HADIS 61 |
حَدَّثَنَا عُثْمَانُ بْنُ أَبِي شَيْبَةَ حَدَّثَنَا وَكِيعٌ عَنْ سُفْيَانَ عَنِ ابْنِ عَقِيلٍ عَنْ مُحَمَّدِ ابْنِ الْحَنَفِيَّةِ عَنْ عَلِيٍّ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ قَالَ:
قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: «مِفْتَاحُ الصَّلَاةِ
الطُّهُورُ، وَتَحْرِيمُهَا التَّكْبِيرُ، وَتَحْلِيلُهَا التَّسْلِيمُ»
Rasulullah saw bersabda: Kunci bagi solat
adalah bersuci, dan pengharamannya adalah takbir dan penghalalannya adalah
memberi salam.
Status
hadis: hasan lighairih
PENJELASAN MATAN |
[1] Fokus Abu Daud dalam hadis ini adalah berkenaan
solat dan bersuci; iaitu, andai tidak bersuci, solat tidak dapat ditunaikan sepertimana
tidak dapat masuk ke rumah andai tidak ada kunci.
Namun, hadis ini dinukilkan dengan matan yang
sempurna, iaitu disebutkan juga berkenaan hakikat solat, iaitu solat itu
dimulai dengan TAKBIR dan disudahi dengan SALAM.
[2]
Dalam matan, Nabi saw berkata مِفْتَاحُ الصَّلاة—perkataan مفتاح itu bermaksud KUNCI. Menurut
al-Qadhi Abu Bakar bin al-Arabi bahawa ini adalah perkataan Majaz. Kalau kunci
digunakan untuk membuka pintu untuk masuk, maka masuk solat itu digunakan
bersuci.
[3] AL-TUHUR vs AL-WUDUK
Dalam hadis bab, matan yang digunakan lafaz الطهور—مِفْتَاحُ
الصَّلَاةِ الطُّهُورُ, sedangkan jika dilihat dalam riwayat
Musnad Imam Syafie (206[1]),
Ahmad (1072[2])
yang juga dari ALI BIN ABI TALIB bahawa matan hadis itu digunakan lafaz الوضوء, iaitu seperti berikut:
مِفْتَاحُ
الصَّلاةِ الوُضُوءُ وتحرِيمُهَا التكْبِيرُ وتَحْليلها السَّلام
Dalam riwayat al-Tarmizi (4) pula, [3]matannya
adalah:
عَنْ جَابِرِ
بْنِ عَبْدِ اللَّهِ قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ:
«مِفْتَاحُ الْجَنَّةِ الصَّلَاةُ، وَمِفْتَاحُ الصَّلَاةِ الْوُضُوءُ»
“Kunci bagi syurga adalah solat, dan kunci bagi solat adalah
wuduk”
Dalam riwayat ABU YUSUF dalam kitab AL-ATSAR (1)[4],
matannya adalah seperti berikut;
عَنْ أَبِي
سَعِيدٍ الْخُدْرِيِّ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ، عَنِ النَّبِيِّ صَلَّى اللهُ
عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أَنَّهُ قَالَ: «الْوُضُوءُ مِفْتَاحُ الصَّلَاةِ،
وَالتَّكْبِيرُ تَحْرِيمُهَا، وَالتَّسْلِيمُ تَحْلِيلُهَا، وَفِي كُلِّ
رَكْعَتَيْنِ فَسَلِّمْ، يَعْنِي التَّشَهُّدَ، وَلَا تُجْزِئُ صَلَاةٌ إِلَّا
بِفَاتِحَةِ الْكِتَابِ وَمَعَهَا شَيْءٌ»
Wuduk adalah kunci bagi solat, takbir adalah pengharamannya, taslim
adalah tahlilnya. Pada setiap dua rakaat, lalu dia memberi salam, iaitu
tasyahud. Tidal memadai solat kecuali dengan al-Fatihah dan bersamanya sesuatu
(surah)”
[4] TAHRIM vs IHRAM – TAHLIL vs IHLAL
Dalam hadis bab, matan yang digunakan oleh ABU DAUD adalah TAHRIM dan
TAHLIL-وَتَحْرِيمُهَا التَّكْبِيرُ، وَتَحْلِيلُهَا
التَّسْلِيمُ, sedangkan dalam AL-SUNAN AL-SAGHIR, AL-BAIHAQI bawakan hadis
ini dengan lafaz IHRAM dan IHLAL—matannya sepert berikut;
عَنْ عَلِيِّ
بْنِ أَبِي طَالِبٍ، قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ: «مِفْتَاحُ الصَّلَاةِ الطُّهُورُ، وَإِحْرَامُهَا التَّكْبِيرُ
وَإِحْلَالُهَا التَّسْلِيمُ» - البيهقي (السنن الصغير), 462[5]
[5]
AL-SAHRANPURI menukilkan kupasan AL-MAZHARI bahawa dia menyatakan, dinamakan
sebagai TAHRIM untuk takbiratul ihram kerana, ia adalah permulaan untuk haram
perkara yang halal di luar solat, seperti makan, minum, bercakap dan
sebagainya. Dan disebut sebagai TAHLIL apabila salam, kerana apabila salam,
perkara yang haram dalam solat sudah menjadi halal semula; iaitu sudah boleh
makan, minum, bercakap dan sebagainya.
HUBUNGAN HADIS |
Hadis ke-60, dijelaskan bahawa solat tidak sah selama
ditunaikan tanpa berwuduk.
Hadis ke-61 ini pula, dijelaskan bahawa bukan sekadar
solat tidak sah, bahkan memasuki solat pun tidak berlaku selama tidak bersih
dari hadas.
PENGAJARAN |
[1] MEMAHAMI TEKS WAHYU DENGAN SASTERA
SATU:
Dalam hadis ini, Nabi saw kata: anak kunci bagi solat
adalah bersuci.
Maksudnya, kalau solat itu umpama rumah, ia tidak
dapat masuk kecuali perlu ada taharah terlebih dahulu. Jika tidak ada taharah,
tidak dapat menunaikan solat sepertimana tidak dapat masuk ke dalam rumah yang
sedang berkunci.
