HADIS 58 |
حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ عِيسَى
حَدَّثَنَا هُشَيْمٌ أَخْبَرَنَا
حُصَيْنٌ عَنْ حَبِيبِ بْنِ أَبِي ثَابِتٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عَبَّاسٍ عَنْ أَبِيهِ عَنْ جَدِّهِ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عَبَّاسٍ قَالَ: "بِتُّ لَيْلَةً عِنْدَ النَّبِيِّ
صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَلَمَّا اسْتَيْقَظَ مِنْ مَنَامِهِ، أَتَى
طَهُورَهُ فَأَخَذَ سِوَاكَهُ فَاسْتَاكَ، ثُمَّ تَلَا هَذِهِ الْآيَاتِ: {إِنَّ
فِي خَلْقِ السَّمَوَاتِ وَالْأَرْضِ، وَاخْتِلَافِ اللَّيْلِ وَالنَّهَارِ
لَآيَاتٍ لِأُولِي الْأَلْبَابِ} حَتَّى قَارَبَ أَنْ يَخْتِمَ السُّورَةَ - أَوْ
خَتَمَهَا– ثُمَّ تَوَضَّأَ فَأَتَى مُصَلَّاهُ فَصَلَّى رَكْعَتَيْنِ، ثُمَّ
رَجَعَ إِلَى فِرَاشِهِ فَنَامَ مَا شَاءَ اللَّهُ، ثُمَّ اسْتَيْقَظَ فَفَعَلَ
مِثْلَ ذَلِكَ، ثُمَّ رَجَعَ إِلَى فِرَاشِهِ فَنَامَ، ثُمَّ اسْتَيْقَظَ فَفَعَلَ
مِثْلَ ذَلِكَ، ثُمَّ رَجَعَ إِلَى فِرَاشِهِ فَنَامَ، ثُمَّ اسْتَيْقَظَ فَفَعَلَ
مِثْل ذَلِكَ كُلُّ ذَلِكَ، يَسْتَاكُ وَيُصَلِّي رَكْعَتَيْنِ، ثُمَّ أَوْتَرَ"
Pada suatu malam aku bermalam di sisi Nabi saw. Tatkala bangun dari
tidur, baginda mengambil air untuk bersuci, lalu baginda mengambil sugi dan bersugi. Kemudian Baginda membaca ayat ini:
"Sesungguhnya dalam penciptaan langit dan bumi, dan silih bergantinya
malam dan siang terdapat tanda-tanda bagi orang-orang yang berakal" (Surah
Ali- 'Imran, ayat 190).
Baginda membacanya hingga hampir mengkhatamkan surah tersebut, atau baginda
menghatamkannya. Lalu baginda berwudhu. Kemudian mendatangi tempat solat dan solat
dua rakaat. Lalu baginda kembali ke tempat tidur dan tidur hingga apa yang
dikehendaki Allah.
Kemudian bangun dan melakukan seperti itu lagi, lalu kembali ke tempat
tidur dan tidur kembali. Kemudian bangun dan melakukan seperti itu lagi. Lalu baginda
kembali ke tempat tidur dan tidur kembali. Kemudian bangun dan melakukan
seperti itu lagi.
Setiap kali baginda bangun, baginda bersugi dan solat dua rakaat,
kemudian baginda melakukan solat Witir"
قَالَ أَبُو دَاوُدَ: رَوَاهُ ابْنُ فُضَيْلٍ عَنْ حُصَيْنٍ، قَالَ: فَتَسَوَّكَ وَتَوَضَّأَ، وَهُوَ
يَقُولُ: «{إِنَّ فِي خَلْقِ السَّمَوَاتِ وَالْأَرْضِ} » حَتَّى خَتَمَ
السُّورَةَ
Abu Daud berkata; Diriwayatkan oleh Ibnu Fudlail dari Husoin, dia (Ibnu
Abbas) berkata: "Baginda bersugi dan berwudhu lalu membaca ayat:
"Sesungguhnya dalam penciptaan langit dan bumi” sehingga baginda mengkhatamkan
surah tersebut."
PENJELASAN MATAN |
[1] Hadis
ini menjelaskan bahawa Ibn Abbas tidur di sisi Nabi. Dalam matan hadis ini,
tidak dijelaskan rumah siapa yang dia tidur dengan nabi itu.
Dalam
kitab sahih al-Bukhari (hadis no: 117, 138, 697, 859, 4569, 4570, 5919, 6215, 6316 dan 7452),
ada dijelaskan bahawa tempat yang dia tidur itu adalah di rumah isteri Nabi
yang merupakan ibu saudaranya, iaitu MAIMUNAH BINTI AL-HARIS:
عَنِ ابْنِ
عَبَّاسٍ، قَالَ: بِتُّ فِي بَيْتِ خَالَتِي مَيْمُونَةَ بِنْتِ الحَارِثِ زَوْجِ
النَّبِيِّ صلّى الله عليه وسلم
MAIMUNAH adalah adik beradik dengan ibu kepada ABDULLAH BIN ABBAS, iaitu
LUBABAH AL-KUBRA AL-HILALIYYAH BINTI AL-HARIS, atau lebih dikenali sebagai UMMU
AL-FADL. Mereka ada seorang lagi adik perempuan bernama LUBABAH AL-SUGHRA atau
lebih dikenali dengan nama AL-‘USOMA’ العصماء.
[2] Ibn Abbas tidur di rumah ibu saudaranya, Maimunah bukan sekali,
tetapi didapati ada riwayat bahawa dia tidur di waktu yang lain. Dalam Riwayat al-Bukhari—Ibn Abbas ada
berkata:
عَنْ ابْنِ
عَبَّاسٍ، قَالَ: بِتُّ عِنْدَ خَالَتِي مَيْمُونَةَ لَيْلَةً فَقَامَ النَّبِيُّ
صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ مِنَ اللَّيْلِ، فَلَمَّا كَانَ فِي بَعْضِ
اللَّيْلِ قَامَ النَّبِيُّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ «فَتَوَضَّأَ مِنْ
شَنٍّ مُعَلَّقٍ وُضُوءًا خَفِيفًا يُخَفِّفُهُ - عَمْرٌو وَيُقَلِّلُهُ -،
وَقَامَ يُصَلِّي، فَتَوَضَّأْتُ نَحْوًا مِمَّا تَوَضَّأَ، ثُمَّ جِئْتُ
فَقُمْتُ، عَنْ يَسَارِهِ - وَرُبَّمَا قَالَ سُفْيَانُ عَنْ شِمَالِهِ -
فَحَوَّلَنِي فَجَعَلَنِي عَنْ يَمِينِهِ، ثُمَّ صَلَّى مَا شَاءَ اللَّهُ، ثُمَّ
اضْطَجَعَ فَنَامَ حَتَّى نَفَخَ، ثُمَّ أَتَاهُ المُنَادِي فَآذَنَهُ
بِالصَّلاَةِ، فَقَامَ مَعَهُ إِلَى الصَّلاَةِ، فَصَلَّى وَلَمْ يَتَوَضَّأْ»
"Pada
suatu malam aku menginap di rumah ibu saudaraku, Maimunah, Nabi saw lalu menunaikan
solat malam. Pada suatu malam, Nabi saw bangun dan berwudhu dari bekas kecil
dengan wudhu yang ringan, setelah itu berdiri dan solat. Aku lalu ikut berwudhuk
dari bekas yang baginda gunakan untuk wudhu', kemudian aku menghampiri baginda
dan ikut solat di sisi kirinya -Sufyan juga menyebutkan sebelah kiri-, baginda
lalu mengalihkan aku
ke bahagian kanannya. Setelah itu baginda solat sesuai yang dikehendakinya,
kemudian baginda berbaring dan tidur
hingga mendengkur. Kemudian seorang tukang azan datang memberitahukan baginda
bahawa waktu solat telah tiba, baginda lalu pergi bersamanya dan solat tanpa
berwudhu lagi" (al-Bukhari, hadis no: 138([1]
[3] Dalam riwayat al-Bukhari (183)—dalam kisah yang sama, disebutkan
bahawa Ibn Abbas tidur berkongsi bantal dengan nabi dan Maimunah.
