Monday, July 15, 2024

HADIS 160

 

 

BAB 63

 

باب

BAB:

 

[1] Dalam banyak naskhah tidak disebut kandungan bab. Ini yang ada dalam maktubah al-Misriyyah, al-mujtabaiyyah al-dihlawiyyah[1].

 

Namun, dalam tarjamah AL-BAIHAQI dan AL-TAHAWI, disebut: bab berkenaan sapu pada dua sepatu.

 

Dalam beberapa naskhah yang lain, digugurkan lafaz Bab.

 

HADIS 160

 

حَدَّثَنَا مُسَدَّدٌ، وَعَبَّادُ بْنُ مُوسَى، قَالَا: حَدَّثَنَا هُشَيْمٌ، عَنْ يَعْلَى بْنِ عَطَاءٍ، عَنْ أَبِيهِ - قَالَ عَبَّادٌ - قَالَ:

أَخْبَرَنِي أَوْسُ بْنُ أَبِي أَوْسٍ الثَّقَفِيُّ، «أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ تَوَضَّأَ، وَمَسَحَ عَلَى نَعْلَيْهِ وَقَدَمَيْهِ»

وَقَالَ عَبَّادٌ: «رَأَيْتُ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أَتَى كِظَامَةَ قَوْمٍ - يَعْنِي الْمِيضَأَةَ - وَلَمْ يَذْكُرْ مُسَدَّدٌ الْمِيضَأَةَ وَالْكِظَامَةَ ثُمَّ اتَّفَقَا فَتَوَضَّأَ وَمَسَحَ عَلَى نَعْلَيْهِ وَقَدَمَيْهِ»

 

GAMBARAN DASAR HADIS 160

 

[2] Berlaku khilaf berkenaan status hadis ini. Albani kata sahih, sedangkan Arnaut kata doif.

 

[3] Hadis ini sebagai ISYTISYHAD sahaja terhadap hadis ke-159 yang menyebut berkenaan sapu pada stokin.

 

[4] Hadis ini menyebut bahawa Sahabat bernama AUS BIN ABI AUS AL-SAQAFI menyebut bahawa Nabi saw semasa berwuduk, baginda sapu pada dua sandal dan dua kaki.

 

PERBAHASAN SANAD 160

 

[5] SANAD;

 

PERAWI

TEMPAT

STATUS

 

 

Rasuilullah

 

-          Mekah

-          Madinah

 

 

-          Maksum

-          Perbuatan

 

5.

 

 

Aus bin Abi Aus al-Saqafi

(59H)

 

 

-          Madinah

-          Damsyiq

 

-          Sahabat.

 

4.

 

‘Ata’ al-‘Amiri al-Taifi

( - )

 

 

-          Taif.

 

-          Majhul al-Hal

 

3.

 

Ya’la bin ‘Ata’

(120H)

 

 

-          Taif (L)

-          Wasit (M)

 

-          Siqah.

 

2.

 

Hushaim bin Basyir

(104H – 183H)[2]

 

 

 

-          Bukhara

-          Baghdad

-          Wasit

-          Mekah

 

 

-          Kutub Sittah

-          Siqah.

 

1.

 

Musaddad bin Musarhad

(150H – 228H)[3]

 

-          Basrah

 

-          Siqah

 

 

‘Abbad bin Musa

(230H)

 

 

-          Baghdad

-          Torosus (Turki) (M)

 

-          Bukhari Muslim

-          Siqah

 

 

ABU DAUD

(202H – 275H)

 

 

 

 

[6] ARNAUT—SANADNYA DOIF

a.            ‘Ata’ al-‘Amiri adalah bapa kepada Ya’la; dia majhul.

b.           Hadis ini tafarrud – anaknya ambil dari dia.

 

[7] ALBANI—HADIS SAHIH

a.            Ibn Hibban keluarkan dalam sahihnya.

b.           Dianggap sahih oleh IBN AL-QATTAN dari hadis IBN UMAR.

c.             Walaupun ‘ATA’ dianggap majhul oleh IBN AL-QATTAN dan tafarrud, tetapi IBN HIBBAN sebut namanya dalam senarai AL-SIQAT. Malah, turut riwayatkan hadis ini.

