BAB 42 |
بَابُ
الْوُضُوءِ بِالنَّبِيذِ
BERWUDUK DENGAN AIR
NABIZ
[SYARAH TAJUK]
Perkataan النبيذ dari kata نبذ yang
memberi makna melontar. Dalam al-Quran, Allah sebut;
وَلَمَّا
جَاءَهُمْ رَسُولٌ مِنْ عِنْدِ اللَّهِ مُصَدِّقٌ لِمَا مَعَهُمْ نَبَذَ فَرِيقٌ
مِنَ الَّذِينَ أُوتُوا الْكِتَابَ كِتَابَ اللَّهِ وَرَاءَ ظُهُورِهِمْ
كَأَنَّهُمْ لَا يَعْلَمُونَ (101) – البقرة
Dan apabila datang
kepada mereka seorang Rasul dari sisi Allah (Nabi Muhammad s.a.w), yang
mengesahkan apa yang ada pada mereka, sebahagian dari orang-orang yang telah
diberikan Kitab itu melemparkan Kitab Allah ke belakang mereka, seolah-olah
mereka tidak mengetahui (kebenarannya)
Dari sudut makna lafaz
hadis, ia merujuk kepada beberapa buah seperti TAMAR, ZABIB, MADU, BARLI dan sebagainya
yang direndamkan dalam air untuk kadar masa tertentu.
Apabila direndam, maka
katagorinya ada tiga:
(a)
Rasa buah belum lagi larut dalam air.
(b)
Rasa buah sudah larut dalam air.
(c)
Ia sudah menghasilkan mabuk.
Dalam penjelasan
WALIYUDDIN AL-IRAQI, buah-buah itu direndam dalam air, sama ada sehingga ia
menjadi mabuk atau tidak; ia tetap dipanggil sebagai NABIZ. Dengan itu, dalam
sebutan arab, الخمر (arak) disebut juga dengan النبيذ.
(Tawassut:2/619)
HADIS 84 |
حَدَّثَنَا هَنَّادٌ وَسُلَيْمَانُ بْنُ دَاوُدَ الْعَتَكِيُّ قَالَا: حَدَّثَنَا شَرِيكٌ عَنْ أَبِي فَزَارَةَ عَنْ أَبِي زَيْدٍ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ مَسْعُودٍ أَنَّ النَّبِيَّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ لَهُ لَيْلَةَ الْجِنِّ: «مَا فِي إِدَاوَتِكَ؟» ، قَالَ: نَبِيذٌ، قَالَ: «تَمْرَةٌ طَيِّبَةٌ وَمَاءٌ طَهُورٌ»
Daripada Abdullah bin
Mas’ud bahawa Nabi saw berkata kepadanya pada malam jin: Apa yang ada dalam
bekas air kamu itu?
Jawab (Ibn Mas’ud):
air nabiz.
Nabi saw pun berkata:
kurma yang baik dan air yang suci
PERBAHASAN
SANAD |
[1] DOIF
(a)
ARNAUT kata, doif. ALBANI kata, sanadnya doif.
(b)
Mereka berdua sepakat,
punca doif itu adalah kerana perawi ABU
ZAID adalah majhul.
[2] PENJELASAN BERKENAAN PERAWI BERNAMA ABU
FAZZARAH
(a)
Menurut KHITAB AL-SUBKI, dia adalah watak yang
diragukan dalam kalangan ulama. Ada kata, dia adalah RASHID BIN KAISAN, dan ada
kata, dua individu yang berbeza. (Manhal:1/283)
(b)
AL-BUKHARI
kata, hadisnya tidak sahih (bazl:1/179)
(c)
AL-HAKIM ABU MUHAMMAD kata, tidak diketahui namanya
yang sebenar; apakah ini gelarannya, tidak ada wajah yang sabit dari riwayatnya
(bazl:1/179)
[3] PENJELASAN BERKENAAN PERAWI BERNAMA ABU
ZAID
(a)
AL-TARMIZI kata, tidak diketahui Abu Zaid
meriwayatkan hadis kecuali hadis ini sahaja. Dia seorang perawi majhul di sisi
ulama hadis. (Sunan al-Tarmizi, hadis no:88)
وَأَبُو زَيْدٍ
رَجُلٌ مَجْهُولٌ عِنْدَ أَهْلِ الحَدِيثِ لَا تُعْرَفُ لَهُ رِوَايَةٌ غَيْرُ
هَذَا الحَدِيثِ
(b)
Ijmak kata
bahawa ABU ZAID seorang perawi doif.
a. ABU ISHAQ dan IBN
HIBBAN kata, dia majhul (bazl:1/179)
b. ABU ZUR’AH kata,
ABU ZAID majhul dan tidak dikenali. Aku tidak tahu gelarannya dan aku tidak
tahu nama sebenarnya (bazl:1/179)
c. ABU HATIM kata,
ABU ZAID tidak bertemu dengan ABDULLAH BIN MAS’UD (bazl:1/179)
d. IBN AL-MADINI kata, aku bimbang
ABU ZAID tidak mendengar hadis dari ABDULLAH BIN MAS’UD (bazl:1/179)
e. AL-BUKHARI kata, ABU ZAID majhul dan tidak diketahui bahawa dia
bersahabat dengan ABDULLAH BIN MAS’UD (bazl:1/179)
f.
IBN HIBBAN kata, orang
tidak tahu siapa ABU ZAID ini (bazl:1/179)
g. IBN ABD AL-BAR kata, ittifaq bahawa ABU ZAID adalah majhul dan hadisnya
MUNGKAR (bazl:1/179)
(c)
ABU BAKAR BIN ABI DAUD, AL-HAKIM, ABU DAUD dan
ALBANI kata, ABU ZAID adalah seorang pembuat Nabiz di Kufah.
(Tawassut:2/604 | Bazl:1/179, doif abi daud:1/30)
Ada pihak dakwa,
pembuat nabiz itu adalah ABU FAZZARAH. ABU DAUD bantah dakwaah tersebut
(bazl:1/180).
[4] Dari sudut matan, tidak jelas; apakah pada malam itu, ABDULLAH BIN MAS’UD
bersama dengan Nabi saw atau tidak?
- Dalam riwayat MUSLIM kata, Abdullah bin
Mas’ud tidak terlibat.
- Dalam riwayat AHMAD, AL-DARAQUTNI menyatakan
bahawa ABDULLAH BIN MAS’UD ada bersama dengan NABI. (Manhal:1/285)
[5] KOMENTAR ULAMA:
Di sini, ada dua pandangan ulama berkenaan
hadis ini seperti berikut;
[PENDAPAT KATA HADIS INI PALSU]
(a)
Al-TAHAWI (Bermazhab Hanafi) menyatakan, hadis
ini tidak ada asalnya. (Ruslan:1/610)
(b)
IBN ABD AL-BAR kata, hadis ini mungkar dan
tidak ada asal. (Aun:1/55)
(c)
IBN AL-MUNZIR kata, hadis ini tidak sabit
(bazl:1/179)
(d)
AL-KARABISI kata, tidak sabit sedikit pun
(hadis ini) pada bab ini (bazl:1/179)
[PENDAPAT KATA HADIS INI DOIF]
(a)
AL-ZAILA’I antara kata, hadis ini doif.
(Manhal:1/283)
(b)
ABU ZUR’AH kata, hadis ini tidak sahih
(manhal:1/284)
(c)
ABU AHMAD AL-KARABISI kata, tidak sabit
sebarang riwayat berkenaan hadis ini. Bahkan, hadis-hadis sahih yang melibatkan
ABDULLAH BIN MAS’UD menyatakan sebaliknya (manhal:1/284)
(d)
IBN HIBBAN menjelaskan bahawa hadis ini ada
perawi majhul bernama ABU ZAID, serta hadis ini perlu dijauhi kerana ia
bercanggah dengan al-Quran, al-Sunnah, Ijmak dan al-Qiyas (manhal:1/283)
(e)
AL-AINI kata, setengah ulama (merujuk kepada
IBN HAJAR AL-ASQALANI), hadis ini ulama salaf sepakat kata doif.
