BAB 63 |
باب
BAB:
[1] Dalam banyak naskhah tidak disebut kandungan
bab. Ini yang ada dalam maktubah al-Misriyyah, al-mujtabaiyyah al-dihlawiyyah[1].
Namun,
dalam tarjamah AL-BAIHAQI dan AL-TAHAWI, disebut: bab berkenaan sapu pada dua
sepatu.
Dalam
beberapa naskhah yang lain, digugurkan lafaz Bab.
HADIS
160 |
حَدَّثَنَا مُسَدَّدٌ، وَعَبَّادُ بْنُ مُوسَى، قَالَا: حَدَّثَنَا
هُشَيْمٌ، عَنْ يَعْلَى بْنِ عَطَاءٍ، عَنْ أَبِيهِ - قَالَ عَبَّادٌ - قَالَ:
أَخْبَرَنِي أَوْسُ بْنُ أَبِي أَوْسٍ الثَّقَفِيُّ، «أَنَّ رَسُولَ
اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ تَوَضَّأَ، وَمَسَحَ عَلَى نَعْلَيْهِ
وَقَدَمَيْهِ»
وَقَالَ عَبَّادٌ: «رَأَيْتُ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ أَتَى كِظَامَةَ قَوْمٍ - يَعْنِي الْمِيضَأَةَ - وَلَمْ يَذْكُرْ
مُسَدَّدٌ الْمِيضَأَةَ وَالْكِظَامَةَ ثُمَّ اتَّفَقَا فَتَوَضَّأَ وَمَسَحَ
عَلَى نَعْلَيْهِ وَقَدَمَيْهِ»
GAMBARAN DASAR HADIS 160 |
[2] Berlaku khilaf berkenaan status hadis ini. Albani
kata sahih, sedangkan Arnaut kata doif.
[3] Hadis ini sebagai ISYTISYHAD sahaja terhadap
hadis ke-159 yang menyebut berkenaan sapu pada stokin.
[4] Hadis ini menyebut bahawa Sahabat bernama AUS BIN
ABI AUS AL-SAQAFI menyebut bahawa Nabi saw semasa berwuduk, baginda sapu pada
dua sandal dan dua kaki.
PERBAHASAN SANAD 160 |
[5] SANAD;
|
PERAWI |
TEMPAT |
STATUS |
|
Rasuilullah |
-
Mekah -
Madinah |
-
Maksum -
Perbuatan |
5. |
Aus
bin Abi Aus al-Saqafi (59H) |
-
Madinah -
Damsyiq |
-
Sahabat. |
4. |
‘Ata’
al-‘Amiri al-Taifi (
- ) |
-
Taif. |
-
Majhul al-Hal |
3. |
Ya’la
bin ‘Ata’ (120H) |
-
Taif (L) -
Wasit (M) |
-
Siqah. |
2. |
Hushaim
bin Basyir (104H
– 183H)[2] |
-
Bukhara -
Baghdad -
Wasit -
Mekah |
-
Kutub Sittah -
Siqah. |
1. |
Musaddad
bin Musarhad (150H
– 228H)[3] |
-
Basrah |
-
Siqah |
‘Abbad
bin Musa (230H) |
-
Baghdad -
Torosus (Turki) (M) |
-
Bukhari Muslim -
Siqah |
|
|
ABU
DAUD (202H
– 275H) |
|
|
[6] ARNAUT—SANADNYA DOIF
a.
‘Ata’ al-‘Amiri adalah bapa
kepada Ya’la; dia majhul.
b.
Hadis ini tafarrud – anaknya
ambil dari dia.
[7] ALBANI—HADIS SAHIH
a.
Ibn Hibban keluarkan dalam
sahihnya.
b.
Dianggap sahih oleh IBN AL-QATTAN
dari hadis IBN UMAR.
c.
Walaupun ‘ATA’ dianggap majhul
oleh IBN AL-QATTAN dan tafarrud, tetapi IBN HIBBAN sebut namanya dalam senarai
AL-SIQAT. Malah, turut riwayatkan hadis ini.
[8] Dalam jalur guru Abu Daud yang bernama ABBAD,
dinyatakan bahawa ‘ATA’ AL-‘AMIRI ambil hadis dari AUS BIN ABI AUS secara اخبرني, sedangkan dari jalur MUSADDAD pula, tidak dijelaskan[4].