 

[8] Dalam jalur guru Abu Daud yang bernama ABBAD, dinyatakan bahawa ‘ATA’ AL-‘AMIRI ambil hadis dari AUS BIN ABI AUS secara اخبرني, sedangkan dari jalur MUSADDAD pula, tidak dijelaskan[4].

 

Menurut AL-SAHRAMPURI, dalam riwayat MUSADDAD digunakan pendekatan عنعنة. Namun begitu, dalam nota kaki dinyatakan bahawa lafaz Musaddad itu tidak disebut. Justeru, ada kemungkinan bahawa dia riwayatkan hadis ini secara mursal, iaitu tanpa disebut nama sahabat yang riwayatkan hadis ini[5].

 

MATAN 160 (A)

 

[9] AUS BIN ABI AUS AL-SAQAFI:

أَخْبَرَنِي أَوْسُ بْنُ أَبِي أَوْسٍ الثَّقَفِيُّ، «أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ تَوَضَّأَ، وَمَسَحَ عَلَى نَعْلَيْهِ وَقَدَمَيْهِ»

Sesungguhnya Rasulullah saw berwuduk, dan baginda sapu pada dua sandal dan dua kaki baginda

 

[10] Dalam riwayat IBN DASAH dan IBN AL-ARABI: digunakan lafaz[6]:

أنه رأى رسول الله توضأ ومسح على نعليه وقدميه

 

[11] Dalam lafaz matan hadis ini, disebut القدمين (dua kaki); KHITAB SUBKI kata, ihtimal bahawa sapu pada dua stokin berserta dua sandal[7]. Turut dipertegaskan oleh IBN RUSLAN[8].

 

AINI kata, ia memang sapu pada dua sandal tanpa pakai dua stokin. Namun, dikhususkan wuduk sunat, bukan wuduk untuk hilangkan hadas[9].

 

Menurut AL-TAHAWI, hadis ini adalah dalil bahawa sapu pada sandal adalah sama dengan hukum sapu pada khuf[10].

 

Dalam penjelasan AL-BAIHAQI pula, maksud sapu pada dua sandal itu adalah BASUH KAKI sebelum pakai sandal[11].

 

MATAN 160 (B)

 

 وَقَالَ عَبَّادٌ: «رَأَيْتُ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أَتَى كِظَامَةَ قَوْمٍ )) يَعْنِي الْمِيضَأَةَ[12] وَلَمْ يَذْكُرْ مُسَدَّدٌ الْمِيضَأَةَ وَالْكِظَامَةَ ثُمَّ اتَّفَقَا(( فَتَوَضَّأَ وَمَسَحَ عَلَى نَعْلَيْهِ وَقَدَمَيْهِ»

Abbad kata: Aku pernah melihat (dapati) Rasulullah saw mendatangi tempat wudhu suatu kaum, namun Musaddad tidak menyebutkan perihal tempat wudhu tersebut, kemudian keduanya (Abbad dan Musaddad) sepakat dengan lafaz; lalu baginda berwudhu dan menyapu bahagian atas kedua sandal dan kedua kaki baginda.

 

[12] Dalam ta’liq Abu Daud ini, disebutkan dalam riwayat ABBAD bahawa AUS (sahabat) riwayatkan hadis itu dengan menyebut رأيت, sedangkan dalam riwayat MUSADDAD tidak disebut رأيت. Dengan itu, ada kemungkinan MUSADDAD riwayatkan hadis ini secara MURSAL[13].

 

[13] Perkataan كظائم, asalnya dari kata كظم yang bermakna memendam sesuatu. Firman Allah;

وَإِذَا بُشِّرَ أَحَدُهُمْ بِالْأُنْثَى ظَلَّ وَجْهُهُ مُسْوَدًّا وَهُوَ كَظِيمٌ (58) – النحل

Dan apabila dikhabarkan kepada seseorang dari mereka bahawa ia beroleh anak perempuan, muramlah mukanya sepanjang hari (kerana menanggung dukacita), sedang ia menahan perasaan marahnya dalam hati.

 

Justeru, كظائم adalah aliran air yang berada di bumi yang agak tersembunyi[14].

 

BIOGRAFI PERAWI 160

 

حَدَّثَنَا مُسَدَّدٌ

 

[] MUSADDAD BIN MUSARHAD (150H-228H).

 

[] Dilahirkan dan meninggal dunia di BASRAH.

