BAB 31 |
بَابُ فَرْضِ
الْوُضُوءِ
BAB KEFARDUAN WUDHU’
PENJELASAN:
[1] Asal makna FARDU adalah التقدير
والقطع, iaitu KETETAPAN dan SESUATU YANG PUTUS.
Maknanya
dari sudut istilah SYARAK adalah DIBERIKAN PAHALA JIKA MELAKUKANNYA dan
DIBERIKAN AZAB BAGI YANG TINGGALKANNYA.
Ada dakwaan kata, Fardu adalah
sesuatu hukum yang terhasil menerusi dari dalil Qatie.
Setelah selesai BAB ISTINJA’ dan BAB SUGI, maka
dimulakan pula BAB-BAB YANG BERKAITAN DENGAN WUDUK.
[2]
Asal makna الوضوء dikatakan berasal dari perkataan الوضاءة yang bermaksud ELOK DAN BERSIH—الحسن والنظافة.
Dari
sudut SYARAK pula, ia bermaksud menyapu anggota tertentu dengan cara dan
pendekatan tertentu.
Perkataan
الوضوء juga digunakan dengan makna membersihkan
TANGAN. Hal ini kerana, terdapat hadis—daripada Salman berkata:
عَنْ
سَلْمَانَ، قَالَ: قَرَأْتُ فِي التَّوْرَاةِ أَنَّ بَرَكَةَ الطَّعَامِ
الْوُضُوءُ قَبْلَهُ فَذَكَرْتُ ذَلِكَ
لِلنَّبِيِّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَقَالَ: «بَرَكَةُ الطَّعَامِ
الْوُضُوءُ قَبْلَهُ، وَالْوُضُوءُ بَعْدَهُ»
Aku membaca dalam taurat bahawa berkat makanan itu
adalah WUDUK (basuh tangan) sebelumnya (makan). Aku sebutkan hal ini kepada
Nabi, baginda pun berkata: Berkat makanan adalah wuduk (basuh tangan) sebelum
dan wuduk (basuh tangan) selepasnya” (Abu Daud, hadis no: 3761)
HADIS 59 |
حَدَّثَنَا مُسْلِمُ بْنُ إِبْرَاهِيمَ حَدَّثَنَا شُعْبَةُ عَنْ قَتَادَةَ َعنْ أَبِي الْمَلِيحِ عَنْ أَبِيهِ عَنِ النَّبِيِّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ، قَالَ:
«لَا يَقْبَلُ اللَّهُ عَزَّ وَجَلَّ صَدَقَةً مِنْ غُلُولٍ، وَلَا صَلَاةً
بِغَيْرِ طُهُورٍ»
Nabi saw bersabda: Allah tidak terima sedekah dari
pengkhianatan, dan tidak menerima solat tanpa bersuci”
PENJELASAN MATAN |
[1]
Hadis ini tidak diriwayatkan oleh AL-BUKHARI. Namun, al-Bukhari membuatkan satu
bab berikut;
بَابٌ: لاَ
يَقْبَلُ اللَّهُ صَدَقَةً مِنْ غُلُولٍ، وَلاَ يَقْبَلُ إِلَّا مِنْ كَسْبٍ
طَيِّبٍ لِقَوْلِهِ: {قَوْلٌ مَعْرُوفٌ وَمَغْفِرَةٌ خَيْرٌ مِنْ صَدَقَةٍ
يَتْبَعُهَا أَذًى وَاللَّهُ غَنِيٌّ حَلِيمٌ} [البقرة: 263]
Bab: Allah tidak terima sedekah dari khianat. Allah
tidak terima keciali dari usaha yang baik. Hal ini kerana Allah berfikir:
Perkataan yang ma’ruf dan keampunan dosa adalah lebih baik dari sedekah yang
diikuti menyakitkan hati. Allah itu maha kaya, lagi maha santun
Dengan ini dapat disimpulkan, walaupun hadis ini tidak
ikut syarat bukhari, tetapi kandungannya diterima oleh beliau sebagai salah
satu hukum fiqh menurut pandangan beliau.