[6] DAKWAAN JALUR LAIN.
Dikatakan ada jalur selain ABU FAZZARAH.
JALUR (A);
من طريق ابن
لهيعة عن قيس بن الحجاج عن حنش الصنعاني عن ابن عباس عن عبد الله بن مسعود - الدارقطني (ص 28) ، وأحمد (1/398) ،الطحاوي
(1/57)
Namun, Al-Daraqutni kata hahawa ia tafarrud pada
Ibn Lahi-ah, sedangkan dia seorang doif.
تفرد به ابن
لهيعة، وهو ضعيف
Menurut WALIYUDDIN AL-IRAQI pula, AL-BAZZAR ada kata, bahawa IBN LAHI’AH ini, kitabnya
terbakar. Jadi, dia baca hadis dari kitab orang lain. itu menjadikan
hadis-hadis riwayatnya adalah MUNGKAR. Dia tidak boleh dibuat hujah.
Dia dianggap doif oleh
IBN MA’IN, YAHYA AL-QATTAN, AL-BUKHARI, AL-JUZAJANI dan banyak lagi.
(Tawassut:2/608)
JALUR (B):
من طريق حماد
بن سلمة عن علي بن زيد عن أبي رافع عن ابن مسعود - الدارقطني وأحمد (1/455)
Namun, ALI BIN ZAID BIN JAD’AN
adalah doif (albani:1/32)
[7] PENAMBAHAN
قَالَ أَبُو
دَاوُدَ: وَقَالَ: سُلَيْمَانُ بْنُ دَاوُدَ، عَنْ أَبِي زَيْدٍ، أَوْ زَيْدٍ،
كَذَا قَالَ شَرِيكٌ
Abu Daud menyatakan,
jika dilihat hadis ini dari jalur gurunya yang bernama SULAIMAN BIN DAUD, ada
keraguan pada perawi bernama ABU ZAID. Sebab, ada orang baca ZAID (tanpa ABU).
Syak itu berlaku pada Syarik.
وَلَمْ يَذْكُرْ هَنَّادٌ
لَيْلَةَ الْجِنِّ
Kalau dilihat dalam
jalur HANNAD, dalam matan tidak ada lafaz: “pada malam jin”.
Dalam perkataan lain
bahawa ia hanya ada dalam riwayat gurunya yang bernama SULAIMAN BIN DAUD sahaja.
PENJELASAN
MATAN |
(A)
Dalam riwayat
al-Tarmizi, sama matan dan sanad. Tetapi, ada penambahan matan berikut: قَالَ: فَتَوَضَّأَ مِنْهُ
عَنْ عَبْدِ اللَّهِ
بْنِ مَسْعُودٍ، قَالَ: سَأَلَنِي النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ:
«مَا فِي إِدَاوَتِكَ؟» ، فَقُلْتُ: نَبِيذٌ، فَقَالَ: «تَمْرَةٌ طَيِّبَةٌ،
وَمَاءٌ طَهُورٌ» ، قَالَ: فَتَوَضَّأَ مِنْهُ - الترمذي, 88[1]
Ibn Mas’ud berkata:
Nabi saw bertanya kepadaku: apa yang ada dalam bekas air kamu itu? Aku jawab:
nabiz. Nabi saw pun berkata: Kurma yang baik dan air yang menyucikan. Ibn
Mas’ud kata: Baginda pun berwuduk dengan air nabiz tersebut. (Ada perawi
bernama ABU ZAID yang dianggap doif atau pemalsu hadis)
(B)
Dalam riwayat Ibn Majah:
عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ مَسْعُودٍ، أَنَّ
رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ لَهُ لَيْلَةَ الْجِنِّ
«عِنْدَكَ طَهُورٌ» قَالَ: لَا، إِلَّا شَيْءٌ مِنْ نَبِيذٍ فِي إِدَاوَةٍ، قَالَ:
«تَمْرَةٌ طَيِّبَةٌ، وَمَاءٌ طَهُورٌ» فَتَوَضَّأَ هَذَا حَدِيثُ وَكِيعٍ – ابن
ماجة, 384[2]
[sama dengan terjemahan hadis
al-Tarmizi—hadis ini ada perawi bernama ABU ZAID yang dianggap doif atau
pemalsu hadis]
PERBEZAAN:
Dalam hadis bab, tidak
tersebut bahawa Nabi saw tanya Ibn Mas’ud: apakah kamu ada sesuatu yang boleh
digunakan untuk bersuci? Lalu dijawab oleh Abdullah bin mas’ud: tidak ada
kecuali sedikit air nabiz yang berada dalam bekas air.
Dalam hadis bab, tidak
disebut bahawa Nabi saw berwuduk dengan air nabiz tersebut.
(C)
Riwayat Ibn Majah:
عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عَبَّاسٍ أَنَّ
رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ لِابْنِ مَسْعُودٍ،
لَيْلَةَ الْجِنِّ: «مَعَكَ مَاءٌ؟» قَالَ: لَا. إِلَّا نَبِيذًا فِي سَطِيحَةٍ،
فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: «تَمْرَةٌ طَيِّبَةٌ
وَمَاءٌ طَهُورٌ، صُبَّ عَلَيَّ» . قَالَ: فَصَبَبْتُ عَلَيْهِ، فَتَوَضَّأَ بِهِ – ابن ماجة, 385[3]
Rasulullah berkata
kepada Ibn Mas’ud pada malam jin: apakah bersama kamu ada air? Jawab ibn
Mas’ud: tidak ada kecuali air nabiz dalam bekas air ini. Rasulullah saw pun
berkata: kurma yang baik dan air yang menyucikan. Tuangkan kepadaku. Ibn mas’ud
kata: Aku pun menuangkan kepada baginda, dan baginda berwuduk dengan air
tersebut. (Ada perawi bernama IBN LAHI-AH yang dianggap doif).
PERBEZAAN:
Dalam matan bab
digunakan lafaz الإداوة, sedangkan dalam matan ini digunakan lafaz سَطِيحَةٍ
Dalam matan bab, tidak
disebut bahawa Nabi suruh tuangkan air nabiz untuk nabi berwuduk dan Abdullah
bin Mas’ud pun tuangkan air Nabiz dan Nabi pun berwuduk dengan air nabiz
tersebut.
(D)
Riwayat AHMAD:
عَنْ ابْنِ مَسْعُودٍ،
قَالَ: كُنْتُ مَعَ النَّبِيِّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ لَيْلَةَ لَقِيَ
الْجِنَّ، فَقَالَ: " أَمَعَكَ مَاءٌ؟ " فَقُلْتُ: لَا، فَقَالَ: "
مَا هَذَا فِي الْإِدَاوَةِ؟ " قُلْتُ: نَبِيذٌ. قَالَ: " أَرِنِيهَا،
تَمْرَةٌ طَيِّبَةٌ، وَمَاءٌ طَهُورٌ " فَتَوَضَّأَ مِنْهَا، ثُمَّ صَلَّى
بِنَا – احمد. 3810[4]
Ibn masud berkata: aku
bersama Nabi saw pada malam yang baginda berjumpa dengan jin. Baginda bertanya:
apakah bersama kamu ada air? Aku jawab: tidak ada. Nabi saw bertanya lagi: Apa
yang ada dalam bekas ini? Aku jawab: Nabiz. Nabi saw pun kata: perlihatkan
kepadaku. (ia) kurma yang baik dan air yang menyucikan. Baginda pun berwuduk
dengan air dari bekas tersebut, kemudian baginda solat berjemaah bersama kami.