 

[] Guru Abu Daud ini diulang sebut namanya untuk kali ke-30, iaitu dalam hadis ke-2, 4, 7, 9, 22, 23, 49, 62, 68, 72, 77, 79, 80, 81, 97, 103, 104, 111, 116, 118, 119, 126, 130, 132, 134, 135, 138, 150, 151, 155 & 160

 

وَعَبَّادُ بْنُ مُوسَى

[] ‘ABBAD BIN MUSA @ ABU AL-KHUTTALIY الختلى AL-ANBARI[15]  (230H[16])

 

[] AL-KHUTTALI adalah nisbah satu kampung yang berada di tengah-tengah antara Baghdad dan khurasan[17].

 

[] Pada gelaran AL-ANBARI, aini baca dengan AL-ANBAWI  الأبناوي[18]  

 

 

[] Dia tinggal di Baghdad[19]. Dikatakan bahawa dia ke Torosus طرسوس (salah sebuah kota di Turki) dan meninggal dunia di situ.

 

[] KOMENTAR

a.            Rijal Bukhari, Muslim n Abu Daud[20], nasaie[21].

b.           Dianggap siqah oleh IBN MAIN[22], SOLEH BIN MUHAMMAD, ABU ZUR’AH[23]

c.             IBN MAIN di waktu lain kata, ليس به بأس[24]

d.           AL-DARAQUTNI kata, dia soduq[25].

 

قَالَا: حَدَّثَنَا هُشَيْمٌ

[] HUSYAIM BIN BASYIR[26] BIN ABI KHAZIM QASIM BIN DINAR AL-SULAMI AL-WASITIY @ ABU MUAWIYAH BIN ABI KHAZIM AL-SULAMI AL-WASITIY (104H – 183H) – ATBA’

 

[] Dilahirkan di Bukhara, dan meninggal di Baghdad. Dia pernah sampai di Wasit dan Mekah.

 

[] Dia meninggal di era khilafah Harun al-rashid. Ketika itu, umurnya  79 tahun. Dia dikebumikan di tanah perkuburan AL-KHAIRUZAN (Baghdad, iaitu di tempat masjid Abu Hanifah yang imam Abu Hanifah dikebumikan di situ)

 

[] kata YAAQUB AL-DURQI, dia hafal 20 ribu hadis.

 

[] KOMENTAR POSITIF;

a.            Rijal kutub sittah.

b.           WAHB BIN JARIR kata kepada SYU’BAH: layak kami tulis hadis dari Hushaim? Jawab: Ya. Jika dia cerita hadis Ibn Umar, maka percayalah padanya.

c.             ABDUL RAHMAN BIN MAHDI kata, dia orang yang paling hafal hadis SUFYAN AL-SAURI.

d.           YAZID BIN HARUN kata, aku tidak pernah jumpa orang yang paling banyak hafal hadis Sufyan kecuali Husaim.

 

[] PERTENGAHAN;

e.            ZAHABI kata, dia adalah kepala dalam hafalan. Cuma, dia banyak tadlis dan orang tahu hal itu.

f.               IJLI kata, dia siqah, dihitung dari kalangan penghafal hadis. namun, dia tadlis.

 

[] NEGATIF;

g.            AHMAD kata, hisham tidak dengar hadis dari YAZID BIN ABI ZIYAD, AL-HASAN BIN UBAIDULLAH, ABI KHALID, SIYAR, MUSA AL-JUHANI, ALI BIN ZAID BIN JAD’AN. Dia riwayatkan hadis mereka secara tadlis.

 

[] namanya diulang sebut untuk kali ke-3, iaitu hadis ke-58, 93 dan 160

 

 عَنْ يَعْلَى بْنِ عَطَاءٍ

[] YA’LA BIN ‘ATA’ AL-QURASHI AL—‘AMIRI AL-TOIFI[27] @ ABU BISYR (120H[28])

 

[] Dilahirkan di Taif dan dia tinggal dan meninggal di WASIT[29].

 

[] Rijal Abu Daud, Tarmizi dan Nasaie[30].

 

[] KOMENTAR POSITIF;

a.            Dianggap siqah oleh IBN MAIN, NASAIE, IBN HIBBAN, IBN SAAD[31], ASQALANI, AL-ZAHABI, IBN SAAD.

b.           ABU HATIM kata, dia soleh al-hadis[32].

c.             AHMAD kata, dia syaikh hulw siqah.

