BAB 41 |
بَابُ
الْوُضُوءِ بِمَاءِ الْبَحْرِ
WUDUK DENGAN AIR LAUT
HADIS 83 |
حَدَّثَنَا عَبْدُ اللَّهِ بْنُ مَسْلَمَةَ عَنْ مَالِكٍ عَنْ صَفْوَانَ بْنِ سُلَيْمٍ عَنْ سَعِيدِ بْنِ سَلَمَةَ بْنِ سَلَمَةَ مِنْ آلِ ابْنِ الْأَزْرَقِ بْنِ سَلَمَةَ مِنْ آلِ ابْنِ الْأَزْرَقِ أَنَّ الْمُغِيرَةَ بْنَ أَبِي بُرْدَةَ - وَهُوَ مِنْ بَنِي عَبْدِ الدَّارِ – أَخْبَرَهُ أَنَّهُ سَمِعَ أَبَا هُرَيْرَةَ يَقُولُ: سَأَلَ رَجُلٌ النَّبِيَّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ، فَقَالَ: يَا رَسُولَ اللَّهِ إِنَّا نَرْكَبُ الْبَحْرَ، وَنَحْمِلُ مَعَنَا الْقَلِيلَ مِنَ الْمَاءِ، فَإِنْ تَوَضَّأْنَا بِهِ عَطِشْنَا، أَفَنَتَوَضَّأُ بِمَاءِ الْبَحْرِ؟ فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: «هُوَ الطَّهُورُ مَاؤُهُ الْحِلُّ مَيْتَتُهُ»
Al-Mughirah bin Abu Burdah (dia dari bani Abd al-Dar)
memberitahu bahawa dia mendengar Abu Hurairah berkata: seseorang lelaki telah
bertanya Nabi saw.
Dia berkata: wahai Rasulullah, kami naik kapal laut
dan kami bawa bersama kami sedikit sahaja dari air. Jika kami berwuduk
dengannya, pasti kami akan dahaga. Apakah boleh kami berwuduk menggunakan air
laut?
Nabi saw pun berkata: Ia (air laut itu) bersih airnya,
halal bangkainya.
PERBAHASAN SANAD |
[1] SAHIH
(a)
ARNAUT kata, hadis ini sahih. ALBANI juga kata, sanad
hadis ini sahih.
(b)
ALBANI kata, hadis ini dianggap sahih oleh AL-BUKHARI,
AL-TARMIZI, AL-HAKIM[1],
IBN KHUZAIMAH, IBN HIBBAN, IBN AL-MUNZIR, AL-TAHAWI, AL-BAGHAWI, AL-KHATTABI,
IBN MANDAH, AL-BAIHAQI, ABD AL-HAQ, AL-NAWAWI, AL-ZAHABI DLL.
(c)
ALBANI kata, semua
perawi adalah rijal bukhari dan muslim kecuali SA’ID BIN SALAMAH dan gurunya,
AL-MUGHIRAH BIN ABI BURDAH. Namun begitu, kedua-dua ini siqah.
(d)
Dalam al-Ilal al-Tarmizi, beliau tanya al-Bukhari
berkenaan hadis ini. Jawab al-Bukhari, hadis sahih. (Tawassut:2/561)
(e)
AL-TARMIZI dan AL-BAGHAWI (Syarh al-Sunnah) kata,
hadis ini hasan sahih.
(f)
AL-BAIHAQI kata, Bukhari dan Muslim tidak keluarkan
dalam sahih mereka kerana ikhtilaf pada perawi bernama SA’ID BIN SALAMAH dan
MUGHIRAH BIN ABI BURDAH. (Aini:1/234)
[2] RIWAYAT MALIK
Salah seorang perawi
hadis ini adalah IMAM MALIK. Apabila dilihat dalam MUWATTO’, didapati hadis ini
ada dalam dalam riwayat MUHAMMAD BIN AL-HASAN AL-SYAIBANI (hadis no:46) dan
riwayat ABU MUS’AB (hadis no: 53)
Dalam riwayat ABU
MUS’AB, dalam hadis ke-2163, dikemukakan perkataan Imam malik;
قَالَ مَالِكٌ:
لاَ بَأْسَ بِأَكْلِ الْحِيتَانِ إن يَصِدُهَا الْمَجُوسِيُّ , لأَنَّ رَسُولَ
اللهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ للْبَحْرِ: هُوَ الطَّهُورُ
مَاؤُهُ , الْحِلُّ مَيْتَتُهُ.
Hadis ini juga ada
dalam Musnad al-Syafie yang beliau ambil dari imam malik:
أَخْبَرَنَا
الْإِمَامُ أَبُو عَبْدِ اللهِ مُحَمَّدُ بْنُ ادْرِيسَ الشَّافِعِيُّ رَضِىَ
اللهُ عَنْهُ، أَخْبَرَنَا مَالِكُ بْنُ أَنَسٍ، عَنْ صَفْوَانَ بْنِ سُلَيْمٍ،
عَنْ سَعِيدِ بْنِ سَلَمَةَ، رَجُلٍ مِنْ آلِ ابْنِ الْأَزْرَقِ، أَنَّ
الْمُغِيرَةَ بْنَ أَبِي بُرْدَةَ، وَهُوَ مِنْ بَنِي عَبْدِ الدَّارِ، أَخْبَرَهُ
أَنَّهُ سَمِعَ أَبَا هُرَيْرَةَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ يَقُول : سَأَلَ رَجُلٌ
رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَقَالَ: يَا رَسُولَ اللَّهِ،
إِنَّا نَرْكَبُ الْبَحْرَ وَنَحْمِلُ مَعَنَا الْقَلِيلَ مِنَ الْمَاءِ، فَإِنْ
تَوَضَّأْنَا بِهِ عَطِشْنَا، أَفَنَتَوَضَّأُ بِمَاءِ الْبَحْرِ؟ فَقَالَ رَسُولُ
اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: «هُوَ الطَّهُورُ مَاؤُهُ، الْحِلُّ
مَيْتَتُهُ» – مسند الشافعي, 1
*dalam tertib SANJAR BIN ABDULLAH AL-JAWALI, ia berada
pada hadis no: 1. Dalam tertib MUHAMMAD ‘ABID AL-SINDI, hadis ini berada pada
hadis ke-42.
Dari jalur yang bermuarakan dari IMAM MALIK, tidak ada
riwayat bahawa hadis ini IMAM AHMAD ambil dari IMAM SYAFIE, tetapi beliau ambil
dari ABU SALAMAH yang ambil dari Imam malik (hadis no: 8735) dan ABDUL RAHMAN
yang ambil dari Imam Malik (hadis no: 7233)
[3] MUTABA-AH
Hadis ini, ada mutaba-ah pada perawi ke-3, iaitu SA’ID
BIN SALAMAH dengan perawi bernama AL-JULAH ABU KATHIR sepertimana dalam riwayat
AHMAD (8912);
حَدَّثَنَا
قُتَيْبَةُ بْنُ سَعِيدٍ، عَنْ لَيْثٍ، عَنْ الْجُلَاحِ أَبِي كَثِيرٍ، عَنِ
الْمُغِيرَةِ بْنِ أَبِي بُرْدَةَ، عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ، أَنَّ نَاسًا أَتَوْا
النَّبِيَّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ، فَقَالُوا: إِنَّا نَبْعُدُ فِي
الْبَحْرِ، وَلَا نَحْمِلُ مَعَنَا مِنَ الْمَاءِ إِلَّا الْإِدَاوَةَ
وَالْإِدَاوَتَيْنِ، لِأَنَّا لَا نَجِدُ الصَّيْدَ حَتَّى نَبْعُدَ،
أَفَنَتَوَضَّأُ بِمَاءِ الْبَحْرِ؟ قَالَ: «نَعَمْ، فَإِنَّهُ الْحِلُّ
مَيْتَتُهُ، الطَّهُورُ مَاؤُهُ» - احمد, 8912
Namun, dalam riwayat AL-HAKIM dalam AL-MUSTADRAK pula,
AL-JULAH itu adalah Mutaba-ah pada perawi ke-4, iaitu SAFWAN BIN SALIM.
