Tuesday, July 12, 2022

HADIS 62 (BAB 32)

 

 

BAB 32

 

بَابُ الرَّجُلِ يُجَدِّدُ الْوُضُوءَ[1] مِنْ غَيْرِ حَدَثٍ

LELAKI YANG MEMPERBAHARUI WUDUK BUKAN KERANA BERHADAS

 

HADIS 62

 

 حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى بْنِ فَارِسٍ حَدَّثَنَا عَبْدُ اللَّهِ بْنُ يَزِيدَ الْمُقْرِئُ ح وَحَدَّثَنَا مُسَدَّدٌ  حَدَّثَنَا عِيسَى بْنُ يُونُسَ قَالَا:حَدَّثَنَا عَبْدُ الرَّحْمَنِ بْنُ زِيَادٍ

قَالَ أَبُو دَاوُدَ: وَأَنَا لِحَدِيثِ ابْنِ يَحْيَى  أَتْقَنُ

عَنْ غُطَيْفٍ

وَقَالَ مُحَمَّدٌ: عَنْ أَبِي غُطَيْفٍ الْهُذَلِيِّ قَالَ: كُنْتُ عِنْدَ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عُمَرَ فَلَمَّا نُودِيَ بِالظُّهْرِ تَوَضَّأَ فَصَلَّى، فَلَمَّا نُودِيَ بِالْعَصْرِ تَوَضَّأَ، فَقُلْتُ لَهُ، فَقَالَ: كَانَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَقُولُ: «مَنْ تَوَضَّأَ عَلَى طُهْرٍ كَتَبَ اللَّهُ لَهُ عَشْرَ حَسَنَاتٍ»

 

Berkata Abu Ghutaib al-Huzali: Aku berada di samping Abdullah bin Umar. Tatkala dilaungkan azan zohor, dia berwuduk lalu menunaikan solat. Tatkala dilaungkan azan asar, dia berwuduk. Aku pun berkata kepadanya. Dia pun berkata: Rasulullah saw berkata: Barangsiapa yang berwuduk atas bersuci (sebelum berhadas), Allah catatkan baginya sepuluh kebajikan”

 

 قَالَ أَبُو دَاوُدَ: وَهَذَا حَدِيثُ مُسَدَّدٍ وَهُوَ أَتَمُّ

 

Status: doif


PENJELASAN MATAN

 

[1] Jika dilihat dalam riwayat IBN MAJAH: 512[2], matan hadis ini lebih panjang:

 

عَنْ أَبِي غُطَيْفٍ الْهُذَلِيِّ قَالَ: سَمِعْتُ عَبْدَ اللَّهِ بْنَ عُمَرَ بْنِ الْخَطَّابِ فِي مَجْلِسِهِ فِي الْمَسْجِدِ، فَلَمَّا حَضَرَتِ الصَّلَاةُ قَامَ فَتَوَضَّأَ وَصَلَّى، ثُمَّ عَادَ إِلَى مَجْلِسِهِ، فَلَمَّا حَضَرَتِ الْعَصْرُ قَامَ فَتَوَضَّأَ وَصَلَّى، ثُمَّ عَادَ إِلَى مَجْلِسِهِ، فَلَمَّا حَضَرَتِ الْمَغْرِبُ قَامَ فَتَوَضَّأَ وَصَلَّى، ثُمَّ عَادَ إِلَى مَجْلِسِهِ، فَقُلْتُ: أَصْلَحَكَ اللَّهُ، أَفَرِيضَةٌ، أَمْ سُنَّةٌ الْوُضُوءُ عِنْدَ كُلِّ صَلَاةٍ، قَالَ: أَوَفَطِنْتَ إِلَيَّ، وَإِلَى هَذَا مِنِّي؟ فَقُلْتُ: نَعَمْ، فَقَالَ:، لَا لَوْ تَوَضَّأْتُ لِصَلَاةِ الصُّبْحِ، لَصَلَّيْتُ بِهِ الصَّلَوَاتِ كُلَّهَا، مَا لَمْ أُحْدِثْ، وَلَكِنِّي سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَقُولُ: «مَنْ تَوَضَّأَ عَلَى كُلِّ طُهْرٍ، فَلَهُ عَشْرُ حَسَنَاتٍ)) وَإِنَّمَا رَغِبْتُ فِي الْحَسَنَاتِ

