Wednesday, June 8, 2022

HADIS 54

 

HADIS 54

 

54 - حَدَّثَنَا مُوسَى بْنُ إِسْمَاعِيلَ وَدَاوُدُ بْنُ شَبِيبٍ، قَالَا: حَدَّثَنَا حَمَّادٌ[1]، عَنْ عَلِيِّ بْنِ زَيْدٍ، عَنْ سَلَمَةَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عَمَّارِبْنِ يَاسِرٍ قَالَ: مُوسَى، عَنْ أَبِيهِ، وَقَالَ دَاوُدُ: عَنْ عَمَّارِ بْنِ يَاسِرٍ، أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ: «إِنَّ مِنَ الْفِطْرَةِ الْمَضْمَضَةَ، وَالِاسْتِنْشَاقَ» ، فَذَكَرَ نَحْوَهُ وَلَمْ يَذْكُرْ إِعْفَاءَ اللِّحْيَةِ، وَزَادَ «وَالْخِتَانَ» ، قَالَ: «وَالِانْتِضَاحَ» وَلَمْ يَذْكُرِ انْتِقَاصَ الْمَاءِ - يَعْنِي الِاسْتِنْجَاءَ –

Dari Ammar bin Yasir, bahawasanya Rasulullah saw bersabda: "Sesungguhnya di antara perkara fitrah adalah berkumur dan beristinsyaq, " Lalu dia menyebutkan hadis semisalnya, namun dia tidak menyebutkan berkenaan memelihara janggut tetapi menambahkan; dan khitan. Dia menyebutkan perihal memercikkan air ke bahagian kemaluan untuk menghilangkan was was dan tidak menyebutkan perihal beristinja` dengan air.

  

قَالَ أَبُو دَاوُدَ: وَرُوِيَ نَحْوُهُ، عَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ، وَقَالَ: «خَمْسٌ كُلُّهَا فِي الرَّأْسِ» ، وَذَكَرَ فِيهَا «الْفَرْقَ» ، وَلَمْ يَذْكُرْ إِعْفَاءَ اللِّحْيَةِ

Abu Daud berkata; Dan telah diriwayatkan hadis semisalnya dari Ibnu Abbas dan dia menyebutkan; Lima perkara fitrah yang semuanya di bahagian kepala, kemudian dia menyebutkan perihal membelah rambut (setengah ke kanan dan setengah ke kiri) dan tidak menyebutkan perihal memelihara janggut.

 

قَالَ أَبُو دَاوُدَ: وَرُوِيَ نَحْوُ حَدِيثِ حَمَّادٍ، عَنْ طَلْقِ بْنِ حَبِيبٍ وَمُجَاهِدٍ وَعَنْ بَكْرِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ الْمُزَنِيِّ، قَوْلُهُمْ وَلَمْ يَذْكُرُوا إِعْفَاءَ اللِّحْيَةِ

Abu Daud berkata; Dan telah diriwayatkan semisal hadis Hammad, dari Thalq bin Habib dan Mujahid dan dari Bakr bin Abdullah Al-Muzani ucapan mereka, dan mereka tidak menyebutkan perihal memelihara janggut.

 

وَفِي حَدِيثِ مُحَمَّدِ بْنِ عَبْدِاللَّهِ بْنِ أَبِي مَرْيَمَ عَنْ أَبِي سَلَمَةَ عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ، عَنِ النَّبِيِّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فِيهِ: «وَإِعْفَاءُ اللِّحْيَةِ»

Dan di dalam hadis Muhammad bin Abdullah bin Abu Maryam dari Abu Salamah dari Abu Hurairah dari Nabi di dalamnya terdapat penyebutan perihal memelihara janggut.

