdullah bin Muhammad bin ‘Aqil ini adalah SADUQ. Antara yang mengatakan hal yang sama adalah AL-TARMIZI.

 

Ramai ulama meragui dari sudut kekuatan hafalannya. Namun, al-Bukhari berkata bahawa Imam Ahmad, Ishaq bin Ibrahim dan al-Humaidi berhujah dengan hadisnya.

 

Abu al-Fath al-Ya’muri kata, Abu Isa tidak mengsahihkan hadis Ibn ‘Aqil dalam hadis ini. Namun, didapati dia mensahihkan riwayat Ibn ‘Aqil pada hadis yang lain. Justeru, wajar dianggap bahawa dia adalah HASAN. Ini juga pendapat AL-ZAHABI. Bahkan, al-Zahabi kata hadis yang dia riwayatkan tidak dapat naik darjat sahih dan tidak dapat dibuat hujah.

 

Ibn Hajar kata dalam AL-TALKHIS bahawa IBN AQIL ini buruk hafalan. Diterima hadisnya jika ada mutaba-ah. Jika tafarrud, maka setahap hasan sahaja. Jika menyalahi dengan para siqah, maka hadisnya perlu ditolak.

 

Al-NASAIE dan YAHYA BIN MAIN anggap dia doif. Ahmad dan Muhammad bin Sa’ad kata, dia mungkar yang tidak dibuat hujah pada hadisnya. Ya’qub kata, dia soduq dan hadisnya ada kedoifan yang teramat sangat. Ibn Uyaynah memasukkan dia dari salah seorang dari empat orang yang hadisnya perlu ditinggalkan. Ibn Ma’in kata, hadisnya tidak boleh dibuat hujah. Al-Tarmizi kata, dia soduq dan ada sesetengah ahli ilmu memperkatakan berkenaan hafalannya.

 

Pun begitu, terdapat ramai dalam kalangan ulama yang memujinya. Al-Bukhari kata, Ahmad, Ishaq dan al-Humaidi berhujah dengan hadis Ibn ‘Aqil.

 

Al-Bukhari mengatakan bahawa dia adalah مقارب الحديث, iaitu hadisnya hampir dengan hadis-hadis para siqah.  Ungkapan ini mengandungi maksud TA’DIL.

 

Dia adalah Rijal al-Kutub al-Sittah, tetapi tahap penerimaan terhadapnya amat rendah.

 

[2] MUHAMMAD BIN AL-HANAFIYYAH (80H)

مُحَمَّدِ ابْنِ الْحَنَفِيَّةِ

 

Nama sebenarnya adalah MUHAMMAD BIN ALI BIN ABI TALIB. Digelar sebagai ABU AL-QASIM AL-HASHIMI AL-MADANI.

 

Dia lebih dikenali dengan BIN HANAFIYYAH, kerana bersempenakan kepada ibunya yang dipanggil al-Hanafiyyah (nama sebenarnya: Khawlah binti Ja’far bin Qais al-hanafiyyah). Dia adalah anak kepada Saidina Ali dari isteri ke-2 Saidina Ali yang dinikahi selepas kematian Fatimah. Dia tidak ada adik beradik seibu sebapa, tetapi ada adik beradik sebapa, iaitu Hasan, husin, Hasan dan Ummu al-Kaltsum.

 

Dikatakan bahawa dia dilahirkan di akhir pemerintahan Abu Bakar al-Siddiq, dan dikira sebagai tabiin. Orang syiah memanggilnya sebagai al-Mahdi. Dia meninggal pada tahun 80H, yang menurut Ibn Ruslan, orang syiah percaya bahawa dia tidak mati.

 

Dia adalah rijal al-Kutub al-Sittah, serta seorang perawi siqah lagi sahih.