Abu Ghuthaif Al-Hudzali berkata: "Aku mendengar Abdullah bin Umar bin Al-Khattab di tempat duduknya dalam masjid. Tatkala masuk waktu solat, dia bangun berwudhu dan solat. Kemudian kembali ke tempat duduknya. Tatkala masuk waktu solat Asar, ia kembali bangun wudhu dan solat, kemudian kembali ke tempat duduknya. Tatkala masuk waktu solat Magrib, ia kembali bangun wudhu dan solat, kemudian kembali ke tempat duduknya. Maka aku bertanya: "Semoga Allah memberikan kebaikan kepadamu—sesuatu yang wajib atau sunnah berwudhu dalam setiap waktu solat?" Dia menjawab: "Apakah kamu sudah faham kepadaku dan kepada apa yang datang dariku?" Aku menjawab: "Ya". Dia berkata: "Tidak, sekiranya aku berwudhu untuk solat Subuh, aku akan melakukan semua solat dengan satu kali wudhu selama aku belum berhadas. Tetapi aku mendengar Rasulullah saw bersabda: "Barangsiapa berwudhu atas suci (sudah bersuci), maka baginya sepuluh kebaikan” dan aku sangat menyukai kebaikan-kebaikan tersebut”

 

[Sanad Ibn Majah juga doif, kerana bermuarakan dari dua perawi doif sepertimana riwayat Abu Daud; iaitu, ABU GHUTAIB yang majhul dan ABDUL RAHMAN BIN ZIYAD yang doif]

 

[2] Antara perbezaan antara riwayat IBN MAJAH berbanding ABU DAUD:

A.                  Dalam riwaya Abu Daud, tidak disebut bahawa ketika itu ABDULLAH BIN UMAR berada dalam masjid, tetapi disebut dalam riwayat IBN MAJAH.

B.                  Dalam ABU DAUD disebut sekadar solat ASAR sahaja, sedangkan dalam IBN MAJAH disebut sampai solat maghrib.

C.                  Dalam riwayat Abu Daud ini, tidak disebut apa yang ABU GHUTAIB kata kepada ABDULLAH BIN UMAR. tetapi, dalam riwayat IBN MAJAH ada disebut;

فَقُلْتُ: أَصْلَحَكَ اللَّهُ، أَفَرِيضَةٌ، أَمْ سُنَّةٌ الْوُضُوءُ عِنْدَ كُلِّ صَلَاةٍ

D.                 Dalam ABU DAUD, tidak dinyatakan soalan ABU GHUTAIB berkenaan wuduk yang diulang oleh IBN UMAR itu untuk solat sunat atau fardu, tetapi disebut dalam IBN MAJAH.

E.                  Dalam ABU DAUD, tidak dinyatakan bahawa ABDULLAH BIN UMAR sebut pengalamannya sebelum ini bahawa tidak mengulangi wuduk kecuali wuduk batal. Hal ini disebut dalam riwayat IBN MAJAH.

 

[3] Dalam hadis, disebutkan bahawa selepas azan zohor, Abdullah bin Umar berwuduk. Demikian juga ketika azan asar. Bermakna, dia ulangi wuduk itu SELEPAS MASUK WAKTU SOLAT dan SETELAH MENDENGAR AZAN.

 

[4] Kemudian, ia ditanya oleh ABU GHUTAIB. Dijawab oleh IBN UMAR bahawa pada peringkat awalnya, dia memang tidak mengulangi wuduk setiap kali mahu solat kecuali wuduknya sudah batal. Namun, apabila mengetahui bahawa Nabi saw ada menyebut fadhilat mengulangi wuduk, bermula dari situ dia mengulangi wuduk setiap kali mahu solat, walaupun wuduknya belum batal lagi.

 

[5] Kandungan fadhilat yang disebut dalam hadis itu adalah, setiap kali mengulangi wuduk, akan digandakan kepadanya ganjaran 10 kebaikan.

 

Kata IBN RUSLAN, maksud dengan SEPULUH HASANAT adalah seakan-akan dia berwuduk DENGAN SEPULUH KALI WUDUK.