DUA:
Ada beberapa hadis, perlu difahami dengan sastera.
Bahkan, pada beberapa ayat al-Quran.
Contoh ayat al-Quran:
نِسَاؤُكُمْ
حَرْثٌ لَكُمْ فَأْتُوا حَرْثَكُمْ أَنَّى شِئْتُمْ (223) – البقرة
“perempuan kamu adalah ladang bagi kamu. Maka datangilah ladang
kaku apa keadaan yang kamu mahu”
PENJELASAN:
a.
Kalau difahami secara tidak sastera, tidak difahami
kaitan antara isteri dan ladang. Namun, apabila difahami dengan sastera,
makanya difahami bahawa ia merujuk kepada bersetubuh.
b.
Perkataan حرث yang diterjemahkan ladang,
difahami sebagai tanah yang dapat mendatangkan hasil. Jadi, ia bukan hujah
untuk membenarkan setubuh isteri melalui dubur, kerana dubur tidak dapat
mendatangkan hasil (anak).
Contoh dari hadis:
عَنْ
عَائِشَةَ، عَنِ النَّبِيِّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أَنَّهُ، قَالَ: «لَا
يَقْبَلُ اللَّهُ صَلَاةَ حَائِضٍ إِلَّا بِخِمَارٍ» - ابو داود, 641[6]
“tidak diterima solat perempuan haid kecuali dia sudah
memakai tudung”
PENJELASAN: Jika difahami tanpa sastera, akan difahami
bahawa perempuan yang sedang haid juga boleh menunaikan solat, asalkan dia
memakai tudung. Namun, dari sudut sastera, ia bukan merujuk kepada haid secara
literal, tetapi perempuan yang sudah baligh.
[2] PERMULAAN SOLAT DENGAN TAKBIR
SATU: RUKUN SOLAT
Ini adalah pendapat JUMHUR ULAMA. Dalam perkataan
lain, solat tanpa takbiratul ihram, maka solat tidak sah.
DUA: TAKBIR SEBAGAI SUNAT
Dalam kitab AL-TAWASSUT disenarakan ulama yang
berpendapat sebegini. Antaranya adalah AL-ZUHRI, SA’ID BIN AL-MUSAYYIB,
AL-HASAN BASRI, AL-HAKAM, QATADAH, HAMMAD BIN ABI SALAMAH, ABU BAKAR AL-ASOM,
IBN ULAYYAH dan AL-AWZAIE.
Mereka juga menjelaskan, memandangkan takbiratul Ihram
itu adalah sunat, makanya, jika lupa takbiratul ihram, solat itu masih sah.
Bahkan, memadai dengan takbir semasa rukuk.
[3] LAFAZ TAKBIRATUL IHRAM
PENDAPAT PERTAMA: JUMHUR TERMASUK SYAFIE
Imam Syafie berpendapat, tidak boleh lafaz takbiratul
ihram kecuali الله اكبر, atau الله الأكبر. Penggunaan الأكبر juga dibenarkan kerana penambahan alif dan lam ma’rifah itu
tidak mengubah lafaz dan makna.
Imam ABU YUSUF pula berpendapat, boleh menggunakan
perkataan الله الكبير, kerana maknanya tidak berubah lagi.
HUJAH:
A.
Firman Allah.
يَا أَيُّهَا
الْمُدَّثِّرُ (1) قُمْ فَأَنْذِرْ (2) وَرَبَّكَ فَكَبِّرْ (3) – المدثر
Wahai orang yang berselimut * bangunlah dan berikan
peringatan * terhadap tuhan kamu, kamu takbirkanlah”
B.
Zikir dalam solat adalah TA’ABBUD.
Justeru, perlu ikut
apa yang diajar oleh Nabi.
Hadis-hadis yang
menyebut الله اكبر bagi permulaan solat seperti berikut;
عَنْ أَبِي
حُمَيْدٍ السَّاعِدِيِّ، قَالَ: سَمِعْتُهُ، وَهُوَ فِي عَشَرَةٍ مِنْ أَصْحَابِ
رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ، أَحَدُهُمْ أَبُو قَتَادَةَ
بْنُ رِبْعِيٍّ، قَالَ: أَنَا أَعْلَمُكُمْ بِصَلَاةِ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى
اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ، «كَانَ إِذَا قَامَ فِي الصَّلَاةِ، اعْتَدَلَ
قَائِمًا، وَرَفَعَ يَدَيْهِ، حَتَّى يُحَاذِيَ بِهِمَا مَنْكِبَيْهِ» ثُمَّ قَالَ
«اللَّهُ أَكَبْرُ» وَإِذَا أَرَادَ أَنْ يَرْكَعَ، رَفَعَ يَدَيْهِ، حَتَّى
يُحَاذِيَ بِهِمَا مَنْكِبَيْهِ، فَإِذَا قَالَ «سَمِعَ اللَّهُ لِمَنْ حَمِدَهُ»
رَفَعَ يَدَيْهِ، فَاعْتَدَلَ، فَإِذَا قَامَ مِنَ الثِّنْتَيْنِ، كَبَّرَ
وَرَفَعَ يَدَيْهِ، حَتَّى يُحَاذِيَ مَنْكِبَيْهِ، كَمَا صَنَعَ، حِينَ افْتَتَحَ
الصَّلَاةَ" – ابن ماجة, 862[7]
Abu Qatadah bin Rib’ie berkata: "Aku adalah orang
yang paling tahu berkenaan solat Rasulullah saw di antara kamu semua. Jika
solat, baginda berdiri tegak dan mengangkat kedua tangannya hingga sejajar
dengan kedua bahunya seraya mengucapkan ALLAHU AKBAR. Ketika rukuk baginda juga
mengangkat kedua tangannya sejajar dengan kedua bahunya. Apabila mengucapkan
SAMI'A ALLAHU LIMAN HAMIDAH, Baginda mengangkat kedua tangannya dan berdiri
tegak. Dan ketika bangun pada rakaat kedua, baginda takbir dan mengangkat kedua
tangannya sejajar dengan kedua bahu sebagaimana ketika baginda membuka
solat"
عَنْ أَبِي
سَعِيدٍ الْخُدْرِيِّ قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ: " فَإِذَا قَالَ الْإِمَامُ: اللَّهُ أَكْبَرُ، فَقُولُوا:
اللَّهُ أَكْبَرُ، فَإِذَا قَالَ: سَمِعَ اللَّهُ لِمَنْ حَمِدَهُ، فَقُولُوا:
رَبَّنَا لَكَ الْحَمْدُ – ابن خزيمة, 1577[8]
Rasulullah saw
bersabda: Apabila imam berkata ALLAHU AKBAR, maka kamu sebutlah: ALLAHU AKBAR.