 

[1] ALI BIN ABI TALIB (23SH-40H)

عَلِيٍّ بن ابي طالب

 

Nabi saw menggelarkannya sebagai ABU TURAB. Menurut riwayat Ibn ‘Asakir, al-Tabarani dan al-Haisami, dia digelarkan dengan ABU TURAB kerana satu hari Nabi saw ternampak dia tidur di tanah. Dengan itu, nabi saw menggelarkannya sebagai ABU TURAB.

  

Dia adalah orang yang mula-mula sekali memeluk islam dari kalangan kanak-kanak. Dikatakan bahawa dia dilahirkan 30 bulan selepas serangan tentera bergajah.

 

Ibunya adalah FATIMAH BINTI ASAD BIN HASHIM BIN ABDUL MANAF. Dan berkahwin dengan Fatimah binti Rasulillah pada tahun ke-2 Hijrah.

 

Dia hijrah ke Madinah selepas tiga hari nabi saw hijrah ke Madinah. Semasa di Madinah, dia dipersaudarakan dengan nabi saw.

 

Dia terlibat dalam perang badar dan semua perang selepas itu kecuali perang Tabuk sahaja. Hal ini kerana, dia diamanahkan agar menjaga Madinah ketika nabi saw keluar dari Madinah.

 

Dia dilantik menjadi khalifah tahun 35H di Madinah. Dia memerintah hanya 5 tahun 3 bulan sahaja. Semasa menjadi khalifah, dia mengalih pusat pemerintahan islam ke Kufah.

 

Kisah Ali ketika perang tabuk yang tidak ikut serta ke medan tabuk:

 

عَنْ مُصْعَبِ بْنِ سَعْدٍ، عَنْ أَبِيهِ، أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ خَرَجَ إِلَى تَبُوكَ، وَاسْتَخْلَفَ عَلِيًّا، فَقَالَ: أَتُخَلِّفُنِي فِي الصِّبْيَانِ وَالنِّسَاءِ؟ قَالَ: «أَلاَ تَرْضَى أَنْ تَكُونَ مِنِّي بِمَنْزِلَةِ هَارُونَ، مِنْ مُوسَى إِلَّا أَنَّهُ لَيْسَ نَبِيٌّ بَعْدِي» - البخاري, 4416[11]

Sa’ad berkata: Nabi saw keluar ke tabuk, dan Nabi melantik Ali sebagai pemangku (untuk menjaga Madinah). Ali berkata: apakah kamu tinggalkan aku untuk menjaga kanak-kanak dan perempuan? Jawab nabi saw: Apakah kamu tidak suka bahawa kamu dari kalangan aku sepertimana kedudukan Harun di sisi Musa? Cuma tidak ada nabi selepas dari aku sahaja”

 

Berkenaan Saidina Ali dipersaudarakan dengan Nabi saw:

 

عَنْ ابْنِ عُمَرَ، قَالَ: آخَى رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ بَيْنَ أَصْحَابِهِ فَجَاءَ عَلِيٌّ تَدْمَعُ عَيْنَاهُ، فَقَالَ: يَا رَسُولَ اللَّهِ آخَيْتَ بَيْنَ أَصْحَابِكَ وَلَمْ تُؤَاخِ بَيْنِي وَبَيْنَ أَحَدٍ، فَقَالَ لَهُ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: «أَنْتَ أَخِي فِي الدُّنْيَا وَالآخِرَةِ» - الترمذي, 3720[12]

Ibn Umar berkata: Rasulullah saw persaudarakan antara sahabat-sahabat. Ali pun datang dalam keadaan menitis air dari dua matanya. Dia berkata: Wahai Rasulullah, kamu saudarakan antara sahabat-sahabat kamu, tanpa kamu persaudarakan aku dengan seorang pun. Nabi saw pun berkata kepadanya: Kamu adalah saudaraku di dunia dan akhirat”

 

Nabi saw anggap dia sebagai maula nabi:

 