 

وَعَنْ إِبْرَاهِيمَ النَّخَعِيِّ نَحْوُهُ وَذَكَرَ: «إِعْفَاءَ اللِّحْيَةِ، وَالْخِتَانَ»

Dan dari Ibrahim Al-Nakha'i semisalnya, dan dia menyebutkan perihal memelihara janggut dan khitan.

 status hadis: doif


PENJELASAN HADIS

 

[1] Hadis ke-53 ini sebagai takmilah (kesempurnaan) terhadap matan hadis yang 52, iaitu berkenaan beberapa perkara yang tidak disebutkan dalam hadis 52, maka disebutkan dalam matan hadis ini.

 

[2] Dalam matan hadis ini AMMAR BIN YASIR ada disebutkan beberapa penambahan: 

A.                  Berkumur-kumur.

B.                  Khitan. Menurut kitab AL-MINHAL, ada riwayat menggunakan perkataan الإختتان

C.                  Percik air pada pakaian dan kemaluan selepas istinjak untuk hindari was-was.

 

[3] Dalam Matan hadis riwayat IBN ABBAS, dinyatakan berkenaan fitrah, semuanya melibatkan kepala: dalam hadis ke-53, disebutkan 4 adalah kepala; iaitu: 

A.                  Misai.

B.                  Sugi

C.                  Istinsyaq

D.                 Berkumur-kumur.

E.                  Ditambah di sini: rambut belah tengah.

 

Dalam riwayat IBN ABBAS, tidak dimasukkan LEBATKAN JANGGUT. Sama juga dengan Riwayat BAKAR AL-MUZANI

 

[4] Dalam riwayat ABU HURAIRAH ada disebut LEBATKAN JANGGUT.

 

[5] Dalam Riwayat IBRAHIM AL-NAKHAIE, disebut dua:

 A.                  Lebatkan janggut

B.                  Khitan.

 

PENGAJARAN

 

[1] BERKUMUR-KUMUR SEMASA WUDUK

 

PERTAMA: WAJIB

 

Pendapat Zahiri, satu riwayat dalam mazhab Hanbali.

 

Dalil mereka:

 

A.                  Termasuk maksud basuh muka dalam suruhan al-Quran.

 

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِذَا قُمْتُمْ إِلَى الصَّلَاةِ فَاغْسِلُوا وُجُوهَكُمْ – المائدة, 6

 

Dalam hadis—daripada Rifa’ah bin Rafi’ bahawa Nabi saw bersabda:

فَتَوَضَّأْ كَمَا أَمَرَكَ اللَّهُ

“berwuduklah kamu sepertimana Allah suruh kamu lakukannya” (abu Daud, hadis no: 861)

 

B.                  Hadis—daripada Abu Hurairah berkata bahawa Nabi saw bersabda:

 

إِذَا تَوَضَّأَ أَحَدُكُمْ فَلْيَتَمَضْمَضْ، وَلْيَسْتَنْشِقَ، وَالْأُذُنَانِ مِنَ الرَّأْسِ

Apabila seseorang kamu berwudu’, maka hendaklah dia berkumur-kumur, dan memasukkan air ke hidung dan basuh dua telinganya yang berada di kepala” (al-Mu’jam al-Awsat, hadis no: 538—Sanad hadis ini doif)

 

C.                  Nabi saw tidak pernah tinggalkan berkumur-kumur semasa berwuduk.

 

D.                 Hadis Bab, iaitu apabila dimasukkan salah satu dari perkara fitrah.

 

KEDUA: SUNAT

 

Ini adalah pendapat mazhab syafie, maliki, hanbali dan Hanafi.

 

Dalil:

 

A.                  Tidak terdapat satu dalil sahih yang nabi saw menyuruh. Yang sahih, hanya menyebut bahawa ia dilakukan oleh Nabi.

 

B.                  Ayat al-Quran menyebut membasuh muka, tidak pula disuruh berkumur-kumur.

 

[2] KHITAN BAGI LELAKI

 

PERTAMA: WAJIB

 

Ini Mazhab Syafie, Ahmad dan sebilangan Ulama Mazhab Maliki.

 

KEDUA: SUNAT

 

Ini Mazhab Malik dan Abu Hanifah.