Apabila berkata: SAMI'A ALLAHU LIMAN HAMIDAH, maka kamu semua sebutlah: RABBANA
LAKAL-HAMD”
PENDAPAT KEDUA: ABU
HANIFAH, AL-HASAN, AL-HAKAM, AL-SYA’BI, ABU YUSUF, DAN AL-NAKHAIE
Ibn Ruslan menjelaskan
bahawa dalam pandangan Imam Abu Hanifah, dibenarkan menggunakan perkataan
selain الله اكبر, asalkan mempunyai makna التعظيم, iaitu membesarkan Allah swt,
seperti الرحمن اكبر, الله أعظم وجليل, لا اله الا الله dan sebagainya.
Antara hujah mereka adalah firman Allah:
قُلِ ادْعُوا
اللَّهَ أَوِ ادْعُوا الرَّحْمَنَ أَيًّا مَا تَدْعُوا فَلَهُ الْأَسْمَاءُ
الْحُسْنَى (110) – الإسراء
Katalah (wahai Muhammad), serulah Allah atau serulah
AL-RAHMAN. Apa pun kamu seru, bagiNya adalah nama-nama yang elok”
Dalam ayat ini, disebutkan suruhan: SERULAH ALLAH ATAU
SERULAH AL-RAHMAN. Oleh itu, tidak salah menyebut nama selain Allah seperti
AL-RAHMAN. Atas alasan ini juga, HANAFI memfatwakan boleh sembelih menggunakan
nama AL-RAHMAN, tanpa menggunakan nama ALLAH.
Pendapat ini dibantah oleh Ibn Ruslan dengan hujah,
idhafat perkataa ها pada perkataan تحريمها memberi maksud الحصر, iaitu dibataskan hanya pada perkataan ini sahaja. Justeru, tidak boleh
digunakan lafaz lain kecuali ALLAHU AKBAR sahaja.
Tambahan
pula, tidak terdapat sebarang nas yang menjelaskan bahawa Nabi dan para sahabat
menggunakan lafaz yang lain semasa memulakan solat.
[4]
HIKMAH MULAKAN TAKBIR
Menurut
al-Imam al-Nawawi, hikmah dimulakan solat dengan TAKBIR adalah menggambarkan
tanzih (membersihkan Allah) dan MEMBESARKAN ALLAH dengan mengakui segala sifat
kesempurnaan bagi Allah.
HAKIM
AL-TARMIZI kata, manusia melakukan dosa dan maksiat kerana ada sifat takbur
dalam diri (membesarkan diri). Justeru, mengungkapkan TAKBIR bermaksud
mengecilkan diri di hadapan Allah dengan mengakui kebesaranNYA.
[5] SALAM UNTUK KELUAR
SOLAT
SATU:
Hadis ini adalah dalil
menolak pendapat Mazhab Hanafi yang kata, kentut ketika sedang tahyat akhir
(sebelum bagi salam), solat adalah sah.
DUA:
Dalam kitab
AL-TAWASSUT, dijelaskan seperti berikut;
PENDAPAT PERTAMA:
JUMHUR TERMASUK SYAFIE
Tidak berlaku keluar
solat kecuali dengan SALAM.
PENDAPAT KEDUA: ABU
HANIFAH, AL-SAURI, AL-AWZAIE, AL-HASAN BIN SALEH BIN HAY
Ucapan salam ketika
keluar solat hanya sunat sahaja. Jika tidak dibaca, solat tetap sah.
Kata Abu Hanifah:
memadai keluar solat dengan apa sahaja tindakan yang menggambarkan keluar
solat, sama ada berbentuk perkataan atau perbuatan, seperti hadas dan
seumpamanya.
Dalil mereka;
A.
Daripada Abdullah bin
Amru:
عَنْ عَبْدِ
اللَّهِ بْنِ عَمْرٍو، أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ
قَالَ: «إِذَا قَضَى الْإِمَامُ الصَّلَاةَ وَقَعَدَ فَأَحْدَثَ قَبْلَ أَنْ
يَتَكَلَّمَ، فَقَدْ تَمَّتْ صَلَاتُهُ، وَمَنْ كَانَ خَلْفَهُ مِمَّنْ أَتَمَّ
الصَّلَاةَ» - ابو داود, 617[9]
Rasulullah saw bersabda: Apabila imam menunaikan solat
dan duduk, lalu dia berhadas sebelum dia bercakap, maka telah sempurna
solatnya. Orang yang berada di belakangnya adalah dari kalangan yang telah
sempurna solatnya”
KOMEN: Hadis ini dinilai doif oleh Syaikh Albani.
B.
Daripada ‘Ali berkata:
عَنْ عَلِيٍّ
رَضِيَ اللهُ عَنْهُ قَالَ: " إِذَا جَلَسَ مِقْدَارَ التَّشَهُّدِ ثُمَّ
أَحْدَثَ فَقَدْ تَمَّتْ صَلَاتُهُ – البيهقي السنن الكبري, 2963[10]
“Apabila duduk kadar tasyahud, kemudian dia berhadas, maka
telah sempurna solatnya”
KOMEN: kata Abu Hatim, hadis ini mungkar. Kata
al-Baihaqi, perawi bernama ‘asim bin dhamrah tidak kuat. Hadis ini pula,
bercanggah dengan hadis Nabi saw yang sebut tahlil solat adalah salam.
[6] WAJIB BERLAFAZ
Ungkapan takbir dan salam perlu dilafazkan. Tidak
memadai dengan sebutan tanpa lafaz atau sekadar dalam hati sahaja.