PERBEZAAN:
Dalam matan bab, tidak
disebutkan bahawa Nabi saw berwuduk dengan air nabiz dan menunaikan solat
Jemaah sebagai imam dengan keadaan begitu.
(E)
RIWAYAT AHMAD:
عَنْ عَبْدِ اللهِ بْنِ
مَسْعُودٍ، قَالَ: بَيْنَمَا نَحْنُ مَعَ رَسُولِ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ بِمَكَّةَ، وَهُوَ فِي نَفَرٍ مِنْ أَصْحَابِهِ
Abdullah bin Mas’ud
berkata: ketika kami bersama Rasulullah di Mekah yang ketika itu baginda berada
dalam kalangan sahabat-sahabat baginda.
إِذْ قَالَ: لِيَقُمْ مَعِي رَجُلٌ مِنْكُمْ،
وَلَا يَقُومَنَّ مَعِي رَجُلٌ فِي قَلْبِهِ مِنَ الْغِشِّ مِثْقَالُ
ذَرَّةٍ"
Tiba-tiba Nabi berkata:
Seseorang lelaki dari kalangan kamu semua, perlu pergi bersamaku. Tidak akan
berdiri bersamaku seorang lelaki yang dalam hatinya ada sedikit penipuan
sebesar zarrah.
قَالَ: فَقُمْتُ مَعَهُ، وَأَخَذْتُ إِدَاوَةً،
وَلَا أَحْسَبُهَا إِلَّا مَاءً، فَخَرَجْتُ مَعَ رَسُولِ اللهِ صَلَّى اللهُ
عَلَيْهِ وَسَلَّمَ، حَتَّى إِذَا كُنَّا بِأَعْلَى مَكَّةَ رَأَيْتُ أَسْوِدَةً
مُجْتَمِعَةً
Ibn Mas’ud kata: aku
pun berdiri bersama dengan nabi saw. Aku pun ambil satu bekas air. Aku tidak
rasa kecuali dalamnya ada air. Aku pun keluar bersama dengan Rasulullah saw
sehingga apabila kami sampai di tempat yang paling tinggi di mekah, aku nampak
ada sekelompok yang berwarna hitam sedang berhimpun.
قَالَ: فَخَطَّ لِي
رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ خَطًّا، ثُمَّ قَالَ: قُمْ
هَاهُنَا حَتَّى آتِيَكَ"، قَالَ: فَقُمْتُ
Ibn masud cerita lagi:
Rasulullah saw membuat garisan untukku, kemudian baginda berkata: kamu berdiri
sekadar di sini sahaja sehingga aku datang kepadamu. Ibn masud kata: aku pun
berdiri.
وَمَضَى رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ إِلَيْهِمْ، فَرَأَيْتُهُمْ يَتَثَوَّرُونَ إِلَيْهِ
Rasululullah saw pun
bersama dengan mereka, dan aku nampak mereka berkerumun kepada nabi.
قَالَ: فَسَمَرَ
مَعَهُمْ رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ لَيْلًا طَوِيلًا، حَتَّى
جَاءَنِي مَعَ الْفَجْرِ
Ibn mas’ud kata:
Rasullullah bersama
dengan mereka dalam gelap pada malam itu terlalu lama sehingga baginda datang kepadaku
bersama dengan waktu subuh.
فَقَالَ لِي: " مَا زِلْتَ قَائِمًا يَا
ابْنَ مَسْعُودٍ؟ "، قَالَ: فَقُلْتُ: يَا رَسُولَ اللهِ، أَوَلَمْ تَقُلْ
لِي: "قُمْ حَتَّى آتِيَكَ؟ "
Nabi saw bertanya
kepadaku: Kamu sentiasa berdiri, wahai Ibn masud? Aku jawab: Ya, Wahai
Rasullullah. Bukankah kamu bagitahu kepadaku agar berdiri hingga kamu datang?
قَالَ: ثُمَّ قَالَ
لِي: "هَل مَعَكَ مِنْ وَضُوءٍ؟"، قَالَ: فَقُلْتُ: نَعَمْ،
Kemudian Nabi saw
berkata: Apakah bersama kamu ada air wuduk? Aku jawab: ya.
فَفَتَحْتُ الْإِدَاوَةَ، فَإِذَا هُوَ نَبِيذٌ،
Aku pun buka bekas
air. Rupa-rupanya ia adalah Nabiz.
قَالَ: فَقُلْتُ لَهُ: يَا رَسُولَ اللهِ،
وَاللهِ لَقَدْ أَخَذْتُ الْإِدَاوَةَ، وَلَا أَحْسَبُهَا إِلَّا مَاءً، فَإِذَا
هُوَ نَبِيذٌ
Aku pun berkata kepada
baginda: Wahai Rasulullah saw, demi Allah aku ambil bekas air yang aku tidak
sangka bahawa dalammya adalah air. Rupa-rupanya ia adalah Nabiz.
قَالَ: فَقَالَ رَسُولُ
اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: "تَمْرَةٌ طَيِّبَةٌ، وَمَاءٌ
طَهُورٌ "
Rasulullah pun
bersabda: Kurma yang baik dan air yang menyucikan.
قَالَ: ثُمَّ تَوَضَّأَ مِنْهَا، فَلَمَّا قَامَ
يُصَلِّي أَدْرَكَهُ شَخْصَانِ مِنْهُمْ، قَالَا لَهُ: يَا رَسُولَ اللهِ، إِنَّا
نُحِبُّ أَنْ تَؤُمَّنَا فِي صَلَاتِنَا،
Kemudian Nabi saw berwuduk
dengan air nabiz itu. tatkala baginda berdiri untuk solat, dua lelaki dari
kalangan jin datang dan berkata kepada Baginda: Wahai Rasulullah saw, kami suka
bahawa kamu menjadi Imam untuk solat Jemaah kami.
قَالَ: فَصَفَّهُمَا
رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ خَلْفَهُ، ثُمَّ صَلَّى بِنَا،
Rasulullah saw pun
menjadikan mereka dalam saf di belakang nabi, kemudian baginda pun solat Jemaah
bersama dengan kami.
فَلَمَّا انْصَرَفَ،
قُلْتُ لَهُ: مَنْ هَؤُلَاءِ يَا رَسُولَ اللهِ؟ قَالَ: "هَؤُلَاءِ جِنُّ
نَصِيبِينَ، جَاءُوا يَخْتَصِمُونَ إِلَيَّ فِي أُمُورٍ كَانَتْ بَيْنَهُمْ،
وَقَدْ سَأَلُونِي الزَّادَ، فَزَوَّدْتُهُمْ"
Apabila selesai solat,
aku berkata kepada Nabi: Siapakh mereka itu, wahai Nabi? Jawab nabi: mereka
adalah Jin Nasibiyin. Mereka datang kerana mereka bermusuhan yang untuk aku
selesaikan sesame mereka. Mereka telah meminta dengan aku bekalan makanan, maka
aku sediakan untuk mereka.
قَالَ: فَقُلْتُ لَهُ: وَهَلْ عِنْدَكَ يَا
رَسُولَ اللهِ مِنْ شَيْءٍ تُزَوِّدُهُمْ إِيَّاهُ؟ قَالَ: فَقَالَ: "قَدْ
زَوَّدْتُهُمُ الرَّجْعَةَ، وَمَا وَجَدُوا مِنْ رَوْثٍ وَجَدُوهُ شَعِيرًا، وَمَا
وَجَدُوهُ مِنْ عَظْمٍ وَجَدُوهُ كَاسِيًا "
Aku tanya kepada Nabi:
apakah bekalan yang kamu berikan kepada mereka? Jawab Nabi: aku bagi bekalan
makanan kepada mereka adalah tahi, tetapi mereka tidak dapatinya dari tahi,
tetapi mereka dapati dari gandum. Mereka tidak dapati gandum dari tulang,
mereka dapatinya dari …
قَالَ: وَعِنْدَ ذَلِكَ نَهَى رَسُولُ اللهِ
صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ، عَنْ أَنْ يُسْتَطَابَ بِالرَّوْثِ، وَالْعَظْم
– أحمد, 4381[5]
Kata Ibn masud: ekoran
itu, Rasulullah saw larang dari beristinjak menggunakan tahi dan tulang. (Dalam sanad hadis ini ada perawi bernama ABU ZAID yang dianggap doif
atau pemalsu hadis)
PERBEZAAN:
Dalam matan bab, tidak
dijelaskan bahawa kejadian itu berlaku di Mekah dan asalnya Nabi saw
bersama-sama para sahabat, dan kemudian Nabi ajak salah seorang sahabat pergi
ke suatu tempat yang tidak diketahui. Makanya, ibn Ma’ud yang pergi.