حَدَّثَنَاهُ
عَلِيُّ بْنُ حَمْشَاذَ الْعَدْلُ، أَنْبَأَ عُبَيْدُ بْنُ عَبْدِ الْوَاحِدِ بْنِ
شَرِيكٍ، ثنا يَحْيَى بْنُ بَكْرٍ، حَدَّثَنِي اللَّيْثُ، عَنْ يَزِيدَ بْنِ أَبِي
حَبِيبٍ، حَدَّثَنِي الْجُلَاحُ أَبُو كَثِيرٍ، أَنَّ ابْنَ سَلَمَةَ
الْمَخْزُومِيَّ، حَدَّثَهُ، أَنَّ الْمُغِيرَةَ بْنَ أَبِي بُرْدَةَ، أَخْبَرَهُ،
أَنَّهُ سَمِعَ أَبَا هُرَيْرَةَ، يَقُولُ: كُنَّا عِنْدَ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى
اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَوْمًا فَجَاءَهُ صَيَّادٌ، فَقَالَ: يَا رَسُولَ
اللَّهِ، إِنَّا نَنْطَلِقُ فِي الْبَحْرِ نُرِيدُ الصَّيْدَ فَيَحْمِلُ مَعَهُ
أَحَدُنَا الْإِدَاوَةَ وَهُوَ يَرْجُو أَنْ يَأْخُذَ الصَّيْدَ قَرِيبًا،
فَرُبَّمَا وَجَدَهُ كَذَلِكَ، وَرُبَّمَا لَمْ يَجِدِ الصَّيْدَ حَتَّى يَبْلُغَ
مِنَ الْبَحْرِ مَكَانًا لَمْ يَظُنَّ أَنْ يَبْلُغَهُ، فَلَعَلَّهُ يَحْتَلِمُ
أَوْ يَتَوَضَّأُ، فَإِنِ اغْتَسَلَ أَوْ تَوَضَّأَ بِهَذَا الْمَاءِ فَلَعَلَّ
أَحَدُنَا يُهْلِكُهُ الْعَطَشُ فَهَلْ تَرَى فِي مَاءِ الْبَحْرِ أَنْ نَغْتَسِلَ
به أَوْ نَتَوَضَّأَ بِهِ إِذَا خِفْنَا ذَلِكَ، فَزُعِمَ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ
صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ: «اغْتَسِلُوا مِنْهُ وَتَوَضَّئُوا بِهِ
فَإِنَّهُ الطَّهُورُ مَاؤُهُ الْحِلُّ مَيْتَتُهُ» - المستدرك, 493
[4] SYAWAHID HADIS
Ada 7 orang sahabat meriwayatkan hadis yang sama;
(1)
JABIR BIN ABDILLAH
عَنْ جَابِرٍ ,
رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ
قَالَ: «إِنَّ الْبَحْرَ حَلَالٌ مَيْتَتُهُ طَهُورٌ مَاؤُهُ» - سنن البيهقي, 68[2] |
ابن ماجة, 388[3]
(2)
ABU BAKAR AL-SIDDIQ
عَنْ جَابِرِ
بْنِ عَبْدِ اللَّهِ , عَنْ أَبِي بَكْرٍ الصِّدِّيقِ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمْ ,
أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ سُئِلَ عَنْ مَاءِ
الْبَحْرِ , فَقَالَ: «هُوَ الطَّهُورُ مَاؤُهُ الْحِلُّ مَيْتَتُهُ» - سنن الدارقطني, 71[4]
(3)
ABDULLAH BIN MUGHIRAH
عَنْ عَبْدِ
اللهِ بْنِ الْمُغِيرَةِ، أَنَّ رَجُلًا مِنْ بَنِي مُدْلِجٍ قَالَ: "
سَأَلْنَا رَسُولَ اللهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَقُلْنَا: إِنَّا
نَصِيدُ عَلَى أَرْمَاثٍ، فَنَخْرُجُ بِالْمَاءِ الْيَسِيرِ، فَنَتَوَضَّأُ
بِمَاءِ الْبَحْرِ، فَقَالَ رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ:
" هُوَ الطَّهُورُ مَاؤُهُ، الْحِلُّ مَيْتَتُهُ " – الطحاوي, شرح مشكل
الأثار, 4032[5]
(4)
ALI BIN ABI TALIB
عَنْ عَلِيٍّ
رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ , قَالَ: سُئِلَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ عَنْ مَاءِ الْبَحْرِ فَقَالَ: «هُوَ الطَّهُورُ مَاؤُهُ الْحِلُّ
مَيْتَتُهُ» - سنن
الدارقطني, 73[6]
المستدرك, 499[7]
(5)
IBN ABBAS
عَنِ ابْنِ
عَبَّاسٍ، قَالَ: سُئِلَ النَّبِيُّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ عَنْ مَاءِ
الْبَحْرِ، فَقَالَ: «مَاءُ الْبَحْرِ طَهُورٌ» - المستدرك, 490[8]
سنن الدارقطنبي, 83[9]
(6)
ABDULLAH BIN AMRU
عَنْ عَمْرِو
بْنِ شُعَيْبٍ، عَنْ أَبِيهِ، عَنْ جَدِّهِ، أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللهُ
عَلَيْهِ وَسَلَّمَ، قَالَ: «مَيْتَةُ الْبَحْرِ حَلَالٌ، وَمَاؤُهُ طَهُورٌ» -
المستدرك, 501[10]
*Amru bin Syuaib bin
Muhammad bin Abdullah bin Amru bin al-As.
(7)
ANAS BIN MALIK
عَنْ أَنَسٍ
رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ , عَنِ النَّبِيِّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فِي
مَاءِ الْبَحْرِ قَالَ: «الْحَلَالُ مَيْتَتُهُ الطَّهُورُ مَاؤُهُ» - سنن الدارقطنبي, 75[11]
[5] PANDANGAN IBN HAZM
Ibn Hazm sebut dalam
AL-MUHALLA bahawa hadis ini doif, bahkan beliau tidak berhujah dengan hadis ini[12].
PENJELASAN MATAN |
[1] Siapa nama sahabat
nabi yang bertanya:
(a)
Dalam riwayat al-BAIHAQI,
dinyatakan bahawa orang yang bertanya itu adalah seorang lelaki BADWI[13]
dari etnik BANI MUDLIJ;
عَنِ
الْمُغِيرَةِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ أَبِي بُرْدَةَ، عَنْ رَجُلٍ، مِنْ بَنِي
مُدْلِجٍ، عَنِ النَّبِيِّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أَنَّ رَجُلًا
أَتَاهُ، فَقَالَ: يَا رَسُولَ اللَّهِ إِنَّا نَرْكَبُ أَرْمَاثًا لَنَا فِي
الْبَحْرِ فَتَحْضُرُ الصَّلَاةُ وَلَيْسَ مَعَنَا مَاءٌ إِلَّا لِشِفَاهِنَا،
أَفَنَتَوَضَّأُ بِمَاءِ الْبَحْرِ؟ فَقَالَ: «هُوَ الطَّهُورُ مَاؤُهُ الْحِلُّ
مَيْتَتُهُ» - البيهقي, معرفة السنن والأثار, 487[14], 493[15]
(b)
Dalam riwayat
AL-TAHAWI, disebutkan nama orang yang bertanya itu adalah ABDULLAH AL-MUDLIJI;
عَنِ
الْمُغِيرَةِ بْنِ أَبِي بُرْدَةَ، عَنْ عَبْدِ اللهِ الْمُدْلِجِيِّ، قَالَ:
كُنَّا فِي أَرْمَاثٍ فِي الْبَحْرِ، فَنَحْمِلُ مَعَنَا الْقَلِيلَ مِنَ
الْمَاءِ، فَإِذَا تَوَضَّأْنَا بِهِ عَطِشْنَا، وَإِذَا تَوَضَّأْنَا بِمَاءِ
الْبَحْرِ كَفَانَا، فَذَكَرْنَا ذَلِكَ لِلنَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ، فَقَالَ: " هُوَ الطَّهُورُ مَاؤُهُ، الْحِلُّ مَيْتَتُهُ" –
شرح مشكل الأثار, 4033[16]
(c)
Menurut AL-TIBRANI
pula, namanya adalah ABDUH AL-‘ARAQI. (Ruslan:1/585)
(d)
Ada pula kata, namanya Ubaid. (Tawassut:2/577)
(e)
Ada pula kata, namanya
ABDUN ABU ZAM’AH AL-BALAWI (Aun:1/54)
(f)
Ada pula kata,
individu itu adalah AL-‘ARAKI. Hal ini kerana merujuk kepada riwayat berikut;
عَنِ
الْعَرَكِيِّ الَّذِي سَأَلَ رَسُولَ اللهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ
فَقَالَ: يَا رَسُولَ اللهِ: إِنَّا نَرْكَبُ فِي الْأَرْمَاثِ فَنَبْعُدُ فِي
الْبَحْرِ، وَمَعَنَا مَاءٌ لِشِفَاهِنَا، فَإِنْ تَوَضَّأْنَا بِهِ عَطِشْنَا،
وَيَزْعُمُونَ أَنَّ مَاءَ الْبَحْرِ لَيْسَ بِطَهُورٍ، فَقَالَ رَسُولُ اللهِ
صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: " مَاؤُهُ طَهُورٌ، وَمَيْتَتُهُ حَلَالٌ – شرح مشكل الأثار,
4035[17]
KESIMPULAN
Dalam tahqiq MUHAMMAD
MUSTAFA AL-A’ZAMI terhadap MUWATA’, dia menukilkan kupasan al-Zarqani yang menyatakan
bahawa namanya adalah عبدة العركي yang mana العركي
itu adalah sifat bagi seorang kelasi kapal. (Muwatta’-taqiq Muhammad Mustafa
al-‘Azami, 2/ 29 | hadis no: 60)
[2] kenapa sahabat bertanya kepada Nabi berkenaan berwuduk
dengan air laut?