[2] Latar cerita hadis ini adalah Abdullah bin Umar
menziarahi Usamah bin ‘Amir yang sedang sakit. Lalu, Usamah meminta agar Ibn
Umar mendoakan kepadanya. Dengan itu, dia pun menyebut matan hadis ini.
kisah latar hadis ini dapat diriwayatkan oleh Muslim
seperti berikut—daripada Mus’ab bin Sa’ad berkata:
عَنْ مُصْعَبِ
بْنِ سَعْدٍ، قَالَ: دَخَلَ عَبْدُ اللهِ بْنُ عُمَرَ عَلَى ابْنِ عَامِرٍ
يَعُودُهُ وَهُوَ مَرِيضٌ فَقَالَ: أَلَا تَدْعُو اللهَ لِي يَا ابْنَ عُمَرَ؟
قَالَ: إِنِّي سَمِعْتُ رَسُولَ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَقُولُ:
«لَا تُقْبَلُ صَلَاةٌ بِغَيْرِ طُهُورٍ وَلَا صَدَقَةٌ مِنْ غُلُولٍ، وَكُنْتَ
عَلَى الْبَصْرَةِ» .- مسلم, 224[1]
Abdullah bin Umar masuk berjumpa Ibn ‘Amir untuk
menziarahinya yang ketika itu dia sedang sakit. Dia (Ibn ‘Amir) berkata: Apakah
tidak bahawa kamu doakan kepada Allah untukku, wahai Ibn Umar?
Berkata Ibn ‘Amir: “sesungguhnya aku dengar Rasulullah
saw bersabda: Tidak diterima solat tanpa bersuci dan tidak diterima sedekah
dari pengkhianatan”, sedangkan kamu pernah berada di Basrah. (muslim, hadis no:
224)
Kisah
latar hadis ini, hanya disebut dalam Sahih Muslim.
Dalam kupasan ABU ZUR’AH AL-MISRI dalam AL-TAWASSUT
AL-MAHMUD FI SYARH SUNAN ABI DAUD, dijelaskan bahawa kenapa USAMAH meminta dari
IBN UMAR agar mendoakannya?
Jawapannya: ketika itu, IBN UMAR adalah gabenor di
Basrah. Hal ini dilihat pada akhir matan, disebut كُنْتَ
عَلَى الْبَصْرَةِ.
Apabila dia ada jawatan, sudah ada peluang untuk
khianat harta rakyat. Namun, dia tidak khianat. Dengan ketaqwaan itu, Usamah
anggap doa Ibn Umar itu maqbul. Dengan sebab itu, dia minta doa dari Ibn Umar.
[3] hadis ini adalah hadis MARFU’, iaitu disandarkan
kepada Nabi. Hadis ini adalah PERKATAAN NABI.
Dalam perkataan Nabi ini, terkandung satu pesanan
penting yang berkaitan dengan dua perkara penting dalam beragama;
A.
Melakukan ibadat sedekah tetapi dengan sumber yang
haram.
B.
Melakukan ibadat solat tetapi tidak mencukupi syarat
utamanya, iaitu bersuci dari hadas kecil dan besar.
[4] Dalam hadis ini, menyebut SEDEKAH dan SOLAT, hal
ini kerana;
A.
SEDEKAH dikaitkan dengan GHULUL yang mempunyai kaitan
dengan kotoran hati.
B.
SOLAT dikaitkan dengan TAHUR yang mempunyai kaitan
dengan kotoran fizikal.
Secara tersirat, terkandung maksud suci jasmani dan
rohani adalah syarat penting untuk seseorang hamba itu menjadi mukmin yang
sempurna.
PERTAMA: SEDEKAH DARI SUMBER HARAM
[1] Perkara utama yang dipesan oleh Nabi dalam hadis
ini adalah sedekah yang kita lakukan, tidak bersifat mutlak. Tetapi, terikat
kepada syarat-syarat yang ditetapkan syarak untuk ia diterima oleh Allah.
Antara syarat sedekah perlu ikhlas, dalam hadis ini
menjelaskan bahawa sedekah yang diterima itu perlu dari sumber yang halal. Jika
tidak halal, seperti hasil mencuri, riba, rasuah dan sebagainya, ia bukan
sekadar haram, bahkan ia tidak diterima oleh Allah swt.
