Tuesday, October 25, 2022

HADIS 85


HADIS 85

 

حَدَّثَنَا مُوسَى بْنُ إِسْمَاعِيلَ حَدَّثَنَا وُهَيْبٌ، عَنْ دَاوُدَ، عَنْ عَامِرٍ، عَنْ عَلْقَمَةَ، قَالَ: قُلْتُ لِعَبْدِ اللَّهِ بْنِ مَسْعُودٍ: مَنْ كَانَ مِنْكُمْ مَعَ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ لَيْلَةَ الْجِنِّ؟، فَقَالَ: «مَا كَانَ مَعَهُ مِنَّا أَحَدٌ»

Alqamah berkata: aku bertanya Abdullah bin Mas’ud: Siapakah dari kalangan kamu bersama Rasulullah saw pada malam jin?

 

Jawab (Ibn Mas’ud): Tidak ada seorang pun dari kalangan kami bersama baginda.

PERBAHASAN SANAD

 

ARNAUT anggap SANAD hadis ini SAHIH

 

HUBUNGAN HADIS

 

Hadis ke-84, Abu Daud datangkan riwayat bahawa Nabi saw berwuduk menggunakan Nabiz.

 

Dalam hadis ke-85 pula, Abu Daud datangkan riwayat yang menyatakan bahawa ABDULLAH BIN MAS’UD tidak ada bersama dengan nabi saw pada malam jin.

 

PENJELASAN MATAN

 

Seakan-akan ABU DAUD mahu memberitahu bahawa dia berpendapat berwuduk dengan Nabiz bukan sekadar tidak dibolehkan, bahkan dakwaan bahawa nabi saw berwuduk dengan Nabiz itu tidak berlaku sama sekali.

 

Bagaimana boleh disandarkan kepada ABDULLAH BIN MAS’UD berkenaan berwuduk dengan air nabiz, sedangkan sahabat nabi itu tidak kena mengena pun berkenaan Nabi berjumpa dengan Jin pada malam tersebut.

 

Tambahan pula, AL-IMAM AL-NAWAWI menyatakan dalam Syarh Muslim bahawa hadis ke-85 ini disepakati sahih oleh ulama hadis, sedangkan hadis ke-84 pula, doif dari sudut matan. (Manhal:1/287, Bazl:1/182)

 

Namun begitu, KHITAB AL-SUBKI kata, andaikan kedua-dua hadis ini sahih; ternyata ia boleh ditakwilkan lagi. Iaitu, dianggap bahawa semasa nabi bertemu dengan jin, Abdullah bin Mas’ud berada di tempat yang lain.

 

Namun, apabila selesai urusan Nabi dengan jin, nabi pun bersama dengan Abdullah bin mas’ud untuk menunaikan solat. ketika itu, nabi saw bertanya kepada Abdullah berkenaan air untuk berwuduk seperti dalam hadis ke-84. (Manhal:1/287)

 

PENGAJARAN

 

APAKAH ABDULLAH BIN MAS’UD BERSAMA NABI NAMPAK JIN?

 

[PENDAPAT YANG KATA ABDULLAH BIN MAS’UD TAK ADA BERSAMA DENGAN NABI]

 

(a)                AL-ZAILA’IE kata bahawa al-Baihaqi ada sebut dalam دلائل النبوة bahawa hadis-hadis sahih membuktikan bahawa ABDULLAH BIN MAS’UD tidak bersama dengan NABI pada malam jin tersebut. (Aun:1/56)

 

(b)               Hadis RIWAYAT MUSLIM.

 

عَنْ عَامِرٍ، قَالَ: سَأَلْتُ عَلْقَمَةَ هَلْ كَانَ ابْنُ مَسْعُودٍ شَهِدَ مَعَ رَسُولِ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ لَيْلَةَ الْجِنِّ؟

‘Amir bertanya Alqamah: apakah ibn masud bersama dengan Nabi saw pada malam jin?

 

قَالَ: فَقَالَ عَلْقَمَةُ، أَنَا سَأَلْتُ ابْنَ مَسْعُودٍ فَقُلْتُ: هَلْ شَهِدَ أَحَدٌ مِنْكُمْ مَعَ رَسُولِ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ لَيْلَةَ الْجِنِّ؟

Alqamah jawab: aku pernah tanya Ibn masud. Soalan aku: Apakah ada seorang dari kalangan kamu (sahabat) bersama dengan Rasullah pada malam jin?