Dalam kalangan ulama, ada pentafsiran berikut;
(a)
Sahabat tanya kepada nabi saw itu kerana factor rasa
masin air laut yang pada tanggapan mereka, ia dianggap sebagai tidak sama hukum
dengan air biasa. (Ma’alim:1/43)
(b)
Waliyuddin al-Iraqi
pula kata, persoalan ini berbangkit dalam kalangan sahabat kerana melihat
bahawa banyak binatang-binatang laut yang mati dalam air laut tersebut. Hal ini
menjadi persoalan, apakah ia mempengaruhi kenajisan air tersebut? Hal ini lebih
selaras dengan jawapan nabi saw: “air laut itu suci dan bangkai laut itu juga
halal”. (Tawassut:2/582)
[3] Dalam matan hadis digunakan lafaz البحر yang diterjemahkan sebagai laut. Dalam
kalangan ahli bahasa arab, perkataan itu memberi beberapa maksud berikut;
(a)
Air yang banyak, sama ada
masin atau tidak. Namun, kebiasaannya masih, ataupun lebih rasa masin
berbanding tidak. (Ibn Sidah)
(b)
Setiap sungai yang tidak terputus airnya
seperti Nil (dari Sudan, mesir dan berakhir di Delta yang masuk ke laut
MEDITERRANEAN) dan DAJLAH (sungai dari pergunungan TAURUS, TURKI. Mengalir di Tukir, Syria dan
Iraq) dan seumpamanya. (al-Azhari)
(c)
Setiap sungai yang besar, maka
ia laut. (al-Jawhari).
Dari semua nukilan ulama ini,
pendapat yang dipilih oleh AL-QAZZAZ bahawa air laut yang semestinya rasa
paling banyak adalah masin berbanding tawar.
Hal ini merujuk kepada firman Allah;
وَهُوَ الَّذِي
مَرَجَ الْبَحْرَيْنِ هَذَا عَذْبٌ فُرَاتٌ وَهَذَا مِلْحٌ أُجَاجٌ وَجَعَلَ
بَيْنَهُمَا بَرْزَخًا وَحِجْرًا مَحْجُورًا (53) – الفرقان
Dan Dia lah Tuhan yang telah mengalirkan dua laut
berdampingan, yang satu tawar lagi memuaskan dahaga, dan yang satu lagi masin
lagi pahit; serta Ia menjadikan antara kedua-dua laut itu sempadan dan sekatan
yang menyekat percampuran keduanya.
Menurut WALIYUDDIN AL-‘IRAQI,
dalam konteks hadis, maksud dengan sungai adalah FURAT (dari bandar keban di
tenggara turki merentasi Syria dan Iraq). (Tawassut:2/578)
[4] Dalam hadis bab, tidak dinyatakan tujuan mereka
berlayar dengan kapal laut. Namun, jika dilihat dalam riwayat al-Baihaqi,
disebutkan bahawa mereka adalah kalangan nelayan;
عَنْ عَبْدِ
اللَّهِ بْنِ الْمُغِيرَةِ بْنِ أَبِي بُرْدَةَ، أَنَّ رَجُلًا، مِنْ بَنِي
مُدْلِجٍ قَالَ: سَأَلْتُ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ،
فَقُلْتُ: إِنَّ أَحَدَنَا يَخْرُجُ يَصِيدُ فِي الْبَحْرِ عَلَى الْأَرْمَاثِ،
وَيَحْمِلُ مَعَهُ مِنَ الْمَاءِ لِشَفَتِهِ، فَإِذَا حَلَّتِ الصَّلَاةُ فَإِنْ
تَوَضَّأَ بِمَائِهِ عَطِشَ، وَإِنْ تَوَضَّأَ بِمَاءِ الْبَحْرِ وَجَدَ فِي
نَفْسِهِ. فَزَعَمَ عَبْدُ اللَّهِ أَنَّهُ قَالَ: «الطَّهُورُ مَاؤُهُ» . وَلَا
يَعْلَمُ إِلَّا أَنَّهُ قَالَ: «الْحَلَالُ مَيْتَتُهُ» - معرفة السنن والأثار,
493[18]
Begitujuga, dalam riwayat Ibn Majah (387), matan
hadisnya adalah seperti berikut;
عَنِ ابْنِ
الْفِرَاسِيِّ، قَالَ: كُنْتُ أَصِيدُ، وَكَانَتْ لِي قِرْبَةٌ أَجْعَلُ فِيهَا
مَاءً، وَإِنِّي تَوَضَّأْتُ بِمَاءِ الْبَحْرِ، فَذَكَرْتُ ذَلِكَ لِرَسُولِ
اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَقَالَ: «هُوَ الطَّهُورُ مَاؤُهُ،
الْحِلُّ مَيْتَتُهُ» - ابن ماجة,
387[19] |
احمد, 9099[20]
[5] Apabila mereka bertanya
Nabi, baginda memberi jawapan penuh serta lebih dari kadar soalan, iaitu;
(a)
Airnya suci. (jawapan
penuh)
(b)
Bangkainya halal
(jawapan tambahan).
Hal ini kerana, kalau
nabi saw jawab نعم sahaja, ia akan menimbulkan ISYKAL dan KEKABURAN dalam kalangan
sahabat, iaitu apakah keizinan itu kerana DHARURAT. Justeru, apabila Nabi saw
menjawab dengan dua pendekatan ini, ia menghilangkan sebarang kekeliruan lagi
bahawa keizinan menggunakan air laut untuk bersuci adalah hal yang dibolehkan
secara hukum lizatih, bukan kerana dharurat. (Manhal:1/278)
Apatah lagi, dalam
jawapan Nabi saw pula berkenaan air laut, nabi saw menggunakan dua pendekatan:
(a)
Perkataan طهور iaitu
sighah mubalaghah.
(b)
Ta’kid dengan tambahan
ayat: الحل ميتته
HUBUNGAN HADIS |
Hadis ke-82, menjelaskan berkenaan berwuduk dari air yang
berada dalam bekas yang kecil.
Hadis ke-83 ini pula
menjelaskan berkenaan berwuduk dari air yang berada dalam tempat yang luas.
Walaupun najis ada dalam air laut, maka air itu tetap dianggap sebagai suci.
PENGAJARAN |
[1] TANYA APABILA TIDAK TAHU
Ada beberapa keadaan,
tanya itu perlu:
(a)
Tidak tahu,
sepertimana dalam hadis bab.
(b)
Untuk memberitahu
kepada orang yang tidak tahu, sepertimana dalam hadis Jibril bertanya Nabi saw
berkenaan Islam, Iman dan Ihsan – sila lihat sahih al-Bukhari, hadis no: 50
(c)
Untuk menghilangkan
kekeliruan, seperti hadis kisah sahabat nabi yang mati kerana difatwakan perlu
mandi junub juga walaupun dia luka parah.
عَنْ جَابِرٍ
قَالَ: خَرَجْنَا فِي سَفَرٍ فَأَصَابَ رَجُلًا مِنَّا حَجَرٌ فَشَجَّهُ فِي
رَأْسِهِ، ثُمَّ احْتَلَمَ فَسَأَلَ أَصْحَابَهُ فَقَالَ: هَلْ تَجِدُونَ لِي
رُخْصَةً فِي التَّيَمُّمِ؟ فَقَالُوا: مَا نَجِدُ لَكَ رُخْصَةً وَأَنْتَ
تَقْدِرُ عَلَى الْمَاءِ فَاغْتَسَلَ فَمَاتَ، فَلَمَّا قَدِمْنَا عَلَى
النَّبِيِّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أُخْبِرَ بِذَلِكَ فَقَالَ:
«قَتَلُوهُ قَتَلَهُمُ اللَّهُ أَلَا سَأَلُوا إِذْ لَمْ يَعْلَمُوا فَإِنَّمَا
شِفَاءُ الْعِيِّ السُّؤَالُ، إِنَّمَا كَانَ يَكْفِيهِ أَنْ يَتَيَمَّمَ
وَيَعْصِرَ - أَوْ» يَعْصِبَ - ابو داود, 336
Jabir berkata: kami keluar dalam permusafiran.
Seseorang lelaki dari kalangan kami tertimpa batu sehingga luka parah pada
kepalanya. Kemudian dia bermimpi (yang mewajibkan mandi). Dia bertanya kepada
kawan-kawannya. Dia tanya: apakah kamu dapati aku mendapat rukhsah untuk
bertayammum. Mereka menjawab: kami tidak dapati sebarang rukhsah untuk kamu
kerana kamu mampu menggunakan air. Dia pun mandi, lalu dia mati. Ketika kami
berjumpa dengan nabi saw, baginda diberitahu hal itu. Baginda pun berkata:
mereka telah membunuhnya. Apakah tidak mereka bertanya jika tidak tahu. Ubat
bagi keliru adalah bertanya. Memadailah baginya bahawa dia bertayammum dan
menyapu pada lukanya.
[2] MEMBERI
JAWAPAN LEBIH DARI KEHENDAK ORANG BERTANYA
Seseorang mufti atau guru, apabila ditanya hukum
bahawa tidak salah dia menjawab melebihi dari kadar soalan. (Maalim:1/43)
Apatah lagi, jawapan Nabi itu sesuai dengan konteks
mereka yang berada di lautan yang sudah pasti membawa makanan dari daratan
tidak banyak, dan pelayaran di lautan pula, semestinya mengambil masa begitu
lama. (Manhal:1/278)
[3] HUKUM BINATANG LAUT YANG SAMA
RUPA BENTUK DENGAN BINATANG DARAT
Dalam kalangan ulama Mazhab al-Syafie ada dua pendapat
berikut;
(A)
HARAM
Binatang laut yang sama dengan binatang daratan yang
tidak dimakan dagingnya, maka ia haram.