 

DALIL-DALIL

 

 

A.                  Hadis—daripada Ibn Abbas:

 

الْأَقْلَفُ لَا تَجُوزُ شَهَادَتُهُ، وَلَا تُقْبَلُ لَهُ صَلَاةٌ، وَلَا تُؤْكَلُ لَهُ ذَبِيحَةٌ» ، قَالَ: «وَكَانَ الْحَسَنُ لَا يَرَى ذَلِكَ» - ابن ابي شيبة, 23334

“al-Aqlaf (tidak khitan) tidak harus penyaksiannya, tidak diterima solatnya, tidak boleh dimakan sembelihannya”

 

B.                  Al-Khattabi kata, ia syiar agama. Andai berlaku peperangan, dari situ dapat diketahui muslim atau tidak.

 

[3] KHITAN BAGI WANITA

 

PERTAMA: WAJIB

 

Imam Syafie dan Ahmad

 

KEDUA: SUNAT

 

Ulama-ulama Mazhab Syafie.

 

DALIL-DALIL KHITAN WANITA

 

A.                  Hadis—daripada Ummu Atiyyah al-Ansariyyah:

 

أَنَّ امْرَأَةً كَانَتْ تَخْتِنُ بِالْمَدِينَةِ فَقَالَ لَهَا النَّبِيُّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: «لَا تَنْهِكِي فَإِنَّ ذَلِكَ أَحْظَى لِلْمَرْأَةِ، وَأَحَبُّ إِلَى الْبَعْلِ» - ابو داود, 5271

“perempuan berkhitan di Madinah. Nabi saw pun berkata kepadanya (Ummu Atiyyah): "Janganlah engkau habiskan semua, sebab hal itu akan mempercantik wanita dan disukai oleh suami”

 

Namun, status hadis ini:

 

Abu daud kata, hadis ini tidak kuat. Diriwayatkan secara MURSAL.

قال أبو داود : ليس هو بالقوي، وقد روي مرسلاً.

 

Kata Abu Daud lagi: dalam hadis ini ada perawi bernama Muhammad bin Hassan yang dia Majhul. Jadi, hadis ini doif.

قال أبو داود : ومحمد بن حسان مجهول، وهذا الحديث ضعيف

 

B.                  Hadis—daripada Ibn Umar berkata:

 

دَخَلَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ عَلَى نِسْوَةٍ مَنَ الْأَنْصَارِ، فَقَالَ: " يَا نِسَاءَ الْأَنْصَارِ، وَاخْتَفِضْنَ وَلَا تَنْهَكْنَ، فَإِنَّهُ أَحْظَى لِإِنَاثِكُنَّ عِنْدَ أَزْوَاجِهِنَّ " – شعب الإيمان, 8279

Nabi saw masuk berjumpa dengan perempuan dari kalangan ansar. Baginda berkata: khitanlah, dan jangan kamu potong habis. Hal ini kerana, ia bagus untuk wanita kamu di sisi suami mereka.

 

Namun, status hadis ini:

 

Pada sanadnya ada perawi bernama Mandil bin ‘Ali, dan dia doif. dan pada sanadnya juga ada ibn ‘Adi Khalid bin Amru al-Qurashi yang dia  lebih doif berbanding mandil.

وفي إسناده مندل بن علي وهو ضعيف. وفي إسناده بن عدي خالد بن عمرو القرشي، وهو أضعف من مندل

 

[3] UMUR WAJIB KHITAN

 

Imam malik kata, tujuh tahun ke atas sehingga 10 tahun.

 

Imam malik kata, makruh pada hari lahir sehingga hari ke-7 kelahiran, kerana itu menyerupai Yahudi.

 

Hanbali kata, sunat tujuh hari ke atas.

 

Hanafi, sunat selepas umur 7 tahun sehingga tahap sebelum baligh.

 

Mazhab syafie, wajib keluarga khitankan anaknya sebelum sampai umur baligh. Sunat dikhitankan bermula dari hari ke-7.