أَنَّ عَبْدَ
اللَّهِ بْنَ عَبَّاسٍ أَخْبَرَهُ أَنَّهُ بَاتَ لَيْلَةً عِنْدَ مَيْمُونَةَ
زَوْجِ النَّبِيِّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَهِيَ خَالَتُهُ
فَاضْطَجَعْتُ فِي عَرْضِ الوِسَادَةِ وَاضْطَجَعَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ
عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَأَهْلُهُ فِي طُولِهَا
Ibn Abbas memberitahu bahawa dia tidur satu malam di sisi maimunah,
isteri nab saw yang mana dia adalah ibu saudaranya. Lalu aku (ibn Abbas) baring
di bahagian lebar bantal, sedangkan Rasulullah saw dan isteri baginda di
bahagian panjang bantal. (al-Bukhari, hadis no: 183[2])
[4] Semasa tidur di sisi Nabi, ibn Abbas nampak bahawa nabi bangun dan
menuju ke tempat Nabi saw bersuci. Dalam matan hadis, digunakan perkataan طهور, iaitu huruf ط itu dibaris
atas. Kalau perkataan وضوء (waw baris
atas) bermakna air untuk berwuduk, maka طهور (huruf ط berbaris atas) bermakna sebarang sesuatu yang digunakan untuk
bersuci, sama ada air atau tidak. Dalam konteks Hadis, ia merujuk kepada air.
[5] Dalam hadis ke-56 yang lepas,
Aisyah menyebut bahawa ahli keluarga nabi saw sudah sediakan kayu sugi dan air
wuduk di samping nabi saw. Dalam hadis ini pula, Ibn Abbas menyebut bahawa di
Rumah Maimunah, Nabi saw datang tempat air untuk bersuci, dan mengambil sugi di
situ.
Dalam riwayat al-Bukhari, ada dijelaskan bahawa tempat
nabi saw berwuduk di rumah MAIMUNAH itu tidak sama seperti di rumah Aisyah.
Dalam sahih al-Bukhari disebutkan:
فَلَمَّا كَانَ
فِي بَعْضِ اللَّيْلِ قَامَ النَّبِيُّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ
فَتَوَضَّأَ مِنْ شَنٍّ مُعَلَّقٍ
“ketika di pertenhahan malam, Nabi saw bangun, lalu berwuduk
dari bejana air yang tergantung” (al-Bukhari, hadis no: 138)
Demikian juga, dalam hadis ke- 183 dari Sahih al-Bukhari, matannya seperti
berikut;
قَرَأَ
العَشْرَ الآيَاتِ الخَوَاتِمَ مِنْ سُورَةِ آلِ عِمْرَانَ، ثُمَّ قَامَ إِلَى
شَنٍّ مُعَلَّقَةٍ
Baginda saw membaca 10 ayat akhir dari surah Ali-Imran, kemudian baginda
bangun kepada bekas air yang tergantung.
[6] Setelah nabi
saw bersugi, Ibn Abbbas nampak Nabi saw membaca al-Quran terlebih dahulu, iaitu
bermula dari ayat 190 dari surah Ali-Imran sehingga selesai. Setelah itu, baru
nabi berwuduk dan ke tempat solat, lalu menunaikan solat di situ.
[7] Selesai solat, Ibn Abbas menjelaskan bahawa Nabi saw kembali tidur di tempat tidur baginda. Kemudian bangun dan lakukan
sepertimana di awal bangun tadi, iaitu bersugi dan baca al-Quran, kemudian
tunaikan solat. kejadian itu berlanjutan sehingga 4 kali.
Dalam riwayat al-Nasaie (1626), dalam satu permusafiran bahawa Nabi saw
melakukan perkara yang sama. Tetapi, diceritakan dalam matan hadis tersebut:
فَفَعَلَ
رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ ثَلَاثَ مَرَّاتٍ قَبْلَ
الْفَجْرِ
“nabi saw lakukan itu sebanyak tiga kali sebelum subuh”.
[8] Dalam penjelasan Ibn Abbas, dikatakan bahawa pada setiap kali nabi
saw bersugi dan menunaikan solat sebanyak dua rakaat. Di akhirnya, Baginda saw
tunaikan solat witir.
[9] Abu Daud membawa jalur lain pula, iaitu Ibn Fudhail yang juga ambil
hadis dari HUSOIN bahawa Nabi saw bersugi sebelum Nabi saw berwuduk, sedangkan
dalam riwayat hadis bab (Hushaim ambil hadis dari Husoin), Nabi saw bersugi
sebelum membaca al-Quran.
Riwayat IBN FUDHAIL itu, hakikatnya turut sama diriwayatkan oleh Imam
muslim (763).
[10] Dalam matan hadis bab,
ada SYAK dari perawi, iaitu apabila disebut bahawa Nabi saw membaca akhir surah
Ali Imran itu “hampir khatam”, atau “sampai khatam”.
حَتَّى قَارَبَ
أَنْ يَخْتِمَ السُّورَةَ - أَوْ خَتَمَهَا
Namun, dalam riwayat IBN FUDHAIL ini pula TANPA ADA SEBARANG
SYAK—dinyatakan bahawa ia dibaca sehingga khatam. Bermakna, riwayat IBN FUDHAIL
yang dinukilkan oleh ABU DAUD ini adalah untuk menolak SYAK perawi dengan
mentarjih bahawa Nabi saw pada malam itu membaca sehingga khatam surah
Ali-Imran itu.