عَنْ أَبِي سَرِيحَةَ، أَوْ زَيْدِ بْنِ أَرْقَمَ - شَكَّ شُعْبَةُ - عَنِ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ: «مَنْ كُنْتُ مَوْلَاهُ فَعَلِيٌّ مَوْلَاهُ» - الترمذي, 3713[13]

“Sekiranya aku menjadikan seorang wali (penolong), maka Ali adalah walinya”

 

Nabi kata, Ali adalah wali bagi nabi selepas nabi wafat;

 

عَنْ عِمْرَانَ بْنِ حُصَيْنٍ، قَالَ: بَعَثَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ جَيْشًا وَاسْتَعْمَلَ عَلَيْهِمْ عَلِيَّ بْنَ أَبِي طَالِبٍ، فَمَضَى فِي السَّرِيَّةِ فَأَصَابَ جَارِيَةً فَأَنْكَرُوا عَلَيْهِ، وَتَعَاقَدَ أَرْبَعَةٌ مِنْ أَصْحَابِ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَقَالُوا: إِذَا لَقِينَا رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أَخْبَرْنَاهُ بِمَا صَنَعَ عَلِيٌّ، وَكَانَ المُسْلِمُونَ إِذَا رَجَعُوا مِنَ السَّفَرِ بَدَءُوا بِرَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَسَلَّمُوا عَلَيْهِ، ثُمَّ انْصَرَفُوا إِلَى رِحَالِهِمْ فَلَمَّا قَدِمَتِ السَّرِيَّةُ سَلَّمُوا عَلَى النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَقَامَ أَحَدُ الأَرْبَعَةِ فَقَالَ: يَا رَسُولَ اللَّهِ أَلَمْ تَرَ إِلَى عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ صَنَعَ كَذَا وَكَذَا، فَأَعْرَضَ عَنْهُ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ، ثُمَّ قَامَ الثَّانِي فَقَالَ مِثْلَ مَقَالَتِهِ، فَأَعْرَضَ عَنْهُ، ثُمَّ قَامَ إِلَيْهِ الثَّالِثُ فَقَالَ مِثْلَ مَقَالَتِهِ، فَأَعْرَضَ عَنْهُ، ثُمَّ قَامَ الرَّابِعُ فَقَالَ مِثْلَ مَا قَالُوا، فَأَقْبَلَ إِلَيْهِ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَالغَضَبُ يُعْرَفُ فِي وَجْهِهِ، فَقَالَ: «مَا تُرِيدُونَ مِنْ عَلِيٍّ؟ مَا تُرِيدُونَ مِنْ عَلِيٍّ؟ مَا تُرِيدُونَ مِنْ عَلِيٍّ؟ إِنَّ عَلِيًّا مِنِّي وَأَنَا مِنْهُ، وَهُوَ وَلِيُّ كُلِّ مُؤْمِنٍ مِنْ بَعْدِي» - الترمذي, 3712[14]

Rasulullah saw mengutus sebuah angkatan perang dan mengangkat Ali bin Abu Talib sebagai pemimpin mereka, lalu Ali (menggauli) seorang hamba perempuan yang dalam kalangan tentera itu tidak menyukai perbuatan Ali. Empat sahabat Rasulullah saw mengadakan kesepakatan, dan mereka berkata: "Bila kita bertemu Rasulullah saw kita laporkan apa yang telah diperbuat oleh Ali”

 

Apabila kaum muslimin kembali dari peperangan, mereka menghadap dan mengucapkan salam terlebih dahulu kepada Rasulullah saw lalu mereka pergi kerumah masing-masing. Maka tatkala angkatan perang tersebut telah kembali, mereka menghadap kepada Rasulullah saw. Salah seorang dari empat orang tersebut berdiri sambil berkata: "Wahai Rasulullah! Tidakkah Anda mengetahui (apa yang dilakukan) Ali bin Abi Talib; dia telah melakukan begini dan begini".