 

[4] KHITAN KHUNSA

 

Mazhab Syafie: 

A.                  Qawl Al-Azhar: khitan selepas nyata mana kemaluan yang berfungsi. Ini juga pendapat Mazhab Maliki.

 

B.                  Ada pendapat: khitan pada kedua-duanya sebelum baligh.

 

Hanbali:

Kena tengok selepas baligh.

 

[5] ORANG TUA MASUK ISLAM

 

Kalau tua masuk islam, wajib khitan kecuali jika memberi mudharat.

 

Tidak wajib khitan bagi orang yang sudah mati.

 

[6] PERCIKAN AIR SELEPAS ISTINJAK

 

Tujuan percikkan air pada kemaluan dan seangkatan dengannya adalah untuk hindari was was.

 

BIOGRAFI PERAWI

 

[6] MUSA BIN ISMAIL

مُوسَى بْنُ إِسْمَاعِيلَ

 

Sila lihat hadis ke-3 dan 10

 

[6] DAUD BIN SYABIB AL-BAHILI (223H)

 وَدَاوُدُ بْنُ شَبِيبٍ الباهلي

 

Digelar dengan panggilan ABU SULAIMAN AL-BASRI. Dia adalah guru kepada al-Bukhari, Abu Daud dan Ibn Majah dan dia adalah perawi siqah lagi sahih.

 

[5] HAMMAD BIN SALAMAH BIN DINAR AL-BASRI (91H-167H)

حَمَّادٌ بن سلمة بن دينار البصري

 

Dia digelar dengan panggilan ABU SALAMAH.

 

 

Al-Baihaqi kata, dia salah seorang imam dalam kalangan muslim, tetapi dekat dengan saat kematian, buruk hafalannya.

 

Abu Daud kata, dia adalah sebaik-baik perawi hadis di Basrah. Abu Zur’ah kata, hafalannya cukup kuat. Ramai kata dia siqah.

 

 

[4] ‘ALI BIN ZAID (131H)

عَلِيِّ بْنِ زَيْدٍ

 

Nama penuhnya adalah ALI BIN ZAID BIN JAD’AN BIN AMRU BIN ZUHAIR AL-QURASHI AL-TAIMI AL-BASRI. Digelar dengan panggilan ABU AL-HASAN.

 

Dilahirkan di mekah dan meninggal di Basrah disebabkan penyakit taun.

 

Kata Ahmad dan Abu Zur’ah, dia tak kuat. Ahmad bin Hanbal kata, doif al-hadis dan tidak kuat. Al-nasaie kata, doif. Ibn Khuzaimah kata, dia buruk hafalan. Tarmizi kata, dia sering anggap hadis marfu’ pada hadis yang rata-rata kata mawquf. Syu’bah kata bahwa dia ambil hadis dari ‘Ali bin Zaid sebelum dia Ikhtilat. Ya’qub bin Sufyan al-Faswa kata, dia ikhtilat semasa dia tua. Ibn Hajar al-Asqalani kata, hadisnya tidak elok kecuali ada syawahid dan mutaba-‘ah. Abu Hatim al-Razi kata, dia tidak kuat, hadisnya di tulis tetapi tidak boleh dibuat hujah. Al-Ijli dan al-Zahabi kata, dia ada kecenderungan kepada TASYAYYU’.

 

Walaubagaimana pun, Ya’qub bin Syaibah kata, dia siqah.

 

Dengan itu, riwayatnya di bawah kategori maqbul sahaja.

 

 

[4] TALQ BIN HABIB

طَلْقِ بْنِ حَبِيبٍ

 

Sila lihat hadis ke-53.

 

[4] MUJAHID

مُجَاهِدٍ

 

Sila lihat hadis ke-13 dan 21.