Dalam matan bab, tidak
dijelaskan bahawa asalnya Abdullah bin ma’ud ambil satu bekas air, yang dia
sendiri asalnya dia ingat bahawa dalam itu adalah air biasa. Dia sedar bahawa
dalam itu nabiz, apabila Nabi saw tanya ketika mahu menunaikan solat subuh,
apakah dia ada membawa air wuduk.
Dalam matan bab tidak
dijelaskan bahawa Nabi berwuduk dengan air nabiz dan baginda menunaikan solat
Jemaah sebagai imam dengan keadaan begitu yang turut menunaikan solat berjemaah
bersama Nabi adalah dua jin yang berupa dengan rupa manusia.
(F)
AL-TAHAWI:
عَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ رَضِيَ اللهُ عَنْهُ:
أَنَّ ابْنَ مَسْعُودٍ خَرَجَ مَعَ رَسُولِ اللهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ لَيْلَةَ الْجِنِّ , فَسَأَلَهُ رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ: أَمَعَكَ يَا ابْنَ مَسْعُودٍ مَاءٌ؟ قَالَ: مَعِي نَبِيذٌ فِي
إِدَاوَتِي فَقَالَ رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: «أَصْبِبْ
عَلَيَّ» فَتَوَضَّأَ بِهِ , وَقَالَ: «شَرَابٌ وَطَهُورٌ» - شرح معاني الأثار, 606[6]
Ibn
masud keluar bersama Rasullullah saw pada malam jin, Rasulullah saw bertanya
kepadanya: apakah bersama kamu ada air, wahai ibn mas’ud? Jawab Ibn Mas’ud:
bersamaku nabiz dalam bekas airku ini. Rasulullah saw pun berkata: tuangkan
kepadaku. Baginda pun berwuduk dengan air itu. Nabi saw pun berkata lagi: Minuman
dan sesuatu yang boleh mensucikan. (dalam sanad hadis ini ada perawi bernama
IBN LAHI-AH yang doif)
[2] PENJELASAN MATAN HADIS BAB:
A.
hadis ini menjelaskan
bahawa JIN DATANG KEPADA NABI, bukan Nabi yang berjumpa dengan jin.
(Ruslan:1/610)
B.
Kalangan Jin yang
berjumpa dengan nabi Muhammad saw itu adalah kelompok jin nasibin نصيبين yang mereka
mahu belajar agama dari Nabi saw. (AHMAD:4381)
C.
Dalam riwayat ABU
NUA’IM dan AL-WAQIDI, KA’AB AL-AHBAR, dia berkata bahawa bilangan jin itu
seramai 300 ekor. Kejadian itu berlaku di HAJUN, iaitu di satu bukit di mekah.
(Manhal:1/282)
D.
dalam riwayat Ahmad, diceritakan bahawa
apabila sampai waktu subuh, nabi saw mahu menunaikan solat. ketika itu, Nabi
saw bertanya kepada ABDULLAH BIN MAS’UD, apakah dia ada membawa air untuk
berwuduk.
E.
Diceritakan dalam riwayat AHMAD yang sama
bahawa semasa awal bertolak, ABDULLAH BIN MAS’UD ada membawa satu bekas air.
Pada peringkat awal, ABDULLAH ingat bahawa dalam bekas itu adalah air biasa.
Namun, apabila Nabi saw bertanya kepada Abdullah berkenaan air untuk berwuduk;
dia pun buka bekas air tersebut dan didapati bahawa dalam bekas itu bukan air
biasa, tetapi NABIZ.
F.
Dia pun memberitahu NABI SAW. Dengan itu, Nabi
saw pun menyebut hadis ini. (AHMAD:4381)
G.
Semua riwayat-riwayat
yang dikemukakan ini bersumberkan dari perawi bernama ABU ZAID yang telah
dijelaskan dalam sanad, bahawa dia seorang pembuat nabiz di Kufah. Justeru,
sama ada ulama nilai hadis ini sebagai palsu, ataupun dinilai sebagai doif.
[3] Dalam matan hadis, disebutkan
perkataan الإداوة, iaitu satu bekas air yang kecil—diperbuat dari kulit. Kata
jamaknya adalah الأداوى—al-Adawa.
[4] Maksud تمرة طيبة adalah buah
kurma yang baik. Ada yang tafsirkan perkataan طيبة dengan
makna طاهرة, dan ada pula tafsirkan dengan makna نظيفة, ada pula
tafsirkan dengan makna حلال. Dalam Lisan al-Arab, ketiga-tiga makna ini digunakan. Namun,
makna طاهرة lebih dekat dengan makna hadis. (Tawassut:2/619)
Khitab al-Subki
pula menyatakan, perkataan تمرة الطيبة
bermaksud nabiz yang datang dari kurma yang baik tidak menjadikan air itu
kotor. Ia berasal dari yang suci, maka ia juga suci. (Manhal:1/283)
[5] Setelah Nabi saw
menyebut: “tamar yang baik dan air yang bersih”, dalam riwayat TAHAWI
(606), AHMAD (3810, 4381), IBN MAJAH (384) dan TARMIZI (88) bahawa Nabi saw
berwuduk dengan air terbabit yang dalam riwayat IBN MAJAH (385) bahawa ABDULLAH
sendiri yang menjiruskan air kepada NABI.
Dalam riwayat AHMAD (3810,
4381) dijelaskan bahawa selepas berwuduk dengan Nabiz, Nabi saw pun menunaikan
solat dengan baginda menjadi imam. Dalam riwayat hadis ke-4381, riwayat AHMAD;
ada penambahan matan bahawa semasa Nabi saw sedang solat, ada dua ekor jin yang
berupa dengan rupa manusia datang menunaikan solat berjemaah bersama dengan
mereka.
Kesemua penambahan yang
dijelaskan ini adalah doif, kerana semua riwayat ini ada perawi, sama ada IBN
LAHI’AH dan ABU ZAID yang kedua-dua perawi yang doif atau palsu.
HUBUNGAN
HADIS |
Hadis ke-83, menjelaskan berkenaan
berwuduk menggunakan air laut.
Hadis ke-84 menjelaskan
berkenaan berwuduk menggunakan air nabiz.
PENGAJARAN |
[1] NABI DIUTUSKAN JUGA KEPADA JIN
Nabi saw bukan sekadar diutuskan wahyu kepada
manusia, bahkan juga terhadap jin.
