Monday, July 15, 2024

HADIS 162

 

HADIS 162

 

حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ الْعَلَاءِ، حَدَّثَنَا حَفْصٌ يَعْنِي ابْنَغِيَاثٍ، عَنِ الْأَعْمَشِ، عَنْ أَبِي إِسْحَاقَ، عَنْ عَبْدِ خَيْرٍ، عَنْعَلِيٍّ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ، قَالَ: لَوْ كَانَ الدِّينُ بِالرَّأْيِ لَكَانَ أَسْفَلُ الْخُفِّ أَوْلَى بِالْمَسْحِ مِنْ أَعْلَاهُ، وَقَدْ «رَأَيْتُ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَمْسَحُ عَلَى ظَاهِرِ خُفَّيْهِ»

 

GAMBARAN DASAR HADIS 162

 

[1] Hadis ini dinilai sahih dan boleh dijadikan sandaran hujah.

 

[2] Fokus utama hadis ini adalah berkenaan cara sapu khuf; iaitu di sapu bahagian adalah syarat sah bagi sapu khuf.

 

PERBAHASAN SANAD 162

 

[3] SANAD;

 

PERAWI

TEMPAT

STATUS

 

 

Rasulullah

 

 

-          Mekah

-          Madinah

 

 

-          Maksum

-          Perbuatan

 

6.

 

Ali bin Abi Talib

(23SH – 40H[1])

 

 

-          Mekah

-          Madinah

-          Kufah

 

 

-          Sahabat

 

5.

 

Abd Khair bin Yazid al-Hamdani

(81H)[2]

 

 

-          Hamzan (iran)

-          Yaman

-          Kufah

 

 

-          Tabiin awal di Kufah.

-          Mukhadram

-          Siqah.

 

 

4.

 

Abu Ishaq al-Subaie’ al-Kufi @ Amru bin Abdillah bin Umaid al-Hamdani

(33H[3] – 128H)[4]

 

 

-          Kufah

 

 

-          Bukhari muslim.

-          Jumpa Ali, Osamah, al-Mughirah tetapi tidak dengar dari mereka.

-          Siqah

 

 

3.

 

Sulaiman bin Mihran al-A’mash

(61H – 148H)[5]

 

 

-          Tabaristan (L)

-          Kufah (M)

 

-          Bukhari muslim.

-          Zahabi: SYAIKH AL-MUHADDISIN.

-          apabila dia riwayat dengan حدثنا, maka riwayatnya sahih. Namun, jika dia riwayat dengan عن, maka perlu diteliti terlebih dahulu.

 

 

2.

 

Hafs bin Ghiyas @ Abu Amru al-Kufi

(117H – 194H)

 

 

-          Baghdad

-          Kufah (M)

 

-          Siqah jika dengan kitab. Beberapa hafalan, kena hati-hati.

-          Bukhari muslim.

 

 

1.

 

Muhammad bin al-‘Ala’

(161H – 248H)[6]

 

 

-          Kufah

 

 

-          Siqah

-          Bukhari – Muslim.

 

 

ABU DAUD

(202H – 275H)

 

 

 

 

[4] ARNAUT—ISNADNYA SAHIH

-        Disebut oleh IBN HAJAR AL-ASQALANI dalam AL-TALKHIS AL-HABIR.

 

[5] ALBANI—ISNADNYA SAHIH

-        Demikian kata IBN HAJAR.

-        Semua rijalnya siqah.

-        Semua rijal bukhari muslim kecuali Abd Khair sahaja. namun, dia siqah.

 

MATAN 162 (A)

 

[6] daripada Ali bin Abi Talib berkata:

عَنْ عَلِيٍّ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ، قَالَ: لَوْ كَانَ الدِّينُ بِالرَّأْيِ لَكَانَ أَسْفَلُ الْخُفِّ أَوْلَى بِالْمَسْحِ مِنْ أَعْلَاهُ

Kalau agama ini ambil dari al-Ra’y, sudah pasti bahagian bawah khuf itu lebih utama disapu berbanding bahagian atasnya.

