HADIS 86 |
حَدَّثَنَا مُحَمَّدُبْنُ بَشَّارٍ حَدَّثَنَا عَبْدُ الرَّحْمَنِ حَدَّثَنَا بِشْرُ بْنُ مَنْصُورٍ عَنِ
ابْنِ جُرَيْجٍ عَنْ عَطَاءٍ أَنَّهُ كَرِهَ الْوُضُوءَ بِاللَّبَنِ وَالنَّبِيذِ،
وَقَالَ: «إِنَّ التَّيَمُّمَ أَعْجَبُ إِلَيَّ مِنْهُ»
Daripada ‘Ata’ bahawa
dia tidak suka wuduk menggunakan air susu dan air nabiz. Dan dia berkata:
Tayammum lebih aku suka berbanding (air susu dan air nabiz).
PERBAHASAN SANAD |
ARNAUT anggap SANAD hadis ini SAHIH
PENJELASAN MATAN |
Dalam Sahih al-Bukhari
di bahagian tajuk: بَابُ لاَ يَجُوزُ الوُضُوءُ بِالنَّبِيذِ، وَلاَ
المُسْكِرِ, al-Bukhari menyatakan dalam tarjamah al-Bab seperti berikut;
وَكَرِهَهُ
الحَسَنُ، وَأَبُو العَالِيَةِ وَقَالَ عَطَاءٌ: «التَّيَمُّمُ أَحَبُّ إِلَيَّ
مِنَ الوُضُوءِ بِالنَّبِيذِ وَاللَّبَنِ» - البخاري, قبل 242
Al-Hasan dan Abu al-‘Aliyah tidak suka dan
‘Ata’ berkata: Tayammum lebih aku suka berbanding berwuduk menggunakan air
nabiz dan air susu.
HUBUNGAN HADIS |
ABU DAUD bawakan
riwayat ini, untuk menguatkan pendapatnya bahawa tidak boleh berwuduk dengan
Nabiz. (Bazl:1/183)
PENGAJARAN |
[1] BERWUDUK
DENGAN AIR NABIZ
Ijtihad ‘ATA bahawa
ketika tiada air, berwuduk dengan Nabiz adalah makruh. Justeru, kembali kepada
kandungan al-Quran bahawa; apabila ketiadaan air, hendaklah dia bertayammum.
Itu lebih afdhal.
[2] BERWUDUK DAN
MANDI DENGAN AIR SUSU
(A)
MAKRUH
A’TA’ kata, boleh
wuduk dengan air susu, tetapi makruh.
(B)
TIDAK BOLEH
IBN ABBAS kata, tidak
boleh berwuduk dengan air susu. Apabila tiada air, hendaklah dia bertayammum
(tasawwut:2/620)
(C)
TAFSIL
AL-AINI kata, perlu
dilihat pada dua jenis yang berbeza:
(a)
Jika air susu yang
tidak bercampur dengan air, maka TIDAK HARUS. Hal ini ijmak ulama.
(b)
Air susu bercampur
dengan air. Ini ada khilaf:
a.
Syafie: tidak boleh.
b.
Al-Aini: boleh selama
putih susu itu tidak mendominasi. Jika mendominasi, maka tidak boleh. Ini
disebut الماء المقيد (Manhal:1/288)
c.
Malik: perubahan yang
sedikit sahaja pun sudah memadai untuk air itu tidak boleh digunakan.
(Manhal:1/289)
Hukum yang sama melibatkan air
yang bercampur dengan cuka dan sebagainya.
[3] HUKUM MANDI DAN WUDUK DENGAN AIR BUNGA
Ia sama seperti air
bidara yang digunakan untuk mandi jenazah. (Manhal:1/289)
[4] AIR BERUBAH BAU SEBAB TANAH
Air yang berubah bau,
rasa dan warna dengan sebab tanah, selut, daun dan sebagainya; ia masih lagi
dianggap air mutlak. (Manhal:1/289)
BIOGRAFI PERAWI |
[6] MUHAMMAD BIN
BASYYAR
مُحَمَّدُ بْنُ بَشَّارٍ
Guru Abu Daud ini
disebut untuk kali ke-4, iaitu hadis ke-13, 52, 82 dan 86.