BIOGRAFI PERAWI |
[6] OSMAN BIN ABI SYAIBAH (160H-239H)
عُثْمَانُ بْنُ
أَبِي شَيْبَةَ
Kali 3. Sudah disebut dalam hadis ke-16 dan 21.
[5] WAKI’ BIN
AL-JARRAH (129H-197H)
وَكِيعٌ بن الجراح
Kali ke-6. Sudah disebut dalam hadis ke-5, 14, 20, 45
dan 53.
[4] SUFYAN BIN SA’ID AL-SAURI (97H-161H)
سُفْيَانَ بن سعيد الثوري
Kali ke-3. Sudah
disebut dalam hadis ke-16 dan 55.
[3] IBN AQIL (145H)
ابْنِ عَقِيلٍ
Nama penuhnya adalah ABDULLAH BIN MUHAMMAD BIN ‘AQIL
BIN ABI TALIB. Dia adalah Tabiin yang tinggal di Madinah. Dikatakan meninggal
dunia pada tahun 145H. Ada pendapat lain kata, dia meninggal pada 140H, ada
kata 141H dan ada kata 142H.
Dia
adalah cucu kepada ‘AQIL BIN ABI TALIB (44SH-60H) yang merupakan SAHABAT dan
merupakan abang kepada JAAFAR (34SH-8H) dan SAIDINA ALI (23SH-40H). ‘Aqil
adalah anak kepada FATIMAH BINTI ASAD AL-HASHIMIYYAH (Isteri ABU TALIB yang
menjaga Nabi saw selepas kematian Aminah binti Wahab. Orang ke-11 dan perempuan
ke-2 selepas Khadijah yang memeluk islam. Hijrah ke Madinah dan mati di sana
dan ditanam di kubur baqi’)
‘Aqil
masuk islam tahun Fath Makkah. Ada kata, selepas Hudaibiyyah. Ada kata, dia dah
lama memeluk islam, tetapi dia diam sahaja. Dia hijrah ke Madinah tahun 8
hijrah. Dia adik beradik saidina Ali yang paling akhir masuk islam. Dia
meninggal di akhir pemerintahan Muawiyyah (ada kata, di awal pemerintahan
Yazid).
Adapun
ABDULLAH BIN MUHAMMAD BIN ‘AQIL adalah cucunya. Tetapi, dinisbahkan kepada IBN
AQIL, kerana atuknya itu popular.
Ibu
Abdullah adalah Zainab al-Sughra binti ‘Ali bin Abi Talib, iaitu anak bongsu—anak
keempat kepada Ali bin Abi Talib dan Fatimah binti Rasulillah selepas Hasan, Husin
dan Zainab (Isteri Abdullah bin Jaafar bin Abi Talib). Semasa dia dilahirkan
(dikatakan tahun 10 H), Fatimah beri nama ZAINAB, tetapi NABI memanggilnya UMMU
KALTSUM kerana ada iras muka anak Nabi bernama Ummu Kalsum. Ada kata, namanya
adalah RUQAYYAH.
Dalam
AL-TAWASSUT dinyatakan bahawa Abdullah bin Muhammad bin ‘Aqil ini adalah SADUQ.
Antara yang mengatakan hal yang sama adalah AL-TARMIZI.
Ramai
ulama meragui dari sudut kekuatan hafalannya. Namun, al-Bukhari berkata bahawa
Imam Ahmad, Ishaq bin Ibrahim dan al-Humaidi berhujah dengan hadisnya.
Abu
al-Fath al-Ya’muri kata, Abu Isa tidak mengsahihkan hadis Ibn ‘Aqil dalam hadis
ini. Namun, didapati dia mensahihkan riwayat Ibn ‘Aqil pada hadis yang lain.
Justeru, wajar dianggap bahawa dia adalah HASAN. Ini
juga pendapat AL-ZAHABI. Bahkan, al-Zahabi kata hadis yang dia riwayatkan tidak
dapat naik darjat sahih dan tidak dapat dibuat hujah.
Ibn
Hajar kata dalam AL-TALKHIS bahawa IBN AQIL ini buruk hafalan. Diterima
hadisnya jika ada mutaba-ah. Jika tafarrud, maka setahap hasan sahaja. Jika
menyalahi dengan para siqah, maka hadisnya perlu ditolak.
Al-NASAIE
dan YAHYA BIN MAIN anggap dia doif. Ahmad dan Muhammad bin Sa’ad kata, dia
mungkar yang tidak dibuat hujah pada hadisnya. Ya’qub kata, dia soduq dan
hadisnya ada kedoifan yang teramat sangat. Ibn Uyaynah memasukkan dia dari
salah seorang dari empat orang yang hadisnya perlu ditinggalkan. Ibn Ma’in
kata, hadisnya tidak boleh dibuat hujah. Al-Tarmizi kata, dia soduq dan ada
sesetengah ahli ilmu memperkatakan berkenaan hafalannya.
Pun
begitu, terdapat ramai dalam kalangan ulama yang memujinya. Al-Bukhari kata,
Ahmad, Ishaq dan al-Humaidi berhujah dengan hadis Ibn ‘Aqil.
Al-Bukhari
mengatakan bahawa dia adalah مقارب الحديث, iaitu hadisnya hampir dengan hadis-hadis para siqah. Ungkapan ini mengandungi maksud TA’DIL.
Dia adalah Rijal al-Kutub al-Sittah, tetapi tahap
penerimaan terhadapnya amat rendah.
[2] MUHAMMAD BIN AL-HANAFIYYAH (80H)
مُحَمَّدِ
ابْنِ الْحَنَفِيَّةِ
Nama sebenarnya adalah MUHAMMAD BIN ALI BIN ABI TALIB.
Digelar sebagai ABU AL-QASIM AL-HASHIMI AL-MADANI.
Dia lebih dikenali dengan BIN HANAFIYYAH, kerana
bersempenakan kepada ibunya yang dipanggil al-Hanafiyyah (nama sebenarnya: Khawlah
binti Ja’far bin Qais al-hanafiyyah). Dia adalah anak kepada Saidina Ali dari
isteri ke-2 Saidina Ali yang dinikahi selepas kematian Fatimah. Dia tidak ada
adik beradik seibu sebapa, tetapi ada adik beradik sebapa, iaitu Hasan, husin,
Hasan dan Ummu al-Kaltsum.