 

 

[] Abu Hanifah ada berkata:

لو قلت بالرأي لأوجبت الغسل بالبول لأنه نجس متفق عليه, والوضوء بالمني لأنه نجس مختلف فيه

Kalau aku gunakan al-Ra’y, pasti aku wajibkan mandi menggunakan air kencing, walhal ia adalah najis yang disepakati; pasti aku wajibkan wuduk dengan air mani, walhal ia najis yang diperselisihkan ulama padanya[7].

 

[7] KOMENTAR ULAMA terhadap perkataan Saidina Ali (hadis Mauquf);

A. AL-SAHRAMPURI kata, maksud dengan الرأي adalah semata-mata akal, tanpa dikaitkan dengan riwayat dan hadis[8].

B.  IBN RUSLAN kata, yang datang dari akal manusia tanpa dalil dari al-Quran, sunnah dan Ijmak, maka ia tidak diperakui dalam syariah[9].

C.  AL-SAHMS AL-ABADI kata, tidak boleh menggunakan pendekatan qiyas ketika kewujudan Nas[10].

 

 NABI SEBAGAI SUMBER AGAMA

[8] Asas menerima agama ini adalah wahyu. Dan wahyu itu diketahui melalui Nabi saw. Firman Allah;

مَا أَفَاءَ اللَّهُ عَلَى رَسُولِهِ مِنْ أَهْلِ الْقُرَى فَلِلَّهِ وَلِلرَّسُولِ وَلِذِي الْقُرْبَى وَالْيَتَامَى وَالْمَسَاكِينِ وَابْنِ السَّبِيلِ كَيْ لَا يَكُونَ دُولَةً بَيْنَ الْأَغْنِيَاءِ مِنْكُمْ وَمَا آتَاكُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَمَا نَهَاكُمْ عَنْهُ فَانْتَهُوا وَاتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ شَدِيدُ الْعِقَابِ (7) – الحشر

Apa yang Allah kurniakan kepada RasulNya (Muhammad) dari harta penduduk negeri, bandar atau desa dengan tidak berperang, maka adalah ia tertentu bagi Allah, dan bagi Rasulullah, dan bagi kaum kerabat (Rasulullah), dan anak-anak yatim, dan orang-orang miskin, serta orang-orang musafir (yang keputusan). (Ketetapan yang demikian) supaya harta itu tidak hanya beredar di antara orang-orang kaya dari kalangan kamu. Dan apa jua perintah yang dibawa oleh Rasulullah (s.a.w) kepada kamu maka terimalah serta amalkan, dan apa jua yang dilarangNya kamu melakukannya maka patuhilah laranganNya. Dan bertaqwalah kamu kepada Allah; sesungguhnya Allah amatlah berat azab seksaNya (bagi orang-orang yang melanggar perintahNya)

 

[9] Berpegang teguh dengan Hadis Nabi saw—daripada Irbadh bin Sariyah berkata:

عَنْ العِرْبَاضِ بْنِ سَارِيَةَ، قَالَ: وَعَظَنَا رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَوْمًا بَعْدَ صَلَاةِ الغَدَاةِ مَوْعِظَةً بَلِيغَةً ذَرَفَتْ مِنْهَا العُيُونُ وَوَجِلَتْ مِنْهَا القُلُوبُ، فَقَالَ رَجُلٌ: إِنَّ هَذِهِ مَوْعِظَةُ مُوَدِّعٍ فَمَاذَا تَعْهَدُ إِلَيْنَا يَا رَسُولَ اللَّهِ؟ قَالَ: «أُوصِيكُمْ بِتَقْوَى اللَّهِ وَالسَّمْعِ وَالطَّاعَةِ، وَإِنْ عَبْدٌ حَبَشِيٌّ، فَإِنَّهُ مَنْ يَعِشْ مِنْكُمْ يَرَى اخْتِلَافًا كَثِيرًا، وَإِيَّاكُمْ وَمُحْدَثَاتِ الأُمُورِ فَإِنَّهَا ضَلَالَةٌ فَمَنْ أَدْرَكَ ذَلِكَ مِنْكُمْ فَعَلَيْهِ بِسُنَّتِي وَسُنَّةِ الخُلَفَاءِ الرَّاشِدِينَ المَهْدِيِّينَ، عَضُّوا عَلَيْهَا بِالنَّوَاجِذِ» - الترمذي 2676

