Wednesday, June 22, 2022

HADIS 57

 

 

HADIS 57

 

حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ كَثِير حَدَّثَنَا هَمَّامٌ عَنْ عَلِيِّ بْنِ زَيْدٍ عَنْ أُمِّ مُحَمَّدٍ عَنْ عَائِشَةَ «أَنَّ النَّبِيَّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ كَانَ لَا يَرْقُدُ مِنْ لَيْلٍ وَلَا نَهَارٍ، فَيَسْتَيْقِظُ إِلَّا تَسَوَّكَ قَبْلَ أَنْ يَتَوَضَّأَ»

 

Nabi saw tidak bangun dari tidur, samada malam atau siang, kecuali baginda bersugi dahulu sebelum baginda berwudhu.

 

Status hadis: Hasan Lighairih

 

PENJELASAN MATAN

 

[1] Hadis ini menjelaskan bahawa menjadi kebiasaan nabi bahawa baginda apabila bangun dari tidur, pasti akan bersugi. Selepas itu, Baginda akan bersugi.

 

[2] Maksud من pada ayat لَا يَرْقُدُ مِنْ لَيْلٍ وَلَا نَهَارٍ،, ada empat tafsiran ulama;

A.                  Bermakna في—pada waktu malam atau pada waktu siang.

B.                  Bermakna تبعيضية—sebahagian dari malam atau siang.

C.                  Bermakna ابتداء الغاية, iaitu semenjak bermulanya malam atau semenjak bermulanya siang.

D.                 Bermakna زائدة, iaitu untuk menggambarkan kekukuhan ayat.

 

[3] Dalam riwayat Ahmad (25273), digunakan matan berbeza sedikit, tetapi mengandungi makna yang sama;

أَنَّ عَائِشَةَ، حَدَّثَتْهَا: " أَنَّ رَسُولَ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ كَانَ لَا يَرْقُدُ مِنْ لَيْلٍ وَلَا نَهَارٍ، فَيَسْتَيْقِظُ إِلَّا اسْتَاكَ قَبْلَ الْوُضُوءِ[1]

 

[4] Hadis yang hampir sama diriwayatkan oleh AHMAD (24921) bahawa Aisyah berkata:

 

أَنَّ عَائِشَةَ، حَدَّثَتْهُ: "أَنَّ رَسُولَ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ كَانَ يَرْقُدُ، فَإِذَا اسْتَيْقَظَ تَسَوَّكَ، ثُمَّ تَوَضَّأَ، ثُمَّ صَلَّى ثَمَانِ رَكَعَاتٍ، يَجْلِسُ فِي كُلِّ رَكْعَتَيْنِ فَيُسَلِّمُ، ثُمَّ يُوتِرُ بِخَمْسِ رَكَعَاتٍ لَا يَجْلِسُ إِلَّا فِي الْخَامِسَةِ، وَلَا يُسَلِّمُ إِلَّا فِي الْخَامِسَةِ[2]

Rasulullah saw tidur. Apabila baginda bangun, baginda bersugi, kemudian berwuduk. Kemudian, baginda solat 8 rakaat. Baginda duduk pada tiap-tiap dua rakaat, lalu memberi salam. Kemudian baginda solat witir dengan 5 rakaat. Baginda tidak duduk kecuali pada rakaat ke-5. Tidak bagi salam kecuali pada rakaat ke-5”.

 

Dalam riwayat Ahmad ini, ada beberapa penambahan berikut;

A.                  Selepas nabi saw berwuduk, baginda solat 8 rakaat dengan memberi salam pada setiap dua rakaat.

B.                  Nabi saw solat witir selepas itu dengan 5 rakaat. Ditunaikan dengan tidak ada duduk sebarang tasyahud awal, serta dengan satu salam sahaja.

 

HUBUNGAN HADIS


Hadis ke-56, menjelaskan ahli keluarga Nabi sediakan air wuduk dan kayu sugi untuk Nabi bersugi apabila baginda bangun dari tidur.

 

Hadis ke-57 ini pula, menjelaskan bahawa Nabi saw apabila bangun dari tidur, sama ada tidur siang atau malam, Baginda pasti akan bersugi.

 

PENGAJARAN

 

[1] ILLAT NABI BERSUGI

 

Ulama berbeza pendapat berkenaan punca Nabi saw bersugi apabila bangun dari tidur;

 

A.                  Pendapat kebanyakkan ulama hadis, seperti al-Sahranpuri.

 

Menjadi sunnah bahawa bersugi apabila bangun dari tidur. Hal ini dilihat pada zahir matan.

 

B.                  Pendapat Imam al-Ghazali dan al-Jili.

 

Al-Imam al-Ghazali sebut dalam Ihya’ bahawa disyariatkan bersugi apabila berubah bau mulut, sama ada tidur atau selain tidur, seperti makan dan sebagainya. Hal ini dilihat pada MAQASID bersugi.

 

C.                  Pendapat Abu Zur’ah al-Misri.

 

Nabi saw bersugi bukan kerana bangun dari tidur, tetapi kerana Nabi saw mahu berwuduk. Dengan erti kata lain, kalau nabi saw tidak mahu berwuduk, nabi saw tidak akan bersugi, walaupun baru bangun dari tidur.

 

Hujah ini dilihat pada zahir matan hadis menyebut:

 

تَسَوَّكَ قَبْلَ أَنْ يَتَوَضَّأَ

Baginda bersugi sebelum baginda berwuduk.

 

[2] BERSUGI APABILA MAHU BERIBADAT

 

Dalam hadis, disebut bahawa Nabi saw bersugi sebelum berwuduk.

