Wednesday, June 15, 2022

HADIS 56

  

HADIS 56

 

حَدَّثَنَا مُوسَى بْنُ إِسْمَاعِيلَ، حَدَّثَنَا حَمَّادٌ أَخْبَرَنَا بَهْزُ بْنُ حَكِيمٍ عَنْ زُرَارَةَ بْنِ أَوْفَى عَنْ سَعْدِ بْنِ هِشَامٍ  عَنْ عَائِشَةَ «أَنَّ النَّبِيَّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ كَانَ يُوضَعُ لَهُ وَضُوءُهُ وَسِوَاكُهُ، فَإِذَا قَامَ مِنَ اللَّيْلِ تَخَلَّى ثُمَّ اسْتَاكَ»

 

Air wudhu dan sugi Nabi saw diletakkan (dekat tempat tidur baginda). Maka apabila baginda bangun malam, baginda qadha’ hajat, kemudian bersugi.


status hadis: sahih


PENJELASAN HADIS

 

[1] Dalam hadis ini menyatakan bahawa Nabi saw disediakan air dan sugi sebelum baginda tidur. Walaupun dalam matan hadis ini tidak disebut siapa yang menyediakan itu, tetapi dijelaskan oleh al-Saharanpuri dalam al-Bazl bahawa yang menyediakan itu adalah ahli keluarga baginda.

 

[2] Dalam hadis juga dijelaskan bahawa Nabi saw disediakan وضوء yang huruf waw di baca dengan baris atas. Apabila dibaca dengan Wudu’, ia memberi makna amalan berwuduk. Tetapi jika dibawa dengan wadu’, ia bermakna air yang digunakan untuk berwuduk.

 

Dengan ini memberi maksud, bahawa bukan sekadar kayu sugi sahaja disediakan, malah air wuduk juga disediakan. Hal ini menjadi dalil bahawa menjadi amalan nabi saw bangun malam untuk menunaikan solat.

 

[3] Apabila disediakan kayu sugi berserta air wuduk, di sini difahami secara isyarat al-Nas bahawa Nabi saw akan bersugi apabila mahu berwuduk.

 

[4] Dalam hadis ada disebut perkataan تخلي yang berasal dari akar kata خلاء. Asal maknanya adalah tempat yang tidak ada seseorang pun. Dalam penggunaan arab, ia bermaksud tempat qadha’ hajat. Justeru, terjemahan asal perkataan تخلي adalah berada di tempat yang ketiadaan orang. Namun, dari sudut ilmu balaghah, ia adalah MAJAZ MURSAL من اطلاق المحل وارادة الحال, iaitu disebut tempat, tetapi yang dikehendakinya adalah keadaan ketika berada di tempat tersebut.

  

[5] Dari sudut matan hadis ini, digambarkan bahawa Nabi saw bersugi selepas dari qadha’ hajat, bukan sejurus sahaja bangun dari tidur. Dalam erti kata lain, nabi saw bangun, baginda tidak terus bersugi. Tetapi, Qadha’ hajat terlebih dahulu. Apabila mahu berwuduk, baru baginda bersugi.

 

HUBUNGAN HADIS

 

Dalam hadis ke-55, dijelaskan bahawa nabi saw bersugi apabila bangun dari tidur di waktu malam.

 

Dalam hadis ke-56 ini pula, dijelaskan bahawa bersugi nabi setiap kali dari tidur sudah menjadi tabiat sehinggakan keluarga Nabi saw pasti akan menyediakan air untuk berwuduk dan kayu sugi di tempat nabi saw tidur.

 

PENGAJARAN

 

SENTIASA BERSEDIA UNTUK BERSUGI

 

Islam antara agama yang mengajar agar kita sentiasa ada persiapan. Bermula dari persiapan menuju alam akhirat, persiapan perang sehinggakan sekecil-kecil perkara, iaitu persiapan sebelum tidur bahawa bangun nanti mahu bersugi dan berwuduk.

 

 

BIOGRAFI PERAWI

 

[6] MUSA BIN ISMAIL (223H)

مُوسَى بْنُ إِسْمَاعِيلَ

 

Sila lihat hadis ke-3, 10 dan 54.

 

[5] HAMMAD BIN SALAMAH (91H-167H)

 حَمَّادٌ[1]

 

Sila lihat hadis ke-3 dan 54.

 

[4] BAHZ BIN HAKIM (140H)

بَهْزُ بْنُ حَكِيمٍ

 

Nama penuhnya adalah BAHZ BIN HAKIM BIN MUAWIYYAH BIN HAIDAH AL-QUSYAIRI. Di panggil dengan ABU ABD AL-MALIK AL-BASRI.

 

Bapanya, Hakim adalah Tabiin. Sedangkan atuknya, Muawiyyah bin Haidah adalah Sahabat.

 

Dia meninggal pada tahun 140 Hijrah. Ada pendapat kata, dia meninggal pada tahun 160 Hijrah.