Dalam al-Quran, ada diceritakan berkenaan jin
yang memeluk islam seperti berikut;
قُلْ أُوحِيَ
إِلَيَّ أَنَّهُ اسْتَمَعَ نَفَرٌ مِنَ الْجِنِّ فَقَالُوا إِنَّا سَمِعْنَا
قُرْآنًا عَجَبًا (1) يَهْدِي إِلَى الرُّشْدِ فَآمَنَّا بِهِ وَلَنْ نُشْرِكَ
بِرَبِّنَا أَحَدًا (2) وَأَنَّهُ تَعَالَى جَدُّ رَبِّنَا مَا اتَّخَذَ صَاحِبَةً
وَلَا وَلَدًا (3) - الجن
Katakanlah (wahai Muhammad): "Telah diwahyukan
kepadaku, bahawa sesungguhnya: satu rombongan jin telah mendengar (Al-Quran
yang aku bacakan), lalu mereka (menyampaikan hal itu kepada kaumnya dengan) berkata:
`Sesungguhnya kami telah mendengar Al-Quran (sebuah Kitab Suci) yang susunannya
dan kandungannya sungguh menakjubkan! * `Kitab yang memberi panduan ke jalan
yang betul, lalu kami beriman kepadanya, dan kami tidak sekali-kali akan
mempersekutukan sesuatu makhluk dengan Tuhan kami. * Dan (ketahuilah wahai kaum
kami!) Bahawa sesungguhnya: tertinggilah kebesaran dan keagungan Tuhan kita
daripada beristeri atau beranak
[2] BERWUDUK DENGAN AIR NABIZ YANG BELUM DISERAPI
RASA
Maksud Nabiz di sini adalah semata-mara
rendaman kurma ke dalam air, tidak dimasak, tidak memabukkan dan belum ada rasa
kurma dalam air terbabit. Demikian juga pada buah-buah yang lain. Tiada khilaf
dalam kalangan ulama berkenaan berwuduk atau mandi wajib dengan air nabiz dalam
bentuk ini. (Manhal:1/283)
[3] BERWUDUK DENGAN NABIZ YANG SUDAH
MERESAP RASA
PENDAPAT KATA BOLEH
Dari hadis ini, ULAMA-ULAMA BERMAZHAB HANAFI
menyatakan bahawa berwuduk dengan air Nabiz adalah harus. (Ruslan:1/611)
Imam al-Tarmizi kata,
antara ulama yang memfatwakan boleh berwuduk dengan air nabiz adalah SUFYAN.
وَقَدْ رَأَى
بَعْضُ أَهْلِ العِلْمِ الوُضُوءَ بِالنَّبِيذِ مِنْهُمْ: سُفْيَانُ، وَغَيْرُهُ – الترمذي, 88
DALIL:
(a)
Hadis bab.
(b)
Sunan al-Daraqutni;
عَنِ ابْنِ
عَبَّاسٍ , قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ:
«النَّبِيذُ وُضُوءٌ لِمَنْ لَمْ يَجِدِ الْمَاءَ» - سنن الدارقطني, 234[7]
Rasulullah saw
bersabda: Nabiz adalah wuduk bagi orang yang tidak mendapati air”
*dibantah, kerana ada waham.
Ini bukan perkataan nabi, tetapi perkataan IKRIMAH.
(c)
Al-Daraqutni:
عَنِ ابْنِ
عَبَّاسٍ , قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: «إِذَا
لَمْ يَجِدْ أَحَدُكُمْ مَاءً وَوَجَدَ النَّبِيذَ فَلْيَتَوَضَّأْ بِهِ» - سنن
الدارقطني, 242[8]
Nabi saw bersabda: Apabila seseorang kamu tidak dapati
air dan dia dapati nabiz, maka hendaklah dia berwuduk dengan air nabiz itu.
*hadis ini DOIF kerana:
- ada perawi bernama IBN ABI ‘AYYASH yang merupakan
MATRUK AL-HADIS.
- ada perawi nama ABU UBAIDAH MAJA’AH yang merupakan perawi doif.
- ada keraguan, apakah ini perkataan Nabi atau ini perkataan IKRIMAH.
PENDAPAT KATA TIDAK BOLEH
Ketika ketiadaan air, tidak boleh berwuduk
dengan air Nabiz, bahkan perlu bertayammum.
Ini adalah pendapat ULAMA-ULAMA MAZHAB SYAFIE
dan ABU YUSUF berpendapat bahawa tidak harus berwuduk dengan air nabiz.
al-Tarmizi menyebut
antara ulama yang kata tidak boleh berwuduk dengan air nabiz adalah IMAM
AL-SYAFIE, IMAM AHMAD, MALIK, ISHAQ dan JUMHUR ULAMA.
ISHAQ pernah kata:
Jika seseorang lelaki itu diuji dengan ini, maka hendaklah dia berwuduk
menggunakan air nabiz. Namun, bertayammum itu lebih aku suka.
Ada dari kalangan ahli
ilmu berkata: tidak boleh berwuduk dengan air nabiz lebih dekat dan lebih iras
dengan al-Quran, kerana Allah sebut dalam al-Quran, jika tidak ada air, maka
hendaklah dia bertayammum[9].
DALIL:
(a)
Kaedah;
عَنْ أَبِي
جَعْفَرٍ، وَعَامِرٍ، وَعَطَاءٍ، قَالُوا: «لَيْسَ فِي شَيْءٍ مِنَ الشَّرَابِ
وُضُوءٌ» - ابن ابي
شيبة, 2104[10]
ABU JA’AFAR, ‘AMIR dan ‘ATA’—ketiga-tiga ini berkata: tidak ada sebarang
jenis minuman boleh dijadikan sebagai wuduk.
(b)
Kaedah;
قَالَ
الْأَوْزَاعِيُّ: إِنْ كَانَ مُسْكِرًا فَلَا يَتَوَضَّأُ بِهِ – سنن الدارقطني, 237
AL-AWZAIE kata: Jika memabukkan, maka tidak boleh berwuduk dengannya.
PENDAPAT KATA MAKRUH
Ini adalah pendapat
Abu al-‘Aliyah. Dia menyatakan, makruh mandi dengan air nabiz (Tawassut:2/601)
Al-Baihaqi ada
menukilkan satu riwayat berikut:
أَبُو خَلْدَةَ
, قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي الْعَالِيَةِ: رَجُلٌ لَيْسَ عِنْدَهُ مَاءٌ عِنْدَهُ
نَبِيذٌ أَيَغْتَسِلُ بِهِ فِي جَنَابَةٍ؟ , قَالَ: «لَا» , فَذَكَرْتُ لَهُ
لَيْلَةَ الْجِنِّ , فَقَالَ: «أَنَبْذَتُكُمْ هَذِهِ الْخَبِيثَةُ إِنَّمَا كَانَ
ذَلِكَ زَبِيبٌ وَمَاءٌ» - سنن الدارقطني, 253[11]
Abu Khaldah berkata kepada Abu ‘Aliyah: seseorang lelaki yang tidak ada
air bersamanya. (Namun), dia ada nabiz; apakah boleh dia mandi junub dengan
nabiz itu? Jawab Abu ‘Aliyah: tidak boleh. Aku pun sebutkan kejadian malam jin.
Abu ‘Aliyah pun berkata: Kamu nabizkan ini adalah hina, kerana ia adalah kismis
dan air
قَالَ عَبْدُ
اللَّهِ: قَالَ أَبِي: كُلُّ شَيْءٍ تَحَوَّلَ عَنِ اسْمِ الْمَاءِ لَا
يُعْجِبُنِي أَنْ يَتَوَضَّأَ بِهِ وَيَتَيَمَّمُ أَحَبُّ إِلَيَّ مِنْ أَنْ
يَتَوَضَّأَ بِالنَّبِيذِ - سنن الدارقطني, 237
Abdullah berkata;
Bapaku berkata: setiap sesuatu yang berubah dari nama air, aku tidak kagumi
bahawa ia boleh dibuat berwuduk. Tayammum itu lebih aku suka berbanding
berwuduk dengan nabiz.
[4] KETIKA
TIADA AIR
(A)
BOLEH KETIKA TIADA AIR
Pendapat Ikrimah:
عَنْ
عِكْرِمَةَ، قَالَ: «النَّبِيذُ وَضُوءٌ لِمَنْ لَمْ يَجِدِ الْمَاءَ» - ابن ابي
شيبة, 265[12]
Nabi adalah
wuduk bagi mereka yang tidak mendapati air.