Dikatakan bahawa dia dilahirkan di akhir pemerintahan Abu
Bakar al-Siddiq, dan dikira sebagai tabiin. Orang syiah memanggilnya sebagai al-Mahdi.
Dia meninggal pada tahun 80H, yang menurut Ibn Ruslan, orang syiah percaya
bahawa dia tidak mati.
Dia adalah rijal al-Kutub al-Sittah, serta seorang perawi
siqah lagi sahih.
[1] ALI BIN ABI TALIB (23SH-40H)
عَلِيٍّ بن ابي طالب
Nabi saw menggelarkannya
sebagai ABU TURAB. Menurut riwayat Ibn ‘Asakir, al-Tabarani dan al-Haisami, dia
digelarkan dengan ABU TURAB kerana satu hari Nabi saw ternampak dia tidur di
tanah. Dengan itu, nabi saw menggelarkannya sebagai ABU TURAB.
Dia
adalah orang yang mula-mula sekali memeluk islam dari kalangan kanak-kanak. Dikatakan
bahawa dia dilahirkan 30 bulan selepas serangan tentera bergajah.
Ibunya
adalah FATIMAH BINTI ASAD BIN HASHIM BIN ABDUL MANAF. Dan berkahwin dengan Fatimah
binti Rasulillah pada tahun ke-2 Hijrah.
Dia hijrah ke Madinah selepas tiga hari nabi saw
hijrah ke Madinah. Semasa di Madinah, dia dipersaudarakan dengan nabi saw.
Dia
terlibat dalam perang badar dan semua perang selepas itu kecuali perang Tabuk
sahaja. Hal ini kerana, dia diamanahkan agar menjaga Madinah ketika nabi saw
keluar dari Madinah.
Dia
dilantik menjadi khalifah tahun 35H di Madinah. Dia memerintah hanya 5 tahun 3
bulan sahaja. Semasa menjadi khalifah, dia mengalih pusat pemerintahan islam ke
Kufah.
Kisah
Ali ketika perang tabuk yang tidak ikut serta ke medan tabuk:
عَنْ مُصْعَبِ
بْنِ سَعْدٍ، عَنْ أَبِيهِ، أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ خَرَجَ إِلَى تَبُوكَ، وَاسْتَخْلَفَ عَلِيًّا، فَقَالَ: أَتُخَلِّفُنِي
فِي الصِّبْيَانِ وَالنِّسَاءِ؟ قَالَ: «أَلاَ تَرْضَى أَنْ تَكُونَ مِنِّي
بِمَنْزِلَةِ هَارُونَ، مِنْ مُوسَى إِلَّا أَنَّهُ لَيْسَ نَبِيٌّ بَعْدِي» -
البخاري, 4416[11]
Sa’ad berkata: Nabi saw keluar ke tabuk, dan Nabi
melantik Ali sebagai pemangku (untuk menjaga Madinah). Ali berkata: apakah kamu
tinggalkan aku untuk menjaga kanak-kanak dan perempuan? Jawab nabi saw: Apakah
kamu tidak suka bahawa kamu dari kalangan aku sepertimana kedudukan Harun di
sisi Musa? Cuma tidak ada nabi selepas dari aku sahaja”
Berkenaan Saidina Ali dipersaudarakan dengan Nabi saw:
عَنْ ابْنِ
عُمَرَ، قَالَ: آخَى رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ بَيْنَ
أَصْحَابِهِ فَجَاءَ عَلِيٌّ تَدْمَعُ عَيْنَاهُ، فَقَالَ: يَا رَسُولَ اللَّهِ
آخَيْتَ بَيْنَ أَصْحَابِكَ وَلَمْ تُؤَاخِ بَيْنِي وَبَيْنَ أَحَدٍ، فَقَالَ لَهُ
رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: «أَنْتَ أَخِي فِي الدُّنْيَا
وَالآخِرَةِ» - الترمذي, 3720[12]
Ibn Umar berkata:
Rasulullah saw persaudarakan antara sahabat-sahabat. Ali pun datang dalam
keadaan menitis air dari dua matanya. Dia berkata: Wahai Rasulullah, kamu
saudarakan antara sahabat-sahabat kamu, tanpa kamu persaudarakan aku dengan
seorang pun. Nabi saw pun berkata kepadanya: Kamu adalah saudaraku di dunia dan
akhirat”
Nabi
saw anggap dia sebagai maula nabi:
عَنْ أَبِي
سَرِيحَةَ، أَوْ زَيْدِ بْنِ أَرْقَمَ - شَكَّ شُعْبَةُ - عَنِ النَّبِيِّ صَلَّى
اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ: «مَنْ كُنْتُ مَوْلَاهُ فَعَلِيٌّ مَوْلَاهُ» -
الترمذي, 3713[13]
“Sekiranya aku menjadikan seorang wali (penolong), maka Ali
adalah walinya”
Nabi kata, Ali adalah wali bagi nabi selepas nabi
wafat;
عَنْ عِمْرَانَ
بْنِ حُصَيْنٍ، قَالَ: بَعَثَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ
جَيْشًا وَاسْتَعْمَلَ عَلَيْهِمْ عَلِيَّ بْنَ أَبِي طَالِبٍ، فَمَضَى فِي
السَّرِيَّةِ فَأَصَابَ جَارِيَةً فَأَنْكَرُوا عَلَيْهِ، وَتَعَاقَدَ أَرْبَعَةٌ
مِنْ أَصْحَابِ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَقَالُوا:
إِذَا لَقِينَا رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أَخْبَرْنَاهُ
بِمَا صَنَعَ عَلِيٌّ، وَكَانَ المُسْلِمُونَ إِذَا رَجَعُوا مِنَ السَّفَرِ
بَدَءُوا بِرَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَسَلَّمُوا
عَلَيْهِ، ثُمَّ انْصَرَفُوا إِلَى رِحَالِهِمْ فَلَمَّا قَدِمَتِ السَّرِيَّةُ
سَلَّمُوا عَلَى النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَقَامَ أَحَدُ
الأَرْبَعَةِ فَقَالَ: يَا رَسُولَ اللَّهِ أَلَمْ تَرَ إِلَى عَلِيِّ بْنِ أَبِي