[2] Dalam kalangan ulama, terdapat beberapa penjelasan
berkenaan makna sedekah.
Ada kata: apa sahaja pemberian yang diberikan kepada
orang fakir miskin. Ada kata: sebarang pemberian atas asas kerana Allah.
Dalam lafaz Hadis, digunakan lafaz NAKIRAH yang
memberi maksud umum; iaitu, termasuk sedekah wajib dan sunat.
[3] Selain factor Ikhlas merupakan salah satu factor
terpenting untuk memastikan sedekah di terima, dalam hadis ini menyebut ada
satu lagi factor yang menyebabkan sedekah tidak diterima, iaitu AL-GHULUL.
Dari sudut bahasa arab, asal makna غلول diterjemahkan sebagai HARTA YANG TERHASIL
MELALUI JALAN KHIANAT.
Dinamakan
sebagai GHULUL, kerana orang yang khianat itu akan مغلول, iaitu kedua-dua tangannya
akan diikat ke tengkuknya. Hal ini kerana, di zaman dahulu, apabila ada orang
yang khianat harta orang, dia akan ditangkap dan diikat dua tangannya pada
tengkuknya.
Dari
sudut perbahasan istilah pula, IMAM NAWAWI kata, maknanya diguna pakai dalam
maksud mencuri dari harta ghanimah sebelum pengagihan.
ABU
UBAID kata, makna GHULUL bermakna khianat pada harta ghanimah sahaja.
Kitab
AL-MUHKAM pula menjelaskan, maksud GHULUL adalah sebarang pengkhianatan yang
dilakukan, sama ada melibat harta atau tidak.
QADHI
IYADH kata dalam SYARAH MUSLIM, asal makna GHULUL adalah setiap pengkhianatan.
Namun, ia menjadi dalam uruf syarah sebagai KHIANAT HARTA GHANIMAH SECARA
KHUSUS.
[4] Dalam matan hadis, perkataan صلاة
itu digunakan lafaz
NAKIRAH, memberi makna umum. Iaitu, semua jenis solat perlu bersih dari hadas.
KEDUA: SOLAT DENGAN TIDAK SUCI DARI HADAS
[1] Dalam hadis, dijelaskan bahawa solat tidak
diterima selama orang yang menunaikan solat itu tidak suci dari hadas kecil dan
besar.
[2] Hadis ini boleh dikatakan sebagai BAYAN atau
penjelasan terhadap ayat al-Quran berikut;
يَا أَيُّهَا
الَّذِينَ آمَنُوا إِذَا قُمْتُمْ إِلَى الصَّلَاةِ فَاغْسِلُوا وُجُوهَكُمْ
وَأَيْدِيَكُمْ إِلَى الْمَرَافِقِ وَامْسَحُوا بِرُءُوسِكُمْ وَأَرْجُلَكُمْ
إِلَى الْكَعْبَيْنِ وَإِنْ كُنْتُمْ جُنُبًا فَاطَّهَّرُوا وَإِنْ كُنْتُمْ
مَرْضَى أَوْ عَلَى سَفَرٍ أَوْ جَاءَ أَحَدٌ مِنْكُمْ مِنَ الْغَائِطِ أَوْ
لَامَسْتُمُ النِّسَاءَ فَلَمْ تَجِدُوا مَاءً فَتَيَمَّمُوا صَعِيدًا طَيِّبًا
فَامْسَحُوا بِوُجُوهِكُمْ وَأَيْدِيكُمْ مِنْهُ مَا يُرِيدُ اللَّهُ لِيَجْعَلَ
عَلَيْكُمْ مِنْ حَرَجٍ وَلَكِنْ يُرِيدُ لِيُطَهِّرَكُمْ وَلِيُتِمَّ نِعْمَتَهُ
عَلَيْكُمْ لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ (6) – المائدة
Wahai orang-orang yang
beriman, apabila kamu hendak mengerjakan sembahyang (padahal kamu berhadas
kecil), maka (berwuduklah) iaitu basuhlah muka kamu, dan kedua belah tangan
kamu meliputi siku, dan sapulah sebahagian dari kepala kamu, dan basuhlah kedua
belah kaki kamu meliputi buku lali; dan jika kamu junub (berhadas besar) maka
bersucilah dengan mandi wajib; dan jika kamu sakit (tidak boleh kena air), atau
dalam pelayaran, atau salah seorang dari kamu datang dari tempat buang air,
atau kamu sentuh perempuan, sedang kamu tidak mendapat air (untuk berwuduk dan
mandi), maka hendaklah kamu bertayamum dengan tanah - debu yang bersih, iaitu:
sapulah muka kamu dan kedua belah tangan kamu dengan tanah - debu itu. Allah
tidak mahu menjadikan kamu menanggung sesuatu kesusahan (kepayahan), tetapi Ia
berkehendak membersihkan (mensucikan) kamu dan hendak menyempurnakan nikmatNya
kepada kamu, supaya kamu bersyukur” (Surah al-An’am, ayat 6)
[3] Menurut ABU JAHM, wuduk di awal Islam sekadar
sunat sahaja. Apabila turun ayat al-Quran ini, wuduk sudah menjadi wajib.
