Sunday, May 8, 2022

HADIS 51

 

HADIS 51

 

حَدَّثَنَا إِبْرَاهِيمُ بْنُ مُوسَى الرَّازِيُّ، أَخْبَرَنَا عِيسَى بْنُ يُونُسَ عَنْ مِسْعَرٍ عَنِ الْمِقْدَامِ بْنِ شُرَيْحٍ  عَنْ أَبِيهِ  قَالَ: قُلْتُ: لِعَائِشَةَ بِأَيِّ شَيْءٍ كَانَ يَبْدَأُ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ إِذَا دَخَلَ بَيْتَهُ؟ قَالَتْ: «بِالسِّوَاكِ»

 

Syuraih bin Hani’ berkata: Aku bertanya kepada Aisyah: "Dengan apa Rasulullah saw mulakan ketika masuk rumah?" Dia (Aisyah) jawab: "Dengan bersugi"

 

Status hadis: sahih

 

PENJELASAN HADIS

 

[1] Imam Muslim (253( turut meriwayatkan yang sanadnya adalah seperti berikut;

حَدَّثَنَا أَبُو كُرَيْبٍ مُحَمَّدُ بْنُ الْعَلَاءِ، حَدَّثَنَا ابْنُ بِشْرٍ، عَنْ مِسْعَرٍ، عَنِ الْمِقْدَامِ بْنِ شُرَيْحٍ، عَنْ أَبِيهِ، قَالَ: سَأَلْتُ عَائِشَةَ

 

Dalam riwayat yang lain pula, Imam Muslim (253( menggunakan lafaz berbeza sedikit, iaitu:

 

عَنْ عَائِشَةَ أَنَّ النَّبِيَّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: كَانَ إِذَا دَخَلَ بَيْتَهُ بَدَأَ بِالسِّوَاكِ»

 

Dalam riwayat al-nasaie (8), lafaz hadisnya sama dengan riwayat Abu Daud yang sanadnya adalah seperti berikut;

أَخْبَرَنَا عَلِيُّ بْنُ خَشْرَمٍ قَالَ: حَدَّثَنَا عِيسَى وَهُوَ ابْنُ يُونُسَ، عَنْ مِسْعَرٍ، عَنِ الْمِقْدَامِ وَهُوَ ابْنُ شُرَيْحٍ، عَنْ أَبِيهِ

 

 

[2] Hadis ini menjelaskan bahawa seorang tabiin bernama SYURAIH BIN HANI’ bertanya AISYAH yang merupakan salah seorang isteri Nabi berkenaan amalan nabi dalam hal masuk ke rumah.

 

Aisyah menyatakan, perkara pertama yang dilakukan oleh Nabi ketika masuk ke rumah adalah BERSUGI.

 

[3] Kemungkinan maksud perkataan Aisyah ini selepas dari Nabi saw memberi salam dan berzikir. Hal ini kerana, dalam hadis yang lain menyatakan seperti berikut—daripada Jabir bin Abdullah bahawa dia mendengar Nabi saw bersabda:

 

"إِذَا دَخَلَ الرَّجُلُ بَيْتَهُ فَذَكَرَ اللَّهَ عِنْدَ دُخُولِهِ، وَعِنْدَ طَعَامِهِ، قَالَ الشَّيْطَانُ: لَا مَبِيتَ لَكُمْ وَلَا عَشَاءَ، وَإِذَا دَخَلَ وَلَمْ يَذْكُرِ اللَّهَ عِنْدَ دُخُولِهِ، قَالَ الشَّيْطَانُ: أَدْرَكْتُمُ الْمَبِيتَ، فَإِذَا لَمْ يَذْكُرِ اللَّهَ عِنْدَ طَعَامِهِ، قَالَ: أَدْرَكْتُمُ الْمَبِيتَ، وَالْعَشَاءَ"

 "Jika seseorang memasuki rumahnya kemudian dia berzikir kepada Allah ketika masuk dan ketika makan, maka syaitan akan berkata (kepada sesame syaitan): "Tidak ada tempat menginap bagi kamu dan tidak ada makan malam."

 

 Jika dia masuk (rumahnya) tanpa berzikir kepada Allah ketika memasukinya, maka syaitan akan berkata (kepada kawannya): "Kamu telah mendapatkan tempat penginapan"

 

Dan jika dia tidak berzikir kepada Allah ketika makan, syaitan pun akan berkata (kepada kawannya): "Kamu telah mendapatkan tempat penginapan dan makan malam” (ibn Majah, hadis no: 3887[1])

 

HUBUNGAN HADIS

 

Hadis ke-50, dijelaskan bahawa bukan sekadar Nabi saw sahaja bersugi, bahkan Nabi turut menggalakan orang lain bersugi.

 

Hadis ke-51 ini pula, dijelaskan bahawa membersihkan mulut dari sebarang bau bukan sekadar dalam rumah ibadat, bahkan semasa bersama ahli rumah juga dipastikan mulut tidak berbau.