Makanya, babi laut, anjing laut dan sebagainya, maka
hukumnya adalah HARAM.
Namun, jika binatang yang rupanya berbeza dari segala binatang di daratan, maka
ia kembali hukum hadis bab. Iaitu, halal. (Maalim:1/44)
Dalil mereka adalah:
(a)
Dalam nas, diharamkan anjing dan babi secara umum
lafaz, tanpa dikhususkan daratan atau lautan, maka kembali kepada umum lafaz.
(b)
Andai semua yang datang dari laut tanpa dilihat rupa
bentuknya sama makhluk haram dimakan, maka andai ada ikan duyung, ia juga halal
dimakan juga. Ini tidak munasabah.
(B)
TIDAK HARAM
Pendapat al-Syarbini (Mughni al-Muhtaj) dan al-Ramli
(Nihayah al-Muhtaj). Al-SAHRANPURI kata, ini adalah pendapat yang paling sahih
dalam Mazhab Syafie. (Bazl:1/177)
Hujah mereka;
(a)
Anjing laut dan babi laut hanya pada nama sahaja,
tetapi hakikatnya bukan anjing dan bukan babi. Justeru, kembali kepada umum
hadis yang menyebut: bangkai dari laut adalah halal.
(b)
Andai ada binatang laut yang rupa parasnya sama dengan
manusia (ikan duyung), maka ia juga halal. (Manhal:1/279)
[4] HUKUM
MAKAN BINATANG DUA ALAM
(A)
MAKAN KATAK
PENDAPAT SYAFIE dan AHMAD
Haram makan katak. Imam Nawawi kata, ini pendapat
ulama-ulama mazhab syafie. (Bazl:1/177)
DALIL MEREKA:
(a)
Nabi saw ada melarang dari bunuh katak. Dalam
hadis—daripada Abdul Rahman bin Osman:
عَنْ عَبْدِ
الرَّحْمَنِ بْنِ عُثْمَانَ: «أَنَّ طَبِيبًا سَأَلَ النَّبِيَّ صَلَّى اللهُ
عَلَيْهِ وَسَلَّمَ عَنْ ضِفْدَعٍ، يَجْعَلُهَا فِي دَوَاءٍ فَنَهَاهُ النَّبِيُّ
صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ عَنْ قَتْلِهَا» - ابو داود, 5269[21]
Daripada Abd al-Rahman bin Osman bahawa seseorang
perawat bertanya nabi saw berkenaan katak—dia mahu jadikannya sebagai ubat.
Nabi saw melarangnya dari membunuh kanak
ISTIDLAL: Apabila haram dibunuh, maka haram juga dimakan.
Hal ini kerana, sebelum makan, perlu dimasak. Sebelum dimasak, pasti dibunuh
terlebih dahulu. (Maalim:1/44)
(b)
Mereka anggap,
katak antara binatang yang الخبائث yang
diharamkan dalam al-Quran (manhal:1/279)
PENDAPAT ABU HANIFAH dan SOHIBAIN
Halal dimakan kerana ia tidak mempunyai darah yang
mengalir. (Tawassut:2/595)
PENAMBAHAN:
Dakwaan kata apabila katak berbunyi, itu bermakna
katak itu bertasbih; itu dakwaan yang datang dari ABDULLAH BIN AMRU.
عَنْ عَبْدِ
اللَّهِ بْنِ عَمْرٍو قَالَ: نَهَى النَّبِيُّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ،
عَنْ قَتْلِ الضِّفْدَعِ، وَقَالَ: «إِنَّ نَقِيقَهَا تَسْبِيحٌ» - المعجم الأوسط,
الطبراني, 3716[22]
Walaubagaimana pun,
al-Tahawi membantah dengan kata beliau:
فَإِنْ قَالَ
قَائِلٌ: إِنَّمَا نَهَى عَنْ قَتْلِ الضِّفْدَعِ لِأَنَّهُ يُسَبِّحُ. قِيلَ
لَهُ: وَالسَّمَكُ أَيْضًا يُسَبِّحُ , قَالَ اللهُ عَزَّ وَجَلَّ: {وَإِنْ مِنْ
شَيْءٍ إِلَّا يُسَبِّحُ بِحَمْدِهِ وَلَكِنْ لَا تَفْقَهُونَ تَسْبِيحَهُمْ}
[الإسراء: 44] – شرح مشكل الأثار, 1779
Jika ada orang berkata: nabi menghalang dari bunuh
katak kerana dia bertasbih. Diberitahu kepadanya: Islam juga bertasbih. Firman
Allah: tidak ada sesuatu pun kecuali bertasbih dengan memuji Allah. Tetapi,
kamu tidak memahami tasbih mereka.
(B)
MAKAN BUAYA
PENDAPAT SYAFIE
Haram makan buaya.
Dalilnya:
(a)
Larangan makan binatang pemangsa yang bertaring:
عَنْ أَبِي ثَعْلَبَةَ
رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ: «أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ
نَهَى عَنْ أَكْلِ كُلِّ ذِي نَابٍ مِنَ السِّبَاعِ» - البخاري, 5530[23]
Daripada Abi Sa’labah bahawa Rasulullah melarang dari
makan setiap yang mempunyai taring dari kalangan binatang pemangsa.
PENDAPAT MALIKI DAN ULAMA MAZHAB MALIKI
Halal. (Manhal:1/279)
Dalil mereka:
(a)
Hadis Bab;
(b)
Buaya dianggap
sebagai buruan laut:
أُحِلَّ لَكُمْ
صَيْدُ الْبَحْرِ وَطَعَامُهُ مَتَاعًا لَكُمْ وَلِلسَّيَّارَةِ (96) - المائدة
Dihalalkan kepada kamu buruan laut dan makanannya. Ia
adalah bekalan bagi kamu dan bagi mereka yang berada dalam pelayaran”
[5] HUKUM MAKAN SOTONG
PENDAPAT MAJORITI:
Halal makan sotong
berasaskan kepada hadis bab.
PENDAPAT HANAFI
Hadis bab kata: الحل ميتته
Ia bukan bermakna
semua binatang dari laut. Tetapi, ia merujuk kepada binatang yang lazim dalam
laut, iaitu ikan. (Tawassut:2/593)
Pada mereka, setiap
binatang laut yang lain dari ikan, maka itu khabis (buruk dan kotor). Mereka
berpegang dengan firman Allah:
وَيُحِلُّ
لَهُمُ الطَّيِّبَاتِ وَيُحَرِّمُ عَلَيْهِمُ الْخَبَائِثَ (157) – الأعراف
Dihalalkan kepada
mereka makanan yang baik dan diharamkan kepada mereka makanan yang buruk
Mereka membataskan
bangkai laut itu hanya pada ikan, kerana mereka melihat kepada hadis berikut;
عَنْ عَبْدِ
اللَّهِ بْنِ عُمَرَ، أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ
قَالَ: " أُحِلَّتْ لَنَا مَيْتَتَانِ وَدَمَانِ، فَأَمَّا الْمَيْتَتَانِ:
فَالْجَرَادُ وَالْحُوتُ، وَأَمَّا الدَّمَانِ: فَالطُّحَالُ وَالْكَبِدُ" –
السنن الصغير للبيهقي, 3047[24]
Daripada Abdullah bin
Umar bahawa Rasulullah saw berkata: Dihalalkan kepada kita dua bangkai dan dua
darah. Adapun dua bangkai, iaitu belalang dan ikan. Adapun dua darah, iaitu
limpa dan hati”
ISTIDLAL: hadis ini
memberitahu makna hadis bab, bahawa maksud bangkai yang dihalalkan itu adalah
IKAN (manhal:1/279 |bazl:1/177).
SOTONG binatang yang
MOLUSKA, sedangkan IKAN bukan MOLUSKA. (Moluska
mempunyai badan lembut yang ditutupi oleh lapisan luar yang disebut mantel)
Kalau SOTONG KURITA,
ia dianggap binatang pemangsa. Justeru, ia diharamkan kerana berpegang umum
hadis:
عَنِ ابْنِ
عَبَّاسٍ، قَالَ: «نَهَى رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ عَنْ
كُلِّ ذِي نَابٍ مِنَ السِّبَاعِ، وَعَنْ كُلِّ ذِي مِخْلَبٍ مِنَ الطَّيْرِ» -
مسلم, 1934
Ibn Abbas berkata:
Rasulullah saw melarang dari setiap yang mempunyai taring dari binatang
pemangsa, dan dari setiap yang mempunyai kuku dari kalangan burung.
ISTIDLAL: nabi tidak
bagi makan binatang bertaring dan berkuku, kerana binatang ini sifatnya
PEMANGSA. Justeru, Hanafi simpulkan bahawa setiap binatang pemangsa, hukumnya
adalah haram.