[5] ABDUL
RAHMAN BIN MAHDI (135H-198H)
عَبْدُ الرَّحْمَنِ بن مهدي
Nama penuhnya adalah
ABDUL RAHMAN BIN MAHDI BIN HASSAN BIN ABDUL RAHMAN AL-‘ANBARI AL-BASRI
AL-LU’LUIE. Dipanggil dengan ABU SA’ID AL-‘ANBARI; ada kata AL-AZDI.
Dia bermazhab maliki dan
merupakan salah seorang murid Imam malik. Amat mengetahui selok belok kitab
Muwatta’, serta mahir fatwa-fatwa imam malik. Hal ini kerana, dia lebih
cenderung kepada mazhab Ahli Madinah.
Dia yang mengasaskan mazhab
Maliki di Iraq.
AHMAD BIN HANBAL pernah kata,
ABDUL RAHMAN BIN MAHDI mempunyai pengetahuan luas berkenaan fiqh, bahkan
melebihi YAHYA BIN SAID AL-QATTAN (Yahya lebih cenderung kepada mazhab Kufah).
Mula belajar ilmu hadis
sewaktu umurnya 10 tahun lebih.
Dia dia belajar hadis adalah
nasihat dari ABU ‘AMIR AL-AQDI yang melihat ABDUL RAHMAN suka mendengar
cerita-cerita. Dia pun pun kata:
لا
يحصل في يدك من هؤلاء شيء
Tidak ada sebarang faedah untuk kamu sedikit
pun dari cerita-cerita mereka itu.
Iaitu, kisah yang
mereka cerita itu, entah betul atau tidak.
Dia belajar dengan
SUFYAN AL-SAURI sekitar tahun 152 hijrah (ada kata: 153, ada kata 154, ada kata
155 dan ada kata 156).
Pada tahun 159 hijrah,
dia bersama dengan gurunya ke Mekah untuk ibadat Haji, kemudian kembali ke
Basrah pada tahun 160 hijrah.
Sufyan al-Sauri
meninggal dunia di rumahnya.
IBN AL-MADINI pernah
kata, ada 6 orang yang hampir hilang akalnya (iaitu amat bersyahwat dengan
hadis); (1) Yahya, (2) Abdul Rahman bin Mahdi, (3) Waki’ bin al-Jarrah, (4)
Sufyan bin Uyaynah, (5) Abu Daud, dan (6) Abdul Razzaq.
IBN AL-MADINI pernah
kata bahawa ABDUL RAHMAN BIN MAHDI khatam al-Quran setiap dua hari sekali.
AYYUB AL-MUTAWAKKIL
berkata, kalau kamu mahu agama secara bersanad, hadis secara bersanad, ilmu
secara bersanad, datangkan berjumpa dengan ABDUL RAHMAN BIN MAHDI. Jika kamu
mahu makan, mendapat penghormatan dan kelapangan, datanglah ke rumah ABDUL
RAHMAN BIN MAHDI.
KOMENTAR POSITIF;
(a)
Dianggap siqah oleh
BISYKAWAL.
(b)
AL-BAIHAQI kata, dia imam hafiz.
(c)
AHMAD kata, dia siqah
antara orang terpilih. Muslim yang soleh. Hafiz bahkan mempunyai kelebihan
melebihi WAKI’. Apabila dia ambil hadis dari seseorang, menandakan orang itu
adalah hujah.
(d)
AL-ZAHABI kata, dia
al-hafiz al-imam al-‘alim.
(e)
AL-WAQIDI kata, siqah
dan banyak riwayat hadis.
(f)
SYAFIE kata, aku tidak
tahu apakah ada bandingannya di dunia ini.
(g)
IBN MAIN kata, paling
sabat dalam kalangan ulama basrah.