[11] Hadis ini turut sama diriwayatkan oleh IMAM MUSLIM (763) yang matannya seperti berikut[3];
عَنْ عَبْدِ
اللهِ بْنِ عَبَّاسٍ، أَنَّهُ رَقَدَ عِنْدَ رَسُولِ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ، فَاسْتَيْقَظَ فَتَسَوَّكَ وَتَوَضَّأَ وَهُوَ يَقُولُ: {إِنَّ فِي
خَلْقِ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَاخْتِلَافِ اللَّيْلِ وَالنَّهَارِ لَآيَاتٍ
لِأُولِي الْأَلْبَابِ} [آل عمران: 190] فَقَرَأَ هَؤُلَاءِ الْآيَاتِ حَتَّى
خَتَمَ السُّورَةَ، ثُمَّ قَامَ فَصَلَّى رَكْعَتَيْنِ، فَأَطَالَ فِيهِمَا
الْقِيَامَ وَالرُّكُوعَ وَالسُّجُودَ، ثُمَّ انْصَرَفَ فَنَامَ حَتَّى نَفَخَ،
ثُمَّ فَعَلَ ذَلِكَ ثَلَاثَ مَرَّاتٍ سِتَّ رَكَعَاتٍ، كُلَّ ذَلِكَ يَسْتَاكُ
وَيَتَوَضَّأُ وَيَقْرَأُ هَؤُلَاءِ الْآيَاتِ، ثُمَّ أَوْتَرَ بِثَلَاثٍ،
فَأَذَّنَ الْمُؤَذِّنُ فَخَرَجَ إِلَى الصَّلَاةِ، وَهُوَ يَقُولُ: «اللهُمَّ
اجْعَلْ فِي قَلْبِي نُورًا، وَفِي لِسَانِي نُورًا، وَاجْعَلْ فِي سَمْعِي نُورًا،
وَاجْعَلْ فِي بَصَرِي نُورًا، وَاجْعَلْ مِنْ خَلْفِي نُورًا، وَمِنْ أَمَامِي
نُورًا، وَاجْعَلْ مِنْ فَوْقِي نُورًا، وَمِنْ تَحْتِي نُورًا، اللهُمَّ
أَعْطِنِي نُورًا»
Perbezaan matan hadis riwayat Abu Daud dari Imam Muslim adalah seperti
berikut;
A.
Dalam riwayat Abu Daud, dijelaskan bahawa Nabi saw membaca al-Quran
dalam keadaan belum berwuduk. Dalam riwayat muslim, nabi membaca al-Quran
sambil berwuduk. Demikian juga dalam riwayat Ibn Fudhail yang dinukilkan Abu
Daud.
B.
Dalam riwayat Abu Daud, tidak dijelaskan bahawa Nabi saw qiyam, rukuk
dan sujud dengan lama. Tetapi, disebut lama dalam riwayat Muslim.
C.
Dalam riwayat Abu Daud, tidak disebutkan bahawa semasa Nabi saw tidur
itu sehingga kedengaran dengkur kecil. Tetapi, dalam riwayat Muslim, hal itu
disebutkan.
D.
Dalam riwayat Abu Daud, hanya dinyatakan bahawa Nabi saw menunaikan
solat witir. Dalam riwayat Muslim, dinyatakan bahawa nabi tunaikan solat witir
itu sebanyak 3 rakaat.
E.
Dalam riwayat Abu Daud, tidak sebutkan bahawa ada muazzin datang kepada
nabi, sedangkan ia ada disebut dalam riwayat Muslim. Dalam riwayat Abu Daud
ke-1353, dinyatakan bahawa muazzin itu adalah BILAL BIN RABAH.
F.
Dalam riwayat Abu Daud
(58), tidak dinyatakan bahawa
Nabi saw ada berdoa semasa berangkat ke masjid untuk tunaikan solat, tetapi
dalam riwayat Muslim dan Abu Daud ke-1353, ada disebut doa. Doa terbabit adalah
seperti berikut;
اللهُمَّ
اجْعَلْ فِي قَلْبِي نُورًا، وَفِي لِسَانِي نُورًا، وَاجْعَلْ فِي سَمْعِي
نُورًا، وَاجْعَلْ فِي بَصَرِي نُورًا، وَاجْعَلْ مِنْ خَلْفِي نُورًا، وَمِنْ
أَمَامِي نُورًا، وَاجْعَلْ مِنْ فَوْقِي نُورًا، وَمِنْ تَحْتِي نُورًا، اللهُمَّ
أَعْطِنِي نُورًا
“Ya
Allah jadikan cahaya dalam hatiku, pada lidahku, dalam pendengaranku, pada
penglihatanku, pada belakangku, pada hadapanku, dan jadikan dari sudut atasku
cahaya, dari sudut bawahku cahaya dan berikanlah cahaya itu kepadaku”
HUBUNGAN HADIS |
Dalam hadis ke-57, dijelaskan bahawa nabi saw bersugi sebelum berwuduk.
Dan baginda lakukan setiap kali bangun dari tidur.
Dalam hadis ke-58 ini pula menjelaskan hal yang sama, iaitu bersugi
sebelum berwuduk, lalu menunaikan solat malam.
PENGAJARAN |
[1] TIDUR SUAMI ISTERI DENGAN KEHADIRAN MAHRAM
Dari sudut ini, ada dua kupasan:
PERTAMA: Ibn Abbas adalah anak saudara kepada Maimunah, disamping dia
juga adalah sepupu Nabi Muhammad saw.
Dia anak saudara Maimunah, kerana ibunya, Lubabah binti al-Haris adalah
kakak kepada Maimunah. Dia dikira sepupu nabi pula, kerana bapanya, Al-Abbas
bin Abd al-Muttalib adalah bapa saudara kepada Nabi saw saw.
Justeru, Ibn Abbas dianggap sebagai mahram kepada maimunah. Dan dia
tidur di rumah Maimunah itu, tidak dihalang oleh Nabi. Menandakan, ia adalah
sesuatu yang dibenarkan.
Tambahan pula, tidak terdapat riwayat bahawa ibn Abbas ada tidur di
rumah isteri-isteri Nabi saw yang lain.
KEDUA: Ibn Abbas dilahirkan 3 tahun sebelum hijrah. Ketika Nabi saw
wafat, umurnya baru 14 tahun.
Justeru, kejadian yang berlaku sepertimana yang diceritakan dalam hadis
ini, Ibn Abbas bukan orang dewasa lagi. Dia masih lagi dalam umur kanak-kanak.
Dalam perkataan lain, tindakan dia tidur sebantal dengan Nabi dan Maimunah itu
tidak menjanggalkan sangat.
[2] BACA AL-QURAN SELEPAS BERSUGI
Sepertimana dalam perbahasan hadis ke-55 yang lepas, sunat bersugi
apabila mahu melakukan ibadat. Justeru, dalam hadis ini pula menjelaskan bahawa
nabi saw bersugi apabila mahu membaca al-Quran, walhal ketika itu Nabi saw
belum berwuduk lagi.