[6] IKAN MATI SUDAH TERAPUNG
PENDAPAT HANAFI
Dalam kalangan ULAMA
MAZHAB HANAFI ada dua riwayat:
A)
makruh. (Ruslan:1/605)
B)
Tidak halal. (Tawassut:2/594)
DALIL mereka:
(a)
Hadis—daripada Jabir
bin Abdillah;
عَنْ جَابِرِ
بْنِ عَبْدِ اللَّهِ، قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ: «مَا أَلْقَى الْبَحْرُ، أَوْ جَزَرَ عَنْهُ فَكُلُوهُ، وَمَا مَاتَ
فِيهِ وَطَفَا، فَلَا تَأْكُلُوهُ» - ابو داود, 3815[25]
Rasulullah saw bersabda: apa-apa yang laut damparkan
atau yang laut singkapkan, maka makanlah. Apa-apa yang terapung mati padanya,
kamu jangan makan.
(b)
Firman Allah:
أُحِلَّ لَكُمْ
صَيْدُ الْبَحْرِ وَطَعَامُهُ مَتَاعًا لَكُمْ وَلِلسَّيَّارَةِ (96) - المائدة
Dihalalkan kepada kamu
buruan laut dan makanannya. Ia sebagai bekalan bagi kamu dan bagi mereka yang
dalam pelayaran
ISTIDLAL: Dalam
al-Quran, Allah sebut dihalalkan صيد, iaitu ia
mati sebab ditangkap dan diburu, bukan sebab ia mati حتف انفه—mati tanpa proses mematikan. Justeru, ikan yang
mati kerana حتف انفه, ia haram di makan (manhal:1/279)
(c)
Lafaz yang digunakan
dalam hadis adalah الميتة yang dalam definisi mereka adalah binatang yang mati tanpa
melalui proses sembelih. Hal ini melihat kepada firman Allah:
حُرِّمَتْ
عَلَيْكُمُ الْمَيْتَةُ وَالدَّمُ وَلَحْمُ الْخِنْزِيرِ وَمَا أُهِلَّ لِغَيْرِ
اللَّهِ بِهِ (3) – المائدة
Diharamkan kepada kamu
bangkai, darah, daging babi dan apa-apa yang disembelih bukan nama Allah.
Justeru, makna ميتة yang hukumnya halal jika;
(a)
Melalui proses sembelih. Ini tidak berlaku
pada ikan.
(b)
Mati sebab perburuan.
Dengan itu, apabila ikan mati sebab حتف انفه—bermakna ia
bukan proses buruan. Maka ia dianggap sebagai bangkai yang haram.
PENDAPAT JUMHUR
Syafie, maliki dan
jumhur ulama kata, hukumnya adalah harus. (Ruslan:1/605)
Hadis sandaran mereka itu
riwayat Abu Daud yang dihukumkan Doif oleh Abu Daud sendiri.
[7] JIKA BAWA
AIR DARAT HANYA SEDIKIT
PENDAPAT IBN ABD AL-BAR
Kata Ibn Abd al-Bar, hadis ini menjadi dalil bahawa
kalau seseorang itu bermusafir di padang pasir, dan dia bawa air untuk minum,
bahawa dia boleh bertayammum. (Ruslan:1/589|Tawassut:2/585)
PENDAPAT ABU AL-WALID AL-BAJI DAN SYAFIIYYAH
Dibenarkan bertayammum itu, apabila sudah terkesan
dengan dahaga. Andai belum rasa dahaga lagi, maka selagi itu belum boleh
bertayammum lagi, dan hendaklah menggunakan air yang dibawa. (Tawassut:2/585)
[8] ANTARA
AIR LAUT ATAU TAYAMMUM
PENDAPAT IBN UMAR DAN IBN AMRU
Mereka berpendapat, lebih afdhal bertayammum
berbanding berwuduk menggunakan air laut. (Ruslan:1/596)
Mereka berpendapat begitu kerana melihat kepada hadis
yang ada menyebut bahawa di bawah laut ada api dan di bawah api ada laut:
عَنْ عَبْدِ
اللَّهِ بْنِ عَمْرٍو، قَالَ: مَاءُ الْبَحْرِ لَا يُجْزِئُ مِنْ وُضُوءٍ وَلَا
جَنَابَةٍ إِنَّ تَحْتَ الْبَحْرِ نَارًا ثُمَّ مَاءً ثُمَّ نَارًا – عبدالرزاق,
1394[26]
Abdullah bin Amru berkata: air laut itu tidak memadai
wuduk dan mandi junub. Hal ini kerana, di bawah laut ada api, kemudian air,
kemudian api.
Dalam riwayat yang lain;
عَنْ عَبْدِ
اللهِ بْنِ عَمْرٍو، أَنَّهُ قَالَ: مَاءُ الْبَحْرِ لَا يُجْزِئُ مِنْ وُضُوءٍ
وَلَا مِنْ جَنَابَةٍ إِنَّ تَحْتَ الْبَحْرِ نَارًا ثُمَّ مَاءً ثُمَّ نَارًا
حَتَّى عَدَّ سَبْعَةَ أَبْحُرٍ وَسَبْعَةَ أَنْيَارٍ. هَكَذَا رُوِيَ مَوْقُوفًا
– السنن الكبري للبيهقي, 8665[27]
Air laut itu tidak memadai untuk wuduk dan mandi
wajib. Hal ini kerana, di bawah laut ada api, kemudian air, kemudian api
sehingga dia hitung tujuh laut dan tujuh api
PENDAPAT MAJORITI:
Air laut boleh digunakan ketika tidak ada air darat.
Bahkan, tidak boleh bertayammum ketika ada air laut.
Adapun hujah pendapat di atas disandarakan kepada hadis DOIF, dengan alasan berikut;
(a)
Hadis ini
mawquf.
(b)
Al-Khattabi kata, ulama hadis mendoifkan hadis ini.
(c)
Abu Daud kata, perawinya majhul.
(d)
Al-Bukhari kata, hadis ini tidak sahih. (Aun:1/54)
[9] PERLUKAH
BERNIAT SEMASA BERWUDUK DAN MANDI WAJIB?
PENDAPAT HANAFIYYAH—tidak perlu.
(a)
Hadis Bab, menggunakan perkataan طهور
(b)
Dalam ayat al-Quran;
وَيُنَزِّلُ
عَلَيْكُمْ مِنَ السَّمَاءِ مَاءً لِيُطَهِّرَكُمْ بِهِ (11) – الأنفال
(Allah) menurunkan ke atas
kamu air dari langit supaya ia boleh membersihkan kamu dengannya.
ISTIDHLAL: al-Quran
memberitahu bahawa air diturunkan oleh Allah untuk bersuci. Makanya, kalau air
hujan turun dan kena pada kulit yang tidak disamak—turunnya itu berkali-kali,
maka kulit itu sudah dikira sebagai bersih, walaupun tidak ada proses
membersihkan dari manusia yang dia mulakan dengan niat.
Demikian juga, jika
berwuduk dan mandi wajib; mandi wajib atau berwuduk sudah sah, walaupun tidak
berniat. (Tawassut:2/589)
PENDAPAT JUMHUR—perlu
Berpegang dengan umum hadis suruhan berniat dan
falsafah bagi niat:
(a)
Hadis niat.
إِنَّمَا
الأَعْمَالُ بِالنِّيَّاتِ – البخاري, 1
Nabi saw bersabda:
Amalan-amalan itu tertakluk kepada niat
(b)
Tujuan niat adalah tamyiz, iaitu membezakan antara
satu perbuatan dari perbuatan yang lain.
[10] HUKUM NAIK KAPAL
Hadis ini menjadi
dalil bahawa naik kapal laut tidak dilarang.
Adapun hadis larangan
naik kapal laut seperti berikut;
عَنْ عَبْدِ
اللَّهِ بْنِ عَمْرٍو قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ:
«لَا يَرْكَبُ الْبَحْرَ إِلَّا حَاجٌّ، أَوْ مُعْتَمِرٌ، أَوْ غَازٍ فِي سَبِيلِ
اللَّهِ، فَإِنَّ تَحْتَ الْبَحْرِ نَارًا، وَتَحْتَ النَّارِ بَحْرًا» - ابو داود, 2489[28]
Rasulullah saw bersabda: tidak menaiki kapal kecuali
orang yang menunaikan haji atau umrah atau orang yang berperang di jalan Allah.
hal ini kerana, di bawah laut ada api dan bawah api ada laut”
Tambahan pula, dalam al-Quran, Allah berfirman;
وَالْبَحْرِ
الْمَسْجُورِ (6) – الطور
Demi laut yang penuh tepu (kerana kepanasan).
Pendapat ini dibatah dengan hujah berikut;
(a)
Hadis ini doif. Antara yang kata DOIF adalah AL-BUKHARI. Walaupun hadis
ini jalur lain dari al-Bazzar, tetapi ada perawi bernama LAIS BIN ABI SALIM
yang dia adalah DOIF (manhal:1/281)
(b)
Justeru, apabila hadis ini doif,
lalu ia bertembung dengan hadis bab yang
sahih, maka hadis ini jadi MUNGKAR dan hadis bab adalah MA’RUF.