 

 

[3] SALAMAH BIN MUHAMMAD BIN AMMAR BIN YASIR

 سَلَمَةَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عَمَّارِ بْنِ يَاسِرٍ

 

Dia adalah cucu kepada Sahabat Nabi terkenal, iaitu Ammar bin Yasir. Dia dilahirkan di Madinah, tetapi ramai ulama anggap dia tidak boleh dibuat hujah, termasuk Ibn Hibban.

 

Abu Hatim bin Habban al-Basti kata, mungkar al-hadis. Ibn Hajar kata, majhul dan doif.

 

Khilaf dalam Kalangan ulama, apakah dia mendengar hadis dari atuknya sendiri, iaitu Ammar bin Yasir.

 

Ada ulama kata, dia dengar dari atuknya. Al-Bukhari dan Ibn Ma’in kata, Aku tidak tahu bahawa dia dengar hadis dari atuknya sendiri.

 

[3] BAKR BIN ABDULLAH AL-MUZANI BIN AMRU (108H)

 بَكْرِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ الْمُزَنِيِّ بن عمرو

 

Digelar dengan panggilan ABU ABDULLAH AL-BASRI. Dia salah seorang tabiin, dan meninggal dunia di Basrah.

 

Dia adalah rijal al-Kutub al-Sittah, serta seorang perawi yang faqih, siqah dan dipercayai serta sahih.

 

[3] MUHAMMAD BIN ABDULLAH BIN ABI MARYAM AL-KHUZAIE

مُحَمَّدِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ أَبِي مَرْيَمَ الخزاعي

 

Dia bekas hamba kepada Bani Salim. Orang Madinah dan seorang perawi siqah dan hasan.

 

[2] MUHAMMAD BIN AMMAR BIN YASIR AL-‘ANSI (61H)

مُحَمَّدِ بْنِ عَمَّارِ بْنِ يَاسِرٍ  العنسي

 

Ibn Hajar al-Asqalani kata, dia maqbul sahaja.

 

 

[2] ABU SALAMAH BIN ABDUL RAHMAN BIN AUF (22H-94H)

أَبو سَلَمَةَ بن عبد الرحمن بن عوف

 

Sila lihat hadis ke-1 dan 47.

 

 

[1] AMMAR BIN YASIR (56SH-37H)

عَمَّارِ بْنِ يَاسِرٍ

 

Antara sahabat awal masuk islam, iaitu di era Nabi saw bersama sahabat sering berjumpa di rumah al-Arqam bin Abi al-Arqam—ketika itu, bilangan orang islam lebih kurang 30 orang lebih sahaja.

 

 Ibunya bernama SUMAYYAH BINTI AL-KHAYYAT dan bapanya YASIR BIN ‘AMIR; kedua-duanya mati dibunuh kerana pertahankan aqidah.

 

Bapanya, YASIR berasal dari YAMAN dan berpindah ke Mekah. Dia menjadi hamba kepada ABU HUZAIFAH BIN AL-MUGHIRAH. Dia pun kahwinkan YASIR dengan hamba perempuannya bernama SUMAYYAH. Dengan itu, Ammar dilahirkan di Mekah.

 

Ulama khilaf; ada kata, dia antara terlibat hijrah ke Habsyah, dan ada pula kata, dia tidak terlibat. Namun yang pasti, dia terlibat hijrah ke Madinah.

 

Dia terlibat dengan semua perang bersama dengan Nabi, serta terlibat perang menentang orang murtad selepas wafat nabi. Semasa dalam perang Yamamah, telinga dipotong.

 

Pada era Umar, dia dilantik menjadi Gabenor di Kufah, kemudian dia digugurkan jawatan.