 

PENGAJARAN

 

[1] NABI BAIK DENGAN ISTERI DI RUMAH

 

Dalam hadis—daripada Aisyah berkata bahawa Nabi saw bersabda:

 

خَيْرُكُمْ خَيْرُكُمْ لِأَهْلِهِ وَأَنَا خَيْرُكُمْ لِأَهْلِي، وَإِذَا مَاتَ صَاحِبُكُمْ فَدَعُوهُ

“Sebaik-baik kamu adalah yang paling baik terhadap isterinya, dan aku adalah orang yang paling baik terhadap isteriku, apabila sahabat kamu meninggal dunia maka biarkanlah dia (tinggalkanlah dia jangan membicarakan keburukan- keburukannya)” (al-Tarmizi, hadis no: 3895[2])

 

[2] NABI SAW SELALU BANTU ISTERI DI RUMAH

 

Dalam hadis—daripada al-Aswad bin Yazid al-Nakhaie bertanya Aisyah:

 

أَيُّ شَيْءٍ كَانَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَصْنَعُ إِذَا دَخَلَ بَيْتَهُ؟ قَالَتْ: «كَانَ يَكُونَ فِي مَهْنَةِ أَهْلِهِ فَإِذَا حَضَرَتِ الصَّلَاةُ قَامَ فَصَلَّى»

Apa yang dilakukan oleh Nabi, apabila baginda masuk dalam rumahnya?

 

Kata Aisyah: baginda akan buat kerja rumah yang dibuat oleh isterinya. Apabila masuk waktu solat, baginda akan bangun dan menunaikan solat” (al-Tarmizi, hadis no: 2489[3])

 

 

BIOGRAFI PERAWI

 

[6] IBRAHIM BIN MUSA AL-RAZI (220H)

إِبْرَاهِيمُ بْنُ مُوسَى الرَّازِيُّ

 

Lihat hadis no: 35 dan 47

 

[5] ISA BIN YUNUS (187H)

 

 

عِيسَى بْنُ يُونُسَ

 

Lihat hadis no: 2, 33, 35 dan 47.

 

[4] MIS’AR BIN KIDAM (153H)

مِسْعَرٍ بن كدام

 

Nama penuhnya adalah Mis’ar bin Kidam bin Zahir bin ‘Ubaidah bin al-Haris al-Hilali al-Kufi

 

Dia dilahirkan di Kufah dan meninggal dunia di Mekah. Ramai ulama akui bahawa dia siqah, dhobit serta sabat.

 

Dia adalah rijal al-Kutub al-Sittah dan seorang perawi sahih.

 

 

[3] AL-MIQDAM BIN SYURAIAH

 الْمِقْدَامِ بْنِ شُرَيْحٍ

 

Nama penuhnya adalah al-Miqdam bin Syuraih bin Hani’ bin Yazid. Ulama kufah ini adalah Rijal Muslim, Abu Daud, Tarmizi, al-Nasaie dan Ibn Majah.

 

Dia adalah perawi siqah lagi sahih.

 

[2] SYURAIH BIN HANI’ AL-HARISI (78H)

 شريح بن هانيء الحارثي المذحجي الكوفي

 

Mana penuhnya adalah SYURAIH BIN HANI’ AL-HARISI AL-MAZHUJI AL-KUFI, iaitu bapa kepada perawi hadis bernama AL-MIQDAM.

 

Ulama Kufah ini meninggal di Sajistani di bahagian iran. Dia antara tabiin yang berpihak kepada Saidina Ali, bahkan salah seorang pemimpin perang semasa perang jamal. Dia juga terlibat dalam perang Siffin yang semasa berlaku majlis Tahkim, bersama dengannya ada 400 orang tentera. Dia terbunuh dalam satu perang di Sajistan bersama dengan Abu Bakrah.

 

Dia adalah rijal Muslim, Abu Daud, al-Tarmizi, al-Nasaie dan Ibn Majah, serta seorang perawi siqah lagi sahih.

 

 

[1] AISYAH BINTI ABI BAKAR AL-SIDDIQ

 

 

Lihat hadis ke-18, 30, 33, 34, 40, 42 dan 50.

 

PENJELASAN SANAD

 

Hadis ini SAHIH dengan alasan berikut;

[A] Semua perawi adalah rijal Muslim.

[B] hadis ini turut sama ada dalam sahih muslim.

[C] hadis ini diriwayatkan oleh Ibn Hibban dan Abu ‘Awanah dalam sahih masing-masing.

 

 

TAKHRIJ

 

Muslim (253), al-Nasaie (al-Kubra-7), Ibn Majah (290), Ahmad (24144), Sahih Ibn Hibban (1074, 2514)



[1] SANAD:

حَدَّثَنَا أَبُو بِشْرٍ بَكْرُ بْنُ خَلَفٍ قَالَ: حَدَّثَنَا أَبُو عَاصِمٍ، عَنِ ابْنِ جُرَيْجٍ قَالَ: أَخْبَرَنِي أَبُو الزُّبَيْرِ، عَنْ جَابِرِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ

[2] SANAD:

حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى قَالَ: حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ يُوسُفَ قَالَ: حَدَّثَنَا سُفْيَانُ، عَنْ هِشَامِ بْنِ عُرْوَةَ، عَنْ أَبِيهِ، عَنْ عَائِشَةَ

[3] SANAD:

حَدَّثَنَا هَنَّادٌ قَالَ: حَدَّثَنَا وَكِيعٌ، عَنْ شُعْبَةَ، عَنْ الحَكَمِ، عَنْ إِبْرَاهِيمَ، عَنْ الأَسْوَدِ بْنِ يَزِيدَ

No comments:

Post a Comment