 

Walaupun hadis ini doif, tetapi fadhilat yang termaktub dalam hadis ini boleh diterima. Hal ini kerana, menurut majoriti ulama hadis bahawa dalam hal fadhail Amal, hadis doif boleh dijadikan sebagai sandaran.

 

HUBUNGAN HADIS

 

Hadis ke-61 menjelaskan bahawa penentuan sah solat terletak pada bersuci—berwuduk.

 

Hadis ke-62 ini pula, menjelaskan lagi bahawa berwuduk untuk solat bukan sekadar sekali, tetapi digalakkan berulang kali—iaitu setiap kali mahu menunaikan solat.

 

PENGAJARAN

 

[1] SAHABAT YANG PERBAHARUI WUDUK

 

SATU: ABDULLAH BIN UMAR

 

Beliau terkenal dengan kuat mengikut perbuatan Nabi saw (sila lihat perbahasan hadis ke-42). Justeru, walaupun hadis ini doif sekalipun, ia tidak tolak kemungkinan bahawa ia memang lakukan ini. Hal ini kerana, terdapat banyak riwayat yang menyebut amalan mengulangi wuduk walaupun belum batal sering kali dilakukan oleh Nabi saw.

 

DUA: KHALIFAH EMPAT

 

Amalan mengulangi wuduk setiap kal mahu solat, walaupun wuduk belum batal lagi turut dilakukan oleh khalifah islam yang empat.

 

Dalil: Musannaf Ibn Abi Syaibah: 302;

 

حَدَّثَنَا وَكِيعٌ، عَنِ ابْنِ عَوْنٍ، عَنِ ابْنِ سِيرِينَ، قَالَ: «كَانَتِ الْخُلَفَاءُ تَوَضَّأُوا لِكُلِّ صَلَاةٍ»

“Ibn Sirin kata, Khulafa sentiasa berwuduk setiap kali mahu solat”

 

Musannaf ibn Abi Syaibah: 303;

 

حَدَّثَنَا يَزِيدُ بْنُ هَارُونَ، قَالَ: نا حَمَّادُ بْنُ زَيْدٍ، عَنْ هِشَامِ بْنِ حَسَّانَ، عَنْ مُحَمَّدٍ، قَالَ: «كَانَ أَبُو بَكْرٍ، وَعُمَرُ، وَعُثْمَانُ، فِيمَا يَعْلَمُ أَبُو خَالِدٍ يَتَوَضَّأُونَ لِكُلِّ صَلَاةٍ، فَإِذَا كَانُوا فِي الْمَسْجِدِ دَعَوْا بِالطَّسْتِ»

“Muhammad berkata: Abu Bakar, Umar dan Osman—pada perkara yang Abu Khalid tahu bahawa mereka berwuduk setiap kali mahu solat. apabila mereka ke masjid, mereka akan minta diberikan bejana air”

 

[2] PERBAHARUI WUDUK SETIAP KALI MAHU IBADAT?

 

Jika diteliti dari sudut matan hadis, didapati dua hal berikut;

 

HADIS BAB:

PERKATAAN Nabi dan PERBUATAN SAHABAT (Abdullah Bin Umar) yang kedua-duanya menyebut mengulangi wuduk setiap kali mahu solat.

عَنْ أَبِي غُطَيْفٍ الْهُذَلِيِّ، قَالَ: كُنْتُ عِنْدَ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عُمَرَ، فَلَمَّا نُودِيَ بِالظُّهْرِ تَوَضَّأَ فَصَلَّى، فَلَمَّا نُودِيَ بِالْعَصْرِ تَوَضَّأَ، فَقُلْتُ لَهُ، فَقَالَ: كَانَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَقُولُ: «مَنْ تَوَضَّأَ عَلَى طُهْرٍ كَتَبَ اللَّهُ لَهُ عَشْرَ حَسَنَاتٍ»

 

HADIS ANAS DAN BURAIDAH:

PERBUATAN nabi yang mengulangi wuduk, sedangkan PERBUATAN sahabat adalah tidak ulangi wuduk;

كانَ النَّبِيُّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَتَوَضَّأُ لِكُلِّ صَلَاةٍ، وَكُنَّا نُصَلِّي الصَّلَوَاتِ بِوُضُوءٍ وَاحِدٍ»

 

KOMENTAR:

A.                  Dalam matan hadis bab, kelihatannya LEBIH UMUM; iaitu perbaharui wuduk tanpa dikaitkan ketika mahu menunaikan solat.