 

Antara ucapan nabi kepadanya:

 

صبرا ال ياسر فإن موعدكم الجنة

“Sabarlah keluar Yasir, kerana janji kamu adalah syurga”

 

Hadis lain:

 

عَنْ عِكْرِمَةَ، قَالَ لِي ابْنُ عَبَّاسٍ وَلِابْنِهِ عَلِيٍّ: انْطَلِقَا إِلَى أَبِي سَعِيدٍ فَاسْمَعَا مِنْ حَدِيثِهِ، فَانْطَلَقْنَا فَإِذَا هُوَ فِي حَائِطٍ يُصْلِحُهُ، فَأَخَذَ رِدَاءَهُ فَاحْتَبَى، ثُمَّ أَنْشَأَ يُحَدِّثُنَا حَتَّى أَتَى ذِكْرُ بِنَاءِ المَسْجِدِ، فَقَالَ: كُنَّا نَحْمِلُ لَبِنَةً لَبِنَةً وَعَمَّارٌ لَبِنَتَيْنِ لَبِنَتَيْنِ، فَرَآهُ النَّبِيُّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَيَنْفُضُ التُّرَابَ عَنْهُ، وَيَقُولُ: «وَيْحَ عَمَّارٍ، تَقْتُلُهُ الفِئَةُ البَاغِيَةُ، يَدْعُوهُمْ إِلَى الجَنَّةِ، وَيَدْعُونَهُ إِلَى النَّارِ» قَالَ: يَقُولُ عَمَّارٌ: أَعُوذُ بِاللَّهِ مِنَ الفِتَنِ- البخاري, 447

 

daripada 'Ikrimah; Ibnu 'Abbas berkata kepadaku dan kepada Ali, anaknya: "Pergilah kamu berdua menemui Abu Sa'id dan dengarlah hadis darinya!"

 

Maka kami pun berangkat. Dan kami dapati dia sedang membetulkan dinding miliknya, ia mengambil kain selendangnya dan duduk ihtiba`.

 

Kemudian ia mulai berbicara hingga menyebutkan tentang pembangunan masjid. Dia berkata: "Masing-masing kami membawa bata satu persatu, sedangkan 'Ammar membawa dua bata dua bata sekaligus.

 

Saat Nabi saw melihatnya, baginda berkata sambil meniup debu yang ada padanya: "Kasihan 'Ammar, dia akan dibunuh oleh golongan durjana. Dia mengajak mereka ke syurga sedangkan mereka mengajaknya ke neraka."

 

Ibnu 'Abbas berkata, "'Ammar lantas berkata: "Aku berlindung kepada Allah dari fitnah tersebut."

 

Dia berpihak kepada Ali dalam perang jamal. Namun, dia terbunuh dalam perang Siffin pada tahun 37 Hijrah ketika berumur 94 tahun yang juga berpihak kepada Ali.

 

PENJELASAN SANAD

 

[1] Tujuan Abu Daud sebut semua riwayat ini untuk membuktikan bahawa hadis berkenaan FITRAH ada pelbagai turuq, sama ada secara MARFU’ dan secara MAWQUF.

 

[2] Sanad hadis dalam riwayat AMMAR BIN YASIR adalah DOIF, kerana:

 

A.                  MAJHUL—SALAMAH BIN MUHAMMAD BIN AMMAR BIN YASIR

B.                  DOIF—ALI BIN ZAID BIN JAD’AN

C.                  TAFARRUD riwayat—‘Ali bin Zaid ambil hadis dari salamah.

 

[3] Doif sudut lain dalam riwayat AMMAR BIN YASIR:

 

A.                  Dalam Jalur Musa; Salamah ambil hadis dari bapanya; MURSAL, kerana bapanya, iaitu MUHAMMAD bukan sahabat.

B.                  Dalam Jalur Daud—Salamah ambil hadis dari atuknya; MUNQATI’, sebab SALAMAH tidak pernah jumpa atuknya.

 

[4] Dalam riwayat IBN ABBAS pula, hadis itu sahih tetapi MAWQUF.

 



[1]Daud bin Syabib ada belajar dengan dua orang guru yang masing-masing bernama HAMMAD, iaitu HAMMAD BIN SALAMAH dan HAMMAD BIN ZAID. Dalam hadis ini, DAUD ambil dari HAMMAD BIN SALAMAH.

 

 

 

No comments:

Post a Comment