WALIYUDDIN AL-IRAQI
kata, ini juga pendapat ABU HANIFAH. Didakwa bahawa kemudiannya, ABU HANIFAH
tarik balik fatwanya ini. (Tasawwut:2/620 |Manhal:1/283)
(B)
TAK BOLEH
Apabila tiada air,
perlu bertayammum. Ini adalah pendapat IMAM SYAFIE. Khitab al-Subki kata, ini
juga pendapat ABU YUSUF. (Manhal:1/283)
Andai hadis bab ini
sahih sekali pun, ia dianggap Mansukh; kerana, hadis bab menceritakan kejadian
yang berlaku di Mekah, sedangkan ayat tayammum turun semasa Nabi di Madinah
(tawassut:2/623)
Namun, MUHAMMAD BIN
AL-HASSAN AL-SYAIBANI kata, nabi berjumpa dengan jin, bukan sekadar berlaku di
mekah. Tetapi, berlaku juga di Madinah. Dalam AKAM AL-MARJAN sebut, nabi saw
berjumpa dengan jin sebanyak 6 kali, dan salah satunya adalah di kubur baqi’
(Bazl:1/181)
(C)
GABUNG NABIZ DAN
TAYAMMUM
MUHAMMAD BIN AL-HASAN
dan Riwayat kedua ABU HANIFAH bahawa WAJIB gabungkan Tayammum dan wuduk dengan
air nabiz.
Ada pula kata, SUNAT
sahaja gabungkan TAYAMMUM dan WUDUK itu. (Tasawwut:2/620)
ISHAQ BIN RAHWIYYAH
kata, berwuduk dengan nabiz lebih aku suka berbanding tayammum. Namun, jika
dapat digabungkan kedua-duanya sekali, itu lebih aku suka. (Tasawwut:2/620)
MUJAHID kata,
dahulukan berwuduk dengan nabiz. Kemudian baru bertayammum. (Tasawwut:2/621)
[5]
BERWUDUK/MANDI JUNUB DENGAN AIR ARAK
(A)
TIDAK BOLEH
Ini adalah pendapat
jumhur ulama. Hal ini kerana, dalam al-Quran.
يَا أَيُّهَا
الَّذِينَ آمَنُوا إِنَّمَا الْخَمْرُ وَالْمَيْسِرُ وَالْأَنْصَابُ
وَالْأَزْلَامُ رِجْسٌ مِنْ عَمَلِ الشَّيْطَانِ فَاجْتَنِبُوهُ لَعَلَّكُمْ
تُفْلِحُونَ (90) – المائدة
Wahai orang beriman,
arak, judi, tenung nasib dan berhala adalah najis—dari amalan syaitan.
Hendaklah kamu jauhinya, mudah-mudah kamu berjaya
ISTIDLAL: ayat ini
menyuruh agar jauhi dari arak. Justeru, tidak boleh guna dalam apa jua keadaan,
termasuk berwuduk dan mandi wajib (tasawwut:2/623)
BIOGRAFI PERAWI |
[6] HANNAD BIN
AL-SARIY (152H-243H)
هَنَّادٌ بن السري
Nama penuhnya adalah HANNAD BIN AL-SARIY BIN MUS’AB
BIN ABI BAKAR SYIBR BIN SO’FUQ AL-TAMIMI AL-DARIMI AL-KUFI.
Menurut al-Zarkali
bahawa HANNAD adalah pengarang kitab AL-Zuhd sehingga dikenali sebagai راهب الكوفة. Apatah
lagi, dia tidak berkahwin sehingga dia meninggal dunia. Dengan sebab itu,
MUHAMMAD BIN MAJAH pernah berkata: di Kufah ada orang zuhud seperti Isa bin
Maryam, iaitu HANNAD.
AHMAD BIN SALAMAH
AL-NAISABURI pernah bercerita bahawa Hannad amat banyak menangis, sehingga
setiap membaca al-Quran, pasti dia akan menangis.
KOMENTAR POSITIF:
(a)
Dianggap siqah oleh
AL-NASAIE dan AL-ASQALANI
(b)
IBN HIBBAN letak
namanya dalam senarai AL-SIQAT.
(c)
Al-Zahabi kata, dia
adalah imam hujah dan ikutan. Bahkan seorang AL-HAFIZ lagi zuhud.
(d)
AHMAD kata, dia adalah orang yang boleh
dicatat hadis darinya, bahkan sukar untuk mencari guru hebat di kufah standing
dia.
(e)
QUTAIBAH BIN SA’ID
kata, aku dapati WAKI’ amat memuliakan HANNAD.
(f)
ABU HATIM kata, dia
soduq.
Semua Imam al-Kutub
al-Sittah adalah murid beliau.
Nama guru Abu Daud ini
disebut untuk kali ke-2, iaitu dalam hadis ke-20 sebagai ta’liq dan hadis ke-84
[5] SULAIMAN
BIN DAUD AL- ‘ATAQI (143H-234H)
سُلَيْمَانُ بْنُ دَاوُدَ
الْعَتَكِيُّ
Dia dipanggil dengan
ABU AL-RABI’ AL-ZAHRANI AL-BASRI.
Dia dilahirkan di
Basrah dan meninggal di tempat yang sama. Dia pernah sampai ke kota Baghdad.
KOMENTAR POSITIF
(a)
Dianggap siqah oleh ABU HATIM
AL-RAZI, ABU ZUR’AH AL-RAZI, AL-NASAIE dan MASLAMAH BIN AL-QASIM AL-ANDALUSI
(b)
ABU ‘AWANAH AL-ISFARAYINI
kata, dia dari kalangan ahli hadis.
(c)
AL-ASQALANI kata, dia siqah.
Kami tidak dapati bercakap berkenananya kecuali menganggap dia siqah.
(d)
AL-ZAHABI kata, dia al-hafiz
dan dibuat hujah.
(e)
ABD AL-BAQI BIN QANI’
AL-BAGHDADI kata, dia siqah soduq.
(f)
KHIRASH kata, ramai bercakap
berkenaannya dalam keadaan dia SODUQ.
(g)
YAHYA BIN MAIN kata, dia siqah
soduq.
Dia adalah guru
al-Bukhari, Muslim dan Abu Daud.
Nama perawi ini
disebut dalam sunan Abi Daud untuk kali – 2, iaitu hadis ke-49 dan 84.
[4] SYARIKH
BIN ABDILLAH BIN ABI SYARIK AL-NAKHAIE (95H-177H)
شَرِيكٌ بن عبدالله بن ابي شريك النخعي
Dia adalah seorang al-Hafiz serta seorang al-Qadhi.
Dia dilahirkan di Bukhara dan meninggal di kufah. Dia pernah sampai ke al-Ahwaz
(Iran), khurasan dan Wasit.
Dia sempat dengan era
pemerintahan UMAR BIN ABDUL AZIZ. (61H-101H).
Pada tahun 153 Hijrah, dia dilantik menjadi Qadhi di
Kufah oleh ABU JAAFAR ABDULLAH AL-MANSUR BIN ‘ALI BIN ABDULLAH BIN AL-ABBAS
(95H-158H | Khalifah ke-10 dan khalifah abbasi ke-2). Kemudian dia digugurkan.
Dilantik semula oleh KHALIFAH AL-MAHDI (ABU ABDULLAH MUHAMMAD BIN ABDULLAH
AL-MANSUR | 127H-169H | KHALIFAH ABBASI KE-3). Digugurkan di era MUSA AL-HADI
BIN MUHAMMAD AL-MAHDI BIN ABU JA’AFAR ABDULLAH AL-MANSUR (144H-170H | KHALIFAH
ABBASI KE-4).
KOMENTAR POSITIF.
(a)
Dianggap siqah oleh YAHYA BIN MAIN.
(b)
IBN MUBARAK kata, dia lebih mengetahui hadis berkenaan
negerinya berbanding al-Sauri.