(c)
Maliki ihtimalkan bahawa hadis ini bukan larangan naik kapal, tetapi
naik kapal menjadi halangan dari menunaikan kewajipan ibadat, seperti tidak
dapat solat dalam keadaan berdiri, tidak mampu sujud dengan sempurna dan
sebagainya (Tawassut:2/584)
(d)
Ada pula takwilkan menyatakan bahawa maksud “api” di
bawah laut dan dibawah laut itu pula ada api, ia bukan kalam hakiki, tetapi
majazi; merujuk kepada maksud bahaya naik kapal laut ini amat ketara
sepertimana bahayanya api. (Tawassut:2/596)
BIOGRAFI
PERAWI |
[6] ABDULLAH BIN MASLAMAH AL-QA’NABI (130H-221H)
عَبْدُ اللَّهِ بْنُ
مَسْلَمَةَ الْقَعْنَبِيُّ
Guru Abu Daud ini diulang sebut namanya untuk kali
ke-5, iaitu dalam hadis ke-1, 12, 75, 76, 79 dan 83.
[5] MALIK BIN ANAS (93H-179H)
مَالِكٍ بن أنس
Nama perawi ini sudah dijumpai
dalam Sunan Abi Daud untuk kali-3, iaitu dalam hadis ke-12, 75 dan 79
[4] SOFWAN BIN SULAIM AL-MADANI AL-QURASHI AL-ZUHRI (60H-132H)
صَفْوَانَ بْنِ
سُلَيْمٍ المدني القرشي الزهري
Ulama Madinah ini dipanggil
sebagai ABU ABDILLAH. Ada kata, ABU AL-HARIS.
Dia adalah TABIIN—sempat
berjumpa dengan IBN UMAR, JABIR BIN ABDILLAH, ‘ATA’ BIN YASAR dan sebagainya.
Bapanya adalah bekas
hamba kepada HUMAID BIN ABDUL RAHMAN BIN AUF yang dimerdekakan.
Dalam penceritaan
SUFYAN BIN UYAYNAH, SAFWAN bersumpah bahawa dia tidak mahu tidur dalam keadaan
berbaring sehingga meninggal dunia. Dengan itu, dia tidur dalam keadaan
bersandar dan duduk selama 30 tahun. Apabila dekat dengan saat kematian, anak
perempuannya berkata: Wahai bapaku, apalah kiranya kamu berbaring. Dia
menjawab: wahai anakku, kalau begitu, siapa yang mahu sempurnakan nazar dan
sumpahku. Dia mati dalam keadaan sedang duduk. (Tawassut:2/576)
Dia adalah TABIIN.
Antara sahabat-sahabat nabi yang dia pernah jumpa adalah ABDULLAH BIN UMAR,
JABIR BIN ABDILLAH, ABDULLAH BIN JAA’FAR dan ‘ATA’ BIN YASAR.
Dia pernah dengar
hadis dari sahabat berikut; ANAS BIN MALIK, HUMAID BIN ABDIL RAHMAN, ABDUL
RAHMAN BIN ABI SA’ID AL-KHUDRI. (Aini:1/231)
KOMEN ULAMA:
(a)
Dianggap SIQAH oleh IBN SA’AD, YAQUB BIN SYAIBAH,
AHMAD. (Manhal:1/277)
(b)
IBN SA’AD kata, dia siqah
dan banyak riwayatkan hadis serta seorang ahli ibadat.
(c)
YAA’QUB BIN SYAIBAH
kata, dia siqah sabat dan masyhur dengan ibadat.
(d)
AHMAD berkata, lelaki ini umpama minta air, maka
mencurah air turun dari langit (memuji dari sudut hafalannya). (Ruslan:1/584
|Tawassut:2/576)
(e)
WALIYUDDIN
AL-IRAQI kata, ulama sepakat bahawa dia dibuat hujah serta kelebihan dia dari
sudut kezuhudan dan ibadat. (Tawassut:2/576)
(f)
ANAS BIN ‘AYYADH kata, aku dapati cara dia beribadat
seperti esok sudah mahu kiamat.
(g)
AL-SAHRANPURI dan IBN
HAJAR kata, dia dituduh sebagai penganut QADARIYYAH. (Bazl:1/175)
Dia adalah Rijal al-Kutub al-Sittah.
[3] SA’ID BIN SALAMAH AL-MAKHZUMI AL-BAHILI
سَعِيدِ بْنِ
سَلَمَةَ المخزومي الباهلي
Dia dari keturunan ال الأزرق,
iaitu merujuk kepada keluarga bernama UQBAH BIN AL-AZRAQ.
Dalam tahqiq Musnad
Ahmad (12/171| hadis no: 7233), ARNAUT kata, ulama berbeza pendapat berkenaan
nama sebenarnya;
(a)
SALAMAH BIN SA’ID
(b)
ABDULLAH BIN SA’ID
AL-MAKHZUMI
KOMENTAR ULAMA:
(a)
Dianggap SIQAH oleh
AL-NASAIE, IBN HIBBAN.
(b)
IBN HAZM kata, dia
majhul al-Ain dan al-Hal. Namun, pendapat ini dibantah oleh Waliyuddin al-Iraqi
dengan kata bahawa selain SAFWAN BIN SULAIM, ada perawi lain yang turut ambil
hadis darinya, iaitu AL-JULAH BIN YAHYA ABU KATHIR. Justeru, ternafi MAJHUL
AL-AIN. (Tawassut:2/563-4)
Ulama Madinah ini
adalah rijal Abu Daud, al-Tarmizi, al-Nasaie dan Ibn Majah.
Nama perawi ini disebut dalam sunan Abi daud untuk kali pertama, iaitu dalam hadis ke-83.
[2] AL-MUGHIRAH BIN ABI BURDAH (101H)
الْمُغِيرَةَ بْنَ
أَبِي بُرْدَةَ
Khilaf dalam kalangan
ulama berkenaan nama sebenarnya:
(a)
AL-MUGHIRAH BIN
ABDULLAH BIN ABI BURDAH
(b)
ABDULLAH BIN
AL-MUGHIRAH BIN ABI BURDAH (Bazl:1/176)
Maksud dengan BANI ABD
AL-DAR itu adalah dia dari keturunan ABD AL-DAR BIN QUSOI BIN KILAB BIN MURRAH.
(Bazl:1/176)
Jika dibandingkan
dengan keturunan Nabi Muhammad saw seperti berikut;
[1] MUHAMMAD bin [2] ABDILLAH
bin [3] ABDUL MUTTALIB bin [4] HASHIM bin [6] ABDUL MANAF bin [7] QUSOI bin [8]
KILAB bin [9] MURRAH
Ini bermakna,
keturunan BANI ABDIL AL-DAR ini ada hubungan dengan keluarga Nabi saw pada
keturunan ke-7, iaitu pada QUSOI. Dan AL-MUGHIRAH adalah ketua kabilah ini. Dia
berada di Afriqa dan Hijaz.
Dari catatan secara, dia
terlibat perang laut:
(a)
KUASAI ANDALUSIA
(90H)—bersama Gebenor Afrika pada masa itu, iaitu Musa bin Nusair (19H-97H)
perang dalam menguasai maghribi – andalusia pada tahun 90H bersama dengan
panglimanya, TARIQ BIN ZIYAD (50H-101H)
(b)
LAWAN KONSTENTINOPAL
(98H)—Panglima perang laut untuk melawan Qastantiniyyah pada tahun 98 hijrah,
di era khalifah SULAIMAN BIN ABDUL MALIK BIN MARWAN (54H-99H)
KOMENTAR ULAMA:
(a)
Dianggap SIQAH oleh
AL-NASAIE, IBN HIBBAN.
(b)
IBN HAZM kata, dia
majhul al-Ain dan al-Hal. Pendapat Ibn Hazm ini dibantah oleh WALIYUDDIN
AL-IRAQI dengan menyatakan bahawa selain dari SA’ID BIN SALAMAH, terdapat
perawi lain yang ambil hadis dari AL-MUGHIRAH, iaitu [1] AL-HARIS BIN YAZID,
[2] ABDULLAH BIN ABI SOLEH, [3] MUSA BIN AL-ASY’AS AL-BALAWI, [4] YAHYA BIN
SA’ID AL-ANSARI, [5] YAZID BIN MUHAMMAD AL-QURASHI, [6] ABU MARZUQ AL-TUJIBI DLL.
(Tawassut:2/563-4)
(c)
ABU DAUD kata, dia
ma’ruf. (Tawassut:2/563-4)
(d)
IBN HIBBAN kata, kalau
ada orang kata bahawa AL-MUGHIRAH ambil hadis ABU HURAIRAH melalui bapanya,
maka itu adalah WAHAM. (Bazl:1/176 |Manhal:1/277)
(e)
IMAM MALIK meriwayatkan hadis dari AL-MUGHIRAH.
Dia adalah rijal Abi
Daud, al-Tarmizi, al-nasaie dan ibn Majah.