طَالِبٍ صَنَعَ كَذَا وَكَذَا، فَأَعْرَضَ عَنْهُ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ
عَلَيْهِ وَسَلَّمَ، ثُمَّ قَامَ الثَّانِي فَقَالَ مِثْلَ مَقَالَتِهِ،
فَأَعْرَضَ عَنْهُ، ثُمَّ قَامَ إِلَيْهِ الثَّالِثُ فَقَالَ مِثْلَ مَقَالَتِهِ،
فَأَعْرَضَ عَنْهُ، ثُمَّ قَامَ الرَّابِعُ فَقَالَ مِثْلَ مَا قَالُوا،
فَأَقْبَلَ إِلَيْهِ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَالغَضَبُ
يُعْرَفُ فِي وَجْهِهِ، فَقَالَ: «مَا تُرِيدُونَ مِنْ عَلِيٍّ؟ مَا تُرِيدُونَ
مِنْ عَلِيٍّ؟ مَا تُرِيدُونَ مِنْ عَلِيٍّ؟ إِنَّ عَلِيًّا مِنِّي وَأَنَا
مِنْهُ، وَهُوَ وَلِيُّ كُلِّ مُؤْمِنٍ مِنْ بَعْدِي» - الترمذي, 3712[14]
Rasulullah saw mengutus sebuah angkatan perang dan
mengangkat Ali bin Abu Talib sebagai pemimpin mereka, lalu Ali (menggauli)
seorang hamba perempuan yang dalam kalangan tentera itu tidak menyukai
perbuatan Ali. Empat sahabat Rasulullah saw mengadakan kesepakatan, dan mereka
berkata: "Bila kita bertemu Rasulullah saw kita laporkan apa yang telah
diperbuat oleh Ali”
Apabila kaum muslimin kembali dari peperangan, mereka menghadap
dan mengucapkan salam terlebih dahulu kepada Rasulullah saw lalu mereka pergi
kerumah masing-masing. Maka tatkala angkatan perang tersebut telah kembali,
mereka menghadap kepada Rasulullah saw. Salah seorang dari empat orang tersebut
berdiri sambil berkata: "Wahai Rasulullah! Tidakkah Anda mengetahui (apa
yang dilakukan) Ali bin Abi Talib; dia telah melakukan begini dan begini".
Rasulullah saw berpaling darinya. Lalu berdiri lelaki
yang kedua seraya mengatakan seperti apa yang dikatakannya, namun baginda masih
berpaling darinya. Giliran lelaki yang ketiga, dia berdiri sambil mengatakan
seperti apa yang dikatakannya, namun baginda tetap berpaling darinya. Lalu
berdirilah lelaki keempat seraya mengatakan seperti apa yang telah mereka
katakan, maka Rasulullah saw menghadapkan mukanya dan kelihatan dari raut wajah
baginda sangat marah. Baginda pun bersabda: "Apa yang kamu inginkan dari
Ali?" Apa yang kamu inginkan dari Ali? Apa yang kamu inginkan dari Ali?
Sungguh Ali adalah bahagian dariku dan aku juga termasuk bahagian darinya, dia
adalah wali setiap orang yang beriman selepasku"
Saidina Ali jadi Khalifah selama 5 tahun sahaja.
Menurut AL-‘AINI, dia dibunuh malam jumaat pada 17 ramadan tahun 40 hijrah,
ketika itu umurnya 63 tahun. Menurut AL-SAHRANPURI, orang
yang membunuhnya bernama ABDUL RAHMAN BIN MULJAM seorang TOKOH KHAWARIJ dengan
menggunakan pedang beracun.
Cara
bunuh itu, ada dua riwayat:
a.
Dikatakan
dia dibunuh semasa sedang menjadi imam solat subuh berjemaah di masjid Kufah.
b.
Ada
kata, dia ditikam semasa dalam perjalanan ke masjid. Selepas dia ditikam, dia
di bawa ke rumah. Kemudian dia berkata:
أبصروا
ضاربي أطعموه من طعامي، واسقوه من شرابي، النفس بالنفس، إن هلكت، فاقتلوه كما
قتلني وإن بقيت رأيت فيه رأيي
“Lihatlah
orang yang menikam aku. Berilah dia makan dari makananku. Berikan dia minum
dari minumanku. Nyawa dengan nyawa, jika aku mati. Bunuhlah dia sepertimana dia
membunuhku. Jika aku hidup, aku mahu melihatnya”
Selepas
kematian Ali, anaknya saidina Hasan menjadi khalifah dengan kekal bertapak di
Kufah. Lingkungan 6 hingga 8 bulan, berlaku perjanjian antara Hasan dan
Muawiyyah untuk dia letak jawatan dan serahkan jawatan kepada Muawiyyah demi
mengelak dari pertumpahan darah. Ketika itu, Muawiyyah sudah menguasai Syam dan
Mesir, sedangkan tentera Hasan lemah selepas dari serangan Khawarij.
Menurut
dakwaan, antara kandungan perjanjian adalah selepas kematian Muawiyyah, jawatan
itu dikembalikan balik kepada Hasan dan kemudiannya diberikan kepada Husin. Menurut
Ibn kathir dan Ibn Atsir, perjanjian itu dibantah oleh Husin dan mendesak agak
berperang sehingga Muawiyyah kalah.
Selepas
dari kematian Hasan, kemudian kematian muawiyyah, Husin pun umum revolusi
terhadap pemerintahan Yazid sehingga dia terbunuh di karbala, Iraq.
Menurut
beberapa dakwaan yang tidak dapat dipertanggungjawab bahawa kononnya pada era
itu, celaan yang dilakukan oleh Umawi terhadap Ali dan keluarganya berlaku
sehingga di atas mimbar jumaat, sehingga ia dibatalkan oleh Umar bin Abdul
Aziz.
PERBAHASAN SANAD |
[1] HASAN LIGHAIRIH
A.