B.                  Pada riwayat melibatkan sahabat, TAKHSIS atau dikhususkan mengulangi wuduk ketika setiap kali mahu solat.

 

Dengan sebab itu, berlaku perbahasan ulama seperti berikut;

 

[3] SYARAT PERBAHARUI WUDUK

 

PERTAMA: TUNAIKAN IBADAT PERTAMA DAHULU

 

Kata IMAM NAWAWI, disunatkan perbaharui wuduk bagi mereka yang sudah ibadat pertama. Jika tidak, tidak disunatkan perbaharui wuduk.

 

Ibadat pertama tersebut, sama ada solat fardu, ataupun solat sunat, ataupun sujud syukur, sujud tilawah, membaca al-Quran dan sebagainya.

 

 Kitab al-Tawassut menyatakan, Ini adalah pendapat kebanyakkan ulama sepertimana yang dinukilkan oleh IBNUL ARABI.

 

ABU TAIB menyatakan, jika tidak ditunaikan sebarang ibadat pertama terlebih dahulu, mengulangi wuduk itu adalah MAKRUH.

 

KEDUA: SETELAH BUAT IBADAT FARDU SAHAJA.

 

Menurut pendapat AL-FURANI pula, perbaharui wuduk itu sunat, jika setelah selesaikan tunaikan ibadat fardu. Jika sekadar ibadat sunat, tidak mendapat pahala sunat.

 

KETIGA: KETIKA HENDAK MENUNAIKAN SOLAT SAHAJA.

 

Melihat kepada lafaz hadis yang melibatkan nabi dan sahabat bahawa mereka perbaharui wuduk itu apabila mereka mahu solat.

 

Dalam perkataan lain, jika mahu baca al-Quran, maka tidak dapat pahala perbaharui wuduk tersebut.

 

[4] HUKUM PERBAHARUI WUDUK

 

PERTAMA: JUMHUR ULAMA FIQH DAN ULAMA HADIS

 

Sunat perbaharui wuduk bagi orang bermuqim dan bermunsafir.

 

KEDUA: ZAHIRI DAN SYIAH

 

WAJIB ulangi wuduk bagi orang yang bermuqim. Bagi orang musafir, tidak boleh ulangi wuduk.

 

Hal ini kerana, melihat kepada hadis BURAIDAH BIN HASIB bahawa nabi saw ketika TAHUN FATH MEKAH bahawa nabi tidak ulangi wuduk.

 

عَنْ سُلَيْمَانَ بْنِ بُرَيْدَةَ، عَنْ أَبِيهِ، قَالَ: «كَانَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَتَوَضَّأُ لِكُلِّ صَلَاةٍ، فَلَمَّا كَانَ عَامُ الفَتْحِ صَلَّى الصَّلَوَاتِ كُلَّهَا بِوُضُوءٍ وَاحِدٍ وَمَسَحَ عَلَى خُفَّيْهِ» - الترمذي, 61[3]

 

KOMEN: penghujahan ini dibantah dengan jawapan bahawa tindakan Nabi saw perbaharui wuduk itu adalah sunat, sedangkan Nabi ketika Fath Mekah tidak perbaharui wuduk menandakan perbaharui itu bukan wajib, bahkan selama tidak batal wuduk, solat dengan wuduk sedia ada pun sudah memadai.

 

 

[5] TIDAK SUNAT ULANG TAYAMMUM

 

Imam Nawawi kata, pendapat yang paling masyhur dalam mazhab syafie bahawa ulangi tayammum tidak disunatkan.

 

BIOGRAFI PERAWI

 

[5] MUHAMMAD BIN YAHYA BIN FARIS (172H-258H)

مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى بْنِ  بن فَارِسٍ

 

Nama sebenarnya adalah MUHAMMAD BIN YAHYA BIN ABDULLAH BIN KHALID BIN FARIS BIN ZUAIB AL-ZUHLI AL-NAISABURI. Beliau mendapat gelaran al-hafiz dalam bidang hadis.

 

Dia adalah penduduk al-Naisaburi (Iran) dan kealimannya dalam bidang hadis di sana sehingga digelar Imam al-Hadis di khurasan.