 

Rasulullah saw berpaling darinya. Lalu berdiri lelaki yang kedua seraya mengatakan seperti apa yang dikatakannya, namun baginda masih berpaling darinya. Giliran lelaki yang ketiga, dia berdiri sambil mengatakan seperti apa yang dikatakannya, namun baginda tetap berpaling darinya. Lalu berdirilah lelaki keempat seraya mengatakan seperti apa yang telah mereka katakan, maka Rasulullah saw menghadapkan mukanya dan kelihatan dari raut wajah baginda sangat marah. Baginda pun bersabda: "Apa yang kamu inginkan dari Ali?" Apa yang kamu inginkan dari Ali? Apa yang kamu inginkan dari Ali? Sungguh Ali adalah bahagian dariku dan aku juga termasuk bahagian darinya, dia adalah wali setiap orang yang beriman selepasku"

 

Saidina Ali jadi Khalifah selama 5 tahun sahaja. Menurut AL-‘AINI, dia dibunuh malam jumaat pada 17 ramadan tahun 40 hijrah, ketika itu umurnya 63 tahun. Menurut AL-SAHRANPURI, orang yang membunuhnya bernama ABDUL RAHMAN BIN MULJAM seorang TOKOH KHAWARIJ dengan menggunakan pedang beracun.

 

Cara bunuh itu, ada dua riwayat:

a.                  Dikatakan dia dibunuh semasa sedang menjadi imam solat subuh berjemaah di masjid Kufah.

b.                  Ada kata, dia ditikam semasa dalam perjalanan ke masjid. Selepas dia ditikam, dia di bawa ke rumah. Kemudian dia berkata:

 

أبصروا ضاربي أطعموه من طعامي، واسقوه من شرابي، النفس بالنفس، إن هلكت، فاقتلوه كما قتلني وإن بقيت رأيت فيه رأيي

“Lihatlah orang yang menikam aku. Berilah dia makan dari makananku. Berikan dia minum dari minumanku. Nyawa dengan nyawa, jika aku mati. Bunuhlah dia sepertimana dia membunuhku. Jika aku hidup, aku mahu melihatnya”

 

Selepas kematian Ali, anaknya saidina Hasan menjadi khalifah dengan kekal bertapak di Kufah. Lingkungan 6 hingga 8 bulan, berlaku perjanjian antara Hasan dan Muawiyyah untuk dia letak jawatan dan serahkan jawatan kepada Muawiyyah demi mengelak dari pertumpahan darah. Ketika itu, Muawiyyah sudah menguasai Syam dan Mesir, sedangkan tentera Hasan lemah selepas dari serangan Khawarij.

 

Menurut dakwaan, antara kandungan perjanjian adalah selepas kematian Muawiyyah, jawatan itu dikembalikan balik kepada Hasan dan kemudiannya diberikan kepada Husin. Menurut Ibn kathir dan Ibn Atsir, perjanjian itu dibantah oleh Husin dan mendesak agak berperang sehingga Muawiyyah kalah.

 

Selepas dari kematian Hasan, kemudian kematian muawiyyah, Husin pun umum revolusi terhadap pemerintahan Yazid sehingga dia terbunuh di karbala, Iraq.

 

Menurut beberapa dakwaan yang tidak dapat dipertanggungjawab bahawa kononnya pada era itu, celaan yang dilakukan oleh Umawi terhadap Ali dan keluarganya berlaku sehingga di atas mimbar jumaat, sehingga ia dibatalkan oleh Umar bin Abdul Aziz.