(c)
AL-NASAIE kata, ليس
به بأس
KOMENTAR NEGATIF.
(d)
AL-JUZAJANI kata, buruk
hafalan, cenderung untuk idhtirab hadis
(e)
AL-DARAQUTNI
kata, syarik tidak kuat jika dia menyendiri.
(f)
IBRAHIM BIN SAID kata, dia ada tersilap pada 400 buah
hadis.
KOMENTAR PERTENGAHAN.
(g)
Kata ABU YA’LA, aku dengar IBN MAIN kata, SYARIK siqah
tetapi dia buat silap dan dia tidak yakin.
(h)
ALI BIN KHASYRAM bawakan kenyataan ABDULLAH BIN IDRIS
yang kata bahawa SYARIK adalah seorang syiah.
(i)
AL-ZAHABI pula kata, dia ada tasyayyu’ ringan atas
kaedah penduduk negerinya, iaitu anggap Saidina Ali lebih afdhal berbanding
orang yang memerangi beliau.
(j)
IBN RUSLAN kata, dia
soduq yang banyak buat silap.
(k)
Imam bukhari ambil
hadisnya secara istisyhad dan Muslim ambil hadisnya secara mutaba-ah.
Dia adalah perawi Abu Daud, Tarmizi, Nasaie
dan Ibn Majah. Al-Bukhari dan Muslim riwayatkan hadisnya secara ta’liq.
Nama perawi ini disebut dalam Sunan Abi Daud untuk
kali ke-2, iaitu hadis ke-45 dan 84.
[3] ABU
FAZARAH
أَبو فَزَارَةَ
Nama sebenarnya adalah RASHID BIN KAISAN AL-ABSI
AL-KUFI.
KOMENTAR POSITIF.
(a)
IBN MA’IN kata, dia siqah.
(b)
ABU HATIM kata, dia soleh.
(c)
AL-DARAQUTNI kata, dia siqah dan aku tidak nampak
kitab-kitab اهل النقل menyebut keburukannya.
(Bazl:1/178)
(d)
IBN HIBBAN senaraikan dalam al-Siqat, tetapi dengan
komen: kadangkala dia tersilap.
(e)
IBN ABD AL-BAR kata, dia siqah dan ليس به بأس
Dia adalah Rijal muslim, Abu Daud, al-Tarmizi, Ibn
Majah. Al-Bukhari riwayatkan hadisnya dalam al-Adab. (Manhal:1/282)
AL-DARAQUTNI, IBN ‘ADI dan ABU AMRU (pengarang kitab
al-ISTIGHNA) kata, Namanya adalah RASHID BIN KAISAN. (Tawassut:2/605-606). Pendapat ini di bantah oleh ulama seperti berikut;
(a)
AHMAD kata, itu pendapat lemah. (Tawassut:2/605)
bahkan anggap, ABU FAZZARAH dalam hadis ABDULLAH BIN MAS’UD adalah MAJHUL.
(Bazl:1/179)
(b)
AL-NAWAWI kata,
dalam Syarh Muslim bahawa jemaah para imam hadis menyatakan, dakwaan bahawa ABU
FAZARAH adalah
RASHID BIN KAISAN adalah tidak benar. (Tawassut:2/605)
(c)
AL-BUKHARI kata, RASHID BIN KAISAN dan ABU FAZARAH
adalah dua orang yang berbeza. Demikian juga kupasan ABU AL-FATH BIN SAYYID
AL-NAS (Tawassut:2/605)
(d)
AL-BUKHARI sebut namanya dalam senarai الضعفاء—perawi-perawi yang lemah. (Bazl:1/179)
(e)
WALIYUDDIN AL-IRAQI, AHMAD dan AL-HAKIM kata, dia
majhul. (Tawassut:2/605 | bazl:1/179)
(f)
Menurut pendapat IBN
ABD AL-BAR, RASHID BIN KAISAN adalah siqah. (Aini:1/237)
[2] ABU ZAID
أَبو زَيْدٍ
Ada pendapat kata, Namanya ابو زائد
(Manhal:1/282).
Ada pihak kata,
gelarannya adalah AL-QURASHI AL-MADANI AL-MAKHZUMI AL-KUFI.
KOMEN NEGATIF:
(a)
IBN ABD AL-BAR,
AL-TARMIZI, ABU ZUR’AH, ABU HATIM, IBN AL-MUNZIR, AHMAD, AL-HAKIM, IBN ‘ADI
kata, tidak diketahui nama sebenarnya. Mereka sepakat bahawa dia adalah
majhul.(Ruslan:1/610 |Tawassut:2/603) IBN ABD AL-BAR menambah, bahawa hadisnya
MUNGKAR. (Manhal:1/282)
(b)
IBN HIBBAN sebut
namanya dalam AL-DU’AFA’. Dia riwayatkan hadis yang dia ambil dari ABDULLAH BIN
MAS’UD tanpa mutaba-ah. Tidak diketahui namanya sebenar, nama bapanya dan dari
mana negerinya. (Tawassut:2/604).
(c)
WALIYUDDIN AL-IRAQI
kata, dia majhul al-Ain dan al-Hal. Bahkan, setengah ulama hadis kata dia doif.
(Tawassut:2/603)
(d)
YAHYA BIN MA’IN kata,
ABU ZAID adalah MAJHUL. Tidak diketahui dia riwayatkan hadis kecuali dari ABU
FAZARAH sahaja. Hadis Abdullah Bin Mas’ud berkenaan berwuduk dengan Nabiz yang
dia riwayatkan adalah MUNGKAR lagi TIDAK ADA ASALNYA. (Tawassut:2/603)
(e)
AL-BUKHARI kata, hadis
bahawa dia ambil dari ABDULLAH BIN MAS’UD; dia seorang majhul. Tidak diketahui
bahawa dia bersahabat dengan ABDULLAH BIN MAS’UD. (Tawassut:2/603) hadisnya tidak
sahih. (Manhal:1/282)
(f)
AT-TARMIZI kata, dia
seorang lelaki yang majhul dan tidak dikenali dalam kalangan ahli hadis bahawa
dia riwayatkan hadis kecuali hadis ABDULLAH BIN MAS’UD berkenaan berwuduk
dengan nabiz. (Manhal:1/282)
(g)
AL-NAWAWI kata, ulama
sepakat kata dia majhul, doif serta tidak diketahui namanya yang sebenar.
(h)
ABU BAKAR BIN ABI DAUD
dan AL-HAKIM kata, dia seorang pembuat air Nabiz di Kufah. (Tawassut:2/604)
[1] ABDULLAH BIN
MAS’UD (31SH-32H)
عَبْدِ اللَّهِ بْنِ مَسْعُودٍ
Nama sahabat ini sudah
disebut dalam Sunan Abi Daud untuk kali 2, iaitu dalam hadus ke-39 dan 84.