 

Dia pernah sampai Baghdad, basrah, yaman, Hijaz, mesir, Syam dan sebagainya.

 

Dia adalah Guru kepada al-Bukhari, Abi Daud, al-Tarmizi, al-Nasaie dan ibn Majah. Tidak didapati namannya dalam MUSLIM.

 

Mungkin perlu diambil perhatian, bahawa al-Bukhari Kadangkala menyebut namanya dengan محمد kadangkala guna محمد بن عبدالله kadangkala guna محمد بن خالد

 

Dia adalah siqah lagi sahih.

 

[4] ABDULLAH BIN YAZID AL-MUQRI (120H-213H)

 عَبْدُ اللَّهِ بْنُ يَزِيدَ  الْمُقْرِئُ

 

Nama penuhnya adalah ABDULLAH BIN YAZID AL-MAKHZUMI AL-MADANI AL-MUQRI. Digelar dengan panggilan ABU ABDUL RAHMAN AL-‘ADAWI.

 

Pada perkataan المقرئ, ada yang kata ia adalah nisbah kepada satu perkampungan di DAMSHIQ, iaitu apabila ada yang membaca AL-MUQRA’IE. Namun, pendapat itu dibantah dengan anggapan bahawa dakwaan itu tidak mempunyai sebarang asas langsung.

 

Dia dilahirkan di Basrah dan meninggal di mekah.

 

Dia amat mahir dalam bidang ilmu qiraat kerana kesungguhan dia belajar ilmu terbabit. Dikatakan, dia belajar ilmu itu di basrah selama 30 bulan, kemudian sambung belajar ilmu yang sama di mekah selama 35 tahun.

 

Banyak riwayat menyatakan bahawa dia meninggal pada tahun 213H, tetapi AL-BUKHARI pula kata, dia meninggal tahun 156H.

 

Dia adalah guru imam malik, dan merupakan rijal al-Kutub al-Sittah. Dia adalah seorang perawi siqah lagi sahih.

 

[5] MUSADDAD BIN MUSARHAD (150H-208)

مُسَدَّدٌ بن مسرهد

 

Nama ini ditemui buat kali ke-8 dalam Sunan Abi Daud. Ulama meninggal di Basrah ini, Namanya  sudah disebut dalam hadis ke-2, 4, 7, 9, 22, 23, 49 dan 62.

 

[4] ISA BIN YUNUS (187H)

 عِيسَى بْنُ يُونُسَ

 

Nama ini sudah dijumpai buat kali 6. Ulama kelahiran kufah dan meninggal di syam ini, namanya sudah disebut dalam hadis ke-1, 33, 35, 47, 51 dan 62.

 

[3] ABDUL RAHMAN BIN ZIYAD (75H-156H)

عَبْدُ الرَّحْمَنِ بْنُ زِيَادٍ

 

Nama penuhnya adalah ABDUL RAHMAN BIN ZIYAD BIN AL-AN’AM AL-MU’AFURI. Digelar dengan panggilan ABU AYYUB AL-SYA’BANI. Ada kata, ABU AL-BAQA’ dan ada pula kata ABU KHALID.

 

Dia sampai ke tiga negara, iaitu mesir, Kufah dan Afriqa. Di afriqa, dia dilantik oleh gabenor Marwan bin Muhammad al-Umawi untuk menjadi qadhi. Dia pegang jawatan itu sehinga dia meninggal dunia.

 

Dia adalah orang yang mula-mula sekali dilahirkan di Afrika setelah islam masuk ke situ.

 

Ada beberapa riwayat menjelaskan bahawa dia seorang berani terhadap pemerintah. Ketika tersebar kezaliman pemerintah yang dia dengar dari pegawai-pegawai istana sendiri, dia telah berjumpa dengan sultan (Abu Ja’far al-Mansur). Apabila dia berjumpa dengan sultan, dia nyatakan bahawa dia mahu memberitahu bahawa kezaliman berlaku dalam istana raja. Justeru, dia mahu kezaliman itu keluar dari istana. Sultan marah dan menghambat dia keluar dari istana.