Menurut
AL-SAHRAMPURI, dalam riwayat MUSADDAD digunakan pendekatan عنعنة. Namun begitu, dalam nota kaki dinyatakan
bahawa lafaz Musaddad itu tidak disebut. Justeru, ada kemungkinan bahawa dia
riwayatkan hadis ini secara mursal, iaitu tanpa disebut nama sahabat yang
riwayatkan hadis ini[5].
MATAN
160 (A) |
[9] AUS BIN ABI AUS AL-SAQAFI:
أَخْبَرَنِي أَوْسُ بْنُ أَبِي أَوْسٍ الثَّقَفِيُّ، «أَنَّ رَسُولَ
اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ تَوَضَّأَ، وَمَسَحَ عَلَى نَعْلَيْهِ
وَقَدَمَيْهِ»
Sesungguhnya
Rasulullah saw berwuduk, dan baginda sapu pada dua sandal dan dua kaki baginda
[10] Dalam riwayat IBN DASAH dan IBN AL-ARABI:
digunakan lafaz[6]:
أنه رأى رسول الله توضأ ومسح على نعليه وقدميه
[11] Dalam lafaz matan hadis ini, disebut القدمين (dua kaki);
KHITAB SUBKI kata, ihtimal bahawa sapu pada dua stokin berserta dua sandal[7].
Turut dipertegaskan oleh IBN RUSLAN[8].
AINI kata, ia memang sapu pada dua sandal tanpa pakai
dua stokin. Namun, dikhususkan wuduk sunat, bukan wuduk untuk hilangkan hadas[9].
Menurut AL-TAHAWI, hadis ini adalah dalil bahawa sapu
pada sandal adalah sama dengan hukum sapu pada khuf[10].
Dalam penjelasan AL-BAIHAQI pula,
maksud sapu pada dua sandal itu adalah BASUH KAKI sebelum pakai sandal[11].
MATAN 160 (B) |
وَقَالَ عَبَّادٌ: «رَأَيْتُ رَسُولَ اللَّهِ
صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أَتَى كِظَامَةَ قَوْمٍ ))
يَعْنِي الْمِيضَأَةَ[12]
وَلَمْ يَذْكُرْ مُسَدَّدٌ الْمِيضَأَةَ وَالْكِظَامَةَ ثُمَّ اتَّفَقَا(( فَتَوَضَّأَ وَمَسَحَ عَلَى نَعْلَيْهِ وَقَدَمَيْهِ»
Abbad
kata: Aku pernah melihat (dapati) Rasulullah saw mendatangi tempat wudhu suatu
kaum, namun Musaddad tidak menyebutkan perihal tempat wudhu tersebut, kemudian
keduanya (Abbad dan Musaddad) sepakat dengan lafaz; lalu baginda berwudhu dan
menyapu bahagian atas kedua sandal dan kedua kaki baginda.
[12] Dalam ta’liq Abu Daud ini, disebutkan dalam
riwayat ABBAD bahawa AUS (sahabat) riwayatkan hadis itu dengan menyebut رأيت, sedangkan dalam riwayat MUSADDAD tidak disebut رأيت. Dengan itu, ada kemungkinan MUSADDAD
riwayatkan hadis ini secara MURSAL[13].
[13] Perkataan كظائم, asalnya dari kata كظم yang bermakna memendam sesuatu. Firman
Allah;
وَإِذَا بُشِّرَ أَحَدُهُمْ بِالْأُنْثَى ظَلَّ وَجْهُهُ مُسْوَدًّا وَهُوَ
كَظِيمٌ (58) – النحل
Dan
apabila dikhabarkan kepada seseorang dari mereka bahawa ia beroleh anak
perempuan, muramlah mukanya sepanjang hari (kerana menanggung dukacita), sedang
ia menahan perasaan marahnya dalam hati.
Justeru,
كظائم adalah aliran air yang berada di bumi yang
agak tersembunyi[14].
BIOGRAFI
PERAWI 160 |
حَدَّثَنَا مُسَدَّدٌ
[] MUSADDAD BIN MUSARHAD
(150H-228H).
[] Dilahirkan dan meninggal dunia
di BASRAH.