 

 قَالَ: لَا وَلَكِنَّا كُنَّا مَعَ رَسُولِ اللهِ ذَاتَ لَيْلَةٍ فَفَقَدْنَاهُ فَالْتَمَسْنَاهُ فِي الْأَوْدِيَةِ وَالشِّعَابِ. فَقُلْنَا: اسْتُطِيرَ أَوِ اغْتِيلَ.

Jawab Ibn masud: tidak ada. Tetapi, kami bersama Rasulullah pada suatu malam, lalu kami kehilangan baginda. Kami pun cari baginda di setiap lembah dan lereng gunung sehingga kami kata: Baginda telah diterbangkan oleh jin atau dibunuh senyap-senyap.

 

قَالَ: فَبِتْنَا بِشَرِّ لَيْلَةٍ بَاتَ بِهَا قَوْمٌ فَلَمَّا أَصْبَحْنَا إِذَا هُوَ جَاءٍ مِنْ قِبَلَ حِرَاءٍ.

Pada malam itu, kami bermalam dengan malam yang amat teruk. Apabila pagi, baginda datang dari laluan Hira’

 

قَالَ: فَقُلْنَا يَا رَسُولَ اللهِ فَقَدْنَاكَ فَطَلَبْنَاكَ فَلَمْ نَجِدْكَ فَبِتْنَا بِشَرِّ لَيْلَةٍ بَاتَ بِهَا قَوْمٌ.

Kamu bertanya: Wahai Rasulullah saw, kami kehilangan kamu, lalu kami cari kamu, tetapi kami tidak jumpai. Kami pun bermalam dengan seburuk-buruk malam yang tidur sahabat pada malam itu

 

فَقَالَ: «أَتَانِي دَاعِي الْجِنِّ فَذَهَبْتُ مَعَهُ فَقَرَأْتُ عَلَيْهِمُ الْقُرْآنَ»

Nabi saw jawab: ada seekor jin menjemput aku, aku pun pergi bersamanya. Aku bacakan al-Quran kepada mereka.

 

 قَالَ: فَانْطَلَقَ بِنَا فَأَرَانَا آثَارَهُمْ وَآثَارَ نِيرَانِهِمْ وَسَأَلُوهُ الزَّادَ فَقَالَ: " لَكُمْ كُلُّ عَظْمٍ ذُكِرَ اسْمُ اللهِ عَلَيْهِ يَقَعُ فِي أَيْدِيكُمْ أَوْفَرَ مَا يَكُونُ لَحْمًا وَكُلُّ بَعْرَةٍ عَلَفٌ لِدَوَابِّكُمْ. فَقَالَ رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: «فَلَا تَسْتَنْجُوا بِهِمَا فَإِنَّهُمَا طَعَامُ إِخْوَانِكُمْ» - مسلم, 450[1]

Perawi berkata: Lalu dia berlalu pergi bersama kami untuk menunjukkan jejak-jejak mereka dan jejak perapian mereka. Dan mereka meminta kepadanya bekalan makanan, maka baginda bersabda: Kamu mendapatkan setiap tulang yang disebutkan nama Allah atasnya (ketika disembelih), yang mana di tangan kamu lebih banyak menjadi daging dan setiap tahi binatang adalah makanan untuk binatang tunggangan kamu”. Rasulullah saw pun bersabda: Janganlah kamu beristinja dengan keduanya (maksudnya tahi binatang dan tulang) kerana keduanya adalah makanan saudara kamu.

 

 

(c)                Hadis riwayat MUSLIM

 

عَنْ عَبْدِ اللهِ قَالَ: لَمْ أَكُنْ لَيْلَةَ الْجِنِّ مَعَ رَسُولِ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَوَدِدْتُ أَنِّي كُنْتُ مَعَهُ – مسلم, 450[2]

Abdullah berkata: Aku tidak ada bersama Rasullullah pada malam jin. (namun) aku berharap agar aku bersama baginda (pada malam itu).

 

(d)               Hadis riwayat IBN ABI SYAIBAH (33946)

 

حَدَّثَنَا، غُنْدَرٌ، عَنْ، شُعْبَةَ، عَنْ، عَمْرِو بْنِ مُرَّةَ، قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي عُبَيْدَةَ: أَكَانَ عَبْدُ اللَّهِ مَعَ النَّبِيِّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ لَيْلَةَ الْجِنِّ؟ قَالَ: لَا" – ابن أبي شيبة, 33946, شرح معاني الأثار للطحاوي, 608[3], سنن الدارقطني, 246[4]

Amru bin Murrah tanya kepada Abu Ubaidah: apakah Abdullah bersama dengan Nabi pada malam Jin. Jawab Abu Ubaidah: tidak.