 

 

AHMAD kata, dia mungkar. IBN MA’IN kata, dia doif—ditulis hadisnya tetapi diingkarkan hadis-hadis gharib yang dia cerita. AL-JUZJANI kata dia benar, namun tidak terpuji pada hadisnya. IBN ‘ADI kata, umum hadisnya tidak ada mutaba-ah. Pengarang kitab AL-MINHAL kata, dia seorang yang doif dan pentadlis hadis.

 

 

AL-TARMIZI kata, dia doif di sisi ahli hadis. YAHYA AL-QATTAN menganggap dia doif. namun begitu, Yahya kata bahawa dia nampak AL-BUKHARI menganggap dia sebagai مقارب الحديث, tanpa namanya itu bukhari senaraikan dalam kitab AL-DU’AFA’.

 

ABU DAUD kata bahawa dia tanya AHMAD BIN SOLEH berkenaan AL-AFRIQI, apakah dia boleh dibuat hujah? Jawab Ahmad, boleh.

 

Turut memandang dia Siqah adalah ABDULLAH BIN WAHAB dan SAHNUN. 

قال الذهبي: الإِمَامُ، القُدْوَةُ، شَيْخُ الإِسْلاَمِ، أَبُو أَيُّوْبَ الشَّعْبَانِيُّ، الإِفْرِيْقِيُّ، قَاضِي إِفْرِيْقِيَةَ، وَعَالِمُهَا، وَمُحَدِّثُهَا، عَلَى سُوءٍ فِي حِفْظِه

 

Dengan sebab itu, riwayatnya menjadi khilaf dalam kalangan ulama hadis dalam menentukan status hadis. walaubagaiimana pun, ramai pengkaji tarjihkan bahawa riwayatnya DOIF.

 

Dia adalah rijal Abu Daud, al-Tarmizi dan Ibn Majah. Adapun al-Bukhari, namanya hanya ada dalam kitab al-Adab al-Mufrad.

 

[2] ABU GHUTAIB AL-HUZALI

ابو غُطَيْفٍ الهذلي

 

Gelaran AL-HUZALI itu adalah nisbah kepada keturunan HUZAIL BIN MUDRIKAH BIN ILYAS BIN MUDHAR.

 

Ada kata, namanya adalah GHUDHAIF, bukan GHUTAIF.

 

Dalam kalangan ulama hadis, IBN HAJAR kata, dia majhul. AL-TARMIZI anggap dia doif.

 

Dia ada rijal Abu Daud, al-Tarmizi dan ibn Majah.

 

[1] ABDULLAH BIN UMAR (10SH-73H)

عبدالله بن عمر

 

Ini kali ke-5, nama sahabat ini disebut dalam Sunan Abi Daud. Sebelum ini, di hadis ke-11, 12, 14, 16 dan 62.

 

PERBAHASAN SANAD

 

[1] DOIF.

A.                  Disepakati doif oleh ALBANI dan ARNAUT.

B.                  Alasan mereka, semua jalur sanad hadis ini bermuarakan dari ABDUL RAHMAN BIN ZIYAD AL-IFRIQI (DOIF) dan ABU GHUTAIB (MAJHUL)

C.                  ALBANI menambah, hadis ini turut dianggap doif oleh Tarmizi, al-Munziri, al-Iraqi, al-Asqalani, al-Nawawi.

D.                 Al-Bukhari kata, hadis ini mungkar

E.                  Kata al-Baghawi, sanadnya lemah.

 

[2] PENJELASAN DUA PERAWI LEMAH;

 

A.                  ABDUL RAHMAN BIN ZIYAD AL-AFRIQI—DOIF

 

Kata AL-SYAUKANI dalam AL-SAIL AL-JARRAR: dia lemah dari sudut hafalan.

 

AL-TARMIZI kata dalam AL-ILAL: Aku nampak Muhammad (al-Bukhari) puji dan anggap dia kuat. Yahya al-Qattan kata dia siqah. Turut sama kata perkara yang sama adalah YA’QUB BIN SYAIBAH, AHMAD BIN SOLEH AL-MISRI dan sebagainya. Kata AL-TAWASSUT, riwayat ABDUL RAHMAN BIN ZIYAD adalah HASAN jika ada MUTABA-AH DAN SYAWAHID.