[3] NABI BACA AL-QURAN SEBELUM BERWUDUK.
Ada dua perbahasan:
PERTAMA: PERBAHASAN RIWAYAT
Dalam konteks hadis, dua riwayat berkenaan Nabi saw
baca al-Quran, apakah sebelum berwuduk atau semasa sedang berwuduk.
A.
Sedang berwuduk
IMAM MUSLIM (763) yang matannya seperti berikut[4];
عَنْ عَبْدِ
اللهِ بْنِ عَبَّاسٍ، أَنَّهُ رَقَدَ عِنْدَ رَسُولِ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ، فَاسْتَيْقَظَ فَتَسَوَّكَ وَتَوَضَّأَ وَهُوَ يَقُولُ: {إِنَّ فِي
خَلْقِ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَاخْتِلَافِ اللَّيْلِ وَالنَّهَارِ لَآيَاتٍ
لِأُولِي الْأَلْبَابِ} [آل عمران: 190]
Menurut al-‘Aini, perkataan وهو يقول, itu adalah JUMLAH HALIYYAH—ia memberi maksud, Nabi saw bersugi
dan berwuduk, sambil-sambil itu membaca al-Quran.
B.
Sebelum berwuduk.
Dalam hadis bab, serta beberapa riwayat yang lain,
seperti al-Bukhari (183) yang
matannya seperti berikut;
فَنَامَ
رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ، حَتَّى إِذَا انْتَصَفَ
اللَّيْلُ، أَوْ قَبْلَهُ بِقَلِيلٍ أَوْ بَعْدَهُ بِقَلِيلٍ، اسْتَيْقَظَ رَسُولُ
اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ، فَجَلَسَ يَمْسَحُ النَّوْمَ عَنْ
وَجْهِهِ بِيَدِهِ، ثُمَّ قَرَأَ العَشْرَ الآيَاتِ الخَوَاتِمَ مِنْ سُورَةِ آلِ
عِمْرَانَ، ثُمَّ قَامَ إِلَى شَنٍّ مُعَلَّقَةٍ، فَتَوَضَّأَ مِنْهَا فَأَحْسَنَ
وُضُوءَهُ، ثُمَّ قَامَ يُصَلِّي
KEDUA: PERBAHASAN HUKUM
[a] Menurut ibn Battal, hadis ini adalah dalil untuk
menolak pendapat yang melarang membaca al-Quran dalam keadaan tidak berwuduk.
Namun begitu, ada pihak berhujah bahawa Nabi saw
membaca al-Quran sejurus dari bangun, itu tidak menjadi masalah berkenaan
wuduk. Hal ini kerana, dalam hadis bahawa Nabi saw pernah berkata bahawa Nabi
saw itu tidur dua matanya, tetapi hatinya tidak tidur (al-Bukhari, hadis no: 3569)[5]:
تَنَامُ
عَيْنِي وَلاَ يَنَامُ قَلْبِي
Dakwaan itu dibantah, kerana dalam matan hadis bab ini dijelaskan bahawa
Baginda saw berwuduk selepas dari membaca al-Quran.
Dalam kitab AL-MINHAL, dijelaskan abhawa bantahan ini ditolak dengan
takwilan bahawa nabi berwuduk itu bukan kerana wuduk nabi saw batal, tetapi
Nabi saw memperbaharui wuduk sahaja.
[b] Ulama Khilaf berkenaan membaca al-Quran bagi orang yang berjunub dan
berhaid.
A.
PENDAPAT KATA HARAM
Baca al-Quran bagi orang yang berjunub dan berhaid, IBN RUSLAN kata,
haram.
B.
PENDAPAT KATA HARUS
Imam Malik kata, jika kandungan ayat yang dibaca adalah pendek, maka
tidak salah membaca al-Quran bagi orang berjunub dan berhaid.
Imam Abu Hanifah pula kata, boleh baca al-Quran bagi orang yang berjunub
tanpa dikaitkan dengan kandungan yang dibaca itu pendek atau panjang.
Sila lihat perbahasan ini dalam hadis ke-18.
[4] BACA AL-QURAN SEJURUS BANGUN TIDUR
Menjadi amalan sunnah bahawa baca al-Quran secara hafalan sejurus sahaja
bangun dari tidur. Imam al-Nawawi menyatakan, jika tersedar dari tidur berkali-kali
pun, tetap sunat membaca beberapa ayat terakhir dari surah Ali-Imran ini yang
bermula dari ayat 190.
[5] KENAPA NABI PILIH AYAT 190 ALI-IMRAN
Dalam riwayat al-Bukhari (4570), hadis yang sama ada menyatakan bahawa
Nabi saw membaca 10 ayat terakhir dalam surah Ali-Imran:
عَنِ ابْنِ
عَبَّاسٍ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمَا، قَالَ: بِتُّ عِنْدَ خَالَتِي مَيْمُونَةَ،
فَقُلْتُ: لَأَنْظُرَنَّ إِلَى صَلاَةِ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ، فَطُرِحَتْ لِرَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ
وِسَادَةٌ، فَنَامَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فِي
طُولِهَا، فَجَعَلَ يَمْسَحُ النَّوْمَ عَنْ وَجْهِهِ، ثُمَّ «قَرَأَ الآيَاتِ
العَشْرَ الأَوَاخِرَ مِنْ آلِ عِمْرَانَ، حَتَّى خَتَمَ
Nabi saw amat berminat dengan ayat ini. Hal ini dapat dilihat beberapa
riwayat berikut;
PERTAMA: Dalam riwayat al-Nasaie (1626), ada dijelaskan bahawa Nabi saw
pernah membaca ayat yang sama, tetapi dimulai dari ayat 191 sehingga sampai
ayat 194 sahaja. kejadian itu berlaku ketika Baginda dalam permusafiran:
حَدَّثَنِي
حُمَيْدُ بْنُ عَبْدِ الرَّحْمَنِ بْنِ عَوْفٍ، أَنَّ رَجُلًا مِنْ أَصْحَابِ
النَّبِيِّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ: قُلْتُ وَأَنَا فِي سَفَرٍ
مَعَ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: وَاللَّهِ لَأَرْقُبَنَّ
رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ لِصَلَاةٍ حَتَّى أَرَى
فِعْلَهُ، فَلَمَّا صَلَّى صَلَاةَ الْعِشَاءِ وَهِيَ الْعَتَمَةُ، اضْطَجَعَ
هَوِيًّا مِنَ اللَّيْلِ، ثُمَّ اسْتَيْقَظَ فَنَظَرَ فِي الْأُفُقِ، فَقَالَ:
" {رَبَّنَا مَا خَلَقْتَ هَذَا بَاطِلًا} [آل عمران: 191] حَتَّى بَلَغَ
{إِنَّكَ لَا تُخْلِفُ الْمِيعَادَ} [آل عمران: 194] ، ثُمَّ أَهْوَى رَسُولُ
اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ إِلَى فِرَاشِهِ، فَاسْتَلَّ مِنْهُ
سِوَاكًا، ثُمَّ أَفْرَغَ فِي قَدَحٍ مِنْ إِدَاوَةٍ عِنْدَهُ مَاءً فَاسْتَنَّ،
ثُمَّ قَامَ فَصَلَّى حَتَّى قُلْتُ: قَدْ صَلَّى قَدْرَ مَا نَامَ، ثُمَّ
اضْطَجَعَ حَتَّى قُلْتُ: قَدْ نَامَ قَدْرَ مَا صَلَّى، ثُمَّ اسْتَيْقَظَ
فَفَعَلَ كَمَا فَعَلَ أَوَّلَ مَرَّةٍ، وَقَالَ مِثْلَ مَا قَالَ، فَفَعَلَ
رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ ثَلَاثَ مَرَّاتٍ قَبْلَ
الْفَجْرِ”[6]
KEDUA: Dalam Sahih Ibn Hibban (620), ada dibawakan satu kisah bahawa
seseorang bernama IBN UMAIR berkata kepada Aisyah agar memberitahu kepadanya
apa perkara yang paling mengkagumkannya semasa dia melihat Rasulullah saw?