 

[PENDAPAT KATA, ABDULLAH BIN MAS’UD ADA]

 

Dijelaskan bahawa pada malam itu, Abdullah bin Mas’ud turut sama dengan Nabi saw.

 

(a)                IBN AL-SAM’ANI menukilkan bahawa ALI BIN AL-MADINI kemukakan 12 jalur hadis yang menggambarkan bahawa ABDULLAH BIN MAS’UD bersama dengan Nabi pada malam tersebut. (Ruslan:1/612)

 

(b)                Hadis riwayat AHMAD dan hadis ke-4381 yang lepas[5] (lihat pada PENJELASAN MATAN (E) dalam hadis ke-84)

 

*sanad hadis bermuarakan dari perawi bernama ABU ZAID, iaitu sama dengan sanad hadis bab. Justeru, status hadisnya sama seperti hadis bab, iaitu sama ada doif atau palsu.

 

(c)                Al-Tarmizi ada riwayatkan hadis bahawa semasa berjumpa dengan Jin itu, Abdullah bin Mas’ud turut sama. Al-Tarmizi anggap, hadis tersebut sahih.

 

عَنْ ابْنِ مَسْعُودٍ، قَالَ: صَلَّى رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ العِشَاءَ ثُمَّ انْصَرَفَ فَأَخَذَ بِيَدِ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ مَسْعُودٍ حَتَّى خَرَجَ بِهِ إِلَى بَطْحَاءِ مَكَّةَ فَأَجْلَسَهُ ثُمَّ خَطَّ عَلَيْهِ خَطًّا ثُمَّ قَالَ:

Ibn Mas’ud berkata: Rasulullah saw menunaikan solat Isyak. Kemudian memberi salam, dan terus memegang tangan Abdullah bin mas’ud dan membawanya keluar sampai ke lembah Mekah. Baginda dudukkan Ibn Mas’ud kemudian membuat garisan, kemudian berkata:

 

«لَا تَبْرَحَنَّ خَطَّكَ فَإِنَّهُ سَيَنْتَهِي إِلَيْكَ رِجَالٌ فَلَا تُكَلِّمْهُمْ فَإِنَّهُمْ لَا يُكَلِّمُونَكَ»

Jangan kamu melepasi garisan kamu ini. Akan datang kepada kamu beberapa orang lelaki, maka jangan kamu bercakap dengan mereka. Mereka pun tidak akan bercakap dengan kamu.

 

 قَالَ: ثُمَّ مَضَى رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ حَيْثُ أَرَادَ، فَبَيْنَا أَنَا جَالِسٌ فِي خَطِّي إِذْ أَتَانِي رِجَالٌ كَأَنَّهُمُ الزُّطُّ أَشْعَارُهُمْ وَأَجْسَامُهُمْ لَا أَرَى عَوْرَةً وَلَا أَرَى قِشْرًا

Ibn Mas’ud kata: Kemudian Nabi saw berlalu pergi sekadar yang baginda mahu sedangkan aku duduk di dalam garisan. Tiba-tiba datang beberapa orang lelaki seakan-akan mereka itu hitam rambu mereka dan tubuh badan mereka aku tidak nampak dan tidak kelihatan kulit.

 

وَيَنْتَهُونَ إِلَيَّ لَا يُجَاوِزُونَ الخَطَّ ثُمَّ يَصْدُرُونَ إِلَى رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ، حَتَّى إِذَا كَانَ مِنْ آخِرِ اللَّيْلِ، لَكِنْ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَدْ جَاءَنِي وَأَنَا جَالِسٌ

Mereka datang kepadaku dengan mereka tidak dapat melepasi garisan. Kemudian mereka datang kepada Rasullah saw hingga sampai akhir malam, tetapi Rasulullah saw telah datang kepadaku yang ketika itu aku sedang duduk.

 

 فَقَالَ: «لَقَدْ أَرَانِي مُنْذُ اللَّيْلَةَ»

Nabi pun berkata: Sejak malam tadi aku tidak tidur.

 

 ثُمَّ دَخَلَ عَلَيَّ فِي خَطِّي فَتَوَسَّدَ فَخِذِي فَرَقَدَ

Kemudian Nabi saw masuk kepadaku dalam garisanku itu, Baginda saw menjadikan pehaku sebagai bantal, baginda pun tidur.