Suatu hari selepas solat subuh, Rasulullah saw memberi pesanan kepada kami yang amat emosi sehingga menitik air mata dan hati rasa gementar. Seseorang bertanya kepada Nabi: pesanan ini seperti pesanan terakhir. Apa yang kamu mahu tinggalkan kepada kami wahai Rasulullah saw? Jawab Nabi: Aku berpesan kepada kamu agar bertaqwa kepada Allah. Dengar dan taat walaupun ketua itu seorang hamba Habsyi. Hal ini kerana, sesiapa dalam kalangan kamu yang diberikan umur panjang, dia akan melihat perpecahan yang amat banyak. Hindarilah kamu dari perkara-perkara baru kerana ia adalah sesat. Barangsiapa dari kalangan kamu yang sempat berada pada zaman itu, maka hendaklah dia berpegang teguh dengan sunnah aku dan sunnah khulafa’ al-Rasyidin al-Mahdiyin. Gigitlah atasnya dengan gigi geraham.

 

Dalam riwayat IBN MAJAH, ada tambahan matan;

وَإِيَّاكُمْ وَالْأُمُورَ الْمُحْدَثَاتِ، فَإِنَّ كُلَّ بِدْعَةٍ ضَلَالَةٌ – ابن ماجة 42

Jauhi kamu dari perkara-perkara baru, kerana setiap bid’ah itu adalah sesat

 

HUKUM YANG TIDAK ADA NAS

[10] Dalam hal yang disebut oleh wahyu adalah halal. Hadis—Ibn Abbas berkata;

عَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ قَالَ: كَانَ أَهْلُ الْجَاهِلِيَّةِ يَأْكُلُونَ أَشْيَاءَ وَيَتْرُكُونَ أَشْيَاءَ تَقَذُّرًا،» فَبَعَثَ اللَّهُ تَعَالَى نَبِيَّهُ، صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَأَنْزَلَ كِتَابَهُ، وَأَحَلَّ حَلَالَهُ، وَحَرَّمَ حَرَامَهُ، فَمَا أَحَلَّ فَهُوَ حَلَالٌ، وَمَا حَرَّمَ فَهُوَ حَرَامٌ، وَمَا سَكَتَ عَنْهُ فَهُوَ عَفْوٌ – ابو داود 3800

"Orang jahiliah dahulu selalu makan beberapa jenis makanan dan meninggalkan beberapa jenis makanan kerana rasa jijik. Kemudian Allah mengutus nabi-Nya dan menurunkan kitab-Nya, serta menghalalkan yang halal dan mengharamkan yang haram. Apa sahaja yang Allah halalkan, maka ia halal, apa sahaja yang Allah haramkan, maka ia haram, dan apa yang Allah diamkan, maka hukumnya dimaafkan".

 

ASAS AGAMA ADA TAAT

[11] perkataan الدين dari sudut bahasa bermaksud الذل dan الطاعة, iaitu merendah diri dan taat. Disebut juga dengan التعبد, iaitu perhambaan diri[11].

 

Dari sudut istilah pula, الدين bermaksud apa-apa yang Allah syariatkan atas lidah Nabi saw dari sebarang hukum[12]. Dengan sebab itu, sebarang perkara yang tidak datang dari lisan Nabi Muhammad, sama ada secara langsung atau tidak langsung, maka itu bukan الدين.

 

[12] Perlu diklasifikasikan kepada dua:

a.               Kaedah usul IBADAT KHUSUS. Di sini ada dua pendapat;

·     Asal sesuatu perkara ibadat adalah dilarang kecuali ada dalil yang sahih dan sarih atas keizinan untuk dilakukan.

·     Asal sesuatu perkara ibadat adalah dilarang kecuali ada dalil keizinannya secara sahih, walaupun secara tidak sarih.

 

b.              Kedah usul SELAIN IBADAT KHUSUS.

·     Asal sesuatu perkara selain ibadat khusus adalah harus selama tidak ada dalil yang sahih dan sarih atas pengharamannya.

 

[13] Contoh bagi usul Ibadat khusus: hukum menyedekahkan bacaan al-Quran kepada si mati.

 

Berlaku khilaf dalam kalangan ulama berkenaan menyedekahkan bacaan al-Quran kepada si mati;

·     Pendapat yang anggap bid’ah, kerana tidak ada dalil yang sahih dan sarih (jelas) yang mengizinkan.