Pendapat ABU JAHM ini dibantah oleh MAJORITI ULAMA
yang menyatakan bahawa kefarduan wuduk sudah ada sebelum itu lagi.
[4] Perkataan صلاة dalam hadis bersifat NAKIRAH. Ia termasuk solat fardu dan solat
sunat.
Justeru,
bukan solat fardu sahaja perlu suci dari hadas kecil dan hadas besar, bahkan
semasa menunaikan solat sunat pun, tetap wajib suci dari hadas.
[5] Perkataan yang digunakan adalah الطهور dalam keadaan huruf ط itu dibaca dengan baris hadapan; ia bermaksud
AMALAN BERSUCI.
Ada
pihak membaca dengan berbaris atas yang ia memberi maksud SESUATU ALAT YANG
DIGUNAKAN UNTUK BERSUCI.
Sengaja
digunakan perkataan طهور yang
lebih bersifat umum. Hal ini kerana, bersuci yang diajar dalam islam boleh sahaja
menggunakan air atau tanah (Tayammum).
HUBUNGAN HADIS |
Hadis
ke-58, dijelaskan bahawa Nabi saw bersugi apabila bangun malam. Sebelum itu,
baginda saw berwuduk.
Hadis
ke-59 yang ini pula menjelaskan bahawa antara perkara utama untuk memastikan ibadat
kita di terima oleh Allah adalah suci jasmani dan rohani, iaitu hati yang
ikhlas dan suci dari hadas.
PENGAJARAN |
[1]
SYARAT DALAM HAL IBADAT
Syarat
bagi sah solat adalah taharah, syarat bagi diterima sedekah adalah menggunakan
harta yang halal.
Syarat
adalah perkara wajib yang bukan dari perbuatan solat, sedangkan rukun adalah
perkara wajib yang merupakan perbuatan solat.
Ibn Ruslan kata, diterima ibadat terletak pada
pemberitahuan dari Allah. Justeru, syarat untuk diterima ibadat perlu dari maklumat
wahyu.
[2] MAKSUD TIDAK DITERIMA
Ada dua maksud:
A.
Tidak sah
B.
Tidak mendapat pahala
Hadis bab, menjelaskan perkara (A), iaitu solat tanpa
wuduk menandakan solat itu tidak sah.
Adapun perkara (B), iaitu ibadat itu sah, tetapi tidak
mendapat pahala seperti hadis:
عَنِ ابْنِ
عُمَرَ، أَنَّ النَّبِيَّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ: «مَنْ شَرِبَ
الْخَمْرَ لَمْ تُقْبَلْ صَلَاتُهُ أَرْبَعِينَ لَيْلَةً)) – احمد, 4917
Barangsiapa yang minum arak, solatnya tidak diterima
selama 40 malam” (Ahmad, hadis no: 4917[2])
Apabila ibadat mendapat pahala, sudah pasti perlu sah.
Tetapi, ibadat sah tidak semestinya mendapat pahala.
Apabila sesuatu amalan itu wajib, maka tidak sah
bermaksud HARAM. Iaitu, amalan wajib yang dilakukan TANPA SAH menyebabkan
pelakunya berdosa besar dan diazab akhirat kelak.