[] Guru Abu Daud ini diulang sebut namanya
untuk kali ke-30, iaitu dalam hadis ke-2, 4, 7, 9, 22, 23, 49, 62, 68, 72, 77,
79, 80, 81, 97, 103, 104, 111, 116, 118, 119, 126, 130, 132, 134, 135, 138, 150,
151, 155 & 160
وَعَبَّادُ بْنُ
مُوسَى
[] ‘ABBAD BIN MUSA @ ABU AL-KHUTTALIY
الختلى AL-ANBARI[15]
(230H[16])
[] AL-KHUTTALI adalah nisbah satu
kampung yang berada di tengah-tengah antara Baghdad dan khurasan[17].
[] Pada gelaran AL-ANBARI, aini
baca dengan AL-ANBAWI الأبناوي[18]
[] Dia tinggal di Baghdad[19].
Dikatakan bahawa dia ke Torosus طرسوس (salah sebuah kota di Turki) dan meninggal
dunia di situ.
[] KOMENTAR
a.
Rijal Bukhari, Muslim n Abu Daud[20],
nasaie[21].
b.
Dianggap siqah oleh IBN MAIN[22],
SOLEH BIN MUHAMMAD, ABU ZUR’AH[23]
c.
IBN MAIN di waktu lain kata, ليس به بأس[24]
d.
AL-DARAQUTNI kata, dia soduq[25].
قَالَا: حَدَّثَنَا هُشَيْمٌ
[] HUSYAIM BIN BASYIR[26]
BIN ABI KHAZIM QASIM BIN DINAR AL-SULAMI AL-WASITIY @ ABU MUAWIYAH BIN ABI
KHAZIM AL-SULAMI AL-WASITIY (104H – 183H) – ATBA’
[] Dilahirkan di Bukhara, dan
meninggal di Baghdad. Dia pernah sampai di Wasit dan Mekah.
[] Dia meninggal di era khilafah
Harun al-rashid. Ketika itu, umurnya 79
tahun. Dia dikebumikan di tanah perkuburan AL-KHAIRUZAN (Baghdad, iaitu di
tempat masjid Abu Hanifah yang imam Abu Hanifah dikebumikan di situ)
[] kata YAAQUB AL-DURQI, dia
hafal 20 ribu hadis.
[] KOMENTAR POSITIF;
a.
Rijal kutub sittah.
b.
WAHB BIN JARIR kata kepada
SYU’BAH: layak kami tulis hadis dari Hushaim? Jawab: Ya. Jika dia cerita hadis
Ibn Umar, maka percayalah padanya.
c.
ABDUL RAHMAN BIN MAHDI kata, dia
orang yang paling hafal hadis SUFYAN AL-SAURI.
d.
YAZID BIN HARUN kata, aku tidak
pernah jumpa orang yang paling banyak hafal hadis Sufyan kecuali Husaim.
[] PERTENGAHAN;
e.
ZAHABI kata, dia adalah kepala
dalam hafalan. Cuma, dia banyak tadlis dan orang tahu hal itu.
f.
IJLI kata, dia siqah, dihitung
dari kalangan penghafal hadis. namun, dia tadlis.
[] NEGATIF;
g.
AHMAD kata, hisham tidak dengar
hadis dari YAZID BIN ABI ZIYAD, AL-HASAN BIN UBAIDULLAH, ABI KHALID, SIYAR,
MUSA AL-JUHANI, ALI BIN ZAID BIN JAD’AN. Dia riwayatkan hadis mereka secara
tadlis.
[] namanya diulang sebut untuk
kali ke-3, iaitu hadis ke-58, 93 dan 160
عَنْ
يَعْلَى بْنِ عَطَاءٍ
[] YA’LA BIN ‘ATA’ AL-QURASHI
AL—‘AMIRI AL-TOIFI[27]
@ ABU BISYR (120H[28])
[] Dilahirkan di Taif dan dia
tinggal dan meninggal di WASIT[29].
[] Rijal Abu Daud, Tarmizi dan
Nasaie[30].
[] KOMENTAR POSITIF;
a.
Dianggap siqah oleh IBN MAIN,
NASAIE, IBN HIBBAN, IBN SAAD[31],
ASQALANI, AL-ZAHABI, IBN SAAD.
b.