·     Pendapat yang anggap ia tidak bid’ah, kerana ada MANAT; iaitu setiap sedekah pahala pada IBADAT BADANIYYAH adalah dibolehkan.

 

MANAT ini terhasil ekoran kesamaan berikut;

(a)          sedekah pahala infaq wang.

Dalam hadis—daripada Ibn Abbas berkata:

أَنَّ سَعْدَ بْنَ عُبَادَةَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ تُوُفِّيَتْ أُمُّهُ وَهُوَ غَائِبٌ عَنْهَا، فَقَالَ: يَا رَسُولَ اللَّهِ إِنَّ أُمِّي تُوُفِّيَتْ وَأَنَا غَائِبٌ عَنْهَا، أَيَنْفَعُهَا شَيْءٌ إِنْ تَصَدَّقْتُ بِهِ عَنْهَا؟ قَالَ: «نَعَمْ» ، قَالَ: فَإِنِّي أُشْهِدُكَ أَنَّ حَائِطِيَ المِخْرَافَ صَدَقَةٌ عَلَيْهَا – البخاري, 2756

Saad bin Ubadah kematian ibunya yang ketika itu dia tidak ada bersama dengan ibunya itu. Dia berkata: Wahai Rasulullah, Sesungguhnya ibuku telah meninggal dunia ketika aku tidak ada bersamanya. Apakah bermanfaat jika aku sedekahkan untuknya? Jawab nabi: ya. Dia berkata: "Aku bersaksi kepada kamu (wahai Nabi) bahwa kebunku yang penuh dengan buah-buahan ini aku sedekahkan untuknya (ibuku)".

 

(b)         pahala ibadat haji untuk si mati

Hadis—daripada Ibn Abbas berkata:

عَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمَا، أَنَّ امْرَأَةً مِنْ جُهَيْنَةَ، جَاءَتْ إِلَى النَّبِيِّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ، فَقَالَتْ: إِنَّ أُمِّي نَذَرَتْ أَنْ تَحُجَّ فَلَمْ تَحُجَّ حَتَّى مَاتَتْ، أَفَأَحُجُّ عَنْهَا؟ قَالَ: «نَعَمْ حُجِّي عَنْهَا، أَرَأَيْتِ لَوْ كَانَ عَلَى أُمِّكِ دَيْنٌ أَكُنْتِ قَاضِيَةً؟ اقْضُوا اللَّهَ فَاللَّهُ أَحَقُّ بِالوَفَاءِ» - البخاري, 1852

Seseorang perempuan dari etnik Juhainah datang kepada Nabi. Dia berkata: Ibuku bernazar untuk buat ibadat haji, tetapi sehingga dia meninggal dunia dia tidak dapat tunaikan ibadat haji. Apakah boleh, aku tunaikan haji untuknya? Jawab nabi: ya. Tunaikan haji untuk ibumu itu. Apa pandangan kamu kalau ibumu ada hutang, apakah kamu akan bayar hutang tersebut? (oleh itu) tunaikan hutang Allah, kerana (hutang) Allah lebih berhak ditunaikan”

 

Justeru;

+ Infaq wang adalah IBADAT BADANIYYAH, boleh sedekahkan pahala kepada si mati.

+ Tunaikan ibadat haji adalah IBADAT BADAIYYAH, boleh sedekahkan pahala kepada si mati.

 = MANAT: setiap IBADAT BADANIYYAH, dapat disedekahkan pahala kepada si mati.

 

+ Membaca al-Quran adalah IBADAT BADANIYYAH.

= KESIMPULAN: sedekahkan bacaan al-Quran kepada si mati adalah dibolehkan.

 

[14] Contoh bagi usul BUKAN IBADAT KHUSUS.

·     Terlibat dengan Bank adalah halal kecuali ada riba.

·     Hadiah perlawanan boleh sepak adalah halal kecuali jika melalui proses judi.

 

[15] Menurut AL-QURTUBI, sebarang rekaan yang berlaku dalam syarak yang tidak mempunyai sebarang asal, maka ia adalah mafsukh (tidak boleh diguna pakai) dan tidak boleh diamalkan[13]. Justeru, jika sesuatu itu mempunyai asal dari agama, maka ia tidak tertolak[14].