[1] ABU HURAIRAH (21SH-59H)
أَبَو هُرَيْرَةَ
Nama sahabat ini
diulang sebut dalam Sunan Abi Daud untuk kali ke-15, iaitu dalam hadis ke-8,
25, 28, 35, 44, 45, 46, 54, 70, 72, 73 dan 83
[1]
(Aun:1/54)
[2]
SANAD:
حَدَّثَنَا عَلِيُّ
بْنُ الْفَضْلِ بْنِ أَحْمَدَ بْنِ الْحُبَابِ الْبَزَّازُ , نا أَحْمَدُ بْنُ
أَبِي عِمْرَانَ الْخَيَّاطُ , نا سَهْلُ بْنُ تَمَّامٍ , نا مُبَارَكُ بْنُ
فَضَالَةَ , عَنْ أَبِي الزُّبَيْرِ , عَنْ جَابِرٍ
[3]
SANAD DAN MATAN
عَنْ جَابِرٍ، أَنَّ
النَّبِيَّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ سُئِلَ عَنْ مَاءِ الْبَحْرِ،
فَقَالَ: «هُوَ الطَّهُورُ مَاؤُهُ، الْحِلُّ مَيْتَتُهُ»
- حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ
بْنُ يَحْيَى قَالَ: حَدَّثَنَا أَحْمَدُ بْنُ حَنْبَلٍ قَالَ: حَدَّثَنَا أَبُو
الْقَاسِمِ بْنُ أَبِي الزِّنَادِ، قَالَ: حَدَّثَنِي إِسْحَاقُ بْنُ حَازِمٍ،
عَنْ عُبَيْدِ اللَّهِ هُوَ ابْنُ مِقْسَمٍ، عَنْ جَابِرٍ،
[4]
SANAD:
حَدَّثَنَا الْحُسَيْنُ
بْنُ إِسْمَاعِيلَ , وَمُحَمَّدُ بْنُ مَخْلَدٍ , قَالَا: نا عُمَرُ بْنُ شِبْهٍ
أَبُو زَيْدٍ , نا مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى بْنِ عَلِيِّ بْنِ عَبْدِ الْحَمِيدِ ,
حَدَّثَنِي عَبْدُ الْعَزِيزِ بْنُ أَبِي ثَابِتِ بْنِ عَبْدِ الْعَزِيزِ بْنِ
عُمَرَ بْنِ عَبْدِ الرَّحْمَنِ بْنِ عَوْفٍ , عَنْ إِسْحَاقَ بْنِ حَازِمٍ
الزَّيَّاتِ مَوْلَى آلِ نَوْفَلٍ , عَنْ وَهْبِ بْنِ كَيْسَانَ , عَنْ جَابِرِ
بْنِ عَبْدِ اللَّهِ , عَنْ أَبِي بَكْرٍ الصِّدِّيقِ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمْ
[5]
SANAD:
وَكَمَا حَدَّثَنَا
الْمُطَّلِبُ بْنُ شُعَيْبٍ، قَالَ: حَدَّثَنَا عَبْدُ اللهِ بْنُ صَالِحٍ، قَالَ:
حَدَّثَنِي اللَّيْثُ بْنُ سَعْدٍ، قَالَ: حَدَّثَنِي يَحْيَى بْنُ سَعِيدٍ، عَنْ
عَبْدِ اللهِ بْنِ الْمُغِيرَةِ، أَنَّ رَجُلًا مِنْ بَنِي مُدْلِجٍ قَالَ
[6]
SANAD:
حَدَّثَنَا أَحْمَدُ
بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ سَعِيدٍ , نا أَحْمَدُ بْنُ الْحُسَيْنِ بْنِ عَبْدِ الْمَلِكِ
, نا مُعَاذُ بْنُ مُوسَى , نا مُحَمَّدُ بْنُ الْحُسَيْنِ , حَدَّثَنِي أَبِي ,
عَنْ أَبِيهِ , عَنْ جَدِّهِ , عَنْ عَلِيٍّ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ , قَالَ
[7]
MATAN:
عَنْ عَلِيِّ بْنِ
أَبِي طَالِبٍ، قَالَ: سُئِلَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ
عَنْ مَاءِ الْبَحْرِ فَقَالَ: «هُوَ الطَّهُورُ مَاؤُهُ الْحِلُّ مَيْتَتُهُ»
- فَحَدَّثَنَاهُ أَبُو سَعِيدٍ أَحْمَدُ بْنُ مُحَمَّدٍ النَّسَوِيُّ، ثنا
أَحْمَدُ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ سَعِيدٍ، ثنا أَحْمَدُ بْنُ الْحُسَيْنِ بْنِ
عَلِيٍّ، حَدَّثَنِي أَبِي، عَنْ أَبِيهِ، عَنْ جَدِّهِ، عَنْ عَلِيِّ بْنِ أَبِي
طَالِبٍ، قَالَ
[8]
SANAD:
حَدَّثَنَا أَبُو
الْعَبَّاسِ مُحَمَّدُ بْنُ يَعْقُوبَ، ثنا مُحَمَّدُ بْنُ إِسْحَاقَ
الصَّغَانِيُّ، ثنا سُرَيْجُ بْنُ النُّعْمَانِ، ثنا حَمَّادُ بْنُ سَلَمَةَ، عَنْ
أَبِي التَّيَّاحِ، عَنْ مُوسَى بْنِ سَلَمَةَ، عَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ، قَالَ
- هَذَا حَدِيثٌ
صَحِيحٌ عَلَى شَرْطِ مُسْلِمٍ، وَشَوَاهِدُهُ كَثِيرَةٌ وَلَمْ يُخَرِّجَاهُ
فَأَوَّلُ شَوَاهِدِهِ
[9]
SANAD:
حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ
بْنُ إِسْمَاعِيلَ , نا جَعْفَرُ الْقَلَانِسِيُّ , نا سُلَيْمَانُ بْنُ عَبْدِ
الرَّحْمَنِ , نا ابْنُ عَيَّاشٍ , حَدَّثَنِي الْمُثَنَّى بْنُ الصَّبَّاحِ ,
عَنْ عَمْرِو بْنِ شُعَيْبٍ , عَنْ أَبِيهِ , عَنْ جَدِّهِ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ
[10]
SANAD:
فَحَدَّثَنَاهُ
الْعَبَّاسُ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ يَعْقُوبَ، ثنا مُحَمَّدُ بْنُ إِسْحَاقَ
الصَّغَانِيُّ، ثنا الْحَكَمُ بْنُ مُوسَى، ثنا هِقْلُ بْنُ زِيَادٍ، عَنِ
الْأَوْزَاعِيِّ، عَنْ عَمْرِو بْنِ شُعَيْبٍ، عَنْ أَبِيهِ، عَنْ جَدِّهِ،
[11]
SANAD:
حَدَّثَنَا عَلِيُّ
بْنُ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ مُبَشِّرٍ , نا مُحَمَّدُ بْنُ حَرْبٍ , نا مُحَمَّدُ
بْنُ يَزِيدَ , عَنْ أَبَانَ , عَنْ أَنَسٍ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ
-قال
الدارقطني: أَبَانُ بْنُ
أَبِي عَيَّاشٍ مَتْرُوكٌ
[12]
Kata ALBANI;
ابن حزم قد صرح
بضعفه في "المحلّى" فقال (1/221) : " الخبر: " هو الطهور ماؤه، الحل ميتته " لا يصح؛ ولذلك لم نحتج
به "!
[13]
Lihat al-Sunan al-Kubra li al-Baihaqi,
hadis no: 13036.