ABU HATIM kata, dia soleh
al-hadis[32].
c.
AHMAD kata, dia syaikh hulw
siqah.
عَنْ
أَبِيهِ
[] ‘ATA’ AL-‘AMIRI AL-TAIFI[33]
[] Menurut anaknya, iaitu YA’LA
bahawa bapanya dilahirkan tiga tahun sebelum khilafah Umar bin al-Khattab[34].
[] Rijal Abu Daud, Tarmizi dan
Nasaie[35].
[] KOMENTAR POSITIF;
a.
Dianggap siqah oleh IBN HIBBAN[36].
b.
ABUL HASAN AL-QATTAN kata, dia
majhul al-hal. Tidak ada yang riwayatkan darinya kecuali anaknya sahaja, iaitu
YA’LA[37].
-
قَالَ عَبَّادٌ - قَالَ: أَخْبَرَنِي أَوْسُ بْنُ أَبِي أَوْسٍ الثَّقَفِيُّ
[] AUS BIN ABI AUS AL-SAQAFI (59H[38])
[] disebut dengan AL-SAQAFI
kerana nisbah kepada SAQIF, iaitu satu kabilah dari HAWAZIN[39].
[] nama betulnya: HUZAIFAH BIN
RABI’AH BIN ABI SALAMAH BIN UMAIR BIN AUF[40].
[] dia adalah bapa kepada AMRU
BIN AUS[41].
[] menurut IBN MAIN, BUKHARI, IBN
HIBBAN, ABU DAUD bahawa namanya AUS BIN AUS[42].
Namun, IBN HAJAR kata, dua orang
yang berlainan[43]. Hal
sama ditegaskan oleh AL-SAYUTI[44].
Dalam penjelasan AHMAD pula, AUS
BIN ABI AUS AL-SAQAFI itu, namanya sebenar adalah AUS BIN HUZAIFAH[45].
Ada pula kata, namanya AUS BIN
HUZAFAH[46].
[] Dia dikira sebagai penduduk
Syam. Dia tinggal di Damsyiq dan meninggal dan dikebumikan di situ[47].
[1] Bazl:2/25
[2] namanya diulang sebut untuk kali ke-3, iaitu hadis
ke-58, 93 dan 160
[3] Guru Abu Daud ini diulang sebut
namanya untuk kali ke-30, iaitu dalam hadis ke-2, 4, 7, 9, 22, 23, 49, 62, 68,
72, 77, 79, 80, 81, 97, 103, 104, 111, 116, 118, 119, 126, 130, 132, 134, 135, 138, 150, 151, 155
& 160
[4] Manhal:2/140
[5] Bazl:2/25
[6] Arnaut:1/116
[7] Manhal:2/140
[8] Ruslan:2/166
[9] Manhal:2/140 | Aini:1/379
| Arnaut:1/117
[10] Manhal:2/141
[11] Arnaut:1/117
[12] Lafaz ini tidak ada dalam riwayat MUSADDAD. Manhal:2/142
[13] Bazl:2/26
[14] Aini:1/379 | ruslan:2/166
[15] manhal:2/139
[16] manhal:2/139 | Bazl:2/25
[17] Bazl:2/25
[18] aini:1/378
[19] Bazl:2/25 | aini:1/378
[20] manhal:2/139
[21] aini:1/378
[22] aini:1/378
[23] manhal:2/139 | Bazl:2/25
[24] Bazl:2/25
[25] manhal:2/139
[26] Bazl:2/25
[27] manhal:2/139
[28] manhal:2/139
[29] manhal:2/139
[30] manhal:2/139
[31] manhal:2/139 | Bazl:2/25
[32] manhal:2/139
[33] manhal:2/139
[34] Bazl:2/25
[35] manhal:2/140
[36] manhal:2/139
[37] manhal:2/140 | Bazl:2/25
[38] Manhal:2/140 | Bazl:2/26
[39] Manhal:2/140
[40] Manhal:2/140
[41] Bazl:2/25
[42] Manhal:2/140
[43] Manhal:2/140
[44] Mirqat:1/140
[45] Manhal:2/140
[46] Bazl:2/25
[47] aini:1/379
No comments:
Post a Comment