 

[16] Contoh-contoh penambahan yang ada asal dari agama;

·              Abu Bakar al-Siddiq himpunkan mashaf al-Quran.

·              Saidina Umar himpun semua jemaah solat tarawih di bulan ramadan dengan seorang imam sahaja[15].

·              Wasilah untuk nak faham agama seperti belajar nahu, sorof dan sebagainya[16]. 

 

MATAN 162 (B)

 

لَكَانَ أَسْفَلُ الْخُفِّ أَوْلَى بِالْمَسْحِ مِنْ أَعْلَاهُ

“pasti di bahagian bawah khuf lebih utama disapu berbanding bahagian atas”

 

[17] Kalau dilihat dari sudut logik, sapu di bawah lebih utama kerana tapak kaki itu selalu mengenai lantai dan boleh sahaja bersentuhan langsung dengan najis. Apatah lagi, tujuan sapu adalah untuk kurangkan najis dan kotoran[17].

 

MATAN 162 (C)

 

وَقَدْ رَأَيْتُ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَمْسَحُ عَلَى ظَاهِرِ خُفَّيْهِ

Aku sendiri nampak Rasulullah saw bahagian zahir dua khuf

 

[18] ini adalah dalil Saidina Ali bahawa agama ini bukan bersumberkan kepada akal, tetapi bersumberkan kepada wahyu.

 

[19] Saidina Ali menjelaskan bahawa dia NAMPAK perbuatan Nabi yang sapu khuf di bahagian atas[18]. Namun begitu, tidak bermakna Nabi saw tidak pernah sapu di bahagian bawah. Hal ini terdapat hadis dari sahabat Nabi lain, iaitu AL-MUGHIRAH BIN SYU’BAH yang menyatakan bahawa nabi saw pernah sapu juga di bahagian bawah (hadis no: 165)

 

Walaubagaimana pun, hadis ini adalah dalil bahawa sapu khuf yang wajib adalah sapu bahagian atas sahaja. selain itu, bukan penentu sah sapu khuf[19].

 

[] Dari hadis ini dijadikan sandaran;

a.    untuk menolak pendapat AS’YHAB dari mazhab maliki dan setengah ulama dari mazhab Syafie yang anggap, memadai sapu khuf pada bahagian bawah tanpa sapu di bahagian atas[20].

b.  IBN HAZM anggap, memadai dengan sapu khuf pada bahagian atas sahaja. dan sapu di bahagian bawah adalah sia-sia sahaja. ini juga pendapat ALI, QAIS BIN SA’AD, ABU HANIFAH dan SUFYAN AL-SAURI[21].

 

[20] Hanya ABU HANIFAH berpendapat, paling kurang perlu guna tiga jari tangan untuk sapu khuf. Namun, pendapat ini dibantah oleh IBN RUSLAN dengan anggapa ia tidak ada sumber dari syarak[22].

 

 

BIOGRAFI PERAWI 162

 

حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ الْعَلَاءِ

[7] MUHAMMAD BIN AL- ‘ALA’ (161H-248H). Dipanggil dengan ABU KURAIB AL-HAMDANI. Dilahirkan dan meninggal dunia di KUFAH.

 

[8] Nama guru Abu Daud ini diulang sebut untuk kali ke-7, iaitu hadis ke-18, 44, 63, 66, 99, 136 & 162

 

حَدَّثَنَا حَفْصٌ يَعْنِي ابْنَ غِيَاثٍ

[] HAFS BIN GHIYAS BIN TOLQ BIN MUAWIYAH BIN MALIK BIN AL-HARIS[23] AL-NAKHAIE[24] @ ABU AMRU AL-KUFI (117H – 194H[25])

 

[] Dia adalah Qadhi di Baghdad[26] dan meninggal di Kufah. Ada kata, semasa di Baghdad dia dilantik menjadi Gabenor dan semasa di Kufah dia menjadi Qadhi selama 13 tahun.

 

Menurut AL-ZAHABI pula, HARUN RASHID melantik dia menjadi Qadhi di Baghdad, kemudian pindahkan dia menjadi qadhi di Kufah.

 

Menurut ABU AL-HASANAT, dia menjadi qadhi di kufah selama 13 tahun, dan qadhi di Baghdad selama 2 tahun sahaja.