Apabila ditanya soalan sebegitu, Aisyah diam seketika. Kemudian dia
bercerita bahawa ada satu malam itu, Nabi saw minta kepada Aisyah tinggalkan
baginda sendirian kerana pada malam itu, baginda mahu beribadat kepada Allah.
Aisyah menyatakan bahawa dia mahu hampir dengan Nabi dan mahu
bersunyi-sunyi bersama dengan nabi.
Aisyah pun bercerita kejadian pada malam itu. Bahawa Nabi saw bangun
lalu bersuci. Kemudian menunaikan solat.
Menurut Aisyah, pada malam itu Nabi menangis hingga riba nabi basah
dengan air mata.
Menurut Aisyah lagi, Nabi saw sentiasa menangis hingga basah janggut
dengan air mata.
Menurut Aisyah, Nabi saw sentiasa menangis sehingga basah lantai dengan
air mata.
Tidak lama kemudian, bilal bin rabah datang memaklumkan kepada Nabi
untuk meminta izin mahu menunaikan solat berjemaah. Apabila Bilal nampak Nabi
yang sedang menangis dalam keadaan begitu, Bilal bertanya kepada Nabi: Wahai
Rasulullah, kenapa kamu menangis sedangkan Allah telah ampun dosa yang telah
lepas dan yang akan datang?
Nabi saw menjawab: Bukankah tidak aku menjadi hamba yang bersyukur.
Sesungguhnya pada malan ini, telah turun ayat kepadaku. Amat kecelakaan bagi
mereka yang membaca tanpa memikirkan kandungannya.
Ayat tersebut adalah ayat ke 190 dari surah ali-Imran.
قَالَ ابْنُ
عُمَيْرٍ: أَخْبِرِينَا بِأَعْجَبِ شَيْءٍ رَأَيْتِهِ مِنْ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى
اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ، قَالَ: فَسَكَتَتْ ثُمَّ قَالَتْ: لَمَّا كَانَ
لَيْلَةٌ مِنَ اللَّيَالِي، قَالَ: «يَا عَائِشَةُ ذَرِينِي أَتَعَبَّدُ
اللَّيْلَةَ لِرَبِّي» قُلْتُ: وَاللَّهِ إِنِّي لَأُحِبُّ قُرْبَكَ، وَأُحِبُّ
مَا سَرَّكَ، قَالَتْ: فَقَامَ فَتَطَهَّرَ، ثُمَّ قَامَ يُصَلِّي، قَالَتْ:
فَلَمْ يَزَلْ يَبْكِي حَتَّى بَلَّ حِجْرَهُ، قَالَتْ: ثُمَّ بَكَى فَلَمْ يَزَلْ
يَبْكِي حَتَّى بَلَّ لِحْيَتَهُ، قَالَتْ: ثُمَّ بَكَى فَلَمْ يَزَلْ يَبْكِي
حَتَّى بَلَّ الْأَرْضَ، فَجَاءَ بِلَالٌ يُؤْذِنُهُ بِالصَّلَاةِ، فَلَمَّا رَآهُ
يَبْكِي، قَالَ: يَا رَسُولَ اللَّهِ، لِمَ تَبْكِي وَقَدْ غَفَرَ اللَّهُ لَكَ
مَا تَقَدَّمَ وَمَا تَأَخَّرَ؟، قَالَ: «أَفَلَا أَكُونُ عَبْدًا شَكُورًا،
لَقَدْ نَزَلَتْ عَلَيَّ اللَّيْلَةَ آيَةٌ، وَيْلٌ لِمَنْ قَرَأَهَا وَلَمْ
يَتَفَكَّرْ فِيهَا {إِنَّ فِي خَلْقِ السَّمَوَاتِ وَالْأَرْضِ ... } الْآيَةَ كُلَّهَا [آل عمران: 190][7]
PENJELASAN: Menurut ibn Ruslan dalam Syarah Sunan Abi Daud, memandangkan
ayat yang dibaca oleh Nabi saw adalah إِنَّ فِي خَلْقِ
السَّمَوَاتِ وَالْأَرْضِ، وَاخْتِلَافِ اللَّيْلِ وَالنَّهَارِ لَآيَاتٍ لِأُولِي
الْأَلْبَابِ, beliau simpulkan ayat al-Quran yang sunat dibaca sejurus dari
bangun dari tidur adalah berbentuk TAWHID.
[6] SOLAT DUA RAKAAT TAHAJUD
Dalam penjelasan ibn Ruslan, sunnah nabi bahawa memulakan solat tahajud
dengan dua rakaat yang ringan. Ia bertujuan untuk memulakan semangat dan
mencerdasakan badan untuk sambungan solat tahajud.
Dalam matan hadis ini, dijelaskan kejadian Nabi saw berulang alik solat
dua rakaat dan tidur itu sebanyak 4 kali. Justeru, difahami bahawa solat
tahajud Nabi saw adalah sebanyak 8 rakaat.
[7] TIDUR SELEPAS TAHAJUD
Apabila dinyatakan bahawa selepas Nabi saw tunaikan dua rakaat, Nabi
tidur kembali. Ibn Ruslan kata, bagi orang yang tunaikan solat tahajud bahawa
jika mengantuk menguasai diri, maka terlebih baik dia sambung tidur kembali.
[8] WITIR SEBAGAI PENUTUP SOLAT MALAM
Dalam hadis ini, dinyatakan bahawa selesai dari baginda menunaikan solat
malam, baginda tutup dengan solat witir.