 

PERBAHASAN SANAD

 

[1] HASAN LIGHAIRIH

 

A.                  Semua perawi siqah dan rijal a-Bukhari dan Muslim kecuali IBN ‘AQIL.

B.                  Ibn AQIL bermasalah pada hafalannya. Dia adalah Soduq.

C.                  Al-Zahabi kata, IBN AQIL dalam darjat HASAN.

D.                 Al-Bukhari kata, Ahmad dan Ishaq bin Ibrahim dan al-Humaidi berhujah dengan hadis IBN AQIL.

E.                  Sepakat kata HASAN oleh ALBANI dan ARNAUT.

 

[2] PENDAPAT ULAMA LAIN

 

B.                  Al-Hakim, Ibn al-Sakan, Ibn Hajar kata sahih.

C.                  Al-Nawawi kata, sanad hadis ini sahih kecuali padanya ada IBN AQIL.

D.                 Ibn Hibban kata, hadis ini doif kerana semua turuq hadis ini adalah masalah:

(a)                Jalur hadis ini ada perawi bernama IBN ‘AQIL bahawa dia doif.

(b)               Jalur daripada ABU NADHRAH yang ambil hadis dari ABU SA’ID. Jalur ini tafarrud.

 

[3] SANAD LAIN

 

Sanad tarmizi (3) terhadap hadis ini:

حَدَّثَنَا قُتَيْبَةُ، وَهَنَّادٌ، وَمَحْمُودُ بْنُ غَيْلَانَ، قَالُوا: حَدَّثَنَا وَكِيعٌ، عَنْ سُفْيَانَ، ح وحَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ بَشَّارٍ قَالَ: حَدَّثَنَا عَبْدُ الرَّحْمَنِ بْنُ مَهْدِيٍّ قَالَ: حَدَّثَنَا سُفْيَانُ، عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عَقِيلٍ، عَنْ مُحَمَّدِ ابْنِ الْحَنَفِيَّةِ، عَنْ عَلِيٍّ، عَنِ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ

 

Kata ABU BAKAR BIN AL-ARABI, sanad Abu Daud ini lebih sahih berbanding sanad al-Tarmizi.

 

[4] SYAWAHID

 

PERTAMA: ABU SA’ID AL-KHUDRI

Dalam riwayat al-Tarmizi (238):

حَدَّثَنَا سُفْيَانُ بْنُ وَكِيعٍ قَالَ: حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ الفُضَيْلِ، عَنْ أَبِي سُفْيَانَ، طَرِيفٍ السَّعْدِيِّ عَنْ أَبِي نَضْرَةَ، عَنْ أَبِي سَعِيدٍ، قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: «مِفْتَاحُ الصَّلَاةِ الطُّهُورُ، وَتَحْرِيمُهَا التَّكْبِيرُ، وَتَحْلِيلُهَا التَّسْلِيمُ، وَلَا صَلَاةَ لِمَنْ لَمْ يَقْرَأْ بِالحَمْدُ، وَسُورَةٍ فِي فَرِيضَةٍ أَوْ غَيْرِهَا»

 

KEDUA: JABIR BIN ABDILLAH

Dalam riwayat al-Tarmizi (4):

حَدَّثَنَا أَبُو بَكْرٍ مُحَمَّدُ بْنُ زَنْجَوَيْهِ الْبَغْدَادِيُّ، وَغَيْرُ وَاحِدٍ قَالُوا: حَدَّثَنَا الْحُسَيْنُ بْنُ مُحَمَّدٍ، قَالَ: حَدَّثَنَا سُلَيْمَانُ بْنُ قَرْمٍ، عَنْ أَبِي يَحْيَى الْقَتَّاتِ، عَنْ مُجَاهِدٍ، عَنْ جَابِرِ بْنِ عَبْدِ اللهِ قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ «مِفْتَاحُ الْجَنَّةِ الصَّلَاةُ، وَمِفْتَاحُ الصَّلَاةِ الْوُضُوءُ»

 

[5] KOMENTAR SANAD

 

Menurut AL-SAHRANPURI, ulama hadis berselisih dalam menentukan, Sufyan dalam sanad hadis ini yang mana satu; Uyaynah (107H-198H) atau al-Sauri (97H-161H). Hal ini kerana, kedua-dua ini berasal dari Kufah yang Waki’ adalah ulama dari Kufah.