 

[] Dia salah seorang murid Imam Abu Hanifah. Dia mendengar dari ABU YUSUF, al-sauri. Ahmad Bin Hanbal ambil hadis darinya.

 

[] Imam Wakie’ apabila ditanya berkenaan sesuatu hukum, dia selalu berkata: Pergi berjumpa dengan Qadhi kamu. Tanya hukum darinya. Dia adalah seorang syaikh, maruahnya terjaga dan diterima.

 

[] YAHYA AL-QATTAN kata, hafs adalah murid al-A’mash yang paling siqah. ABU DAUD ada kata bahawa, dalam kalangan murid al-A’mash, ABDUL RAHMAN BIN MAHDI tidak akan melebihkan sesiapa pun melebihi HAFS. Hal yang sama dilakukan oleh ISA BIN SYAZAN. Namun, ada sebilangan huffaz melebihkan Abu Muawiyah.

 

[] KOMENTAR

A. Kutub sittah[27].

B.  Dianggap siqah oleh NASAIE, IBN KHIRASH, IJLI, IBN MAIN[28].

C.  IJLI kata, dia siqah, ma’mun, faqih[29].

 

[] PERTENGAHAN;

D. YAAQUB BIN SYAIBAH kata, dia siqah jika diambil hadis dari kitabnya. Beberapa hafalannya perlu berhati-hati[30].

E.  ABU ZUR’AH kata, dia buruk hafalan. Jika ambil hadis darinya secara kitab, maka dia soleh[31].

F.   IBN SAAD kata, dia siqah, makmun. Banyak riwayat hadis. dia tadlis[32].

G.  IBN MAIN kata, semua yang hafs riwayatkan semasa di Baghdad dan di Kufah adalah datang dari hafalannya. Dia tidak riwayatkan secara kitab. Mereka tulis hadis darinya sebanyak 3 hingga 4 ribu hadis yang dia riwayatkan secara hafalan.

 

[] NEGATIF;

H.  DAUD BIN RASHID kata, dia banyak silap[33]

I.      AHMAD kata, dia tadlis[34].

J.     IBN AMMAR kata, dia tidak hafal dengan baik. Dia susah[35].

 

عَنِ الْأَعْمَشِ

[] SULAIMAN BIN MIHRAN AL-A’MASH (61H-148H). Dilahirkan di TABARISTAN (Iran) dan meninggal dunia di KUFAH. AL-ZAHABI menyatakan bahawa dia digelar dengan SYAIKH AL-MUHADDISIN.

 

[] Dilahirkan perkampungan ibunya, TABARISTAN pada era Saidina Husain di Bunuh dan dikatakan bapanya ada di tempat kejadian pembunuhan tersebut.

 

[] AL-ZAHABI kata, dia selalu buat TADLIS bahkan dari perawi lemah tanpa dia sedar. Justeru, apabila dia riwayat dengan حدثنا, maka riwayatnya sahih. Namun, jika dia riwayat dengan عن, maka perlu diteliti terlebih dahulu.

 

[] Nama perawi ini diulang sebut untuk kali ke-7, iaitu hadis ke-7, 14, 20, 22, 103, 104 & 162.

 

 عَنْ أَبِي إِسْحَاقَ

[] ABU ISHAQ AL-SUBAI’IE AL-KUFI @ AMRU BIN ABDILLAH BIN UBAID AL-HAMDANI[36] (33H-128H)

 

[] AL-SABI’IE adalah nisbah tempat asal keturunannya, iaitu di satu tempat di HAMDAN (Iran), sedangkan dia dilahirkan di Kufah. AL-SABI’IE adalah gelaran yang merujuk kepada keturunan AL-SABI’E BIN SO’B BIN MUAWIYAH BIN KATHIR[37].

 

[] Dilahirkan di era pemerintahan Osman bin Affan.

 

[32] Salah seorang TABIIN KUFAH. Dia sempat jumpa dengan ALI BIN ABI TALIB, AL-BARRA’ BIN ‘AZIB, AL-MUGHIRAH BIN SYU’BAH, ‘ADI BIN HATIM, ZAID BIN ARQAM, IBN ABBAS, ABDULLAH BIN AMRU BIN AL-AS, OSAMAH BIN ZAID dan sebagainya.