[9] TEMPAT SOLAT NABI DI RUMAH
Ada dua perkara penting:
PERTAMA: Di rumah Nabi saw, kadangkala Nabi saw solat di tempat yang
telah disediakan untuk baginda menunaikan solat. Hal ini dilihat pada matan
hadis ini yang menyebut:
فَأَتَى
مُصَلَّاهُ فَصَلَّى رَكْعَتَي
Baginda mendatangi tempat solat, lalu baginda solat dua rakaat.
KEDUA: Dalam beberapa hadis yang lain, dinyatakan bahawa Nabi saw solat
di rumah di tikar yang ia tempat saw tidur. Aisyah ada berkata:
عَنْ
عَائِشَةَ، قَالَتْ: «كَانَ النَّبِيُّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يُصَلِّي
وَأَنَا رَاقِدَةٌ مُعْتَرِضَةٌ عَلَى فِرَاشِهِ، فَإِذَا أَرَادَ أَنْ يُوتِرَ
أَيْقَظَنِي فَأَوْتَرْتُ»
“Nabi saw itu selalu menunaikan solat dalam keadaan aku
berbaring terbentang atas tikar baginda. Apabila Baginda saw mahu tunaikan
solat witir, baginda akan membangunkan aku, aku pun solat witir” (al-Bukhari,
hadis no: 512[8])
BIOGRAFI PERAWI |
[7] MUHAMMAD BIN ISA (103H-183H)
مُحَمَّدُ بْنُ
عِيسَى
Nama penuhnya adalah MUHAMMAD BIN ISA BIN NAJIH. Dia digelar dengan
panggilan ABU JA’FAR BIN AL-TABBA’ AL0-BAGHDADI. Dia merupakan adik beradik
kepada dua ulama hadis terkenal juga, iaitu ISHAQ BIN ISA dan YUSUF BIN ISA.
Dia dilahirkan di syam dan meninggal di al-Saghur (Sebelum era konstentionpal, sughur berada di bawah syam. Selepas itu, ia
dibawah kekuasaan Andalusia).
Merupakan
murid kepada Imam Malik dan guru kepada Abu Daud. Imam Bukhari pula, ambil
hadis darinya secara ta’liq sahaja. Ahmad bin Hambal kata, dia salah seorang
dari syaikh al-Islam. Dia adalah perawi siqah lagi sahih.
Al-Sahranpuri kata, dia siqah dan sabat, tetapi dia banyak tadlis dan
lakukan irsal khafiy. Abu Hatim kata, dia seorang siqah ma’mun
(dipercayai). Abu Daud kata, dia seorang faqih dan menghafal hampir 40 ribu
hadis. Namun, dia kadangkala melakukan TADLIS. Nasaie kata, dia siqah.
[6]
HUSHAIM BIN BASYIR (104H-183H)
هُشَيْمٌ بن
بشير
Atba’ al-Tabin ini, nama penuhnya adalah HUSHAIM BIN BASHIR BIN
AL-QASIM BIN DINAR. Digelar dengan panggilan ABU MUAWIYYAH BIN ABI KHAZIM
AL-SULAMI AL-WASITI. Dia dilahirkan di Bukhara, dan pernah sampai di Wasit
(Iraq) dan meninggal di Baghdad.
Abu Hatim kata, dia siqah.
Bahkan mengatakan dia lebih hafiz berbanding ABU ‘AWANAH. Imam Malik pernah
berkata, tidak ada di Iraq seorang yang elok hadisnya kecuali Hushaim. Abdul
Rahmah bin Mahdi pernah kata, jika mahu dibandingkan dari sudut hafalan,
Hushaim lebih baik berbanding Sufyan al-Sauri. Hammad bin Zaid kata, aku tidak
pernah jumpa ulama hadis yang lebih cergas berbanding HUSHAIM.
Namun, al-Ijli, Ibn Sa’ad dan
Ibn hibban kata, dia siqah yang melakukan TADLIS. Justeru, kitab MINHAL
menyatakan, jika dia guna TAHDIS, baru boleh dibuat hujah. Jika tidak, maka
tidak boleh dibuat hujah.
Dia adalah rijal al-Kutub
al-Sittaq, siqah lagi sahih.
[6] MUHAMMAD IBN FUDHAIL (195H)
محمد ابْنُ
فُضَيْلٍ
Nama penuhnya MUHAMMAD BIN FUDHAIL BIN GHAZWAN BIN JARIR. Digelar dengan
panggilan ABU ABD AL-RAHMAN AL-DHABBI.
Antara yang ambil hadis darinya adalah Ahmad, al-Sauri, Ishaq, Abu Bakar
dan Osman bin Abi Syaibah.
Al-Nasaie kata, dia tidak ada apa-apa masalah. Ibn al-Madini menyatakan
bahawa dia siqah sabat pada hadis. Ibn Ma’in kata, dia siqah. Abu Zur’ah kata,
dia soduq.
Namun, Ahmad menyatakan bahawa dia
ada TASYAYYU’. Ibn Sa’ad kata, dia Siqah soduq, banyak riwayat hadis dan
Tasyayyu’. Ibn Hibban pula mengatakan dalam al-Siqat bahawa ibn Fudhail ini
adalah orang yang ghuluw dalam tasyayyu’nya. Al-Ijli pula menyatakan bahawa dia
bukan tasyayyu’, bahkan seorang syiah.
Walaupun begitu, dia adalah Rijal al-Kutub al-Sittah dan seorang perawi
siqah lagi sahih.
[5] HUSOIN BIN ABD AL-RAHMAN (43H-136H)
حُصَيْنٌ بن
عبد الرحمن السلمي الكوفي
Ulama Kufah ini digelar
sebagai ABU AL-HUZAIL AL-SULAMI AL-KUFI. Dia adalah sepupu kepada Mansur bin
al-Mu’tamir.
Dia dilahirkan di era
Muawiyyah, iaitu di hujung tahun 43H.
Ahmad kata, dia siqah ma’mun
dari kalangan kibar ulama hadis. Yahya bin Main kata, dia siqah. Ahmad al-Ijli
kata, dia siqah sabat. Abu hatim kata, dia siqah, namun akhir umurnya,
hafalannya buruk. Al-Nasaie kata, hafalannya berubah. Yazid mengatakan, dia ikhtilat.
Dakwaan bahawa dia ikhtilat
itu dibantah oleh Ibn al-Madini.
Dia adalah
rijal al-Kutub al-Sittah. Seorang perawi siqah lagi sahih.
[4] HABIB
BIN ABI SABIT (122H)
حَبِيبِ بْنِ
أَبِي ثَابِتٍ
Tabiin ini, nama penuhnya adalah HABIB BIN ABI SABIT BIN QAIS BIN DINAR.
Digelar dengan panggilan ABU YAHYA AL-ASADI AL-MADANI AL-KUFI.