 

 عَنْ أَبِيهِ

[] ‘ATA’ AL-‘AMIRI AL-TAIFI[33]

 

[] Menurut anaknya, iaitu YA’LA bahawa bapanya dilahirkan tiga tahun sebelum khilafah Umar bin al-Khattab[34].

 

[] Rijal Abu Daud, Tarmizi dan Nasaie[35].

 

[] KOMENTAR POSITIF;

a.            Dianggap siqah oleh IBN HIBBAN[36].

b.           ABUL HASAN AL-QATTAN kata, dia majhul al-hal. Tidak ada yang riwayatkan darinya kecuali anaknya sahaja, iaitu YA’LA[37].

 

 - قَالَ عَبَّادٌ - قَالَ: أَخْبَرَنِي أَوْسُ بْنُ أَبِي أَوْسٍ الثَّقَفِيُّ

[] AUS BIN ABI AUS AL-SAQAFI (59H[38])

 

[] disebut dengan AL-SAQAFI kerana nisbah kepada SAQIF, iaitu satu kabilah dari HAWAZIN[39].

 

[] nama betulnya: HUZAIFAH BIN RABI’AH BIN ABI SALAMAH BIN UMAIR BIN AUF[40].

 

[] dia adalah bapa kepada AMRU BIN AUS[41].

 

[] menurut IBN MAIN, BUKHARI, IBN HIBBAN, ABU DAUD bahawa namanya AUS BIN AUS[42].

 

Namun, IBN HAJAR kata, dua orang yang berlainan[43]. Hal sama ditegaskan oleh AL-SAYUTI[44].

 

Dalam penjelasan AHMAD pula, AUS BIN ABI AUS AL-SAQAFI itu, namanya sebenar adalah AUS BIN HUZAIFAH[45].

 

Ada pula kata, namanya AUS BIN HUZAFAH[46].

 

[] Dia dikira sebagai penduduk Syam. Dia tinggal di Damsyiq dan meninggal dan dikebumikan di situ[47].

 

 

 

 

 

 



[1] Bazl:2/25

[2] namanya diulang sebut untuk kali ke-3, iaitu hadis ke-58, 93 dan 160

[3] Guru Abu Daud ini diulang sebut namanya untuk kali ke-30, iaitu dalam hadis ke-2, 4, 7, 9, 22, 23, 49, 62, 68, 72, 77, 79, 80, 81, 97, 103, 104, 111, 116, 118, 119, 126, 130, 132, 134, 135, 138, 150, 151, 155 & 160

[4] Manhal:2/140

[5] Bazl:2/25

[6] Arnaut:1/116

[7] Manhal:2/140

[8] Ruslan:2/166

[9] Manhal:2/140 | Aini:1/379 | Arnaut:1/117

[10] Manhal:2/141

[11] Arnaut:1/117

[12] Lafaz ini tidak ada dalam riwayat MUSADDAD. Manhal:2/142

[13] Bazl:2/26

[14] Aini:1/379 | ruslan:2/166

[15] manhal:2/139

[16] manhal:2/139 | Bazl:2/25

[17] Bazl:2/25

[18] aini:1/378

[19] Bazl:2/25 | aini:1/378

[20] manhal:2/139

[21] aini:1/378

[22] aini:1/378

[23] manhal:2/139 | Bazl:2/25

[24] Bazl:2/25

[25] manhal:2/139

[26] Bazl:2/25

[27] manhal:2/139

[28] manhal:2/139

[29] manhal:2/139

[30] manhal:2/139

[31] manhal:2/139 | Bazl:2/25

[32] manhal:2/139

[33] manhal:2/139

[34] Bazl:2/25

[35] manhal:2/140

[36] manhal:2/139

[37] manhal:2/140 | Bazl:2/25

[38] Manhal:2/140 | Bazl:2/26

[39] Manhal:2/140

[40] Manhal:2/140

[41] Bazl:2/25

[42] Manhal:2/140

[43] Manhal:2/140

[44] Mirqat:1/140

[45] Manhal:2/140

[46] Bazl:2/25

[47] aini:1/379

No comments:

Post a Comment