 

وَكَانَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ إِذَا رَقَدَ نَفَخَ، فَبَيْنَا أَنَا قَاعِدٌ وَرَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ مُتَوَسِّدٌ فَخِذِي

Rasulullah saw apabila tidur, sehingga kedengaran tarikan nafas baginda. Sedang aku duduk dan Rasulullah berbantalkan pehaku.

 

 إِذَا أَنَا بِرِجَالٍ عَلَيْهِمْ ثِيَابٌ بِيضٌ اللَّهُ أَعْلَمُ مَا بِهِمْ مِنَ الجَمَالِ فَانْتَهَوْا إِلَيَّ

Tiba-tiba datang beberapa orang lelaki yang mereka memakai pakaian serba putih. Allah sahaja lebih mengetahui kecantikan mereka. Mereka datang kepadaku.

 

 فَجَلَسَ طَائِفَةٌ مِنْهُمْ عِنْدَ رَأْسِ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَطَائِفَةٌ مِنْهُمْ عِنْدَ رِجْلَيْهِ

Satu pihak dari kalangan mereka duduk di bahagian kepala Rasulullah dan satu pihak lagi duduk di bahagian dua kaki baginda.

 

ثُمَّ قَالُوا بَيْنَهُمْ: مَا رَأَيْنَا عَبْدًا قَطُّ أُوتِيَ مِثْلَ مَا أُوتِيَ هَذَا النَّبِيُّ، إِنَّ عَيْنَيْهِ تَنَامَانِ وَقَلْبُهُ يَقْظَانُ

Kemudian mereka berkata sesame mereka: Kita tidak pernah nampak seorang hamba pun yang diberikan sepertimana diberikan kepada Nabi ini. Dua matanya tidur sedangkan hatinya tidak tidur.

 

اضْرِبُوا لَهُ مَثَلًا مَثَلُ سَيِّدٍ بَنَى قَصْرًا ثُمَّ جَعَلَ مَأْدُبَةً فَدَعَا النَّاسَ إِلَى طَعَامِهِ وَشَرَابِهِ، فَمَنْ أَجَابَهُ أَكَلَ مِنْ طَعَامِهِ وَشَرِبَ مِنْ شَرَابِهِ وَمَنْ لَمْ يُجِبْهُ عَاقَبَهُ - أَوْ قَالَ: عَذَّبَهُ - ثُمَّ ارْتَفَعُوا

Buatlah permisalan untuknya—permisalannya seperti seorang tuan yang membina istana, kemudian membuat jamuan makan, setelah itu ia mengundang orang ramai untuk menghadiri jamuan makan dan minumnya. Barangsiapa memenuhi undangannya maka dia makan dan minum jamuan makanan dan minumannya, dan barangsiapa tidak memenuhi undangannya, maka dia akan memberinya saksi, atau dia berkata: maka dia akan menyiksanya

 

 وَاسْتَيْقَظَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ عِنْدَ ذَلِكَ فَقَالَ: «سَمِعْتَ مَا قَالَ هَؤُلَاءِ؟ وَهَلْ تَدْرِي مَنْ هَؤُلَاءِ» ؟ قُلْتُ: اللَّهُ وَرَسُولُهُ أَعْلَمُ

Rasulullah tersedar dari tidur ketika itu. baginda pun bertanya: apakah kamu mendengar apa yang mereka perkatakan? Apakah kamu tahu siapakah mereka itu? aku (ibn masud) jawab: Allah dan RasulNya lebih mengetahui.

 

قَالَ: «هُمُ المَلَائِكَةُ، فَتَدْرِي مَا المَثَلُ الَّذِي ضَرَبُوا» ؟ قُلْتُ: اللَّهُ وَرَسُولُهُ أَعْلَمُ

Nabi saw jawab: mereka adalah Malaikat. Apakah kamu tahu, pemisalan apakah yang mereka lakukan? Aku (ibn masud) jawab: Allah dan RasulNya lebih mengetahui.