Dia adalah rijal
al-Kutub al-Sittah.
[4] BISYR BIN
MANSUR AL-SULAMI AL-BASRI (180H)
بِشْرُ بْنُ مَنْصُورٍ السلمي
البصري
Dia dipanggil ABU
MUHAMMAD AL-BASRI AL-AZDI, dari keturunan BANI SALAMAH, iaitu dari anak beranak
MALIK BIN FAHD.
ALI BIN AL-MADINI ada kata,
aku tidak pernah nampak orang yang amat takut kepada Allah kecuali BISYR BIN
MANSUR. Sebelum dia meninggal dunia, dia sudah gali kubur untuknya.
(Tawassut:2/616)
KOMENTAR ULAMA:
a) Dianggap SIQAH oleh AL-ZAHABI, AL-NASAIE dan ALI BIN NAS AL-JUHADHMI.
b) AHMAD kata, dia siqah siqah wa ziyadah.
c) Dianggap SIQAH MA’MUN oleh IBN MA’IN & ABU ZUR’AH.
d) NASR AL-JUHADHMI kata, dia sabat dalam hadis.
e) IBN HIBBAN letak Namanya dalam senarai AL-SIQAT dan menyatakan bahawa dia antara ahli ibadat dan ahli kebaikan di basrah. AL-ASQALANI kata, dia soduq ahli ibadat dan zuhud.
f) ABU BAKAR AL-BAZZAR kata, dia sebaik-baik manusia.
Dia adalah rijal
Muslim, Abu Daud dan al-Nasaie.
Nama perawi ini disebut dalam Sunan Abi Daud untuk kali pertama, iaitu hadis 86.
[3]
IBN JURAIJ (80H-150H)
ابْنِ جُرَيْجٍ
Nama penuhnya adalah
ABDUL MALIK BIN ABDUL AZIZ BIN JURAIJ. Menurut AL-SUN’ANI, dia ada dua gelaran,
iaitu ABU AL-WALID dan ABU KHALID.
Atba’ al-Tabiin ini
seorang ulama hadis, ahli qiraat serta ahli fiqh.
Asal keturunannya adalah ROM
(Turki). Dilahirkan di Mekah dan mati di
situ.
Dia belajar dengan ‘ATA BIN
ABI RABAH (27H-114H) selama 17 tahun. Sehinggakan cerita yang paling sabat
berkenaan ‘ATA’ adalah dari IBN JURAIJ.
Selepas kematian ‘ATA’, dia
melazimi pula dengan UMAR BIN DINAR (46H-126H) untuk menuntut ilmu selama 9
tahun.
Dia sudah menghimpun
hadis-hadis sebelum pembukuan sahih bukhari dan Muslim yang dikenali sebagai السنن في الحديث
KOMENTAR POSITIF;
(a)
Dianggap Siqah oleh AL-IJLI,
(b)
MUHAMMAD BIN UMAR kata, dia
siqah dan banyak riwayat hadis.
(c)
ABU ZUR’AH AL-RAZI kata, dia
salah seorang imam.
(d)
‘ATA BIN ABI RABAH (gurunya) pernah kata, ibn
Juraij adalah penghulu penduduk Hijaz.
(e)
YAHYA BIN SA’ID AL-ANSARI
kata, dia soduq. Jika dia kata: حدثني, itu dia dengar
hadis; jika dia kata: أنبأنا atau أخبرني, maka itu dia baca dari guru; kalau dia kata: قال, itu seiras angin.
KOMENTAR NEGATIF;
(a)
AL-ZAHABI anggap, hadis yang
dia ambil dari AL-ZUHRI ada illat. HAL INI KERANA, dia ambil hadis dari
al-Zuhri secara ijazah dan munawalah.
(b)
AHMAD kata, kalau Ibn Juraij
kata قال فلان وقال فلان atau أُخبرت; itu bermakna dia ambil dari perawi perawi mungkar. Namun,
apabila dia kata, أخبرني atau سمعت; itu bermakna perawi itu boleh diguna pakai.