 

[] Dia PERNAH JUMPA Ali bin Abi Talib, Osamah bin Zaid, al-Mughirah bin Syu’bah. Namun, tidak sahih dakwaan bahawa dia pernah DENGAR hadis dari sahabat-sahabat ini[38].

 

[] Terkenal dengan kuat beribadat sehinggakan dikenali umum bahawa setiap tiga hari, dia akan khatam al-Quran.

 

[] Dia belajar Qiraat dari ABU ABDUL RAHMAN AL-SULAMI sehingga dia menjadi salah seorang imam dalam bidang ilmu qiraat.

 

[] Dalam kesebukan ilmu, dia tidak abaikan berjihad; terlibat dalam perang melawan Rum (Byzantium) di era Muawiyah sehingga dia terlibat enam kali perang.

 

[] Sebelum dia meninggal dunia, matanya buta. Sejak itu, dia kerap berpuasa sehingga dia meninggal dunia pada tahun 128 Hijrah.

 

[] KOMENTAR POSITIF;

(a)          Dianggap siqah oleh ABU HATIM, IBN MAIN, AL-NASAIE, ABU HATIM, AHMAD dan AL-IJLI.

(b)         AL-ZAHABI kata, dia antara ulama yang beramal serta tabiin yang hebat. Walaupun sebelum meninggal, halafannya berubah tetapi dia tidak ikhtilat.

(c)           JARIR BIN ABDUL MAJID kata, sesiapa yang melazimi dengan Abu Ishaq sama seperti melazimi Saidina Ali.

(d)         IBN MADINI kata, penghafal ilmu dalam umat ini ada 6 orang; untuk penduduk Kufah adalah ABU ISHAQ dan AL-A’MASYH; untuk penduduk Basrah adalah QATADAH, YAHYA BIN ABI KATHIR; untuk penduduk Madinah adalah AL-ZUHRI; untuk penduduk Mekah adalah AMRU BIN DINAR.

 

[] KOMENTAR PERTENGAHAN:

(e)          IBN HIBBAN, HUSAIN AL-KARABISI dan ABU JA’AFAR AL-TABARI kata, dia mudallis.

(f)            AL-ASQALANI kata, dia ikhtilat di akhir umurnya.

(g)          IBN MAIN kata, IBN UYAYNAH dengar hadis darinya selepas dia IKHTILAT.

(h)         ABU ISHAQ AL-JUZAJANI kata, penduduk kufah tidak memuji mazhabnya—iaitu dari sudut TASYAYYU’.

(i)             AL-SAHRANPURI kata, dia meriwayatkan hadis dari kaum yang tidak dikenali. Hadis-hadis yang tersebar itu pula tidak diketahui dari mana-mana ahli ilmu kecuali hanya dari Abu Ishaq sahaja. Justeru, riwayatnya perlu TAWAQQUF.

 

[] Diulang sebut untuk kali ke-2, iaitu hadis ke-116 dan 162

 

 عَنْ عَبْدِ خَيْرٍ

[] ABD KHAIR BIN YAZID AL-HAMDANI[39]. (81H).

 

[]  Tidak diketahui nama sebenarnya. Ada pihak dakwa, namanya ABDUL RAHMAN BIN YAZID. Ada pula kata, BIN YAHMAD. Ada pula kata, BIN BAJYAD, ABU UMARAH AL-HAMDANI AL-KUFI.

 

[] Dia pernah tinggal Hamzan (iran), Yaman dan Kufah.

 

[] Imam Muslim menyatakan dia adalah TABIIN terawal dari kalangan penduduk KUFAH[40].

 

[] Dia sempat di era jahiliyyah, malah memeluk islam di era Nabi tetapi tidak ada satu bukti sahih bahawa dia berjumpa dengan Nabi. Justeru, dia di bawah ketagori MUKHADRAM[41], bukan sahabat.

 

[] Dalam USUD AL-GHABAH, IBN ATSIR ada membawakan riwayat bahawa ABDUL MALIK BIN SAL’ سلع bertanya kepada ABD KHAIR: apakah masih ingat kejadian di era Jahiliyyah?

