HADIS 57 |
حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ كَثِير حَدَّثَنَا هَمَّامٌ عَنْ عَلِيِّ بْنِ زَيْدٍ عَنْ أُمِّ مُحَمَّدٍ عَنْ عَائِشَةَ «أَنَّ
النَّبِيَّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ كَانَ لَا يَرْقُدُ مِنْ لَيْلٍ وَلَا
نَهَارٍ، فَيَسْتَيْقِظُ إِلَّا تَسَوَّكَ قَبْلَ أَنْ يَتَوَضَّأَ»
Nabi saw tidak bangun dari tidur, samada malam atau siang, kecuali baginda
bersugi dahulu sebelum baginda berwudhu.
Status hadis:
Hasan Lighairih
PENJELASAN MATAN |
[1] Hadis
ini menjelaskan bahawa menjadi kebiasaan nabi bahawa baginda apabila bangun
dari tidur, pasti akan bersugi. Selepas itu, Baginda akan bersugi.
[2] Maksud
من pada ayat لَا يَرْقُدُ مِنْ لَيْلٍ وَلَا
نَهَارٍ،, ada empat tafsiran ulama;
A.
Bermakna في—pada waktu
malam atau pada waktu siang.
B.
Bermakna تبعيضية—sebahagian
dari malam atau siang.
C.
Bermakna ابتداء الغاية, iaitu
semenjak bermulanya malam atau semenjak bermulanya siang.
D.
Bermakna زائدة, iaitu untuk
menggambarkan kekukuhan ayat.
[3] Dalam riwayat Ahmad (25273), digunakan matan berbeza sedikit, tetapi
mengandungi makna yang sama;
أَنَّ
عَائِشَةَ، حَدَّثَتْهَا: " أَنَّ رَسُولَ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ كَانَ لَا يَرْقُدُ مِنْ لَيْلٍ وَلَا نَهَارٍ، فَيَسْتَيْقِظُ إِلَّا
اسْتَاكَ قَبْلَ الْوُضُوءِ[1]
[4] Hadis yang hampir sama diriwayatkan
oleh AHMAD (24921) bahawa Aisyah berkata:
أَنَّ
عَائِشَةَ، حَدَّثَتْهُ: "أَنَّ رَسُولَ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ كَانَ يَرْقُدُ، فَإِذَا اسْتَيْقَظَ تَسَوَّكَ، ثُمَّ تَوَضَّأَ، ثُمَّ
صَلَّى ثَمَانِ رَكَعَاتٍ، يَجْلِسُ فِي كُلِّ رَكْعَتَيْنِ فَيُسَلِّمُ، ثُمَّ
يُوتِرُ بِخَمْسِ رَكَعَاتٍ لَا يَجْلِسُ إِلَّا فِي الْخَامِسَةِ، وَلَا
يُسَلِّمُ إِلَّا فِي الْخَامِسَةِ[2]
Rasulullah saw tidur. Apabila baginda bangun, baginda
bersugi, kemudian berwuduk. Kemudian, baginda solat 8 rakaat. Baginda duduk
pada tiap-tiap dua rakaat, lalu memberi salam. Kemudian baginda solat witir
dengan 5 rakaat. Baginda tidak duduk kecuali pada rakaat ke-5. Tidak bagi salam
kecuali pada rakaat ke-5”.
Dalam riwayat Ahmad ini, ada beberapa penambahan
berikut;
A.
Selepas nabi saw berwuduk, baginda solat 8 rakaat
dengan memberi salam pada setiap dua rakaat.
B.
Nabi saw solat witir selepas itu dengan 5 rakaat. Ditunaikan
dengan tidak ada duduk sebarang tasyahud awal, serta dengan satu salam sahaja.
HUBUNGAN HADIS |
Hadis ke-56, menjelaskan ahli keluarga Nabi sediakan air wuduk dan kayu sugi untuk
Nabi bersugi apabila baginda bangun dari tidur.
Hadis
ke-57 ini pula, menjelaskan bahawa Nabi saw apabila bangun dari tidur, sama ada
tidur siang atau malam, Baginda pasti akan bersugi.
PENGAJARAN |
[1] ILLAT
NABI BERSUGI
Ulama
berbeza pendapat berkenaan punca Nabi saw bersugi apabila bangun dari tidur;
A.
Pendapat
kebanyakkan ulama hadis, seperti al-Sahranpuri.
Menjadi sunnah bahawa bersugi apabila bangun dari tidur. Hal ini dilihat
pada zahir matan.
B.
Pendapat Imam al-Ghazali dan al-Jili.
Al-Imam
al-Ghazali sebut dalam Ihya’ bahawa disyariatkan bersugi apabila berubah bau
mulut, sama ada tidur atau selain tidur, seperti makan dan sebagainya. Hal ini
dilihat pada MAQASID bersugi.
C.
Pendapat
Abu Zur’ah al-Misri.
Nabi saw
bersugi bukan kerana bangun dari tidur, tetapi kerana Nabi saw mahu berwuduk.
Dengan erti kata lain, kalau nabi saw tidak mahu berwuduk, nabi saw tidak akan
bersugi, walaupun baru bangun dari tidur.
Hujah ini
dilihat pada zahir matan hadis menyebut:
تَسَوَّكَ
قَبْلَ أَنْ يَتَوَضَّأَ
Baginda bersugi sebelum baginda berwuduk.
[2] BERSUGI
APABILA MAHU BERIBADAT
Dalam
hadis, disebut bahawa Nabi saw bersugi sebelum berwuduk.