Semua perawi siqah dan rijal a-Bukhari dan Muslim
kecuali IBN ‘AQIL.
B.
Ibn AQIL bermasalah pada hafalannya. Dia adalah Soduq.
C.
Al-Zahabi
kata, IBN AQIL dalam darjat HASAN.
D.
Al-Bukhari kata, Ahmad dan Ishaq bin Ibrahim dan
al-Humaidi berhujah dengan hadis IBN AQIL.
E.
Sepakat kata HASAN oleh ALBANI dan ARNAUT.
[2] PENDAPAT ULAMA LAIN
B.
Al-Hakim, Ibn al-Sakan, Ibn Hajar kata sahih.
C.
Al-Nawawi kata, sanad hadis ini sahih kecuali padanya
ada IBN AQIL.
D.
Ibn Hibban kata, hadis ini doif kerana semua turuq
hadis ini adalah masalah:
(a)
Jalur hadis ini ada perawi bernama IBN ‘AQIL bahawa
dia doif.
(b)
Jalur daripada ABU NADHRAH yang ambil hadis dari ABU
SA’ID. Jalur ini tafarrud.
[3] SANAD LAIN
Sanad tarmizi (3)
terhadap hadis
ini:
حَدَّثَنَا
قُتَيْبَةُ، وَهَنَّادٌ، وَمَحْمُودُ بْنُ غَيْلَانَ، قَالُوا: حَدَّثَنَا
وَكِيعٌ، عَنْ سُفْيَانَ، ح وحَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ بَشَّارٍ قَالَ:
حَدَّثَنَا عَبْدُ الرَّحْمَنِ بْنُ مَهْدِيٍّ قَالَ: حَدَّثَنَا سُفْيَانُ، عَنْ
عَبْدِ اللَّهِ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عَقِيلٍ، عَنْ مُحَمَّدِ ابْنِ
الْحَنَفِيَّةِ، عَنْ عَلِيٍّ، عَنِ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ
Kata ABU BAKAR BIN AL-ARABI, sanad Abu Daud ini lebih
sahih berbanding sanad al-Tarmizi.
[4] SYAWAHID
PERTAMA: ABU SA’ID AL-KHUDRI
Dalam riwayat al-Tarmizi (238):
حَدَّثَنَا
سُفْيَانُ بْنُ وَكِيعٍ قَالَ: حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ الفُضَيْلِ، عَنْ أَبِي
سُفْيَانَ، طَرِيفٍ السَّعْدِيِّ عَنْ أَبِي نَضْرَةَ، عَنْ أَبِي سَعِيدٍ، قَالَ:
قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: «مِفْتَاحُ الصَّلَاةِ
الطُّهُورُ، وَتَحْرِيمُهَا التَّكْبِيرُ، وَتَحْلِيلُهَا التَّسْلِيمُ، وَلَا
صَلَاةَ لِمَنْ لَمْ يَقْرَأْ بِالحَمْدُ، وَسُورَةٍ فِي فَرِيضَةٍ أَوْ
غَيْرِهَا»
KEDUA:
JABIR BIN ABDILLAH
Dalam riwayat al-Tarmizi (4):
حَدَّثَنَا
أَبُو بَكْرٍ مُحَمَّدُ بْنُ زَنْجَوَيْهِ الْبَغْدَادِيُّ، وَغَيْرُ وَاحِدٍ
قَالُوا: حَدَّثَنَا الْحُسَيْنُ بْنُ مُحَمَّدٍ، قَالَ: حَدَّثَنَا سُلَيْمَانُ
بْنُ قَرْمٍ، عَنْ أَبِي يَحْيَى الْقَتَّاتِ، عَنْ مُجَاهِدٍ، عَنْ جَابِرِ بْنِ
عَبْدِ اللهِ قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ «مِفْتَاحُ الْجَنَّةِ الصَّلَاةُ، وَمِفْتَاحُ الصَّلَاةِ
الْوُضُوءُ»
[5]
KOMENTAR SANAD
Menurut AL-SAHRANPURI,
ulama hadis berselisih dalam menentukan, Sufyan dalam sanad hadis ini yang mana
satu; Uyaynah (107H-198H) atau al-Sauri (97H-161H). Hal ini kerana, kedua-dua
ini berasal dari Kufah yang Waki’ adalah ulama dari Kufah.
Walaubagaimana pun,
AL-SAHRANPURI mentarjihkan bahawa SUFYAN dalam hadis ini adalah SUFYAN BIN
SA’ID AL-SAURI kerana IBN HAJAR AL-ASQALANI menyatakan bahawa SUFYAN AL-SAURI
adalah salah seorang guru kepada WAKI’, sedangkan tidak didapati riwayat
menyatakan SUFYAN BIN UYAYNAH adalah guru kepada WAKI’.