[3]
SENGAJA TIDAK BERWUDUK SEMASA SOLAT
Dilihat
dalam konteks:
a.
Jika
ada keuzuran dari menggunakan air seperti kencing, tidak ada air untuk
bersihkan kencing dll.
b.
Jika
tiada keuzuran;
a. Jumhur Ulama kata, berdosa besar.
b. Abu hanifah kata, itu sudah murtad,
sebab itu adalah bermain-main dan memperolok-olokkan ibadat.
[4]
SUCI DARI HADAS BESAR DAN KECIL UNTUK SOLAT ADALAH IJMAK.
[5]
SOLAT JENAZAH, SUJUD SYUKUR DAN TILAWAH PERLU BERWUDU?
PENDAPAT PERTAMA:
WAJIB
Menurut ABU ZUR’AH
AL-MISRI, solat jenazah wajib berwuduk secara ijmak.
PENDAPAT KEDUA: TIDAK
WAJIB
Al-Sya’bi, Ibn Jarir
TABARI, solah jenazah sah tanpa wuduk.
Pendapat ini dianggap
BATIL oleh IMAM NAWAWI.
[6] SOLAT KETIKA TIDAK ADA AIR
PERTAMA:
Mazhab Maliki kata, tidak wajib solat dan tidak wajib
qadha’. Hal ini kerana, tidak cukup syarat, maka tidak wajib ditunaikan.
KEDUA:
Mazhab Hanafi, tidak boleh solat, tetapi wajib qadha’
ketika ada air. Hal ini kerana, solat itu hukumnya adalah wajib. Namun,
ditunaikan secara qadha’ apabila syarat dapat dipenuhi.
KETIGA:
Mazhab Syafie, wajib solat solat hormat waktu.
Makanya, apabila ada boleh bersuci, sama air atau tayammum, wajib dia ulangi
balik solat tersebut.
Ini juga pendapat Imam Abu Yusuf, Muhammad bin hasan
al-Syaibani.
Hujahnya adalah;
a.
Kewajipan solat berasaskan kepada waktu yang
ditetapkan. Firman Allah:
إِنَّ
الصَّلَاةَ كَانَتْ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ كِتَابًا مَوْقُوتًا (103) – النساء
“Sesungguhnya solat itu terhadap orang mukmin adalah kewajipan
yang ditetapkan waktu”. (Surah al-Nisa’, ayat 103)
b.
Kaedah menyebut, tidak dapat laksanakan semua, maka
tidak bermakna tinggalkan semua.
ما لا تدركه
الكل ولا تتركه الكل
c.
Dalam hadis—daripada Abu Hurairah bahawa Nabi saw bersabda:
عَنْ أَبِي
هُرَيْرَةَ، عَنِ النَّبِيِّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ، قَالَ: « وَإِذَا
أَمَرْتُكُمْ بِأَمْرٍ فَأْتُوا مِنْهُ مَا اسْتَطَعْتُمْ» - البخاري, 7288[3]
Apabila aku suruh kamu dengan sesuatu suruhan, maka laksanakan sekadar
yang kamu mampu” (al-Bukhari, hadis no: 7288)
d.
Kewajipan qadha’ kerana, apabila syarat dapat
disempurnakan, maka dilaksanakan ketika mampu.
KEEMPAT:
Mazhab Hanbali kata, wajib solat juga dan tidak wajib
qadha’.
AL-NAWAWI kata, ini adalah pendapat yang paling kuat.
Hal ini kerana, hadis Nabi—daripada Abu Hurairah bahawa Nabi saw bersabda:
عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ، عَنِ النَّبِيِّ صَلَّى اللهُ
عَلَيْهِ وَسَلَّمَ، قَالَ: وَإِذَا أَمَرْتُكُمْ بِأَمْرٍ فَأْتُوا مِنْهُ مَا
اسْتَطَعْتُمْ - البخاري, 7288
[7]
MATLAMAT TIDAK HALALKAN CARA
Hadis
ini menjadi dalil bahawa ada Kaedah fiqh berbunyi:
الغاية لا تبرر الوسيلة
“matlamat tidak menghalalkan cara”
Justeru, mencuri dengan tujuan mahu menderma adalah
haram.