[1]
SANAD:
حَدَّثَنَا هَنَّادٌ
قَالَ: حَدَّثَنَا شَرِيكٌ، عَنْ أَبِي فَزَارَةَ، عَنْ أَبِي زَيْدٍ، عَنْ عَبْدِ
اللَّهِ بْنِ مَسْعُودٍ، قَالَ
-
لضعف ابي زيد
[2]
SANAD:
حَدَّثَنَا أَبُو
بَكْرِ بْنُ أَبِي شَيْبَةَ وَعَلِيُّ بْنُ مُحَمَّدٍ، قَالَا: حَدَّثَنَا
وَكِيعٌ، عَنْ أَبِيهِ، ح، وحَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى قَالَ: حَدَّثَنَا
عَبْدُ الرَّزَّاقِ، عَنْ سُفْيَانَ، عَنْ أَبِي فَزَارَةَ الْعَبْسِيِّ، عَنْ
أَبِي زَيْدٍ مَوْلَى عَمْرِو بْنِ حُرَيْثٍ، عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ مَسْعُودٍ،
-
لضعف ابي زيد
[3]
SANAD:
حَدَّثَنَا الْعَبَّاسُ
بْنُ الْوَلِيدِ الدِّمَشْقِيُّ قَالَ: حَدَّثَنَا مَرْوَانُ بْنُ مُحَمَّدٍ
قَالَ: حَدَّثَنَا ابْنُ لَهِيعَةَ قَالَ: حَدَّثَنَا قَيْسُ بْنُ الْحَجَّاجِ،
عَنْ حَنَشٍ الصَّنْعَانِيِّ، عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عَبَّاسٍ أَنَّ رَسُولَ
اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ لِابْنِ مَسْعُودٍ
-
ابن لهيعة ضعيف
AL-BAZZAR kata,
kitabnya terbakar. Jadi, dia baca hadis dari kitab orang lain. itu menjadikan
hadis-hadis riwayatnya adalah MUNGKAR. Dia tidak boleh dibuat hujah. Dia
dianggap doif oleh IBN MA’IN, YAHYA AL-QATTAN, AL-BUKHARI, AL-JUZAJANI dan
banyak lagi. (Tawassut:2/608)
[4]
SANAD:
حَدَّثَنَا يَحْيَى
بْنُ زَكَرِيَّا، عَنْ إِسْرَائِيلَ، عَنْ أَبِي فَزَارَةَ، عَنْ أَبِي زَيْدٍ
مَوْلَى عَمْرِو بْنِ حُرَيْثٍ، عَنْ ابْنِ مَسْعُودٍ، قَالَ
-
إسناده ضعيف لجهالة أبي زيد مولى عمرو بن حريث، قال البخاري: لا يصح حديثه
[5]
SANAD:
حَدَّثَنَا يَعْقُوبُ،
حَدَّثَنَا أَبِي، عَنْ ابْنِ إِسْحَاقَ ، قَالَ: حَدَّثَنِي أَبُو عُمَيْسٍ
عُتْبَةُ بْنُ عَبْدِ اللهِ بْنِ عُتْبَةَ بْنِ عَبْدِ اللهِ بْنِ مَسْعُودٍ، عَنْ
أَبِي فَزَارَةَ، عَنْ أَبِي زَيْدٍ، مَوْلَى عَمْرِو بْنِ حُرَيْثٍ
الْمَخْزُومِيِّ، عَنْ عَبْدِ اللهِ بْنِ مَسْعُودٍ، قَالَ
-
إسناده ضعيف لجهالة أبي زيد مولى عمرو بن حريث المخزومي
[6]
SANAD:
حَدَّثَنَا رَبِيعٌ
الْمُؤَذِّنُ قَالَ: ثنا أَسَدٌ قَالَ: ثنا ابْنُ لَهِيعَةَ قَالَ: ثنا قَيْسُ
بْنُ الْحَجَّاجِ , عَنْ حَنَشٍ الصَّنْعَانِيِّ , عَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ رَضِيَ
اللهُ عَنْهُ:
لضعف ابن لهيعة
[7]
SANAD:
حَدَّثَنَا عُثْمَانُ
بْنُ أَحْمَدَ الدَّقَّاقُ , نا أَبُو الْقَاسِمِ يَحْيَى بْنُ عَبْدِ الْبَاقِي ,
نا الْمُسَيِّبُ بْنُ وَاضِحٍ , نا مُبَشِّرُ بْنُ إِسْمَاعِيلَ الْحَلَبِيُّ ,
عَنِ الْأَوْزَاعِيِّ , عَنْ يَحْيَى بْنِ أَبِي كَثِيرٍ , عَنْ عِكْرِمَةَ , عَنِ
ابْنِ عَبَّاسٍ , قَالَ
-
قَالَ أَبُو مُحَمَّدٍ: يَعْنِي الَّذِي لَا يُسْكِرُ ,
كَذَا قَالَ , وَوَهِمَ فِيهِ الْمُسَيِّبُ بْنُ وَاضِحٍ فِي مَوْضِعَيْنِ: فِي
ذِكْرِ ابْنِ عَبَّاسٍ وَفِي ذِكْرِ النَّبِيِّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ ,
وَقَدِ اخْتُلِفَ فِيهِ عَلَى الْمُسَيِّبِ.
-
فَحَدَّثَنَا بِهِ مُحَمَّدُ بْنُ الْمُظَفَّرِ , نا مُحَمَّدُ بْنُ
مُحَمَّدِ بْنِ سُلَيْمَانَ , نا الْمُسَيِّبُ , بِهَذَا الْإِسْنَادِ مَوْقُوفًا
غَيْرَ مَرْفُوعٍ إِلَى النَّبِيِّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ
وَالْمَحْفُوظُ أَنَّهُ مِنْ قَوْلِ عِكْرِمَةَ غَيْرُ مَرْفُوعٍ إِلَى النَّبِيِّ
صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَلَا إِلَى ابْنِ عَبَّاسٍ , وَالْمُسَيِّبُ
ضَعِيفٌ – سنن الدارقطني, 235
[8]
SANAD:
نا عَبْدُ الْبَاقِي
بْنُ قَانِعٍ , نا السَّرِيُّ بْنُ سَهْلٍ الْجُنْدِيسَابُورِيُّ , نا عَبْدُ
اللَّهِ بْنُ رُشَيْدٍ , نا أَبُو عُبَيْدَةَ مَجَاعَةُ , عَنْ أَبَانَ , عَنْ
عِكْرِمَةَ , عَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ , قَالَ
*أَبَانُ هُوَ ابْنُ أَبِي عَيَّاشٍ مَتْرُوكُ
الْحَدِيثِ, وَمَجَاعَةُ ضَعِيفٌ, وَالْمَحْفُوظُ أَنَّهُ رَأَى عِكْرِمَةَ غَيْرَ
مَرْفُوعٍ
[9] KATA AL-TARMIZI
وقَالَ بَعْضُ
أَهْلِ العِلْمِ: لَا يُتَوَضَّأُ بِالنَّبِيذِ، وَهُوَ قَوْلُ الشَّافِعِيِّ،
وَأَحْمَدَ، وَإِسْحَاقَ، وقَالَ إِسْحَاقُ: «إِنْ ابْتُلِيَ رَجُلٌ بِهَذَا
فَتَوَضَّأَ بِالنَّبِيذِ وَتَيَمَّمَ أَحَبُّ إِلَيَّ» ،: وَقَوْلُ مَنْ يَقُولُ:
لَا يُتَوَضَّأُ بِالنَّبِيذِ، أَقْرَبُ إِلَى الكِتَابِ وَأَشْبَهُ، لِأَنَّ
اللَّهَ تَعَالَى قَالَ: {فَلَمْ تَجِدُوا مَاءً فَتَيَمَّمُوا صَعِيدًا طَيِّبًا}
[النساء: 43] – الترمذي, 88
[10]SANAD:
حَدَّثَنَا أَبُو
بَكْرٍ قَالَ: حَدَّثَنَا وَكِيعٌ، عَنْ إِسْرَائِيلَ، عَنْ جَابِرٍ، عَنْ أَبِي
جَعْفَرٍ، وَعَامِرٍ، وَعَطَاءٍ، قَالُوا
[11]
SANAD:
حَدَّثَنَا أَبُو
بَكْرٍ الشَّافِعِيُّ , نا مُحَمَّدُ بْنُ شَاذَانَ , نا مُعَلَّى بْنُ مَنْصُورٍ
, نا مَرْوَانُ بْنُ مُعَاوِيَةَ , نا أَبُو خَلْدَةَ , قَالَ
[12]
SANAD:
حَدَّثَنَا يَحْيَى
بْنُ سَعِيدٍ، عَنْ عَلِيِّ بْنِ مُبَارَكٍ، عَنْ يَحْيَى، عَنْ عِكْرِمَةَ، قَالَ
No comments:
Post a Comment