Dia dilahirkan di AL-HUMAIMAH (sekarang di Jordan). Namun, berhijrah di
kufah dan meninggal di sana sehingga menjawat jawatan mufi di sana dan
meninggal dunia di tempat yang sama. Dia bukan sekadar terkenal dalam hadis,
malah diakui mahir dalam bidang fiqh.
Al-Nasaie, Abu Hatim dan Abu
Zur’ah mengatakan bahawa dia siqah. Malah, dalam kitab al-Siqat, Ibn Hibban
meletakkan Namanya dalam senarai.
Namun begitu, Ibn hibban
menyatakan bahawa dia seorang mudallis. Turut sama mengatakan perkara yang sama
adalah ibn Khuzaimah. AL-Sahranpuri
kata, dia banyak buat irsal dan tadlis.
Al-Azdi pula kata, dia siqah
yang soduq. Ibn ‘Adi dan Ibn Main kata, dia siqah yang boleh dibuat hujah.
Dia adalah Rijal al-Kutub
al-Sittah. Seorang perawi siqah lagi sahih.
[3] MUHAMMAD BIN ALI BIN
ABDULLAH BIN ABBAS (65H-125H)
مُحَمَّدِ بْنِ
عَلِيِّ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عَبَّاسٍ
Dia adalah cucu IBN ABBAS. Digelar dengan panggilan ABU ABDILLAH
AL-HASYIMI AL-MADANI. Dia ambil hadis dari bapanya sendiri, iaitu ALI BIN
ABDULLAH BIN ABBAS, dan UMAR BIN ABDUL AZIZ.
Abu Ja’far al-mansur yang merupakan khalifah pada era Abu Hanifah dan
Sufyan al-Sauri adalah anaknya.
Dia dilahirkan di AL-HUMAIMAH dan meninggal di Shurat.
Salah seorang raja dalam kerajaan Bani al-Abbas. Di era dia, dakwah
islam sampai ke Iraq dan Khurasan. Dia menjadikan AL-HUMAIMAH sebagai pusat. Dia pilih
AL-HUMAIMAH dengan tujuan untuk dia menyebarkan ilmu serta beribadat. Dari
situ, dia mulakan dakwah.
Dikatakan bahawa di
AL-HUMAIMAH ada 500 pokok. Demi menjaga pokok-pokok itu, dia pernah tunaikan
solat dua rakaat pada setiap pokok-pokok tersebut.
Dikatakan dahinya ada tanda
hitam kerana kuat sujud, sehingga digelar sebagai SAJJAD (orang kuat sujud :
ada seorang lagi yang digelar SAJJAD, iaitu ZAIN AL-ABIDIN ALI BIN AL-HUSAIN).
Dikatakan beza umurnya dan
bapanya adalah 14 tahun. Mempunyai rupa paras seiras dengan bapanya. Orang
boleh membezakan hanya dia inaikan janggutnya dengan warna inai, sedangkan
bapanya dengan warna hitam.
Anak-anaknya adalah IBRAHIM (ibunya adalah hamba), ABU AL-ABBAS AL-SIFAH
(Ibunya, RAITHAH BINTI UBAIDILLAH AL-HARISIYYAH, namanya ABDULLAH AL-ASGHAR)
dan ABU JA’FAR AL-MANSUR (ibunya hamba. Nama sebenarnya ABDULLAH AL-AKBAR BIN
MUHAMMAD).
Bapanya adalah Ali bin Abdullah bin Abbas, sedangkan ibunya adalah
AL-‘ALIYAH binti Ubaidillah bin al-Abbas.
Dikatakan dia dilahirkan di era khalifah Muawiyyah bin Abi Sufyan. Ada
pula dakwaan kata, dia dilahirkan di akhir pemerintahan Abdul Malik bin Marwan.
Dia meninggal pada tahun 125H ketika berumur 70 tahun. Dia meninggal di Syurat (Jordan) dalam era khalifah al-Walid bin
Yazid bin Abdul Malik, pada tahun 125H, ketika berumur 60 tahun.
Ibn Hibban senaraikan dalam
siqat sebagai tabiin. Mus’ab kata, dia siqah sabat dan masyhur.
Menurut al-Sahranpuri, dia tidak ada bukti bahawa dia mendengar hadis
serta berjumpa dengan atuknya, ibn Abbas.
Dia adalah Ashab al-Sunan
kecuali Bukhari dan Muslim sahaja.
[2] ALI BIN ABDILLAH BIN ABBAS
(40H-117H)
عَلِيِّ بْنِ
عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عَبَّاسٍ
Dia
digelar oleh bapanya sebagai ABU AL-HASAN. Tetapi, ia ditukar kepada ABU
MUHAMMAD oleh Khalifah Abdul Malik bin Marwan.
Dia dilahirkan pada malam
Saidina Ali dibunuh, iaitu bulan Ramadan tahun 40H. ekoran itu, dia diberi nama
ALI.
Dia meninggal dunia di Syam
pada tahun 117H.
Dikatakan dia berbadan sasa
dan segak, sepertimana bapanya. Sehingga ada pihak menggelarkan bahawa dia
adalah orang yang paling segak pada zamannya.
Nama ibunya adalah ZUR’AH
BINTI MISHRAH BIN MA’DIKARIM BIN WALI’AH BIN SHURAHBIL yang merupakan putri
kepada raja al-Kindah
Dia antara orang yang mendapat
tekanan dari Khilafah Umawi. Dia dilahirkan di Madinah. dia bermusafir ke
basrah dan Syam. Di Syam, dia dikawal oleh pemerintah agar tidak keluar dari
HUMAIMAH (satu kampung di Syam). Dan dia meninggal dunia di situ.
Dia terkenal dengan ahli
ibadat, sehinggakan dikatakan bahawa dahinya kelihatan hitam kerana kerap sujud
ketika solat.
Al-Ijli dan Abu Zur’ah kata,
dia siqah. Bahkan Ibn Sa’ad kata, dia siqah yang sedikit riwayatkan hadis. Ibn Hibban meletakkan Namanya dalam al-Siqat.
Dia adalah rijal al-Kutub
al-sittah. Seorang perawi siqah lagi sahih.
[1] ABDULAH BIN ABBAS
عبدالله بن
عباس
Lihat hadis ke-3, 20, 21 dan 54 (kali ke-5)
PERBAHASAN SANAD |
[1] SAHIH
Hadis ini sahih
A.
Semua
perawinya adalah siqah.
B.
Hadis ini turut dikeluarkan oleh Imam Muslim dan Abu ‘Awanah dalam kitab
sahih masing-masing.