KOMENTAR PERTENGAHAN;
(a)
IBN HIBBAN kata, dia salah
seorang fuqaha’ ahli Hijaz, ahli qiraat dan ahli itqan. Namun, dia sering buat
TADLIS.
(b)
AL-ZAHABI kata, dia al-imam
al-allamah al-hafiz siqah. Namun, jika dia riwayatkan hadis secara عن, maka itu dia bertadlis.
Nama perawi ini disebut dalam
Sunan Abi Daud untuk kali ke-2, iaitu hadis ke-19 dan 86.
[2] ‘ATA’ BIN ABI
RABAH (27H-114H)
عَطَاءٍ بن ابي رباح
Ulama fiqh tabiin ini
dipanggil ABU MUHAMMAD AL-QURASHI.
Ada kata, nama betulnya adalah ASLAM BIN SAFWAN AL-MAKKI.
Menurut AL-WAQIDI dan AL-FALLAS, umurnya mencecah 88 tahun. Kata IBN ABI LAILA
pula, umurnya mencecah 100 tahun.
Dia dilahirkan di akhir pemerintahan
Saidina Osman di kota TA’IZ تعز, Yaman (di kota Muaz
bin Jabal (18H) duduk di yaman), dibesarkan, menuntut ilmu dan mati di Mekah.
Dia sempat berjumpa dengan
AQIL BIN ABI TALIB dan ABU AL-DARDA’.
Dia adalah guru kepada ABU
HANIFAH, AYUB AL-SAKHTIYANI, AL-ZUHRI, AL-AWZAIE & sebagainya
(manhal:1/288)
Daripada KHALID BIN ABI AWFA
bahawa ‘ATA’ berkata: aku sempat jumpa seramai 200 orang sahabat nabi.
(Bazl:1/183)
Antara tabiiin yang paling
banyak ambil hadis dari AISYAH, disamping ABU HURAIRAH, UMMU SALAMAH, UMMU
HANI’, IBN ABBAS, IBN AMRU, JABIR, IBN AL-ZUBAIR, MUAWIYAH, ABU SA’ID DLL.
KOMENTAR ULAMA; (manhal:1/288)
(a)
Dia dianggap SIQAH oleh IBN
MA’IN, ABU ZUR’AH dan IBN SA’AD.
(b)
IBN SA’AD kata, dia alim dan
banyak riwayatkan hadis serta memberikan fatwa di mekah.
(c)
Al-Zahabi kata, dia sabat
redha imam dan hujjah untuk ilmu ini.
(d)
IBN HIBBAN nyatakan bahawa dia
dari kalangan tabiin yang alim, faqih, warak dan mempunyai kelebihan.
(e)
ABDUL AZIZ BIN RUFAIY’ kata,
suatu hari ‘Ata’ ditanya fatwa. Dia jawab: aku tidak tahu. Lalu orang bertanya
itu kata: apakah tidak kamu memberikan jawapan hal ini dengan pandangan kamu?
Dia jawab: Aku malu beragama di bumi ini dengan pandangan aku.
(f)
AHMAD pernah bercerita satu
kisah panjang yang dia ambil dari ‘Ata; yang ‘Ata’ ambil dari Aisyah. Kata
Ahmad: ia tidak boleh dibuat hujah kecuali ‘Ata berkata: aku telah mendengar سمعت
(g)
SULAIMAN BIN HARB pernah
cerita bahawa gurunya, QAIS BIN SA’AD tidak hadir majlis ilmu gurunya, ‘ATA.
Makanya, Sulaiman pun tanya, kenapa begitu? Jawab QAIS: dia sudah lupa dan
berubah hafalannya. (Bazl:1/183)
Dia adalah rijal
al-Kutub al-Sittah.
Nama perawi ini disebut dalam sunan Abi daud untuk kali pertama, iaitu dalam hadis 86.
No comments:
Post a Comment