 

B.                  ABU GHUTAIB—MAJHUL.

 

Tidak diketahui keadaan dan namanya yang sebenar. Tidak ada sesiapa yang riwayat darinya kecuali AL-AFRIQI sahaja. tidak ada seorang pun kata dia siqah kecuali IBN YUNUS dalam kitab TARIKH.

 

Namun, IBN HIBBAN kata dalam AL-SIQAT bahawa GHUTAIB dalam tabaqat kedua; namanya adalah GHUTAIB BIN ABI SUFYAN AL-SAQAFI. Dia meninggal tahun 140H.

 

Kata pengarang AL-MANHAL: Hadis ini tidak ada MUTABA-AH pada ABU GHUTAIB.

 

[3] SYAWAHID

 

PERTAMA: ANAS BIN MALIK:

قَالَ: مُحَمَّدٌ هُوَ أَبُو أَسَدِ بْنُ عَمْرٍو، قَالَ: سَأَلْتُ أَنَسَ بْنَ مَالِكٍ، عَنِ الْوُضُوءِ، فَقَالَ: «كَانَ النَّبِيُّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَتَوَضَّأُ لِكُلِّ صَلَاةٍ، وَكُنَّا نُصَلِّي الصَّلَوَاتِ بِوُضُوءٍ وَاحِدٍ» - ابو داود, 171[4]

Kata Anas berkenaan Wuduk: Nabi saw selalu berwuduk setiap kali mahu solat. Kami pula menunaikan solat dengan satu wuduk sahaja”

 

KEDUA: BURAIDAH BIN HASIB

عَنْ سُلَيْمَانَ بْنِ بُرَيْدَةَ، عَنْ أَبِيهِ، قَالَ: «كَانَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَتَوَضَّأُ لِكُلِّ صَلَاةٍ، فَلَمَّا كَانَ عَامُ الفَتْحِ صَلَّى الصَّلَوَاتِ كُلَّهَا بِوُضُوءٍ وَاحِدٍ وَمَسَحَ عَلَى خُفَّيْهِ» - الترمذي, 61[5]

Berkata Buraidah: Nabi Saw selalu berwuduk setiap kali mahu solat. ketika datang tahun pembukaan kota mekah, Baginda tunaikan solat semuanya dengan satu wuduk dan sapu pada dua khuf baginda”

 

KETIGA: ABDULLAH BIN HANZALAH

 

عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عُمَرَ، قَالَ: قُلْتُ: أَرَأَيْتَ تَوَضُّؤَ ابْنِ عُمَرَ لِكُلِّ صَلَاةٍ طَاهِرًا، وَغَيْرَ طَاهِرٍ، عَمَّ ذَاكَ؟ فَقَالَ: حَدَّثَتْنِيهِ أَسْمَاءُ بِنْتُ زَيْدِ بْنِ الْخَطَّابِ، أَنَّ عَبْدَ اللَّهِ بْنَ حَنْظَلَةَ بْنِ أَبِي عَامِرٍ، حَدَّثَهَا «أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أُمِرَ بِالْوُضُوءِ لِكُلِّ صَلَاةٍ، طَاهِرًا وَغَيْرَ طَاهِرٍ، فَلَمَّا شَقَّ ذَلِكَ عَلَيْهِ، أُمِرَ بِالسِّوَاكِ لِكُلِّ صَلَاةٍ» ، فَكَانَ ابْنُ عُمَرَ يَرَى أَنَّ بِهِ قُوَّةً، فَكَانَ لَا يَدَعُ الْوُضُوءَ لِكُلِّ صَلَاةٍ – ابو داود, 48[6]

Abdullah bin Abdullah bin Umar berkata: Aku bertanya: "Bagaimana kamu melihat wudhu Ibnu Umar di setiap kali solat, samaada dalam keadaan suci ataupun tidak—dari sebab apa itu?" Dia menjawab: Telah menceritakan kepada saya Asma` binti Zaid bin Al-Khattab bahawa Abdullah bin Hanzhalah bin Abi Amir telah menceritakan kepadanya: bahawa Rasulullah saw telah diperintahkan berwudhu untuk setiap kali solat, sama ada dalam keadaan suci maupun tidak. Tatkala hal itu terasa berat, baginda  diperintahkan untuk bersugi di setiap kali solat. Namun Ibnu Umar merasa bahawa dia kuat untuk melaksanakan hal itu, maka dia pun tidak meninggalkan wudhu untuk setiap kali solat.