[6]
TAKHRIJ
Abu
Daud (618), Al-Tarmizi (3, 238), ibn Majah (275, 276), Ahmad (1006, 618)
[1] SANAD:
(أخبرنا)
: سعيد بن سالم، عن سفيان الثوري، عن عبد الله بن عقيل، عن محمد ابن الحنيفة، عن
أبيه: -أن رسول اللَّه صلى اللَّه عليه وسلم قال
[2] SANAD:
حَدَّثَنَا عَبْدُ
الرَّحْمَنِ، عَنْ سُفْيَانَ، عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عَقِيلٍ،
عَنْ مُحَمَّدِ ابْنِ الْحَنَفِيَّةِ، عَنْ عَلِيٍّ، قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ
صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ
[3] SANAD:
حَدَّثَنَا أَبُو
بَكْرٍ مُحَمَّدُ بْنُ زَنْجَوَيْهِ الْبَغْدَادِيُّ، وَغَيْرُ وَاحِدٍ قَالُوا:
حَدَّثَنَا الْحُسَيْنُ بْنُ مُحَمَّدٍ، قَالَ: حَدَّثَنَا سُلَيْمَانُ بْنُ
قَرْمٍ، عَنْ أَبِي يَحْيَى الْقَتَّاتِ، عَنْ مُجَاهِدٍ، عَنْ جَابِرِ بْنِ
عَبْدِ اللهِ قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ
[4] SANAD:
حَدَّثَنَا يُوسُفُ
بْنُ أَبِي يُوسُفَ قَالَ: حَدَّثَنَا أَبُو يُوسُفَ قَالَ: حَدَّثَنَا أَبُو
حَنِيفَةَ، عَنْ أَبِي سُفْيَانَ، عَنْ أَبِي نَضْرَةَ، عَنْ أَبِي سَعِيدٍ
الْخُدْرِيِّ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ، عَنِ النَّبِيِّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ أَنَّهُ قَالَ
[5] SANAD:
أَخْبَرَنَا أَبُو
عَبْدِ اللَّهِ الْحَافِظُ، أنا أَبُو بَكْرٍ أَحْمَدُ بْنُ إِسْحَاقَ، أنا
مُحَمَّدُ بْنُ غَالِبٍ، نا أَبُو حُذَيْفَةَ، نا سُفْيَانُ، عَنْ عَبْدِ اللَّهِ
بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عَقِيلٍ، عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ الْحَنَفِيَّةِ، عَنْ عَلِيِّ
بْنِ أَبِي طَالِبٍ
[6] SANAD:
حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ
بْنُ الْمُثَنَّى، حَدَّثَنَا حَجَّاجُ بْنُ مِنْهَالٍ، حَدَّثَنَا حَمَّادٌ، عَنْ
قَتَادَةَ، عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ سِيرِينَ، عَنْ صَفِيَّةَ بِنْتِ الْحَارِثِ، عَنْ
عَائِشَةَ، عَنِ النَّبِيِّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أَنَّهُ، قَالَ - [حكم الألباني]
: صحيح
[7] SANAD:
حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ
بْنُ بَشَّارٍ قَالَ: حَدَّثَنَا يَحْيَى بْنُ سَعِيدٍ قَالَ: حَدَّثَنَا عَبْدُ
الْحَمِيدِ بْنُ جَعْفَرٍ قَالَ: حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ عَمْرِو بْنِ عَطَاءٍ،
عَنْ أَبِي حُمَيْدٍ السَّاعِدِيِّ
[8] SANAD:
نا مُحَمَّدُ بْنُ
الْمُثَنَّى، حَدَّثَنِي الضَّحَّاكُ بْنُ مَخْلَدٍ، أَخْبَرَنَا سُفْيَانُ،
حَدَّثَنِي عَبْدُ اللَّهِ بْنُ أَبِي بَكْرٍ، عَنْ سَعِيدِ بْنِ الْمُسَيِّبِ،
عَنْ أَبِي سَعِيدٍ الْخُدْرِيِّ
[9] SANAD:
حَدَّثَنَا أَحْمَدُ
بْنُ يُونُسَ، حَدَّثَنَا زُهَيْرٌ، حَدَّثَنَا عَبْدُ الرَّحْمَنِ بْنُ زِيَادِ
بْنِ أَنْعُمَ، عَنْ عَبْدِ الرَّحْمَنِ بْنِ رَافِعٍ، وَبَكْرِ بْنِ سَوَادَةَ،
عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عَمْرٍو - [حكم الألباني] : ضعيف
[10] SANAD:
مَا أَخْبَرَنَا أَبُو نَصْرٍ
عُمَرُ بْنُ عَبْدِ الْعَزِيزِ بْنِ عُمَرَ بْنِ قَتَادَةَ مِنْ أَصْلِ كِتَابِهِ
أنبأ أَبُو عَمْرِو بْنُ نُجَيْدٍ، أنبأ أَبُو مُسْلِمٍ، ثنا أَبُو عَاصِمٍ، أنبأ
أَبُو عَوَانَةَ، عَنِ الْحَكَمِ، عَنْ عَاصِمِ بْنِ ضَمْرَةَ، عَنْ عَلِيٍّ
رَضِيَ اللهُ عَنْهُ
[11] SANAD:
حَدَّثَنَا مُسَدَّدٌ،
حَدَّثَنَا يَحْيَى، عَنْ شُعْبَةَ، عَنِ الحَكَمِ، عَنْ مُصْعَبِ بْنِ سَعْدٍ،
عَنْ أَبِيهِ
[12] SANAD:
حَدَّثَنَا يُوسُفُ
بْنُ مُوسَى القَطَّانُ البَغْدَادِيُّ قَالَ: حَدَّثَنَا عَلِيُّ بْنُ قَادِمٍ
قَالَ: حَدَّثَنَا عَلِيُّ بْنُ صَالِحِ بْنِ حَيٍّ، عَنْ حَكِيمِ بْنِ جُبَيْرٍ،
عَنْ جُمَيْعِ بْنِ عُمَيْرٍ التَّيْمِيِّ، عَنْ ابْنِ عُمَرَ - [حكم الألباني]
: ضعيف
[13] SANAD:
حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ
بْنُ بَشَّارٍ قَالَ: حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ جَعْفَرٍ قَالَ: حَدَّثَنَا
شُعْبَةُ، عَنْ سَلَمَةَ بْنِ كُهَيْلٍ، قَالَ: سَمِعْتُ أَبَا الطُّفَيْلِ
يُحَدِّثُ، عَنْ أَبِي سَرِيحَةَ، أَوْ زَيْدِ بْنِ أَرْقَمَ - شَكَّ شُعْبَةُ -
عَنِ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ - [حكم الألباني] : صحيح
[14] SANAD:
حَدَّثَنَا قُتَيْبَةُ
قَالَ: حَدَّثَنَا جَعْفَرُ بْنُ سُلَيْمَانَ الضُّبَعِيُّ، عَنْ يَزِيدَ
الرِّشْكِ، عَنْ مُطَرِّفِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ، عَنْ عِمْرَانَ بْنِ حُصَيْنٍ
قال الترمذي: هَذَا حَدِيثٌ حَسَنٌ غَرِيبٌ لَا
نَعْرِفُهُ إِلَّا مِنْ هَذَا الْوَجْهِ مِنْ حَدِيثِ جَعْفَرِ بْنِ سُلَيْمَانَ
No comments:
Post a Comment