 

 قَالَ: «المَثَلُ الَّذِي ضَرَبُوا الرَّحْمَنُ تَبَارَكَ وَتَعَالَى بَنَى الجَنَّةَ وَدَعَا إِلَيْهَا عِبَادَهُ، فَمَنْ أَجَابَهُ دَخَلَ الجَنَّةَ وَمَنْ لَمْ يُجِبْهُ عَاقَبَهُ أَوْ عَذَّبَهُ» - الترمذي, 2861[6]

Kata Nabi saw: "Permisalan yang mereka buat adalah Allah telah membina syurga dan menyeru hamba-hambaNya menuju ke syurga. Barangsiapa menyahut seruan-Nya, dia masuk syurga dan barangsiapa tidak menjawabnya, Dia akan memberikan azab atau menyiksanya"

 

 

 

PENJELASAN:

Dalam hadis riwayat al-Tarmizi ini, digambarkan berlaku pertemuan nabi saw dengan jin di Madinah. Justeru, dakwaan hadis itu Mansukh tidak tepat.

 

Dengan itu, hadis ini perlu ditakwilkan bahawa ABDULLAH BIN MAS’UD ada bersama dengan Nabi saw ketika baginda bertemu dengan Jin, tetapi semasa Nabi saw mengajar Jin, ia ditempat yang lain (Bazl:1/182)

 

BIOGRAFI PERAWI

 

[6] MUSA BIN ISMAIL (223H)

مُوسَى بْنُ إِسْمَاعِيلَ

 

Nama guru Abu Daud ini disebut untuk kali ke-8, iaitu dalam hadis ke-3, 10, 54, 56, 64, 65, 73 dan 85.

 

[5] WUHAIB BIN KHALID BIN ‘AJLAN (107H-165H)

 وُهَيْبٌ بن خالد بن عجلان

 

Dia dipanggil dengan ABU BAKAR AL-NASRI AL-KARABISI. Dia adalah atba’ al-tabiin.

 

Menurut MUHAMMAD BIN SA’AD, sebelum dia meninggal dunia, dia dipenjarakan dan matanya buta dalam penjara.

 

KOMENTAR POSITIF

(a)                 ABU HATIM AL-RAZI kata, hampir tidak berjumpa bahawa dia ambil hadis dari perawi doif. Selepas Syu’bah, tidak ada yang lebih berkenaan rijal kecuali dia.

(b)               AL-IJLI kata, dia sabat siqah

(c)                IBN HIBBAN letak dalam senarai AL-SIQAT dan kata, dia mutqin.

(d)               AL-ASQALANI kata, dia siqah sabat tetapi ketika hampir sangat dengan kematian, hafalannya berubah.

(e)               SOLEH BIN AHMAD BIN HAMBAL ambil dari bapanya, ليس به بأس

(f)                 IBN MAIN kata, dia antara guru-guru basrah yang paling sabat.

(g)                IBN MAHDI kata, dia orang yang cukup tahu berkenaan ahli hadis dan rijalnya.

(h)               QUTAIBAH BIN SA’ID kata, para huffaz hadis ini ada empat orang: (1) IBN ULAYYAH, (2) ABD AL-WARIS, (3) WUHAIB, dan (4) YAZID BIN ZURAI’.

 

Dia adalah rijal al-Kutub al-Sittah.

 

Nama perawi ini disebut dalam sunan Abi daud untuk kali pertama, iaitu dalam hadis ke-85.

 

 

[4] DAUD BIN ABI HIND (137H)

دَاوُدَ بن ابي هند

 

Nama sebenarnya bapanya adalah DINAR BIN ‘AZAFIR. Ada pihak kata, nama bapanya adalah TOHMAN AL-BASRI.

 

Dia dipanggil dengan ABU MUHAMMAD AL-KHURASANI AL-BASRI. Ada kata, ABU BAKAR.

 

Dia terkenal dengan alim dalam bidang Tafsir dan hadis, serta bekerja sebagai tukang jahit.

 

Dia bukan sekadar penduduk basrah, bahkan mufti yang menjadi rujukan hukum di basrah pada zamannya.

 

Dia adalah seorang tabiin. Dia pernah melihat ANAS BIN MALIK. Cukup seseorang itu dianggap tabiin, hanya dia pernah melihat sahabat sahaja (tasawwut:2/615)

 

Menurut ABU HATIM AL-BASTI, DAUD terkenal dengan warak dan kelebihan. Ramai orang menggelarkan dia Daud al-Qari.