[8] SEDEKAH DARI DUIT HALAL
Sebarang pemberian yang terhasil dari wang yang tidak
betul, maka ia tidak diterima oleh Allah.
Justeru tidak diperbolehkan;
A.
Isteri memberi sedekah dengan duit suami tanpa
mendapat keizinan terlebih dahulu.
B.
Pemegang wakil bersedekah menggunakan wang orang yang
mewakilkannya tanpa izinnya.
C.
Orang yang musyarakah, dia sedekah wangnya tanpa
mendapat keizinan dari pihak rakan kongsinya yang lain.
BIOGRAFI PERAWI |
[5]
MUSLIM BIN IBRAHIM (130H-222H)
مُسْلِمُ بْنُ
إِبْرَاهِيمَ
Nama penuhnya adalah MUSLIM BIN IBRAHIM AL-AZDI
AL-FARAHIDI. Digelar sebagai ABU AMRU.
Ulama basrah ini ada guru kepada Imam al-Bukhari dan
Abu Daud, dan merupakan rijal kepada Muslim, Tarmizi, Nasaie dan Ibn Majah.
Diceritakan bahawa di akhir umurnya, matanya buta. Dia
adalah seorang perawi siqah lagi sahih.
[4] SYU’BAH BIN AL-HAJJAJ (85H-160H)
شُعْبَةُ بن الحجاج
Sila lihat hadis no: 4, 5, 6 dan 23 (kali ke-5)
[3] QATADAH ABI DI’AMAH AL-SADUSI (61H-117H)
قَتَادَةَ بن ابي دعامة السدوسي
Sila lihat hadis ke-6,
17 dan 29 (kali ke-4)
[2] ABU AL-MALIH BIN USAMAH (112H)
ابو الْمَلِيحِ بْنِ
أُسَامَةَ
Tidak diketahui nama sebenarnya. Namun, di sana
terdapat beberapa riwayat menyebut bahawa namanya yang sebenar adalah AMIR BIN
OSAMAH BIN UMAIR. Ada pula kata, ZAID BIN OSAMAH BIN UMAR.
Dia tinggal di Kufah dan kemudian ke Basrah. Dan
berkerja di al-Ubullah (satu kota di Iraq yang berhampiran dengan Basrah).
Dia adalah rijal al-Kutub al-Sittah dan seorang perawi
siqah lagi sahih.
[1] USAMAH BIN UMAR AL-HUZALI
أُسَامَةَ بْنِ
عُمَيْرٍ الْهُذَلِيِّ
Dia adalah sahabat, berdasarkan dakwaan ramai ulama hadis termasuk Imam
al-Bukhari.
Tidak banyak hadis riwayatnya, sehingga ada pihak
menyatakan bahawa yang meriwayatkan hadisnya adalah anaknya sahaja, iaitu Abu
al-Malih.
Namanya ada dalam ashab al-Sunan.
PERBAHASAN SANAD |
[1] dari sudut sanad, Hadis ini SAHIH;
A.
Semua perawi SIQAH.
B.
Hadis ini, turut meriwayatkannya oleh Imam Muslim
(224)
[2] SYAWAHID
PERTAMA: USAMAH BIN UMAIR
Dalam riwayat Abu Daud (59), sahabat Nabi yang
riwayatkan hadis ini adalah USAMAH BIN UMAIR AL-HUZALI.
حَدَّثَنَا
مُسْلِمُ بْنُ إِبْرَاهِيمَ، حَدَّثَنَا شُعْبَةُ، عَنْ قَتَادَةَ، عَنْ أَبِي
الْمَلِيحِ، عَنْ أَبِيهِ
Sanad al-Nasaie (139) yang hampir sama dengan Abu
Daud, tetapi MUTABA-AH berlaku pada perawi bernama ABU ‘AWANAH sedangkan dalam
riwayat ABU DAUD, ia adalah SYU’BAH.
أَخْبَرَنَا
قُتَيْبَةُ قَالَ: حَدَّثَنَا أَبُو عَوَانَةَ، عَنْ قَتَادَةَ، عَنْ أَبِي
الْمَلِيحِ، عَنْ أَبِيهِ
KEDUA:
IBN UMAR
Dalam riwayat Tarmizi (1), sahabat yang riwayatkan
hadis ini adalah IBN UMAR.