 

Dia jawab: ya. Kami berada di YAMAN. Tiba-tiba sampai kepada kami dakwah Rasulullah saw yang menyeru kepada kebaikan yang luas. Bapaku pun keluar yang ketika itu aku kasih kecil lagi. Apabila bapaku pulang, dia memberitahu kepada ibuku: “buangkan makanan dalam periuk kerana ia adalah bangkai. Berikan kepada anjing sahaja. hal ini kerana, aku sudah memeluk islam”

 

[] Dia sempat berjumpa dengan ABU BAKAR AL-SIDDIQ, IBN MAS’UD, AISYAH, ALI dan ZAID BIN AL-ARQAM.

 

[] KOMENTAR POSITIF:

(a)          IBN RUSLAN kata, dia siqah[42]

(b)         IBN AL-ATSIR kata, dia orang yang banyak riwayat hadis dari ALI BIN ABI TALIB.

(c)           Dianggap siqah oleh IBN MAIN, AL-NASAIE, AL-IJLI, AL-ZAHABI dan IBN HIBBAN.

(d)         ABU JAA’FAR MUHAMMAD BIN AL-HUSAIN AL-BAGHDADI kata, aku bertanya AHMAD BIN HANBAL berkenaan orang yang sabat berkenaan ALI BIN ABI TALIB. AHMAD menyebut semua nama-nama mereka, dan salah seorangnya adalah ABD KHAIR[43].

(e)          AL-BAIHAQI kata, bukhari muslim tidak berhujah dengan hadisnya.

(f)            AL-ASQALANI kata, dia siqah mukhadram.

(g)          AHMAD kata, dia sabat.

 

[] Namanya diulang sebut untuk kali ke-4, iaitu hadis ke-111, 112, 113 & 162

 

 عَنْ عَلِيٍّ

 

[] ALI BIN ABI TALIB (23SH-40H). Digelar dengan ABU TURAB.

 

[] Dilahirkan di Mekah dan meninggal dunia di Madinah. Pernah sampai ke Kufah.

 

[] Menjadi Khalifah tahun 35 Hijrah dan memerintah selama 5 tahun 3 bulan sahaja.

 

[] Nama sahabat ini diulang sebut untuk kali ke-8, iaitu hadis ke-62, 111, 112, 113, 114, 115, 116, 117 & 162

 



[1] Nama sahabat ini diulang sebut untuk kali ke-8, iaitu hadis ke-62, 111, 112, 113, 114, 115, 116, 117 & 162

[2] Namanya diulang sebut untuk kali ke-4, iaitu hadis ke-111, 112, 113 & 162

[3] Dilahirkan di era pemerintahan Osman bin Affan

[4] Diulang sebut untuk kali ke-2, iaitu hadis ke-116 dan 162

[5] Nama perawi ini diulang sebut untuk kali ke-7, iaitu hadis ke-7, 14, 20, 22, 103, 104 & 162.

[6] Nama guru Abu Daud ini diulang sebut untuk kali ke-7, iaitu hadis ke-18, 44, 63, 66, 99, 136 & 162

[7] Manhal:2/145

[8] Bazl:2/29

[9] Ruslan:2/171

[10] Aun:1/98

[11] Manhal:2/145

[12] Manhal:2/145

[13] Masyariq:1/203

[14] Masyariq:1/203

[15] Masyariq:1/203

[16] Raid:1/60

[17] Ruslan:2/171

[18] Manhal:2/146

[19] Manhal:2/146

[20] Ruslan:2/171

[21] Ruslan:2/171

[22] Ruslan:2/171

[23] Aini:1/381

[24] Bazl:2/29

[25] Manhal:2/145 | Bazl:2/29 | Menurut AINI pula, dia meninggal pada tahun 146 hijrah (Aini:1/382)

[26] Bazl:2/29

[27] Manhal:2/145 | Aini:1/382

[28] Manhal:2/145 | Bazl:2/29

[29] Bazl:2/29 | Aini:1/382

[30] Manhal:2/145 | Bazl:2/29

[31] Manhal:2/145 | Bazl:2/29

[32] Manhal:2/145

[33] Bazl:2/29

[34] Bazl:2/29

[35] Bazl:2/29

[36] Aini:1/382

[37] Aini:1/382

[38] Aini:1/382

[39] Arnaut:1/118

[40] Manhal:2/27

[41] Ruslan:2/171

[42] Ruslan:2/171

[43] Bazl:2/219

No comments:

Post a Comment