 

KOMENTAR POSITIF:

(a)                Dianggap SIQAH oleh AL-IJLI, IBN MA’IN, ABU HATIM & AL-NASAIE (manhal:1/286)

(b)               WALIYUDDIN AL-IRAQI kata, dia hafiz imam mutqin dan muttafaq alaih (Tawassut:2/615)

(c)                 AL-SAURI kata, dia seorang huffaz dari kalangan penduduk basrah (Manhal:1/286, Bazl:1/181)

(d)                YAAQUB BIN SYAIBAH kata, dia siqah sabat (manhal:1/286)

(e)               IBN SA’AD kata, dia siqah dan banyak riwayat hadis (manhal:1/286)

(f)                 HAMMAD BIN ZAID kata, aku tidak pernah jumpa ulama yang lebih faqih berbanding daud.

(g)                Kata anak Ahmad bin Hanbal, iaitu ABDULLAH bahawa bapanya pernah sebut, DAUD adalah siqah 2x. (Bazl:1/181)

(h)               YAZID BIN ZURAI’ kata, DAUD adalah mufti penduduk Basrah.

 

KOMENTAR PERTENGAHAN

(i)                  IBN HIBBAN kata, dia ada riwayatkan hadis dari ANAS lima hadis tanpa dia dengar lima hadis itu dari ANAS. Dia adalah penduduk basrah yang terpilih mutqin dalam periwayatan. Namun, dia sering waham apabila dia riwayatkan hadis secara hafazan (manhal:1/286)

 

KOMENTAR NEGATIF:

(j)                  Daripada AL-ASRAM bahawa AHMAD kata, dia banyak idhtirab dan ikhtilaf (manhal:1/286)

 

Dia adalah rijal Muslim, Abu Daud, Tarmizi, al-nasaie dan Ibn Majah. Al-Bukhari sekadar riwayat secara ta’liq dan istisyhad sahaja.


Nama perawi ini disebut dalam sunan Abi daud untuk kali pertama, iaitu dalam hadis 85.

 

[3] ‘AMIR BIN SYURAHIL BIN ABD (22H-104H)

 عَامِرٍ بن شراحيل بن عبد

 

Tabiin ini lebih dikenali dengan AL-IMAM AL-SYA’BI.

 

Ada pihak lain kata, nama sebenarnya adalah ‘AMIR BIN ABDILLAH AL-HIMYARI AL-SYA’BI AL-KUFI. Ada pula kata, BIN ABDILLAH BIN SYURAHIL AL-SYA’BI. Dia dipanggil dengan ABU AMRU AL-KUFI. Dari bangsa HAMZAN (Iran).

 

Dia terkenal dengan kefaqihan dan ilmu hadis.

 

Dia popular dengan panggilan AL-IMAM AL-SYA’BI. Dia pernah kata, bahawa dia berjumpa dengan 500 orang sahabat dan dengar hadis dari 48 orang dari kalangan mereka (manhal:1/286)

 

Dia dilahirkan di era pemerintahan UMAR BIN AL-KHATTAB. 

 

Ulama Tarikh khilaf berkenaan Tarikh kelahirannya;

(a)                16 hijrah.

(b)               10 hijrah.

(c)                31 hijrah.

(d)               Khalifah bin Khayyat kata, dia dilahirkan sama tahun dengan al-hasan al-basri, iaitu tahun 21 hijrah.

(e)               Al-Asmu’I kata, pada tahun 17 hijrah.

 

Dia dilahirkan di kufah dan dibesarkan di situ. Selepas itu, dia tinggal di Madinah beberapa bulan kerana lari dari AL-MUKHTAR AL-SAQAFI. (1H-67H) yang ketika itu adalah panglima perang dalam usaha menuntut bela terhadap kematian saidina Husin.

 

Dia antara yang bersama ABDUL RAHMAN AL-ASY’AS dalam sejarah perang DIR AL-JAMAJIM, iaitu perbantaian AL-HAJJAJ terhadap kelompok yang memberontak melawan khilafah Umawiyyah. Selepas di tangkap, dia dilepaskan dan diberikan kemaafan oleh AL-HAJJAJ.

 

Dia terkenal dalam bidang Fiqh, hadis dan Tafsir serta bersyair. Dia banyak riwayatkan -kisah-kisah dari kalangan ahli kitab yang memeluk islam yang disebut al-Israiliyat.

 

Banyak negara yang dia telah jelajah demi mencari ilmu. Dia meninggal terkejut semasa di Kufah, dalam sekitar tahun 103 hijrah sewaktu umur 82 tahun.

 

Antara nasihatnya yang berharga:

(a)                Tidak seseorang itu buat bid’ah kecuali penjelasannya ada dalam kitabullah.