[2] hadis ini, ada disebut oleh Abu Daud (1353) dalam KITAB AL-SOLAT, BAB SOLAT MALAM. Di sana, akan disebut sanad dan matan yang lebih sempurna. Aisyah juga bercerita:
عَنْ عَائِشَةَ
زَوْجِ النَّبِيِّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ، أَنَّهَا قَالَتْ: «كُنْتُ
أَنَامُ بَيْنَ يَدَيْ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ
وَرِجْلاَيَ، فِي قِبْلَتِهِ فَإِذَا سَجَدَ غَمَزَنِي، فَقَبَضْتُ رِجْلَيَّ،
فَإِذَا قَامَ بَسَطْتُهُمَا» ، قَالَتْ: وَالبُيُوتُ يَوْمَئِذٍ لَيْسَ فِيهَا
مَصَابِيحُ
"Aku pernah tidur di depan Rasulullah saw yang ketika itu kedua
kakiku di arah Qibla. Jika sujud, baginda menyentuh kakiku, maka aku tarik
kedua kakiku. Dan jika berdiri, aku kembali meluruskan kakiku" Aisyah
berkata: "Pada saat itu di rumah-rumah belum ada lampu" (al-Bukhari,
hadis no: 382[9])
[1] SANAD:
حَدَّثَنَا عَلِيُّ
بْنُ عَبْدِ اللَّهِ، قَالَ: حَدَّثَنَا سُفْيَانُ، عَنْ عَمْرٍو، قَالَ: أَخْبَرَنِي
كُرَيْبٌ، عَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ " أَنَّ النَّبِيَّ صلّى الله عليه وسلم نَامَ
حَتَّى نَفَخَ، ثُمَّ صَلَّى - وَرُبَّمَا قَالَ: اضْطَجَعَ حَتَّى نَفَخَ، ثُمَّ
قَامَ فَصَلَّى - " ثُمَّ حَدَّثَنَا بِهِ سُفْيَانُ، مَرَّةً بَعْدَ مَرَّةٍ
عَنْ عَمْرٍو، عَنْ كُرَيْبٍ، عَنْ ابْنِ عَبَّاسٍ
[2] SANAD:
حَدَّثَنَا
إِسْمَاعِيلُ، قَالَ: حَدَّثَنِي مَالِكٌ، عَنْ مَخْرَمَةَ بْنِ سُلَيْمَانَ، عَنْ
كُرَيْبٍ، مَوْلَى ابْنِ عَبَّاسٍ أَنَّ عَبْدَ اللَّهِ بْنَ عَبَّاسٍ
[3] SANAD:
حَدَّثَنَا وَاصِلُ
بْنُ عَبْدِ الْأَعْلَى، حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ فُضَيْلٍ، عَنْ حُصَيْنِ بْنِ
عَبْدِ الرَّحْمَنِ، عَنْ حَبِيبِ بْنِ أَبِي ثَابِتٍ، عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ
عَلِيِّ بْنِ عَبْدِ اللهِ بْنِ عَبَّاسٍ، عَنْ أَبِيهِ، عَنْ عَبْدِ اللهِ بْنِ
عَبَّاسٍ
[4] SANAD:
حَدَّثَنَا وَاصِلُ
بْنُ عَبْدِ الْأَعْلَى، حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ فُضَيْلٍ، عَنْ حُصَيْنِ بْنِ
عَبْدِ الرَّحْمَنِ، عَنْ حَبِيبِ بْنِ أَبِي ثَابِتٍ، عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ
عَلِيِّ بْنِ عَبْدِ اللهِ بْنِ عَبَّاسٍ، عَنْ أَبِيهِ، عَنْ عَبْدِ اللهِ بْنِ
عَبَّاسٍ
[5] SANAD DAN MATAN PENUH:
حَدَّثَنَا عَبْدُ
اللَّهِ بْنُ مَسْلَمَةَ، عَنْ مَالِكٍ، عَنْ سَعِيدٍ المَقْبُرِيِّ، عَنْ أَبِي
سَلَمَةَ بْنِ عَبْدِ الرَّحْمَنِ، أَنَّهُ سَأَلَ عَائِشَةَ رَضِيَ اللَّهُ
عَنْهَا: كَيْفَ كَانَتْ صَلاَةُ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ
فِي رَمَضَانَ؟ قَالَتْ: مَا كَانَ يَزِيدُ فِي رَمَضَانَ وَلاَ فِي غَيْرِهِ
عَلَى إِحْدَى عَشْرَةَ رَكْعَةً، يُصَلِّي أَرْبَعَ رَكَعَاتٍ، فَلاَ تَسْأَلْ
عَنْ حُسْنِهِنَّ وَطُولِهِنَّ، ثُمَّ يُصَلِّي أَرْبَعًا، فَلاَ تَسْأَلْ عَنْ
حُسْنِهِنَّ وَطُولِهِنَّ، ثُمَّ يُصَلِّي ثَلاَثًا، فَقُلْتُ: يَا رَسُولَ
اللَّهِ تَنَامُ قَبْلَ أَنْ تُوتِرَ؟ قَالَ: «تَنَامُ عَيْنِي وَلاَ يَنَامُ
قَلْبِي»
[6] SANAD:
أَخْبَرَنَا مُحَمَّدُ
بْنُ سَلَمَةَ، قَالَ: أَنْبَأَنَا ابْنُ وَهْبٍ، عَنْ يُونُسَ، عَنْ ابْنِ
شِهَابٍ، قَالَ: حَدَّثَنِي حُمَيْدُ بْنُ عَبْدِ الرَّحْمَنِ بْنِ عَوْفٍ
[7] SANAD:
أَخْبَرَنَا عِمْرَانُ
بْنُ مُوسَى بْنِ مُجَاشِعٍ، حَدَّثَنَا عُثْمَانُ بْنُ أَبِي شَيْبَةَ،
حَدَّثَنَا يَحْيَى بْنُ زَكَرِيَّا، عَنْ إِبْرَاهِيمَ بْنِ سُوَيْدٍ
النَّخَعِيِّ، حَدَّثَنَا عَبْدُ الْمَلِكِ بْنُ أَبِي سُلَيْمَانَ، عَنْ عَطَاءٍ،
قَالَ: دَخَلْتُ أَنَا وَعُبَيْدُ بْنُ عُمَيْرٍ، عَلَى عَائِشَةَ
[8] SANAD:
حَدَّثَنَا مُسَدَّدٌ،
قَالَ: حَدَّثَنَا يَحْيَى، قَالَ: حَدَّثَنَا هِشَامٌ، قَالَ: حَدَّثَنِي أَبِي،
عَنْ عَائِشَةَ
[9] SANAD:
حَدَّثَنَا
إِسْمَاعِيلُ، قَالَ: حَدَّثَنِي مَالِكٌ، عَنْ أَبِي النَّضْرِ مَوْلَى عُمَرَ
بْنِ عُبَيْدِ اللَّهِ، عَنْ أَبِي سَلَمَةَ بْنِ عَبْدِ الرَّحْمَنِ، عَنْ
عَائِشَةَ
No comments:
Post a Comment