[14]
SANAD:
فَمِنْهَا: مَا
أَخْبَرَنَاهُ أَبُو عَبْدِ الرَّحْمَنِ مُحَمَّدُ بْنُ الْحُسَيْنِ السُّلَمِيُّ
قَالَ: حَدَّثَنَا أَبُو الْحَسَنِ مُحَمَّدُ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ الْحَسَنِ الْكَارِزِيُّ
قَالَ: أَخْبَرَنَا عَلِيُّ بْنُ عَبْدِ الْعَزِيزِ، عَنْ أَبِي عُبَيْدٍ قَالَ:
حَدَّثَنَا هُشَيْمٌ، عَنْ يَحْيَى بْنِ سَعِيدٍ، عَنِ الْمُغِيرَةِ بْنِ عَبْدِ
اللَّهِ بْنِ أَبِي بُرْدَةَ، عَنْ رَجُلٍ، مِنْ بَنِي مُدْلِجٍ
[15]
SANAD:
وَمِنْهَا: مَا أَخْبَرَنَا
أَبُو صَالِحِ بْنُ أَبِي طَاهِرٍ الْعَنْبَرِيُّ قَالَ: أَخْبَرَنَا جَدِّي
يَحْيَى بْنُ مَنْصُورٍ الْقَاضِي قَالَ: حَدَّثَنَا أَبُو عَلِيٍّ مُحَمَّدُ بْنُ
عَمْرَةَ قَشْمَرْدَ قَالَ: أَخْبَرَنَا القَعْنَبِيُّ قَالَ: حَدَّثَنَا
سُلَيْمَانُ بْنُ بِلَالٍ، عَنْ يَحْيَى بْنِ سَعِيدٍ، عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ
الْمُغِيرَةِ بْنِ أَبِي بُرْدَةَ، أَنَّ رَجُلًا، مِنْ بَنِي مُدْلِجٍ قَالَ
[16]
SANAD:
كَمَا حَدَّثَنَا
مُحَمَّدُ بْنُ عَبْدِ اللهِ بْنِ عَبْدِ الْحَكَمِ، قَالَ: حَدَّثَنَا حَجَّاجُ
بْنُ رِشْدِينَ، قَالَ: حَدَّثَنَا عَبْدُ الْجَبَّارِ بْنُ عُمَرَ، عَنْ عَبْدِ
رَبِّهِ بْنِ سَعِيدٍ، عَنِ الْمُغِيرَةِ بْنِ أَبِي بُرْدَةَ، عَنْ عَبْدِ اللهِ
الْمُدْلِجِيِّ، قَالَ
– قال الأرنعوط: وفي إسناده ضعيفان
[17]
SANAD:
فَذَكَرَ مَا قَدْ
حَدَّثَنَا الرَّبِيعُ بْنُ سُلَيْمَانَ الْمُرَادِيُّ، قَالَ: حَدَّثَنَا أَسَدُ
بْنُ مُوسَى، قَالَ: حَدَّثَنَا حَاتِمُ بْنُ إِسْمَاعِيلَ، عَنْ حُمَيْدِ بْنِ
صَخْرٍ، عَنْ عَيَّاشِ بْنِ عَبَّاسٍ الْمِصْرِيِّ، عَنْ عَبْدِ اللهِ بْنِ
زَرِيرٍ، عَنِ الْعَرَكِيِّ
[18]
SANAD;
وَمِنْهَا: مَا
أَخْبَرَنَا أَبُو صَالِحِ بْنُ أَبِي طَاهِرٍ الْعَنْبَرِيُّ قَالَ: أَخْبَرَنَا
جَدِّي يَحْيَى بْنُ مَنْصُورٍ الْقَاضِي قَالَ: حَدَّثَنَا أَبُو عَلِيٍّ
مُحَمَّدُ بْنُ عَمْرَةَ قَشْمَرْدَ قَالَ: أَخْبَرَنَا القَعْنَبِيُّ قَالَ:
حَدَّثَنَا سُلَيْمَانُ بْنُ بِلَالٍ، عَنْ يَحْيَى بْنِ سَعِيدٍ، عَنْ عَبْدِ
اللَّهِ بْنِ الْمُغِيرَةِ بْنِ أَبِي بُرْدَةَ، أَنَّ رَجُلًا، مِنْ بَنِي
مُدْلِجٍ قَالَ
[19]
SANAD:
حَدَّثَنَا سَهْلُ بْنُ
أَبِي سَهْلٍ قَالَ: حَدَّثَنَا يَحْيَى بْنُ بُكَيْرٍ قَالَ: حَدَّثَنِي
اللَّيْثُ بْنُ سَعْدٍ، عَنْ جَعْفَرِ بْنِ رَبِيعَةَ، عَنْ بَكْرِ بْنِ
سَوَادَةَ، عَنْ مُسْلِمِ بْنِ مَخْشِيٍّ، عَنِ ابْنِ الْفِرَاسِيِّ، قَالَ
[20]
MATAN:
عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ،
عَنِ النَّبِيِّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ، أَنَّهُ جَاءَهُ نَاسٌ
صَيَّادُونَ فِي الْبَحْرِ، فَقَالُوا: يَا رَسُولَ اللهِ، إِنَّا أَهْلُ
أَرْمَاثٍ، وَإِنَّا نَتَزَوَّدُ مَاءً يَسِيرًا، إِنْ شَرِبْنَا مِنْهُ لَمْ
يَكُنْ فِيهِ مَا نَتَوَضَّأُ بِهِ، وَإِنْ تَوَضَّأْنَا مِنْهُ لَمْ يَكُنْ فِيهِ
مَا نَشْرَبُ، أَفَنَتَوَضَّأُ مِنْ مَاءِ الْبَحْرِ؟ فَقَالَ النَّبِيُّ صَلَّى
اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: " نَعَمْ، فَهُوَ الطَّهُورُ مَاؤُهُ، الْحِلُّ
مَيْتَتُهُ "
- حَدَّثَنَا حُسَيْنٌ،
قَالَ: حَدَّثَنَا أَبُو أُوَيْسٍ، حَدَّثَنَا صَفْوَانُ بْنُ سُلَيْمٍ، مَوْلَى
حُمَيْدِ بْنِ عَبْدِ الرَّحْمَنِ بْنِ عَوْفٍ، عَنْ سَعِيدِ بْنِ سَلَمَةَ بْنِ
الْأَزْرَقِ الْمَخْزُومِيِّ، عَنْ الْمُغِيرَةِ بْنِ أَبِي بُرْدَةَ، أَحَدِ
بَنِي عَبْدِ الدَّارِ بْنِ قُصَيٍّ، عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ
[21]
SANAD:
حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ
بْنُ كَثِيرٍ، أَخْبَرَنَا سُفْيَانُ، عَنِ ابْنِ أَبِي ذِئْبٍ، عَنْ سَعِيدِ بْنِ
خَالِدٍ، عَنْ سَعِيدِ بْنِ الْمُسَيِّبِ، عَنْ عَبْدِ الرَّحْمَنِ بْنِ عُثْمَانَ
[22]
SANAD:
حَدَّثَنَا عُثْمَانُ
بْنُ الْحَسَنِ الْحُنَيْنِيُّ الْقَاضِي قَالَ: نا الْمُسَيِّبُ بْنُ وَاضِحٍ
قَالَ: نا حَجَّاجُ بْنُ مُحَمَّدٍ، عَنْ شُعْبَةَ، عَنْ قَتَادَةَ، عَنْ
زُرَارَةَ بْنِ أَوَفِي، عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عَمْرٍو قَالَ
[23]
SANAD:
حَدَّثَنَا عَبْدُ
اللَّهِ بْنُ يُوسُفَ، أَخْبَرَنَا مَالِكٌ، عَنِ ابْنِ شِهَابٍ، عَنْ أَبِي
إِدْرِيسَ الخَوْلاَنِيِّ، عَنْ أَبِي ثَعْلَبَةَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ:
[24]
SANAD:
وَأَخْبَرَنَا أَبُو
حَفْصٍ كَامِلُ بْنُ أَحْمَدَ الْمُسَلَّمِيُّ وَأَبُو نَصْرِ بْنُ قَتَادَةَ
قَالُوا: أنا أَبُو الْعَبَّاسِ مُحَمَّدُ بْنُ إِسْحَاقَ بْنِ أَيُّوبَ
الضُّبَعِيُّ، أَنَا الْحَسَنُ بْنُ عَلِيِّ بْنِ زِيَادٍ ثَنَا ابْنُ أَبِي
أُوَيْسٍ، أنا عَبْدُ الرَّحْمَنِ، وَأُسَامَةُ، وَعَبْدُ اللَّهِ بْنُ زَيْدِ
بْنِ أَسْلَمَ، عَنْ أَبِيهِمْ، عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عُمَرَ
[25]
SANAD:
حَدَّثَنَا أَحْمَدُ
بْنُ عَبْدَةَ، حَدَّثَنَا يَحْيَى بْنُ سُلَيْمٍ الطَّائِفِيُّ، حَدَّثَنَا
إِسْمَاعِيلَ بْنُ أُمَيَّةَ، عَنْ أَبِي الزُّبَيْرِ، عَنْ جَابِرِ بْنِ عَبْدِ
اللَّهِ، قَالَ
- قَالَ أَبُو دَاوُدَ: رَوَى هَذَا الْحَدِيثَ سُفْيَانُ
الثَّوْرِيُّ، وَأَيُّوبُ، وَحَمَّادٌ، عَنْ أَبِي الزُّبَيْرِ، أَوْقَفُوهُ عَلَى
جَابِرٍ وَقَدْ أُسْنِدَ هَذَا الْحَدِيثُ أَيْضًا مِنْ وَجْهٍ ضَعِيفٍ عَنْ ابْنِ
أَبِي ذِئْبٍ، عَنْ أَبِي الزُّبَيْرِ، عَنْ جَابِرٍ عَنِ النَّبِيِّ صَلَّى اللهُ
عَلَيْهِ وَسَلَّمَ
- [حكم الألباني] :
ضعيف
[26]
SANAD:
حَدَّثَنَا أَبُو
دَاوُدَ الطَّيَالِسِيُّ، عَنْ هِشَامٍ، عَنْ قَتَادَةَ، عَنْ أَبِي أَيُّوبَ،
عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عَمْرٍو، قَالَ
[27]
SANAD:
أَخْبَرَنَا أَبُو عَبْدِ
اللهِ الْحَافِظُ، ثنا أَبُو الْعَبَّاسِ الْمَحْبُوبِيُّ، أنبأ أَبُو
الْمُوَجِّهِ، ثنا مَحْمُودُ بْنُ غَيْلَانَ، أنبأ أَبُو دَاوُدَ، عَنْ شُعْبَةَ،
وَهَمَّامٍ، عَنْ قَتَادَةَ، عَنْ أَبِي أَيُّوبَ، عَنْ عَبْدِ اللهِ بْنِ عَمْرٍو
[28]
SANAD:
حَدَّثَنَا سَعِيدُ
بْنُ مَنْصُورٍ، حَدَّثَنَا إِسْمَاعِيلُ بْنُ زَكَرِيَّا، عَنْ مُطَرِّفٍ، عَنْ
بِشْرٍ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ، عَنْ بَشِيرِ بْنِ مُسْلِمٍ، عَنْ عَبْدِ اللَّهِ
بْنِ عَمْرٍو قَالَ:
[حكم الألباني] : ضعيف
No comments:
Post a Comment