(b)               Ada seseorang berkata: fulan itu telah mati. Dia telah menjadi ahli akhirat. Al-Sya’bi pesan: jangan kamu kata dia ahli akhirat, tetapi katakanlah bahawa dia ahli kubur.

 

KOMENTAR ULAMA:

(a)                Dianggap SIQAH oleh IBN MA’IN, ABU ZUR’AH & ramai lagi (manhal:1/286)

(b)                SUFYAN BIN UYAYNAH berkata: orang hebat di zaman masing-masing adalah IBN ABBAS, AL-SYA’BI DAN AL-SAURI. (Tawassut:2/616)

(c)                MAKHUL kata, aku tidak nampak ada orang yang lebih faqih berbanding AL-SYA’BI. Perkataan hampir sama disebut oleh ABU HUSOIN dan ABU MIJLAZ (Manhal:1/286)

(d)               IBN MA’IN kata, mana-mana perawi yang diambil hadis oleh AL-SYA’BI, itu tandanya perawi itu siqah dan boleh dibuat hujah.

(e)               AL-JILI kata, mursal AL-SYA’BI adalah sahih (manhal:1/286)

(f)                 AL-ZAHABI kata, dia adalah Imam faqih mutqin sabat.

(g)                 AL-ASQALANI kata, dia sabat faqih Fadhil.

(h)               IBN SIRIN kata, aku sampai di kufah, aku dapati al-Sya’bi ada halakah ilmu yang ramai, walhal ketika itu sahabat nabi masih ramai lagi.

(i)                  AL-HAKIM kata, dia tidak mendengar hadis dari ABDULLAH BIN MAS’UD, walaupun dia pernah melihat sahabat nabi besar itu.

 

Dia adalah rijal al-Kutub al-Sittah.


Nama perawi ini disebut dalam sunan Abi daud untuk kali pertama, iaitu dalam hadis 85.

 

[2] ALQAMAH BIN QAIS (28SH-62H)

عَلْقَمَةَ بن قيس

 

Nama penuhnya adalah ALQAMAH BIN QAIS BIN ABDILLAH BIN MALIK BIN ALAQAMAH AL-NAKHAIE AL-KUFI. Dia dipanggil ABU SYIBL.

 

Dia merupakan ahli fiqh di Kufah, alim, ahli qari, ahli tafsir dan ahli hadis.

 

Dia dilahirkan pada hayat hidup nabi, dan meriwayatkan hadis dari ramai sahabat termasuk khalifah yang empat. (Manhal:1/286)

 

Dia tinggal di Kota al-Kufah di Iraq dan melazimi ABDULLAH BIN MAS’UD dan belajar dari sahabat besar tersebut.

 

Dalam al-Isabah, Ibn Hajar ada menukilkan perkataan Abdullah bin Mas’ud yang berkata:

 

ما أقرأ شيئًا ولا أعلمه إلا وعلقمة يقرؤه ويعلمه

Aku tidak membaca sesuatu, aku tidak mengetahui sesuatu kecuali Alqamah membacanya dan mengetahuinya.

 

Pengetahuan dia terhadap fiqh dan fatwa amat luas. Dianggap orang alim selepas Ali dan Ibn mas’ud sehingga ada setengah sahabat bertanya fatwa darinya. (al-Zahabi, al-Siyar).

 

Dia meninggal di era pemerintahan YAZID BIN MUAWIYAH ketika umurnya 90 tahun.

 

Dalam al-Siyar, AL-ZAHABI ada bawakan riwayat bahawa sebelum dia meninggal dunia, dia ada memberi wasiat;

 

إذا أنا حضرت فأجلسوا عندي من يلقنني: لا إله إلا الله، وأسرعوا بي إلى حفرتي، ولا تنعوني إلى الناس، فإني أخاف أن يكون ذلك نعيًا كنعي الجاهلية

“Apabila aku dekat dengan kematian, dudukkan orang yang yang mahu talkinkan aku dengan LA ILAHA ILLA ALLAH. Segerakan hantar aku ke kubur untuk dikebumikan. Tidak perlu bagitahu kepada orang ramai, sebab aku bimbang orang meratap sepertimana ratapan jahiliyyah”

 

AL-SAHRANPURI kata, AL-ASWAD dan ABDUL RAHMAN (bapa saudara kepada IBRAHIM AL-NAKHAIE) yang kedua-dua ini adalah anak kepada YAZID BIN QAIS; kedua-dua ini adalah anak saudara kepada ALQAMAH. Yazid adalah ABANG kepada ALQAMAH (Bazl:1/182)