 

Pandangan ulama terhadapnya ada pelbagai sikap. Antara ulama yang kata dia siqah adalah Ibn Main, Ibn Madini, al-Tarmizi dan al-Nasaie. al-Hakim kata, dia siqah serta dihimpun hadisnya. Bahkan, ada beberapa tokoh siqah yang ambil hadis darinya, antara adalah al-Zuhri. Apabila para siqah ambil hadis darinya, itu sudah memadai untuk diterima riwayatnya. Ahmad bin Hambal dan Ishaq berhujah dengannya. Al-Zahabi kata, dia seorang Imam dan muhaddis. Yahya Bin Main kata, ramai para siqah riwayat hadis darinya. Bahkan kata: aku tidak nampak hadis mungkar yang dia riwayatkan. Aku berharap, para siqah ambil hadis darinya. Tidak mengapa pada hadisnya.

 

Namun begitu, Abu Hatim kata, hadisnya ditulis, tetapi tidak boleh dibuat hujah.  Abu Daud menyatakan bahawa dia boleh dibuat hujah.

 

Ibn Hibban pula kata, dia selalu buat silap sehingga dia ditinggalkan Jemaah dari kalangan imam kami. Ibn Hibban tidak masukkan namanya dalam kitab al-Siqat, bahkan memasukkan dalam KITAB AL-MAJRUHIN.

 

Imam Syafie kata, dia tidak hujjah di sisi Aku. Imam al-Bukhari pula kata, ulama hadis berbeza pendapat berkenaan dia.

 

Dia adalah rijal Abu Daud, al-Tarmizi, al-nasaie dan Ibn Majah. Al-Bukhari ada riwayatkan hadisnya, tetapi secara ta’liq sahaja.

 

Walaupun begitu, dia adalah perawi siqah lagi sahih.

 

[3] ZURARAH BIN ABI AWFA (93H)

 زُرَارَةَ بْنِ أَوْفَى

 

Nama penuhnya adalah ZURARAH BIN AWFA AL-‘AMIRI AL-HARASHI. Dia panggil sebagai ABU HAJIB AL-BASRI.

 

Dia adalah seorang ulama hadis di Basrah, serta qadhi di wilayah tersebut. Dia meninggal dunia pada tahun 93 Hijrah, iaitu di era pemerintahan AL-WALID BIN ABDIL MALIK BIN MARWAN, iaitu ketika dia sedang membaca al-Quran. Iaitu, apabila sampai pada ayat 10, dia pun rebah dan meninggal dunia.

يَا أَيُّهَا الْمُدَّثِّرُ (1) قُمْ فَأَنْذِرْ (2) وَرَبَّكَ فَكَبِّرْ (3) وَثِيَابَكَ فَطَهِّرْ (4) وَالرُّجْزَ فَاهْجُرْ (5) وَلَا تَمْنُنْ تَسْتَكْثِرُ (6) وَلِرَبِّكَ فَاصْبِرْ (7) فَإِذَا نُقِرَ فِي النَّاقُورِ (8)  فَذَلِكَ يَوْمَئِذٍ يَوْمٌ عَسِيرٌ (9) عَلَى الْكَافِرِينَ غَيْرُ يَسِيرٍ (10) – المدثر

 

Dengan sebab itu, tidak hairan Abu Hatim bin Habban al-Basti kata, dia terkenal sebagai ahli ibadat.

 

Ramai ulama kata dia siqah, antaranya adalah al-Nasaie, Ahmad bin Soleh al-Jili, Ibn Hajar al-Asqalani, al-waqidi dan Ibn ma’in.

 

Dia adalah rijal al-Kutub al-Sittah, dan seorang perawi siqah lagi sahih.

 

[2] SA’AD BIN HISHAM (80-90H)

 سَعْدِ بْنِ هِشَامٍ

 

Nama penuhnya adalah SA’AD BIN HISHAM BIN ‘AMIR AL-ANSARI AL-MADANI. Dia adalah sepupu disebelah bapa kepada Anas bin Malik.

 

Menurut Imam al-Bukhari, dia terbunuh di bumi Makran (sekarang di balochistan, Pakistan) dalam satu peperangan.

 

Dia adalah rijal al-Kutub al-Sittah, serta seorang perawi siqah lagi sahih.

  

[1] AISYAH BINTI ABU BAKAR (19H-58H)

 عَائِشَةَ

 

Lihat hadis ke-18, 30, 33, 34, 40, 42, 50, 51, 52 dan 53 (kali ke-11)

 

 

PENJELASAN SANAD

 

Hadis ini SAHIH:

 

A.                  Semua perawi hadis ini adalah siqah.

B.                  Disepakati sahih oleh Albani dan Arnaut.

C.                  Semua perawi adalah rijal Muslim kecuali BAHZ BIN HAKIM. Namun, dia tetap perawi siqah.

 



[1] Ada seorang lagi perawi abu Daud di tabaqat yang sama, iaitu HAMMAD BIN ZAID (98H-179H). Justeru, jangan tersilap.

 

No comments:

Post a Comment