حَدَّثَنَا
قُتَيْبَةُ بْنُ سَعِيدٍ قَالَ: أَخْبَرَنَا أَبُو عَوَانَةَ، عَنْ سِمَاكِ بْنِ
حَرْبٍ، ح وحَدَّثَنَا هَنَّادٌ قَالَ: حَدَّثَنَا وَكِيعٌ، عَنْ إِسْرَائِيلَ،
عَنْ سِمَاكٍ، عَنْ مُصْعَبِ بْنِ سَعْدٍ، عَنِ ابْنِ عُمَرَ
Dalam Riwayat Muslim (224), sanad itu menampilkan
perbualan antara IBN UMAR dan USAMAH BIN UMAIR.
حَدَّثَنَا
سَعِيدُ بْنُ مَنْصُورٍ، وَقُتَيْبَةُ بْنُ سَعِيدٍ، وَأَبُو كَامِلٍ الْجَحْدَرِيُّ،
- وَاللَّفْظُ لِسَعِيدٍ -، قَالُوا: حَدَّثَنَا أَبُو عَوَانَةَ، عَنْ سِمَاكِ
بْنِ حَرْبٍ، عَنْ مُصْعَبِ بْنِ سَعْدٍ، قَالَ: دَخَلَ عَبْدُ اللهِ بْنُ عُمَرَ
عَلَى ابْنِ عَامِرٍ يَعُودُهُ وَهُوَ مَرِيضٌ
KETIGA: ANAS BIN MALIK
Dalam riwayat Ibn Majah (273), sahabat yang riwayatkan
hadis ini adalah ANAS BIN MALIK.
حَدَّثَنَا
سَهْلُ بْنُ أَبِي سَهْلٍ قَالَ: حَدَّثَنَا أَبُو زُهَيْرٍ، عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ
إِسْحاقَ، عَنْ يَزِيدَ بْنِ أَبِي حَبِيبٍ، عَنْ سِنَانِ بْنِ سَعْدٍ، عَنْ
أَنَسِ بْنِ مَالِكٍ، قَالَ: سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ يَقُول
KEEMPAT: ABU BAKRAH
Dalam riwayat Ibn Majah yang lain (274), sahabat yang
riwayatkan hadis ini adalah ABU BAKRAH:
حَدَّثَنَا
مُحَمَّدُ بْنُ عَقِيلٍ قَالَ: حَدَّثَنَا الْخَلِيلُ بْنُ زَكَرِيَّا قَالَ:
حَدَّثَنَا هِشَامُ بْنُ حَسَّانَ، عَنِ الْحَسَنِ، عَنْ أَبِي بَكْرَةَ قَالَ:
قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ
[3]
TAKHRIJ
Muslim (224), al-Tarmizi (1), Al-Nasaie (2524(,
ibn Majah (271, 272, 273 dan 274), Ahmad (4969, 5123( Ibn
Hibban (1705)
[1] SANAD:
حَدَّثَنَا
سَعِيدُ بْنُ مَنْصُورٍ، وَقُتَيْبَةُ بْنُ سَعِيدٍ، وَأَبُو كَامِلٍ الْجَحْدَرِيُّ،
- وَاللَّفْظُ لِسَعِيدٍ -، قَالُوا: حَدَّثَنَا أَبُو عَوَانَةَ، عَنْ سِمَاكِ
بْنِ حَرْبٍ، عَنْ مُصْعَبِ بْنِ سَعْدٍ
[2]
SANAD:
حَدَّثَنَا عَبْدُ الرَّزَّاقِ، حَدَّثَنَا
مَعْمَرٌ، عَنْ عَطَاءِ بْنِ السَّائِبِ، عَنْ عَبْدِ اللهِ بْنِ عُبَيْدِ بْنِ
عُمَيْرٍ، عَنِ ابْنِ عُمَرَ
[3] SANAD:
حَدَّثَنَا
إِسْمَاعِيلُ، حَدَّثَنِي مَالِكٌ، عَنْ أَبِي الزِّنَادِ، عَنِ الأَعْرَجِ، عَنْ
أَبِي هُرَيْرَةَ
No comments:
Post a Comment