 

KOMENTAR: kesemua syawahid hadis ini:

a.                  Hanya menjelaskan bahawa nabi saw mengulang-ulangkan wuduk setiap kali mahu solat.

b.                  Tidak dijelaskan pun amalan ABDULLAH BIN UMAR.

 

Justeru:

A.                  Hadis ini doif. tetapi, boleh dikuatkan dari sudut matan dalam hal Nabi saw mengulangi wuduk sahaja.

B.                  Dakwaan bahawa Ibn Umar sendiri mengulang-ngulang wuduk ketika mahu solat, tidak dapat dikuatkan dari sudut periwayatan. Namun, dalam hadis ke-42 yang lalu, sudah dijelaskan bahawa Ibn Umar amat kuat meniru perbuatan Nabi. Dari ini, tidak ditolak kemungkinan bahawa amalan mengulangi berwuduk oleh Ibn Umar sepertimana termaktub dalam hadis ini dilakukan oleh beliau.

 

[4] PENJELASAN ABU DAUD

 

Hadis ini, Abu Daud ambil dari dua orang gurunya, iaitu (1) MUHAMMAD BIN YAHYA dan (2) MUSADDAD.

 

Dalam konteks hadis ini, Abu Daud dapati guru (1) lebih dhobit dan lebih hafaz.

قَالَ أَبُو دَاوُدَ: وَأَنَا لِحَدِيثِ ابْنِ يَحْيَى أَتْقَنُ

 

Tidak dipastikan, kenapa ABU DAUD anggap guru (1) lebih dhobit dan lebih hafiz. Mungkin juga kerana, semasa menyebut nama GHUTAIB, yang guru (1) guna ABU GHUTAIB, sedangkan guru (2) guna GHUTAIB (tanpa ABU), walhal yang tepat adalah ABU GHUTAIB (ada ABU).

 

Pun begitu, hadis guru (2) pula, Abu Daud anggap lebih sempurna.

 قَالَ أَبُو دَاوُدَ: وَهَذَا حَدِيثُ مُسَدَّدٍ وَهُوَ أَتَمُّ

 



[1] Dalam riwayat lain, digunakan lafaz  

الرجل يحدث الوضوء

[2] SANAD:

حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى قَالَ: حَدَّثَنَا عَبْدُ اللَّهِ بْنُ يَزِيدَ الْمُقْرِئُ قَالَ: حَدَّثَنَا عَبْدُ الرَّحْمَنِ بْنُ زِيَادٍ، عَنْ أَبِي غُطَيْفٍ الْهُذَلِيِّ

 

 

[3] SANAD:

حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ بَشَّارٍ قَالَ: حَدَّثَنَا عَبْدُ الرَّحْمَنِ بْنُ مَهْدِيٍّ، عَنْ سُفْيَانَ، عَنْ عَلْقَمَةَ بْنِ مَرْثَدٍ، عَنْ سُلَيْمَانَ بْنِ بُرَيْدَةَ، عَنْ أَبِيهِ

[4] SANAD:

حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ عِيسَى، حَدَّثَنَا شَرِيكٌ، عَنْ عَمْرِو بْنِ عَامِرٍ الْبَجَلِيِّ، قَالَ: مُحَمَّدٌ هُوَ أَبُو أَسَدِ بْنُ عَمْرٍو، قَالَ: سَأَلْتُ أَنَسَ بْنَ مَالِكٍ

[5] SANAD:

حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ بَشَّارٍ قَالَ: حَدَّثَنَا عَبْدُ الرَّحْمَنِ بْنُ مَهْدِيٍّ، عَنْ سُفْيَانَ، عَنْ عَلْقَمَةَ بْنِ مَرْثَدٍ، عَنْ سُلَيْمَانَ بْنِ بُرَيْدَةَ، عَنْ أَبِيهِ

[6] SANAD:

حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ عَوْفٍ الطَّائِيُّ، حَدَّثَنَا أَحْمَدُ بْنُ خَالِدٍ، حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ إِسْحَاقَ، عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ يَحْيَى بْنِ حَبَّانَ، عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عُمَرَ

No comments:

Post a Comment