Sudah
dijelaskan dalam perbahasan lepas bahawa bersugi digalakan ketika mahu
beribadat. Sepertimana yang diketahui umum bahawa berwuduk salah satu ibadat.
Ekoran itu, Nabi saw bersugi terlebih dahulu sebelum dari berwuduk.
Menurut
Ibn al-Solah dalam kitab MUSYKIL AL-WASIT, bersugi itu berlaku ketika sedang
kumur-kumur.
BIOGRAFI PERAWI |
[5] MUHAMMAD BIN KATHIR (133H-223H)
مُحَمَّدُ بْنُ
كَثِيرٍ
Lihat hadis ke-55.
[4] HAMMAM BIN YAHYA BIN DINAR AL-‘UZI (80H-164H)
هَمَّامٌ بن يحي
Lihat hadis ke-19.
[3] ALI BIN ZAID (131H)
عَلِيِّ بْنِ
زَيْدٍ
Lihat hadis ke-54.
[2] UMMU MUHAMMAD
أُمِّ
مُحَمَّدٍ
Nama
sebenarnya adalah AMINAH BINTI ABDILLAH. Ada ulama kata, nama sebenarnya
UMAYYAH. Dia adalah isteri kepada ZAID BIN JAD’AN. Bermakna, ALI BIN ZAID
adalah anak tirinya.
Al-Iraqi
mengatakan bahawa dia MAJHUL AL-AIN DAN HAL.
Al-Zahabi pula kata, dia MAJHUL tanpa disebut AIN atau HAL. Al-Zahabi
pula meletakkan dia dalam senarai MAJHULAT dalam kitab kitab AL-MIZAN. Hal ini
kerana, tidak didapati seorang pun perawi yang ambil hadis darinya kecuali anak
tirinya sahaja, iaitu ALI BIN ZAID.
Namanya
tidak terdapat dalam bukhari, Muslim dan al-Nasaie, tetapi terdapat dalam Abu
Daud, tarmizi dan Ibn Majah.
[1] AISYAH BINTI ABI BAKAR (19SH-58H)
عَائِشَةَ
Lihat hadis ke-18, 30, 33, 34, 40, 42, 50, 51, 52, 53 dan 56. (kali
ke-12)
PERBAHASAN SANAD |
[1] Hadis
ini, DOIF SANAD tetapi SAHIH SANAD. Sanad DOIF kerana:
A.
ALI BIN
ZAID BIN JAD’AN adalah DOIF.
B.
UMMU
MUHAMMAD adalah MAJHUL.
C.
TAFARRUD
SANAD, iaitu tidak ambil hadis ini dari ALI kecuali HAMMAM.
D.
Imam
al-Nawawi juga mengatakan bahawa sanad ini lemah berfaktorkan UMMU MUHAMMAD.
[2] SYAWAHID
Daripada IBN UMAR dalam riwayat AHMAD (5979) dengan lafaz Hadis berikut—daripada
IBNU UMAR:
عَنْ ابْنِ عُمَرَ "أَنَّ رَسُولَ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ كَانَ
لَا يَنَامُ إِلَّا وَالسِّوَاكُ عِنْدَهُ، فَإِذَا اسْتَيْقَظَ بَدَأَ
بِالسِّوَاكِ[3]
“Rasulullah saw tidak akan tidur kecuali sugi pasti berada di sampingnya.
Apabila baginda bangun, baginda memulai dengan bersugi”
Justeru, hadis ini adalah HASAN LIGHAIRIH, kerana factor
MATAN. Ia disepakati ARNAUT dan ALBANI.
[3] Ada
sebilangan ulama hadis seperti Ali-‘Aid menyatakan bahawa pada tambahan ولا نهار dalam matan hadis adalah mungkar.
Alasan mereka adalah tidak terdapat dalam sebarang riwayat bahawa Nabi
saw bersugi ketika bangun dari tidur pada waktu siang. Adapun bersugi ketika bangun
pada waktu malam, itu memang terdapat banyak hadis, seperti dalam hadis ke-56
sebelum ini.
[1] SANAD:
حَدَّثَنَا عَبْدُ
الصَّمَدِ، حَدَّثَنَا هَمَّامٌ، قَالَ: حَدَّثَنِي عَلِيُّ بْنُ زَيْدٍ، قَالَ:
حَدَّثَتْنِي أُمُّ مُحَمَّدٍ، أَنَّ عَائِشَةَ
[2] SANAD
حَدَّثَنَا عَفَّانُ،
قَالَ: حَدَّثَنَا هَمَّامٌ، حَدَّثَنَا هِشَامُ بْنُ عُرْوَةَ، قَالَ: حَدَّثَنِي
أَبِي، أَنَّ عَائِشَةَ، حَدَّثَتْهُ
[3] SANAD:
حَدَّثَنَا سُلَيْمَانُ
بْنُ دَاوُدَ، حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ مُسْلِمِ بْنِ مِهْرَانَ، مَوْلًى
لِقُرَيْشٍ، سَمِعْتُ جَدِّي، يُحَدِّثُ عَنْ ابْنِ عُمَرَ
قال الأرنعوط: إسناده حسن. محمد بن مسلم بن مهران: هو محمد بن إبراهيم
بن مسلم بن مهران بن المثنى القرشي، مولاه، أبو جعفر، ويقال: أبو إبراهيم، قال ابن
معين والدارقطني: لا بأس به، وذكره ابن حبان في"الثقات"، وقال: كان يخطىء،
وجدُّه مسلم بن مهران، قال أبو زرعة: ثقة، وقال الدارقطني: لا بأس به، وذكره ابن
حبان في"الثقات". سليمان بن داود: هو أبو داود الطيالسي.
No comments:
Post a Comment