 

Sudah dijelaskan dalam perbahasan lepas bahawa bersugi digalakan ketika mahu beribadat. Sepertimana yang diketahui umum bahawa berwuduk salah satu ibadat. Ekoran itu, Nabi saw bersugi terlebih dahulu sebelum dari berwuduk.

 

Menurut Ibn al-Solah dalam kitab MUSYKIL AL-WASIT, bersugi itu berlaku ketika sedang kumur-kumur.

 

BIOGRAFI PERAWI

 

[5] MUHAMMAD BIN KATHIR (133H-223H)

مُحَمَّدُ بْنُ كَثِيرٍ

 

Lihat hadis ke-55.

 

[4] HAMMAM BIN YAHYA BIN DINAR AL-‘UZI (80H-164H)

 هَمَّامٌ بن يحي

 

Lihat hadis ke-19.

 

 

[3] ALI BIN ZAID (131H)

عَلِيِّ بْنِ زَيْدٍ

 

Lihat hadis ke-54.

 

 

[2] UMMU MUHAMMAD

أُمِّ مُحَمَّدٍ

 

 

Nama sebenarnya adalah AMINAH BINTI ABDILLAH. Ada ulama kata, nama sebenarnya UMAYYAH. Dia adalah isteri kepada ZAID BIN JAD’AN. Bermakna, ALI BIN ZAID adalah anak tirinya.

 

Al-Iraqi mengatakan bahawa dia MAJHUL AL-AIN DAN HAL.  Al-Zahabi pula kata, dia MAJHUL tanpa disebut AIN atau HAL. Al-Zahabi pula meletakkan dia dalam senarai MAJHULAT dalam kitab kitab AL-MIZAN. Hal ini kerana, tidak didapati seorang pun perawi yang ambil hadis darinya kecuali anak tirinya sahaja, iaitu ALI BIN ZAID.

 

Namanya tidak terdapat dalam bukhari, Muslim dan al-Nasaie, tetapi terdapat dalam Abu Daud, tarmizi dan Ibn Majah.

 

[1] AISYAH BINTI ABI BAKAR (19SH-58H)

عَائِشَةَ

 

Lihat hadis ke-18, 30, 33, 34, 40, 42, 50, 51, 52, 53 dan 56. (kali ke-12)

 

PERBAHASAN SANAD

 

[1] Hadis ini, DOIF SANAD tetapi SAHIH SANAD. Sanad DOIF kerana:

A.                  ALI BIN ZAID BIN JAD’AN adalah DOIF.

B.                  UMMU MUHAMMAD adalah MAJHUL.

C.                  TAFARRUD SANAD, iaitu tidak ambil hadis ini dari ALI kecuali HAMMAM.

D.                 Imam al-Nawawi juga mengatakan bahawa sanad ini lemah berfaktorkan UMMU MUHAMMAD.

 

[2] SYAWAHID

 

Daripada IBN UMAR dalam riwayat AHMAD (5979) dengan lafaz Hadis berikut—daripada IBNU UMAR:

 

عَنْ ابْنِ عُمَرَ "أَنَّ رَسُولَ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ كَانَ لَا يَنَامُ إِلَّا وَالسِّوَاكُ عِنْدَهُ، فَإِذَا اسْتَيْقَظَ بَدَأَ بِالسِّوَاكِ[3]

“Rasulullah saw tidak akan tidur kecuali sugi pasti berada di sampingnya. Apabila baginda bangun, baginda memulai dengan bersugi”

 

Justeru, hadis ini adalah HASAN LIGHAIRIH, kerana factor MATAN. Ia disepakati ARNAUT dan ALBANI.

 

[3] Ada sebilangan ulama hadis seperti Ali-‘Aid menyatakan bahawa pada tambahan ولا نهار dalam matan hadis adalah mungkar.

 

Alasan mereka adalah tidak terdapat dalam sebarang riwayat bahawa Nabi saw bersugi ketika bangun dari tidur pada waktu siang. Adapun bersugi ketika bangun pada waktu malam, itu memang terdapat banyak hadis, seperti dalam hadis ke-56 sebelum ini.

 



[1] SANAD:

حَدَّثَنَا عَبْدُ الصَّمَدِ، حَدَّثَنَا هَمَّامٌ، قَالَ: حَدَّثَنِي عَلِيُّ بْنُ زَيْدٍ، قَالَ: حَدَّثَتْنِي أُمُّ مُحَمَّدٍ، أَنَّ عَائِشَةَ

[2] SANAD

حَدَّثَنَا عَفَّانُ، قَالَ: حَدَّثَنَا هَمَّامٌ، حَدَّثَنَا هِشَامُ بْنُ عُرْوَةَ، قَالَ: حَدَّثَنِي أَبِي، أَنَّ عَائِشَةَ، حَدَّثَتْهُ

[3] SANAD:

حَدَّثَنَا سُلَيْمَانُ بْنُ دَاوُدَ، حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ مُسْلِمِ بْنِ مِهْرَانَ، مَوْلًى لِقُرَيْشٍ، سَمِعْتُ جَدِّي، يُحَدِّثُ عَنْ ابْنِ عُمَرَ

 

قال الأرنعوط: إسناده حسن. محمد بن مسلم بن مهران: هو محمد بن إبراهيم بن مسلم بن مهران بن المثنى القرشي، مولاه، أبو جعفر، ويقال: أبو إبراهيم، قال ابن معين والدارقطني: لا بأس به، وذكره ابن حبان في"الثقات"، وقال: كان يخطىء، وجدُّه مسلم بن مهران، قال أبو زرعة: ثقة، وقال الدارقطني: لا بأس به، وذكره ابن حبان في"الثقات". سليمان بن داود: هو أبو داود الطيالسي.

No comments:

Post a Comment