 

KOMENTAR POSITIF:

(a)                Dianggap SIQAH oleh IBN MA’IN dan AHMAD. Cuma, Ahmad tambah lagi: dia siqah dan dia dari kalangan ahli kebaikan (manhal:1/286)

(b)               WALIYUDDIN AL-IRAQI kata, ulama sepakat kehebatan, ketekunan dan kemuliaannya dari sudut ilmu dan amalan agama. (Tawassut:2/616)

(c)                ABDULLAH BIN MAS’UD ada berkata, aku tidak membaca dan tidak tahu kecuali perkara itu sudah dibaca dan diketahui oleh ALQAMAH (Tawassut:2/616)

(d)               IBRAHIM AL-NAKHAIE kata, dalam kalangan murid ABDULLAH BIN MAS’UD yang mereka membaca al-Quran dan tahu pasal Sunnah adalah ALQAMAH.

(e)               AL-ZAHABI kata, dia al-imam al-hafiz amat baik dan seorang mujtahid besar.

 

Dia adalah rijal Bukhari, Muslim, Abu Daud, Tarmizi dan al-nasaie. Hanya ibn Majah sahaja tidak riwayatkan hadis.


Nama perawi ini disebut dalam sunan Abi daud untuk kali pertama, iaitu dalam hadis 85. 

 

[1] ABDULLAH BIN MAS’UD (31SH-32H)

عَبْدِ اللَّهِ بْنِ مَسْعُودٍ

 

Nama sahabat ini sudah disebut dalam Sunan Abi Daud untuk kali ke-3, iaitu dalam hadis ke-39, 84 dan 85.

 



[1] SANAD:

حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ الْمُثَنَّى، حَدَّثَنَا عَبْدُ الْأَعْلَى عَنْ دَاوُدَ، عَنْ عَامِرٍ، قَالَ

[2] SANAD:

حَدَّثَنَا يَحْيَى بْنُ يَحْيَى، أَخْبَرَنَا خَالِدُ بْنُ عَبْدِ اللهِ، عَنْ خَالِدٍ، عَنْ أَبِي مَعْشَرٍ، عَنْ إِبْرَاهِيمَ، عَنْ عَلْقَمَةَ، عَنْ عَبْدِ اللهِ قَالَ

 

[3] SANAD:

حَدَّثَنَا ابْنُ أَبِي دَاوُدَ، قَالَ: ثنا أَبُو بَكْرِ بْنُ أَبِي شَيْبَةَ، قَالَ: ثنا غُنْدَرٌ، عَنْ شُعْبَةَ، عَنْ عَمْرِو بْنِ مُرَّةَ، قَالَ:

[4] SANAD:

نا ابْنُ مَنِيعٍ , نا عَلِيُّ بْنُ الْجَعْدِ , أنا شُعْبَةُ , عَنْ عَمْرِو بْنِ مُرَّةَ , قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي عُبَيْدَةَ: حَضَرَ عَبْدُ اللَّهِ بْنُ مَسْعُودٍ لَيْلَةَ الْجِنِّ؟ قَالَ: «لَا»

[5] SANAD:

حَدَّثَنَا يَعْقُوبُ، حَدَّثَنَا أَبِي، عَنْ ابْنِ إِسْحَاقَ ، قَالَ: حَدَّثَنِي أَبُو عُمَيْسٍ عُتْبَةُ بْنُ عَبْدِ اللهِ بْنِ عُتْبَةَ بْنِ عَبْدِ اللهِ بْنِ مَسْعُودٍ، عَنْ أَبِي فَزَارَةَ، عَنْ أَبِي زَيْدٍ، مَوْلَى عَمْرِو بْنِ حُرَيْثٍ الْمَخْزُومِيِّ، عَنْ عَبْدِ اللهِ بْنِ مَسْعُودٍ، قَالَ

-       إسناده ضعيف لجهالة أبي زيد مولى عمرو بن حريث المخزومي

[6] SANAD:

حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ بَشَّارٍ قَالَ: حَدَّثَنَا ابْنُ أَبِي عَدِيٍّ، عَنْ جَعْفَرِ بْنِ مَيْمُونٍ، عَنْ أَبِي تَمِيمَةَ الهُجَيْمِيِّ، عَنْ أَبِي عُثْمَانَ، عَنْ ابْنِ مَسْعُودٍ، قَالَ

No comments:

Post a Comment