 

Walaubagaimana pun, AL-SAHRANPURI mentarjihkan bahawa SUFYAN dalam hadis ini adalah SUFYAN BIN SA’ID AL-SAURI kerana IBN HAJAR AL-ASQALANI menyatakan bahawa SUFYAN AL-SAURI adalah salah seorang guru kepada WAKI’, sedangkan tidak didapati riwayat menyatakan SUFYAN BIN UYAYNAH adalah guru kepada WAKI’.

 

[6] TAKHRIJ

 

Abu Daud (618), Al-Tarmizi (3, 238), ibn Majah (275, 276), Ahmad (1006, 618)

 

 

 

 



[1] SANAD:

(أخبرنا) : سعيد بن سالم، عن سفيان الثوري، عن عبد الله بن عقيل، عن محمد ابن الحنيفة، عن أبيه: -أن رسول اللَّه صلى اللَّه عليه وسلم قال

[2] SANAD:

حَدَّثَنَا عَبْدُ الرَّحْمَنِ، عَنْ سُفْيَانَ، عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عَقِيلٍ، عَنْ مُحَمَّدِ ابْنِ الْحَنَفِيَّةِ، عَنْ عَلِيٍّ، قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ

[3] SANAD:

حَدَّثَنَا أَبُو بَكْرٍ مُحَمَّدُ بْنُ زَنْجَوَيْهِ الْبَغْدَادِيُّ، وَغَيْرُ وَاحِدٍ قَالُوا: حَدَّثَنَا الْحُسَيْنُ بْنُ مُحَمَّدٍ، قَالَ: حَدَّثَنَا سُلَيْمَانُ بْنُ قَرْمٍ، عَنْ أَبِي يَحْيَى الْقَتَّاتِ، عَنْ مُجَاهِدٍ، عَنْ جَابِرِ بْنِ عَبْدِ اللهِ قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ

[4] SANAD:

حَدَّثَنَا يُوسُفُ بْنُ أَبِي يُوسُفَ قَالَ: حَدَّثَنَا أَبُو يُوسُفَ قَالَ: حَدَّثَنَا أَبُو حَنِيفَةَ، عَنْ أَبِي سُفْيَانَ، عَنْ أَبِي نَضْرَةَ، عَنْ أَبِي سَعِيدٍ الْخُدْرِيِّ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ، عَنِ النَّبِيِّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أَنَّهُ قَالَ

[5] SANAD:

أَخْبَرَنَا أَبُو عَبْدِ اللَّهِ الْحَافِظُ، أنا أَبُو بَكْرٍ أَحْمَدُ بْنُ إِسْحَاقَ، أنا مُحَمَّدُ بْنُ غَالِبٍ، نا أَبُو حُذَيْفَةَ، نا سُفْيَانُ، عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عَقِيلٍ، عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ الْحَنَفِيَّةِ، عَنْ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ

[6] SANAD:

حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ الْمُثَنَّى، حَدَّثَنَا حَجَّاجُ بْنُ مِنْهَالٍ، حَدَّثَنَا حَمَّادٌ، عَنْ قَتَادَةَ، عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ سِيرِينَ، عَنْ صَفِيَّةَ بِنْتِ الْحَارِثِ، عَنْ عَائِشَةَ، عَنِ النَّبِيِّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أَنَّهُ، قَالَ - [حكم الألباني] : صحيح

[7] SANAD:

حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ بَشَّارٍ قَالَ: حَدَّثَنَا يَحْيَى بْنُ سَعِيدٍ قَالَ: حَدَّثَنَا عَبْدُ الْحَمِيدِ بْنُ جَعْفَرٍ قَالَ: حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ عَمْرِو بْنِ عَطَاءٍ، عَنْ أَبِي حُمَيْدٍ السَّاعِدِيِّ

[8] SANAD:

نا مُحَمَّدُ بْنُ الْمُثَنَّى، حَدَّثَنِي الضَّحَّاكُ بْنُ مَخْلَدٍ، أَخْبَرَنَا سُفْيَانُ، حَدَّثَنِي عَبْدُ اللَّهِ بْنُ أَبِي بَكْرٍ، عَنْ سَعِيدِ بْنِ الْمُسَيِّبِ، عَنْ أَبِي سَعِيدٍ الْخُدْرِيِّ

[9] SANAD:

حَدَّثَنَا أَحْمَدُ بْنُ يُونُسَ، حَدَّثَنَا زُهَيْرٌ، حَدَّثَنَا عَبْدُ الرَّحْمَنِ بْنُ زِيَادِ بْنِ أَنْعُمَ، عَنْ عَبْدِ الرَّحْمَنِ بْنِ رَافِعٍ، وَبَكْرِ بْنِ سَوَادَةَ، عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عَمْرٍو - [حكم الألباني] : ضعيف

[10] SANAD:

مَا أَخْبَرَنَا أَبُو نَصْرٍ عُمَرُ بْنُ عَبْدِ الْعَزِيزِ بْنِ عُمَرَ بْنِ قَتَادَةَ مِنْ أَصْلِ كِتَابِهِ أنبأ أَبُو عَمْرِو بْنُ نُجَيْدٍ، أنبأ أَبُو مُسْلِمٍ، ثنا أَبُو عَاصِمٍ، أنبأ أَبُو عَوَانَةَ، عَنِ الْحَكَمِ، عَنْ عَاصِمِ بْنِ ضَمْرَةَ، عَنْ عَلِيٍّ رَضِيَ اللهُ عَنْهُ

[11] SANAD:

حَدَّثَنَا مُسَدَّدٌ، حَدَّثَنَا يَحْيَى، عَنْ شُعْبَةَ، عَنِ الحَكَمِ، عَنْ مُصْعَبِ بْنِ سَعْدٍ، عَنْ أَبِيهِ

[12] SANAD:

حَدَّثَنَا يُوسُفُ بْنُ مُوسَى القَطَّانُ البَغْدَادِيُّ قَالَ: حَدَّثَنَا عَلِيُّ بْنُ قَادِمٍ قَالَ: حَدَّثَنَا عَلِيُّ بْنُ صَالِحِ بْنِ حَيٍّ، عَنْ حَكِيمِ بْنِ جُبَيْرٍ، عَنْ جُمَيْعِ بْنِ عُمَيْرٍ التَّيْمِيِّ، عَنْ ابْنِ عُمَرَ - [حكم الألباني] : ضعيف

[13] SANAD:

حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ بَشَّارٍ قَالَ: حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ جَعْفَرٍ قَالَ: حَدَّثَنَا شُعْبَةُ، عَنْ سَلَمَةَ بْنِ كُهَيْلٍ، قَالَ: سَمِعْتُ أَبَا الطُّفَيْلِ يُحَدِّثُ، عَنْ أَبِي سَرِيحَةَ، أَوْ زَيْدِ بْنِ أَرْقَمَ - شَكَّ شُعْبَةُ - عَنِ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ - [حكم الألباني] : صحيح

[14] SANAD:

حَدَّثَنَا قُتَيْبَةُ قَالَ: حَدَّثَنَا جَعْفَرُ بْنُ سُلَيْمَانَ الضُّبَعِيُّ، عَنْ يَزِيدَ الرِّشْكِ، عَنْ مُطَرِّفِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ، عَنْ عِمْرَانَ بْنِ حُصَيْنٍ

قال الترمذي: هَذَا حَدِيثٌ حَسَنٌ غَرِيبٌ لَا نَعْرِفُهُ إِلَّا مِنْ هَذَا الْوَجْهِ مِنْ حَدِيثِ جَعْفَرِ بْنِ سُلَيْمَانَ

 

No comments:

Post a Comment